Atzinums

Projekta ID
25-TA-1905
Atzinuma sniedzējs
Finanšu ministrija
Atzinums iesniegts
09.09.2025.
Saskaņošanas rezultāts
Saskaņots ar priekšlikumiem

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Noteikumu (grozījumu) projekts
Priekšlikums
Lūdzam precizēt noteikumu projekta 15.punktā piedāvāto redakciju, ņemot vērā, ka, ja tiek paredzēts, ka 6.1.1.3. pasākuma “Atbalsts uzņēmējdarbībai nepieciešamās publiskās infrastruktūras attīstībai, veicinot pāreju uz klimatneitrālu ekonomiku” (turpmāk – 6.1.1.3.pasākums) otrās atlases kārtas ietvaros jāveic tikai projekta atbalsta likmes un finanšu analīzes rādītāju aprēķins, tad teksta daļa par ekonomiskās analīzes rezultātiem noteikumu projekta 28.punktā piedāvātajā redakcijā jādzēš.

Skaidrojam, ka, ja tiek plānots noteikt projekta ekonomiskā neto pašreizējo vērtību (turpmāk – ENPV) un Ekonomiskās iekšējās atdeves normas (turpmāk – ERR) vērtības, tad projektiem ir jāveic arī ekonomiskā analīze.

Atbilstoši lūdzam precizēt arī anotāciju.

Vienlaikus aicinām Viedās administrācijas un reģionālās attīstības ministriju vērtēt un papildus pamatot vai 6.1.1.3.pasākuma 2.atlases kārtas ietvaros nepieciešama līdz šim Ministru kabineta 2023.gada 17.oktobra noteikumu Nr. 593 “Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.–2027. gadam 6.1.1. specifiskā atbalsta mērķa “Pārejas uz klimatneitralitāti radīto ekonomisko, sociālo un vides seku mazināšana visvairāk skartajos reģionos” 6.1.1.3. pasākuma “Atbalsts uzņēmējdarbībai nepieciešamās publiskās infrastruktūras attīstībai, veicinot pāreju uz klimatneitrālu ekonomiku” īstenošanas noteikumi” (turpmāk- MK noteikumi Nr. 593)  28.punktā noteikto prasību samazināšana.

Neskatoties uz administratīvā sloga mazināšanas virzienu, saņēmējiem un valsts pārvaldē kopumā joprojām ir būtiski nodrošināt ES fondu atbalstu tādiem projektiem, kas ir ar izsekojami un skaidri pamatotu lielāko ieguvumu, t.sk. balstoties izmaksu un ieguvumu analīzes datos, attiecīgi lūdzam pamatos, vai līdzšinējās pieejas maiņa 6.1.1.3.pasākuma otrajā kārtā t.sk. salīdzinot ar līdzšinējo pieeju, ir samērīga.
 
