Atzinums

Projekta ID
24-TA-2688
Atzinuma sniedzējs
Finanšu ministrija
Atzinums iesniegts
11.11.2024.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Rīkojuma projekts
Iebildums
Vēršam uzmanību, ka novērtējumam par to, ka apropriācijas palielināšanai nav negatīvas ietekmes uz vispārējās valdības budžeta bilanci nominālajā izteiksmē atbilstoši Eiropas nacionālo un reģionālo kontu sistēmas Eiropas Savienībā metodoloģijai ir jābūt iekļautam jau rīkojuma projekta anotācijā, attiecīgi lūdzam precizēt protokollēmuma projekta 5.punktu, paredzot pieņemt zināšanai, ka rīkojuma 2.punktā paredzētajai apropriācijas palielināšanai nav negatīvas ietekmes uz vispārējās valdības budžeta bilanci nominālajā izteiksmē atbilstoši Eiropas nacionālo un reģionālo kontu sistēmas Eiropas Savienībā metodoloģijai, un attiecīgi anotācijas 1.3.sadaļā pie jau norādītās informācijas “pamatkapitāla palielināšanai nebūs ietekme uz fiskālo telpu” papildināt ar attiecīgu skaidrojumu, kas pamato šādu novērtējumu.
Piedāvātā redakcija
-
2.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Iebildums
Šā gada 8.oktobrī Ministru kabineta izskatīja informatīvo ziņojumu "Par valsts akciju sabiedrības “Latvijas dzelzceļš” fiskālo ietekmi uz vispārējās valdības budžeta bilanci 2025. un 2028. gadā"" ( sēdes protokollēmuma Nr. 41, 37. §), un šī ziņojuma pielikumā tika pievienotas prognozes par Latvijas dzelzceļa ietekmi uz vispārējās valdības sektora budžeta bilanci un parādu laika periodam no 2023.gada līdz 2028.gadam.  
Vienlaicīgi šā gada 8.novembrī Latvijas dzelzceļš iesniedza Finanšu ministrijā aktualizēto novērtējumu par 2024.gada ietekmi uz budžeta bilanci (B.9 Neto aizdevumiem (+)/Neto aizņēmumi (-)).
Satiksmes ministrijas pašreiz virzītais projekts paredz atbalstīt valsts akciju sabiedrības "Latvijas dzelzceļš" pamatkapitāla palielināšanu, ieguldot tajā finanšu līdzekļus 46 798 155 euro apmērā, lai nodrošinātu valsts publiskās lietošanas dzelzceļa infrastruktūras pārvaldītāja finanšu līdzsvaru par 2022. gadu (nesegto daļu) un 2023. gadu, svarīgu valstisku funkciju nodrošināšanai vai tautsaimniecības attīstības veicināšanai.
Ņemot vērā iepriekš minēto, lūdzam papildināt projektu ar informāciju par Latvijas dzelzceļa fiskālās ietekmēs izmaiņām uz vispārējās valdības budžeta bilanci (B.9 Neto aizdevumiem (+)/Neto aizņēmumi (-)) attiecībā pret Ministru kabineta šā gada 8.oktobrī izskatītā informatīvā ziņojuma pielikumā paredzēto ietekmi (2025.-2028.gadam) un šā gada 8.novembrī Finanšu ministrijā iesniegto novērtējumu par 2024.gadu, pieņemot, ka tiek atbalstīta pamatkapitāla palielināšana.

 
Piedāvātā redakcija
-
3.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Iebildums
Ņemot vērā to, ka Ministru kabineta rīkojuma projekts paredz atbalstīt valsts akciju sabiedrības "Latvijas dzelzceļš" pamatkapitāla palielināšanu, ieguldot tajā finanšu līdzekļus 46 798 155 euro apmērā, lai nodrošinātu valsts publiskās lietošanas dzelzceļa infrastruktūras pārvaldītāja (valsts akciju sabiedrība “Latvijas dzelzceļš”) finanšu līdzsvaru par 2022.gadu (nesegto daļu) un 2023.gadu, svarīgu valstisku funkciju nodrošināšanai vai tautsaimniecības attīstības veicināšanai, šobrīd nav skaidrs, vai šāds mērķis nav saistīts ar ekonomiskās priekšrocības piešķiršanu konkrētā finansējuma saņēmēja veicamajai saimnieciskai darbībai, uz kuru būtu jāpiemēro komercdarbības atbalsta regulējuma prasības. Līdz ar to, lūdzam papildināt Ministru kabineta rīkojuma projekta anotāciju ar attiecīgu skaidrojumu, vai arī izvērtēt iespēju dzēst Ministru kabineta rīkojuma projekta 1.punktā vārdus “svarīgu valstisku funkciju nodrošināšanai vai tautsaimniecības attīstības veicināšanai”, ņemot vērā to, ka Ministru kabineta rīkojuma projekta anotācijā tiek sniegts skaidrojums kopumā par finansējuma piešķiršanu publiskās dzelzceļa infrastruktūras vajadzībām.
 
