Projekta ID
24-TA-2991Atzinuma sniedzējs
Tieslietu ministrija
Atzinums iesniegts
13.03.2025.
Saskaņošanas rezultāts
Saskaņots ar priekšlikumiem
Iebildumi / Priekšlikumi
Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Noteikumu (grozījumu) projekts
Izdarīt Ministru kabineta 2016. gada 13. decembra noteikumos Nr. 810 "Noteikumi par Iekšlietu ministrijas sistēmas iestāžu un Ieslodzījuma vietu pārvaldes amatpersonu ar speciālajām dienesta pakāpēm amatu klasifikāciju" (Latvijas Vēstnesis, 2016, 250. nr.; 2018, 91. nr.; 2019, 256. nr.; 2022, 182. nr.; 2024, 163. nr.) šādus grozījumus:
Priekšlikums
Aicinām precizēt projektu, lai nodrošinātu tā atbilstību Administratīvās atbildības likumā lietotajai terminoloģijai.
1. Projektā norādīts, ka vecākais inspektors "izskata administratīvo pārkāpumu lietas, noteiktajā kārtībā sagatavo lēmumu projektus". Pat ja lēmumu pieņemšanu nodalītu no administratīvā pārkāpuma lietas izskatīšanas (līdzīgi kā Administratīvās atbildības likuma 17. un 18. nodaļā), nav saskatāms pamats noteikt, ka šī amatpersona tikai sagatavo lēmuma projektu (arī vārdi "noteiktajā kārtībā" ir lieki). Amatpersona, izskatījusi administratīvā pārkāpuma lietu, pieņem lēmumu (Administratīvās atbildības likuma 151. pants).
2. Projektā paredzēts, ka nodaļas priekšnieka vietnieks "nodrošina administratīvā pārkāpuma procesa un kriminālprocesa uzsākšanu un pirmatnējo un neatliekamo darbību veikšanu". Ja šajā gadījumā domātas organizatoriska rakstura darbības, kas nav saistītas ar procesuālām darbībām vai lēmumu pieņemšanu, tad aicinām to precīzi norādīt. Turklāt administratīvā pārkāpuma procesa uzsākšana ir tikai viens no iespējamajiem rīcības veidiem (lēmumiem), ja ir iegūtas ziņas par pārkāpumu.
3. Projektā paredzēta 13.8. apakšsaime "Izmeklēšana administratīvā pārkāpuma procesā". Izmeklēšana kā tāda nav atsevišķs administratīvā pārkāpuma procesa posms. Turklāt šajā apakšsaimē ietilpst amati, kuru pienākumos paredzēts veikt administratīvā pārkāpuma procesu (daudz plašāks termins). Protams, apakšsaimes nosaukums un pat šie Ministru kabineta noteikumi kopumā nevar ietekmēt administratīvā pārkāpuma procesa regulējuma piemērošanu. Taču, ja tas ir iespējams, aicinām izvēlēties atbilstošāku apakšsaimes nosaukumu.
4. Projektā paredzēts, ka galvenais inspektors "veic administratīvo pārkāpumu incindentālo pārbaudi". Incidentālo pārbaudi veic par konkrētu gadījumu, respektīvi, saistībā ar konkrētu administratīvā pārkāpuma procesu. Tipiski tā ir augstākas amatpersonas kompetence, izskatot sūdzību vai pēc savas iniciatīvas, izvērtēt lēmumus un rīcību administratīvā pārkāpuma procesā. Līdz ar to šāda regulējuma saturs nav precīzi saprotams vai nav pielāgots administratīvā pārkāpuma procesam.
1. Projektā norādīts, ka vecākais inspektors "izskata administratīvo pārkāpumu lietas, noteiktajā kārtībā sagatavo lēmumu projektus". Pat ja lēmumu pieņemšanu nodalītu no administratīvā pārkāpuma lietas izskatīšanas (līdzīgi kā Administratīvās atbildības likuma 17. un 18. nodaļā), nav saskatāms pamats noteikt, ka šī amatpersona tikai sagatavo lēmuma projektu (arī vārdi "noteiktajā kārtībā" ir lieki). Amatpersona, izskatījusi administratīvā pārkāpuma lietu, pieņem lēmumu (Administratīvās atbildības likuma 151. pants).
2. Projektā paredzēts, ka nodaļas priekšnieka vietnieks "nodrošina administratīvā pārkāpuma procesa un kriminālprocesa uzsākšanu un pirmatnējo un neatliekamo darbību veikšanu". Ja šajā gadījumā domātas organizatoriska rakstura darbības, kas nav saistītas ar procesuālām darbībām vai lēmumu pieņemšanu, tad aicinām to precīzi norādīt. Turklāt administratīvā pārkāpuma procesa uzsākšana ir tikai viens no iespējamajiem rīcības veidiem (lēmumiem), ja ir iegūtas ziņas par pārkāpumu.
3. Projektā paredzēta 13.8. apakšsaime "Izmeklēšana administratīvā pārkāpuma procesā". Izmeklēšana kā tāda nav atsevišķs administratīvā pārkāpuma procesa posms. Turklāt šajā apakšsaimē ietilpst amati, kuru pienākumos paredzēts veikt administratīvā pārkāpuma procesu (daudz plašāks termins). Protams, apakšsaimes nosaukums un pat šie Ministru kabineta noteikumi kopumā nevar ietekmēt administratīvā pārkāpuma procesa regulējuma piemērošanu. Taču, ja tas ir iespējams, aicinām izvēlēties atbilstošāku apakšsaimes nosaukumu.