Piedāvātā redakcija
-
2.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Lūdzam papildināt anotāciju norādot finansējuma sadalījumu starp intervences kodiem.
Piedāvātā redakcija
-
3.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Lūdzam norādīt anotācijā, kā izstrādātie grozījumi ietekmē finansējuma saņēmējus un vai līgumā vai vienošanās par projekta īstenošanu ir nepieciešams veikt grozījumus, vienlaikus, ja attiecināms, norādot, vai minētie grozījumi ir būtiski, kas varētu ietekmēt projekta darbības veidu, mērķus vai īstenošanas nosacījumus, tādējādi traucējot tās sākotnējo mērķu sasniegšanu. 
Piedāvātā redakcija
-
4.
Anotācija (ex-ante)
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Priekšlikums
Lūdzam anotācijas 3.sadaļā:
- izvērtēt nepieciešamību aizpildīt 1.-5.punktus un to apakšpunktus un arī 6.punktu, jo, lai gan skaidrojumā ir norādīts, Programmas  ietvaros kopējais finansējums šo noteikumu projekta rezultātā nemainās, tas mainās tieši attiecībā uz noteikumu projektā noteikto 6.1.1.3.pasākumu "Atbalsts uzņēmējdarbībai nepieciešamās publiskās infrastruktūras attīstībai, veicinot pāreju uz klimatneitrālu ekonomiku";
- punktā “Cita informācija” pie norādītās summas 14 699 218 euro papildināt, ka tas ir Taisnīgas pārkārtošanās fonda (turpmāk – TPF) finansējums, kā arī attiecībā uz pašvaldību budžetu paskaidrot, ka finansējuma pārdale tiek veikta no 6.1.1.6.pasākuma "Bezemisiju transportlīdzekļu izmantošanas veicināšana pašvaldībās", kurā nacionālais līdzfinansējums bija plānots kā pašvaldību finansējums;
- papildināt punktā “Cita informācija” sniegto informāciju, norādot, ka finansējums projektu īstenošanai attiecībā uz TPF finansējumu, kas tiek pārdalīts no 6.1.1.6.pasākuma "Bezemisiju transportlīdzekļu izmantošanas veicināšana pašvaldībās", tiks pieprasīts no 74. resora "Gadskārtējā valsts budžeta izpildes procesā pārdalāmais finansējums" 80.00.00 programmas "Nesadalītais finansējums Eiropas Savienības politiku instrumentu un pārējās ārvalstu finanšu palīdzības līdzfinansēto projektu un pasākumu īstenošanai".
Piedāvātā redakcija
-
5.
Anotācija (ex-ante)
5.3. Cita informācija
Priekšlikums
Ņemot vērā, ka ar grozījumiem ir paredzēts palielināt 6.1.1.3. pasākumam pieejamo finansējumu no 57 976 211 uz 75 269 409 euro, kas nozīmē, ka finansējuma palielinājums ir lielāks par 20% no kopējā finansējuma. Attiecīgi tā kā grozījumi shēmā kvalificējami kā būtiski, lūdzam anotāciju papildināt ar nosacījumu, ka VARAM 20 darba dienu laikā no noteikumu spēkā stāšanās, izmantojot SANI2 sistēmu, iesniegs Eiropas komisijai kopsavilkumu par pasākumu.
Piedāvātā redakcija
-
6.
MK sēdes protokollēmuma projekts
Priekšlikums
Aicinām Ministru kabineta (turpmāk – MK) protokollēmuma projekta 3. punktā norādīt precīzu Taisnīgas pārkārtošanās fonda finansējuma apmēru, par kuru Centrālajai finanšu un līgumu aģentūrai (turpmāk – CFLA) jāuzņemas saistības. Vienlaikus lūdzam papildināt MK protokollēmuma projektu ar jaunu punktu, kas nosaka, ka CFLA neuzņemas saistības par 6.1.1. specifiskā atbalsta mērķa "Pārejas uz klimatneitralitāti radīto ekonomisko, sociālo un vides seku mazināšana visvairāk skartajos reģionos" 6.1.1.6. pasākuma "Bezemisiju transportlīdzekļu izmantošanas veicināšana pašvaldībās" Taisnīgas pārkārtošanās fonda finansējuma ietaupījumu 14 699 218 euro apmērā.
Piedāvātā redakcija
-
7.
MK sēdes protokollēmuma projekts
Priekšlikums
Lūdzam protokollēmuma projekta 4.punktu, ar kuru paredzēta atļauja neveikt grozījumus Ministru kabineta noteikumos par 6.1.1.6.pasākuma "Bezemisiju transportlīdzekļu izmantošanas veicināšana pašvaldībās" īstenošanu, papildināt ar informāciju, kāds ir 6.1.1.6.pasākuma "Bezemisiju transportlīdzekļu izmantošanas veicināšana pašvaldībās" ietvaros precizētais kopējais attiecināmais finansējums, tai skaitā TPF finansējums un nacionālais finansējums (pašvaldību finansējums), ievērojot finansējuma pārdali uz 6.1.1.3.pasākumu "Atbalsts uzņēmējdarbībai nepieciešamās publiskās infrastruktūras attīstībai, veicinot pāreju uz klimatneitrālu ekonomiku".
