Atzinums

Projekta ID
24-TA-272
Atzinuma sniedzējs
Tieslietu ministrija
Atzinums iesniegts
11.04.2024.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Rīkojuma projekts
Iebildums
Lūdzam pieprasīt no zvērinātas notāres Zanes Ernštreites informāciju, uz kāda pamata 2021.gada 21.jūnijā tika papildināts 2021.gada 9.jūnija akts Nr.3975 par mantojuma lietas izbeigšanu. Akta sadaļa (akta Nr.4360) papildināta par mantojamās mantas sastāvu un pie bezmantinieka mantas sastāva pievienotas 4059/51802 domājamās daļas no zemes vienības – Mazā Lubānas iela 16D, Rīgā, kadastra numurs 0100 047 2034. Ņemot vērā, ka Publiskas personas mantas atsavināšanas likums imperatīvi nosaka termiņus pirmtiesību izmantošanai, aicinām izvērtēt, vai līdz apstākļu noskaidrošanai nebūtu lietderīgi no rīkojuma projekta dzēst – dzīvokļa īpašumu, Mazā Lubānas iela 16D-5, Rīga.

Lai arī iebildums ir ticis ņemts vērā, pievienojot zemes vienības, kadastra numurs 0100 047 2034, zemesgrāmatas nodalījuma norakstu un izdruku no NĪVKIS, kas apliecina, ka personai, kam pieder dzīvokļa īpašums, nav īpašuma tiesības uz zemes vienību domājamām daļām, tomēr jāņem vērā, ka dzīvojamā māja atrodas uz šīs zemes vienības un zvērināta notāra rīcībā ir dokuments, uz kura pamata ir papildināts mantojamās mantas sastāvs. Pirmšķietami arī no 2023.gada 21.decembra ZTI paziņojuma Nr.14160/057/2023-NOS izriet, ka pašvaldība vēlējusies pārņemt vienotu īpašumu un novērtējums gatavots par vienotu īpašumu, t.i., dzīvokļa īpašumam un tajā ietilpstošajām zemes domājamām daļām. Lai izslēgtu jebkādas šaubas, aicinām vērsties pie zvērināta notāra apstākļu noskaidrošanai, t.i., uz kāda pamata tika papildināts mantojamās mantas sastāvs.
 
Piedāvātā redakcija
-
2.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Iebildums
Atkārtoti vēršam uzmanību, ka Tieslietu ministrijas ieskatā nav ievērota Publikas personas mantas atsavināšanas likumā (turpmāk – Atsavināšanas likums) noteiktā kārtība un termiņi pirmtiesību realizēšanai, pirmšķietami šādas kārtības neievērošanai saskatāms risks, ka zvērināts tiesu izpildītājs (turpmāk - ZTI) konkrētajā gadījumā ir uzsācis nekustamo īpašumu atsavināšanu, kā arī primtiesība varētu būt pazaudēta atbilstoši tiesiskajam regulējumam.

No anotācijas satura izriet, ka vairākas Atsavināšanas likuma normas nav ievērotas, taču pašvaldība nepastarpināti ir informējusi ZTI par pirmtiesību izmantošanu atbilstoši Ministru kabineta 2013.gada 2.jūlija noteikumu Nr.364 “Noteikumi par zvērinātu tiesu izpildītāja rīcību ar bezmantinieku mantu” (turpmāk – Noteikumi Nr.364) 10.punktā noteiktajam un atbilstoši pašvaldības pieprasījumam ir saņemta informācija par nekustamo īpašumu novērtējumu. Savukārt izziņā attiecībā uz Tieslietu ministrijas iebildumu par Atsavināšanas likuma kārtības neievērošanu norādīts, ka ZTI ir saņēmuši informāciju par pirmtiesību izmantošanu, pašvaldība ir saņēmusi informāciju par nekustamo īpašumu novērtējumu un Rīgas dome ir pieņēmusi lēmumu par īpašumu pārņemšanu, tāpēc ir sagatavots tiesību akta projekts par pirmtiesību izmantošanu. Tāpat norādīts, ka ZTI nav tiesiska pamata atsavināt nekustamos īpašumus atbilstoši Atsavināšanas likuma 5.panta septītajai daļai, jo ir saņemti nekustamā īpašuma vērtējumi.  

Vēršam uzmanību, pieņemot, ka Atsavināšanas likumā noteiktā kārtība nav ievērota un nepastarpināti pašvaldība ir veikusi pasākumu kopumu, kas ļautu izmantot pirmtiesības, norādām, ka Noteikumu Nr.364 10.punktā paredzētais 18 dienu termiņš pirmtiesību izmantošanai ir ievērots tikai 5 nekustamajiem īpašumiem, attiecīgi uz pārējiem īpašumiem ir izdarīta atteikšanās no pirmtiesību izmantošanas (skatīt minēto noteikumu pēdējo teikumu), kas ir pamats izsoles rīkošanai. Konkrētajā gadījumā ZTI visiem nekustamajiem īpašumiem pretēji Noteikumu 364 10.punktā noteiktajam ir sagatavojuši novērtējumus un Rīgas domes ir pieņēmusi lēmumu par īpašumu pārņemšanu. Atsavināšanas likuma 5.panta desmitajā daļā paredz, ka Ministru kabinets 28 dienu laikā pēc tam, kad attiecīgā ministrija saņēmusi novērtējumu, pieņem lēmumu par bezmantinieka mantas pārņemšanu pašvaldības īpašumā, un attiecīgā ministrija šo lēmumu nosūta zvērinātam tiesu izpildītājam. Attiecīgi, pieņemot, ka šajā gadījumā pašvaldība rīkojusies nepastarpināti, tad 28 dienas būtu skaitāmas no brīža, kad pašvaldība saņēmusi minētos novērtējumus. Saskaņā ar anotācijai pievienoto tabulu no vērtējuma saņemšanas brīža visiem nekustamajiem īpašumiem ir pagājuši vairāki mēneši. Tādējādi pretēji izziņā norādītajiem argumentiem, Noteikumu Nr.364 11.1.apakšpunkts paredz, ja Publiskas personas mantas atsavināšanas likumā noteiktajā termiņā pēc bezmantinieka mantā ietilpstošā nekustamā īpašuma novērtējuma nosūtīšanas valsts institūcijai netiek saņemta informācija par nekustamā īpašuma pārņemšanu, zvērināts tiesu izpildītājs veic nekustamā īpašuma atsavināšanu šo noteikumu 2.3.apakšnodaļā noteiktajā kārtība.

Ievērojot minēto, Tieslietu ministrijai šajā stadijā nav iespējas pārliecināties, ka netiks uzsākta nekustamo īpašumu atsavināšana. Tādējādi, lai turpinātu šāda rīkojuma projekta tālāku virzību, būtu jāiegūst nepārprotams apliecinājums, ka uz konkrētiem nekustamajiem īpašumiem netiks uzsākta atsavināšana, pretējā gadījumā Tieslietu ministrija nevar atbalstīt rīkojuma projekta tālāku virzību.
 
Piedāvātā redakcija
-
3.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Izvērtējot anotācijā sniegto informāciju, kā arī no pievienotajiem dokumentiem izrietošās informācijas, secināms, ka pašvaldībai varētu būt grūtības izlietot savas pirmtiesības efektīvi un atbilstoši pašreizējais paredzētajai kārtībai Atsavināšanas likumā, aicinām izvērtēt nepieciešamību pilnveidot tiesisko regulējumu, virzot attiecīgus grozījumus Atsavināšanas likumā.
Piedāvātā redakcija
-