4. Projektā paredzēts, ka galvenais inspektors "veic administratīvo pārkāpumu incindentālo pārbaudi". Incidentālo pārbaudi veic par konkrētu gadījumu, respektīvi, saistībā ar konkrētu administratīvā pārkāpuma procesu. Tipiski tā ir augstākas amatpersonas kompetence, izskatot sūdzību vai pēc savas iniciatīvas, izvērtēt lēmumus un rīcību administratīvā pārkāpuma procesā. Līdz ar to šāda regulējuma saturs nav precīzi saprotams vai nav pielāgots administratīvā pārkāpuma procesam.
Piedāvātā redakcija
-
2.
Noteikumu (grozījumu) projekts
Izdarīt Ministru kabineta 2016. gada 13. decembra noteikumos Nr. 810 "Noteikumi par Iekšlietu ministrijas sistēmas iestāžu un Ieslodzījuma vietu pārvaldes amatpersonu ar speciālajām dienesta pakāpēm amatu klasifikāciju" (Latvijas Vēstnesis, 2016, 250. nr.; 2018, 91. nr.; 2019, 256. nr.; 2022, 182. nr.; 2024, 163. nr.) šādus grozījumus:
Priekšlikums
Ieslodzījuma vietu pārvaldes (turpmāk – Pārvalde) funkcijas ir apcietinājuma kā drošības līdzekļa un brīvības atņemšanas kā kriminālsoda izpildes nodrošināšana. Lai nodrošinātu šo minēto funkciju izpildi, Pārvaldei ir nepieciešami cilvēkresursi, proti, motivētas, profesionālas un zinošas amatpersonas ar speciālajām dienesta pakāpēm (turpmāk – amatpersonas). Turklāt pietiekams amatpersonu skaits dienestā nodrošina Pārvaldes darbības nepārtrauktību, tādējādi garantējot arī sabiedrisko drošību. Pārvaldes amatpersonas ikdienā sastopas ar dažādām situācijām, kuru atrisināšanai ir nepieciešams zināt gan normatīvo regulējumu, gan jāprot komunicēt ar dažāda rakstura un temperamenta cilvēkiem, gan motivēt ieslodzītos veiksmīgai integrācijai sabiedrībā, gan izmantot jaunākos tehnoloģijas risinājumus, kas nemitīgi mainās. Tādējādi Pārvaldei dienestā ir nepieciešamas amatpersonas, kuras ieguvušas zināšanas dažādākās izglītības jomās, kas savukārt sekmēs efektīvāku reaģēšanu uz mūsdienu izaicinājumiem un izmaiņām, kas attiecas uz ieslodzīto uzraudzību, drošību un resocializāciju, uzlabos sabiedrības drošību un sniegts kompleksu atbalstu ieslodzītajiem, veicinot viņu veiksmīgu integrāciju sabiedrībā pēc atbrīvošanas no ieslodzījuma vietām.
Piedāvātā redakcija
Līdz ar to, lai piesaistītu Pārvaldē dienēt personas ar plašāku profesiju loku, kas ar savām zināšanām, iemaņām un profesionālās sagatavotības līmeni varēs sniegt būtisku ieguldījumu Pārvaldes funkciju izpildē, Pārvalde lūdz papildināt Ministru kabineta noteikumu Nr. 810 2. pielikuma "Amatu saimei nepieciešamās izglītības tematiskā joma":
– 26. amatu saimei "Ieslodzījuma vietu apsardze" atbilstošo izglītības tematisko jomu uzskaitījumu ar papildu izglītības tematisko jomu: "pedagogu izglītība un izglītības zinātnes"; – 29. amatu saimei "Tiesas nolēmumu izpildes organizēšana un kontrole" atbilstošo izglītības tematisko jomu uzskaitījumu ar papildu izglītības tematiskām jomām: "datorika, inženierzinātnes un tehnoloģijas";
– 30. amatu saimei "Ieslodzījuma vietu drošība" atbilstošo izglītības tematisko jomu uzskaitījumu ar papildu izglītības tematiskām jomām: "komerczinības un administrēšana, datorika, inženierzinātnes un tehnoloģijas";
–31. amatu saimei "Ieslodzījuma vietu pārvaldes kriminālizmeklēšana" atbilstošo izglītības tematisko jomu uzskaitījumu ar papildu izglītības tematiskām jomām: "civilā un militārā aizsardzība, sociālās un cilvēkrīcības zinātnes, komerczinības un administrēšana, datorika"
– 26. amatu saimei "Ieslodzījuma vietu apsardze" atbilstošo izglītības tematisko jomu uzskaitījumu ar papildu izglītības tematisko jomu: "pedagogu izglītība un izglītības zinātnes"; – 29. amatu saimei "Tiesas nolēmumu izpildes organizēšana un kontrole" atbilstošo izglītības tematisko jomu uzskaitījumu ar papildu izglītības tematiskām jomām: "datorika, inženierzinātnes un tehnoloģijas";
– 30. amatu saimei "Ieslodzījuma vietu drošība" atbilstošo izglītības tematisko jomu uzskaitījumu ar papildu izglītības tematiskām jomām: "komerczinības un administrēšana, datorika, inženierzinātnes un tehnoloģijas";
–31. amatu saimei "Ieslodzījuma vietu pārvaldes kriminālizmeklēšana" atbilstošo izglītības tematisko jomu uzskaitījumu ar papildu izglītības tematiskām jomām: "civilā un militārā aizsardzība, sociālās un cilvēkrīcības zinātnes, komerczinības un administrēšana, datorika"