Piedāvātā redakcija
-
8.
Noteikumu konsolidētā versija
Priekšlikums
Lūdzam precizēt MK noteikumu Nr. 593 14. punkta, 15.2. apakšpunkta un 15.2.2. apakšpunkta redakciju, norādot visu finansējumu kā pieejamo, ņemot vērā, ka ar MK protokollēmuma 3.punktā paredzēts atļaut uzņemties saistības par elastības finansējumu pirms pozitīva Eiropas Komisijas lēmuma par Programmas vidusposma grozījumiem, attiecīgi elastības finansējuma atrunāšanai šajos punktos nav nepieciešama.
Piedāvātā redakcija
-
9.
Noteikumu konsolidētā versija
Priekšlikums
Lūdzam precizēt noteikumu projekta 11. punktā izteikto MK noteikumu Nr. 593 17. punktu, ņemot vērā to, ka MK noteikumu Nr. 593 15.2.1. un 15.2.2. punktā ir paredzēts finansējuma sadalījums, nevis finansējuma piešķiršanas kārtība, kā arī, lai nodrošinātu regulējuma viennozīmīgu interpretāciju attiecībā uz otro atlases kārtu. Vienlaikus, ņemot vērā anotācijas 1.3.sadaļā sniegto informāciju, ka atlases kārtas tiek izsludinātas pa daļām, jeb uzsaukumiem, lai nodrošinātu viennozīmīgu skaidrību normas piemērotājiem, lūdzam izvērtēt iespēju atrunāt MK noteikumos Nr. 593, ka otro kārtu plānots organizēt divos uzsaukumos un ka MK noteikumu Nr. 593 15.2.2.punktā plānotais finansējums tiek paredzēts otrās kārtas otrajam uzsaukumam.
Piedāvātā redakcija
17. Taisnīgas pārkārtošanās fonda finansējumu, par kuru sadarbības iestādē otrās atlases kārtas ietvaros netiek iesniegti projekti šo noteikumu 15.2.1. apakšpunktā minētajā finansējuma apmērā, neizmantoto pirmās atlases kārtas Taisnīgas pārkārtošanās fonda finansējumu un to Taisnīgas pārkārtošanās fonda finansējumu, kas atbrīvojies pirmās un otrās atlases kārtas projektu īstenošanas rezultātā, novirza otrajai atlases kārtai atbilstoši šo noteikumu 15.2.2. apakšpunktam.
10.
Noteikumu konsolidētā versija
Priekšlikums
Ņemot vērā jau piemēroto pieeju administratīvā sloga mazināšanā attiecībā uz pašvaldību ieguldījumu citu publisku personu īpašumā (pašvaldībai nenostiprinot valdījuma tiesības, piemēram, uz valstij piederošu zemi), ierosinām aiz vārdiem "publiska persona-" papildināt ar vārdiem "savā vai citas", atbilstoši papildinot Ministru kabineta noteikumu anotāciju.
Piedāvātā redakcija
35.1. publiska persona – savā vai citas publiskas personas īpašumā vai valdījumā esošā īpašumā, ja valdījuma tiesības ir iegūtas uz termiņu, kas nav īsāks par pieciem gadiem no dienas, kad veikts projekta noslēguma maksājums finansējuma saņēmējam. Ja plānots piemērot regulas Nr. 651/2014 ​​​​41. pantā paredzēto atbalstu, ievēro šo noteikumu 53.1. apakšpunktā minētos nosacījumus. Ja plānots piemērot regulas Nr. 651/2014 45. pantā paredzēto atbalstu, ievēro šo noteikumu 54.1. apakšpunktā minētos nosacījumus. Ja plānots piemērot regulas Nr. 651/2014 56. pantā paredzēto atbalstu, ievēro šo noteikumu 55. punktā minētos nosacījumus;
11.
Noteikumu konsolidētā versija
Priekšlikums
Izsakām priekšlikumu precizēt MK noteikumu 36.punkta redakciju, piemēram, dzēšot vārdu "zemesgrāmatās". Savukārt precīzākam juridiskam skaidrojumam aicinām MK noteikumu anotācijā papildināt par tiesību nostiprināšanu veikt ieguldījumus, piemēram, īpašuma tiesību nostiprināšana zemesgrāmatā, satiksmes infrastruktūras -inženierbūves kā   zemes īpašuma apgrūtinājuma reģistrēšana normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā utt. Skaidrojam,  ka gadījumos, kad satiksmes infrastruktūra kā inženierbūve (piemēram, publiska pašvaldības iela, ceļš, gājēju un velo ceļi) atrodas uz  privātpersonas īpašumā esošas zemes,  šāda inženierbūve ir  kā apgrūtinājums reģistrējama normatīvo aktu kārtībā Valsts kadastra informācijas sistēmā (bet ne zemesgrāmatā). 
 
