Atzinums

Projekta ID
22-TA-3345
Atzinuma sniedzējs
Latvijas Lielo pilsētu asociācija
Atzinums iesniegts
20.07.2023.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Noteikumu projekts
Iebildums
un 49. 

Lai uz Noteikumu projekta saskaņošanas brīdi nosacījumi būtu skaidri un nepārprotami, lūdzam precizēt Noteikuma projekta 7. un 49. punktā noteikto mērķrādītāju sasniegšanas termiņu, ņemot vērā, ka investīcijas otrās atlases kārta vēl nav izsludināta un norādītais termiņš: “līdz 2023. gada 30. jūnijam (..)” – neatbilst reālajai situācijai.
 
Piedāvātā redakcija
-
2.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Iebildums
Par: Ministru kabineta noteikumu projekta anotācijas sadaļa “Atbalstāmās darbības”:
Atveseļošanas fonda plāna finansējums 3.1.2.3.i. investīcijas otrās kārtas ietvaros ir plānots šādu atbalstāmo darbību finansēšanai:
1) Projekta īstenošanu pamatojošās dokumentācijas izstrādei. Lai arī 3.1.2.3.i. investīcijas pirmās kārtas projekta ietvaros tiks izstrādāts tipveida būvprojekts senioru ĢVPP infrastruktūras izveidei, pašvaldībai būs nepieciešams finansējums piesaistes būvprojekta izstrādei, lai pielāgotu būvi konkrētai teritorijai, piesaistītu ārējos inženiertīklus u.c. Minētais (piesaistes) būvprojekts aptver salīdzinoši mazākas izmaksas, tādējādi dodot iespēju novirzīt lielāku finansējumu būvniecībai, teritorijas labiekārtošanai, materiāli tehniskā nodrošinājuma iegādei, tai skaitā digitālo risinājumu ieviešanai. Rezultātā lielāks Atveseļošanas fonda plāna finansējuma apjoms būs pieejams tieši senioru ĢVPP infrastruktūras izveidei, lai izveidotā infrastruktūra būtu atbilstoša visām LM izvirzītajām prasībām attiecībā uz senioru ĢVPP pakalpojumu sniegšanu.

Lai novērstu interpretācijas iespējas, aicinām MK noteikumu anotācijas sadaļas “Atbalstāmās darbības” 1) apakšpunktu papildināt ar informāciju, vai ēkai funkcionāli nepieciešamo ārējo inženiertīklu izveides izmaksas ir iekļaujamas projekta atbalstāmajās darbībās atbilstoši MK noteikumu projekta 31.2.apakšpunktam un sedzamas no Atveseļošanas un noturības mehānisma finansējuma. Pretējā gadījumā sniegtā informācija “…pašvaldībai būs nepieciešams finansējums piesaistes būvprojekta izstrādei, lai pielāgotu būvi konkrētai teritorijai, piesaistītu ārējos inženiertīklus u.c.” ir interpretējama arī, ka šie izdevumi ir sedzami no pašvaldības pašu finansējuma.
Piedāvātā redakcija
-
3.
MK sēdes protokollēmuma projekts
6. Finanšu ministrijai likumprojekta par valsts budžetu 2024. gadam un budžeta ietvaru 2024., 2025. un 2026. gadam izstrādes procesā,  izvērtējot  valsts budžeta iespējas, izstrādāt priekšlikumu pašvaldību  aizņemšanās iespējām  3.1.2.3.i. investīcijas otrās kārtas projekta īstenošanai, tajā skaitā  papildu  pašvaldības izmaksām līdz 10 procentiem no projekta Atveseļošanas fonda finansējuma.
Iebildums
Izvērtējot Labklājības ministrijas sniegtos skaidrojumus Izziņas 116. un 118.punktā sniegtajiem skaidrojumiem, Rīgas valstspilsētas pašvaldība vērš uzmanību, ka savu dalību 3.1.2.3.i investīcijas otrās kārtas pasākumā izvērtēs pēc iepirkuma rezultātu apkopošanas par vienas jaunas ģimeniskai videi pietuvinātas aprūpes pakalpojuma ēkas pensijas vecuma personām izbūves un izveides tā brīža faktiskajām cenām, vienlaikus izvērtējot pašvaldībai pieejamos finanšu resursus. Piekrītam Labklājības ministrijas paustajam, ka Finanšu ministrijai un Latvijas pašvaldību savienībai likumprojekta par valsts budžetu 2024. gadam un budžeta ietvaru 2024., 2025. un 2026. gadam izstrādes procesā ir jāvienojas par pašvaldību aizņemšanās mērķu izmaiņām un īpašu atbalstu 3.1.2.3.i. investīcijas projektiem.

Vēršam uzmanību, ka, ja iepirkuma rezultātā faktiskās vienas jaunas ēkas būvniecības un izveides izmaksas pārsniegs 1 273 204 euro bez PVN (atbilstoši MK noteikumu projekta 12.punktam) un pašvaldībai nebūs iespēju segt šo pārsnieguma daļu no valsts aizņēmuma līdzekļiem, pašvaldības vērtēs savas finanšu iespējas un šāda projekta īstenošanas nepieciešamību atbilstoši tā brīža faktiskajai situācijai. Atbilstoši iepriekš minētajam, vienlaikus vēlamies norādīt, ka pašvaldības finanšu pieejamības trūkuma dēļ var neatbalstīt šāda veida projektus, neskatoties uz rindām uz pašvaldību ilgstošas aprūpes institūciju pakalpojuma saņemšanu. Līdz ar to pastāv risks nesasniegt 3.1.2.3.i. investīcijas MK noteikumu 7.punktā Laklājības ministrijas nospraustos mērķrādītājus.
 
Piedāvātā redakcija
-