Atzinums

Projekta ID
24-TA-977
Atzinuma sniedzējs
Latvijas Lielo pilsētu asociācija
Atzinums iesniegts
10.05.2024.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Likumprojekts
Iebildums
Neapšaubot arhitektūras principu ievērošanas nozīmi teritoriju attīstības plānošanā, nav atbalstāma likumprojekta redakcija, kas paredz pašvaldībām obligātu pienākumu nodrošināt pilsētas arhitekta dienesta izveidi. Eiropas vietējo pašvaldību hartas 6.panta pirmā daļa paredz, ka: nepārkāpjot likumā paredzētos vispārējos noteikumus, vietējām varām ir atļauts pašām noteikt savas iekšējās pārvaldes struktūras, lai pielāgotu tās vietējām vajadzībām un nodrošinātu efektīvu pārvaldi.
Atbilstoši Pašvaldību likuma 4.panta piektajai daļai valstij, nododot pašvaldībai jaunu autonomo funkciju vai uzdevumu, kura izpilde saistīta ar izdevumu palielināšanos, vienlaikus pašvaldībai nosakāmi finansējuma avoti šīs funkcijas vai uzdevuma izpildes nodrošināšanai. Nosakot par pienākumu valstspilsētu pašvaldībām izveidot atsevišķu pilsētas arhitekta dienestu, vienlaikus piešķirams finansējums uzdevuma izpildei.

Piedāvātā redakcija:
Svītrot likumprojekta 6.panta 2.punktu.
Piedāvātā redakcija
-
2.
Likumprojekts
Iebildums
Neapšaubot arhitektūras principu ievērošanas nozīmi teritoriju attīstības plānošanā, nav atbalstāma likumprojekta redakcija, kas paredz pašvaldībām obligātu pienākumu nodrošināt pilsētas arhitekta dienesta izveidi. Eiropas vietējo pašvaldību hartas 6.panta pirmā daļa paredz, ka: nepārkāpjot likumā paredzētos vispārējos noteikumus, vietējām varām ir atļauts pašām noteikt savas iekšējās pārvaldes struktūras, lai pielāgotu tās vietējām vajadzībām un nodrošinātu efektīvu pārvaldi.

Būvniecības likuma 12.panta otrā daļa paredz, ka pašvaldības Būvvalde pastāvīgi nodarbina speciālistus, no kuriem vismaz viens ir arhitekts un viens — būvinspektors. Savukārt minētā panta 2.1daļa paredz, ka  Būvvaldes arhitekts pārrauga arhitektoniskās kvalitātes principa ievērošanu, ciktāl tas attiecas uz būves iekļaušanos ainavā un pilsētvidē. 

Pilsētas arhitekta dienesta izveides lietderība un pienākumu uzskaitījums atstājams pašvaldības ziņā, pretējā gadījumā, valstspilsētu pašvaldībām piešķirams finansējums noteiktā pienākuma izpildei. Turklāt jāņem vērā, ka reģionālajām pašvaldībām ir  problēmas piesaistīt kvalificētus speciālistus, kur kā iespējamie iemesli tiek minēti piemēram, nekonkurētspējīgs atalgojums, valsts amatpersonas statuss, kas ierobežo amatu savienošanu. Pašvaldības, protams, ir ieinteresētas piesaistīt darbam Būvvaldēs kvalificētus un zinošus arhitektus, bet nav atbalstāms noteikums, kas paredz, ka par pilsētas arhitektu var iecelt tikai arhitektu ar nevainojamu profesionālo reputāciju, kura pieredze profesijā ir vismaz 10 gadi vai kā sertificētam arhitektam vismaz pieci gadi.

No Likumprojekta anotācijas nav saprotams kāds mērķis ir definēt vietējās pašvaldības kompetenci un atbildību arhitektūras principu ievērošanā. Tā pat no anotācijas neizriet, ka praksē konkrētas kompetences nedefinēšana rada problēmas – zemas kvalitātes būvkultūras veidošanos. Tieši pretēji, pašvaldības jau šobrīd apzinās arhitektūras un ainavu arhitektūras lomu sabiedrības labklājības un kvalitatīvas dzīves telpas veidošanā un atbilstoši Būvniecības likuma  normām savās būvvaldēs nodarbina speciālistu -arhitektu.

Piedāvātā redakcija:
Svītrot likumprojekta 7.pantu
 
Piedāvātā redakcija
-
3.
Likumprojekts
Priekšlikums
Lūdzam noteikt arhitekta dienesta izveidi kā brīvprātīgu pašvaldības iniciatīvu!
Piedāvātā redakcija
-