Piedāvātā redakcija
-
12.
Noteikumu konsolidētā versija
Priekšlikums
Lūdzam ņemt vērā, ka Komisijas Komisijas 2014. gada 17. jūnija Regulas Nr.651/2014, ar ko noteiktas atbalsta kategorijas atzīst par saderīgām ar iekšējo tirgu, piemērojot Līguma 107. un 108. pantu (turpmāk – Komisijas regula Nr. 651/2014), 1.panta 4.punkta, 2.panta 18.punkta un 4.panta 1.punktā paredzētās robežvērtības, kas attiecas uz uzņēmumu, ir jāvērtē/jāpiemēro uzņēmuma grupas līmenī (Komisijas regulas Nr.651/2014 angliskajā versijā nosacījumi, kas ir attiecināmi uz ‘undertaking’, ir jāpārbauda/jāpiemēro uzņēmuma grupas līmenī). Lūdzam attiecīgi precizēt MK noteikumu Nr. 593 58.3.-58.5. apakšpunktus un ar attiecīgu skaidrojumu lūdzam papildināt arī anotāciju.
 
Piedāvātā redakcija
-
13.
Noteikumu konsolidētā versija
Priekšlikums
Vēršam uzmanību uz to, ka atbilstoši Ministru kabineta 2018. gada 21. novembra noteikumos Nr. 715 "De minimis atbalsta uzskaites un piešķiršanas kārtība" 20. un 21.punktā noteiktajam, de minimis atbalsta saņēmējam ir pienākums de minimis atbalsta uzskaites sistēmā sagatavot un iesniegt de minimis atbalsta pretendenta veidlapu, kas satur informāciju, kas nepieciešama atbalsta sniedzējam, lai pārliecinātos par atbalsta pretendenta atbilstību de minimis atbalsta saņemšanai.
Ņemot vērā augstāk minēto, lūdzam noteikumu projektu papildināt ar normu, kas paredz projekta iesniedzējam un sadarbības partnerim (ja attiecināms) pie projekta iesnieguma pievienot sagatavotās atbalsta pretendenta veidlapas izdruku vai norādīt tās identifikācijas numuru.
 
Piedāvātā redakcija
-
14.
Noteikumu konsolidētā versija
Priekšlikums
Ņemot vērā, ka stājušies spēkā grozījumi Ministru kabineta 2018. gada 21. novembra noteikumos Nr. 715 "De minimis atbalsta uzskaites un piešķiršanas kārtība", lūdzam svītrot vārdus "un de minimis atbalsta uzskaites veidlapu paraugiem".
 
Piedāvātā redakcija
-
15.
Noteikumu konsolidētā versija
Priekšlikums
Aicinām izvērtēt MK noteikumu Nr. 593 72.7. apakšpunkta nepieciešamību, ņemot vērā to, ka Eiropas Parlamenta un Padomes 2024. gada 23. septembra Regulas (ES, Euratom) 2024/2509 par finanšu noteikumiem, ko piemēro Savienības vispārējam budžetam (pārstrādātā redakcija), kas ir spēkā Eiropas Parlamenta un Padomes 2018. gada 18. jūlija Regulas (ES, Euratom) Nr. 2018/1046 par finanšu noteikumiem, ko piemēro Savienības vispārējam budžetam, ar kuru groza Regulas (ES) Nr. 1296/2013, (ES) Nr. 1301/2013, (ES) Nr. 1303/2013, (ES) Nr. 1304/2013, (ES) Nr. 1309/2013, (ES) Nr. 1316/2013, (ES) Nr. 223/2014, (ES) Nr. 283/2014 un Lēmumu Nr. 541/2014/ES un atceļ Regulu (ES, Euratom) Nr. 966/2012, vietā 61.panta prasības ir tieši piemērojamas tādiem projektiem, kas saistīti ar Eiropas Savienības (ES) fondu atbalsta saņemšanu un vienlaikus kuros atbilstoši specifiskā atbalsta mērķim finansējuma saņēmējs atlases kārtībā ES fondu dalībniekiem, gala saņēmējiem vai sadarbības partneriem sniedz finansiālu atbalstu (t.s. daudzpakāpju projekti).
Piedāvātā redakcija
-