Piedāvātā redakcija
-
4.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Iebildums
Ievērojot to, ka Ministru kabineta rīkojuma projekts paredz publisko līdzekļu piešķiršanu dzelzceļa publiskas infrastruktūras uzturēšanai, lūdzam Ministru kabineta rīkojuma projekta anotācijā pārskatīt un precizēt informāciju: “Lai iedzīvotājiem būtu ērti nokļūt stacijā un pēc iespējas ērtāk izmantot vilcienu satiksmi savās ikdienas gaitās, LDz kopā ar pašvaldībām meklē risinājumus mobilitātes punktu izveidei dzelzceļa staciju un pieturvietu tuvumā – ierīkojot velo novietnes, autostāvvietas, pielāgojot cita veida sabiedriskā transporta pienākšanas un atiešanas laikus vilcienu sarakstam.”. Vēršam uzmanību, ka velo novietnes, autostāvvietas utml. mobilitātes punkti pirmšķietami nav uzskatāmi, ka tādi, kas saistīti ar dzelzceļa publiskās lietošanas infrastruktūru Kopienas vadlīniju valsts atbalstam dzelzceļa uzņēmumiem (2008/C 184/07) 25.punkta izpratnē, taču varētu tikt uzskatīti par publisko infrastruktūru, ja piekļuve šai infrastruktūrai tiek nodrošināta jebkuram un bezmaksas. Gadījumā, ja minētā informācija nav attiecināma uz šī Ministru kabineta rīkojuma projekta tvērumu, lūdzam šo informāciju dzēst no Ministru kabineta rīkojuma projekta anotācijas vai arī alternatīvi lūdzam sniegt pamatojumu vai šie minētie mobilitātes punkti ir uzskatāmi par publisko infrastruktūru, kurai nav jāpiemēro komercdarbības atbalsta regulējums, vai arī ja tas tā nav, izvērtējumu par Ministru kabineta rīkojuma projektā plānotā ieguldījuma valsts akciju sabiedrības "Latvijas dzelzceļš" pamatkapitālā atbilstību Komercdarbības atbalsta kontroles regulējuma 5. panta pazīmēm, un to izpildes gadījumā, piemērojamo komercdarbības atbalsta regulējumu.
 
Piedāvātā redakcija
-
5.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Ņemot vērā to, ka Ministru kabineta rīkojuma projekta anotācijā ir noradīts, ka: "“VAS “Latvijas dzelzceļš” ir publiskās lietošanas dzelzceļa infrastruktūras pārvaldītājs. Publiskās lietošanas dzelzceļa infrastruktūru uz vienlīdzīgiem un nediskriminējošiem noteikumiem var izmantot visi pārvadātāji, par maksu, kas tiek noteikta atbilstoši Eiropas Savienības regulējumam. Tādējādi publisko līdzekļu piešķīrums nav kvalificējams kā komercdarbības atbalsts.”, aicinām Satiksmes ministriju Ministru kabineta rīkojuma projekta anotāciju papildināt ar minētā Eiropas Savienības regulējuma pilno nosaukumu un norādi uz konkrētu tiesību normu (piemēram, punkts, pants), atbilstoši kurai minēto publisko līdzekļu piešķīrums nav kvalificējams kā komercdarbības atbalsts. Skaidrojam, ka saskaņā ar Kopienas vadlīniju valsts atbalstam dzelzceļa uzņēmumiem (2008/C 184/07) 25.punktu: “Ja infrastruktūra ir vienlīdzīgi un bez diskriminācijas pieejama visiem potenciālajiem lietotājiem un ja par piekļuvi šai infrastruktūrai ir noteikta adekvāta maksa, kas atbilst Kopienas tiesību aktiem (Direktīva 2001/14/EK), Komisija parasti uzskata, ka infrastruktūras publiska finansēšana nav atbalsts dzelzceļa uzņēmumiem.
 
Piedāvātā redakcija
-
Piekrītu
Paziņojums par sīkdatņu lietošanu
Lai nodrošinātu TAP portāla pieejamību, tā darbībai tiek izmantotas tikai obligātās tehniskās sīkdatnes. Esmu informēts par sīkdatņu izmantošanu un, turpinot darboties šajā vietnē, piekrītu to izmantošanai. Lasīt vairāk