Atzinums

Projekta ID
23-TA-3166
Atzinuma sniedzējs
Finanšu ministrija
Atzinums iesniegts
21.02.2024.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Rīkojuma projekts
Iebildums
Publiskas personas mantas atsavināšanas likuma (turpmāk - Atsavināšanas likums) 42.panta 2.4 daļa nosaka, ja atsavināšanas rezultātā iegūtie līdzekļi vai to daļa pēc faktisko atsavināšanas izdevumu segšanas ieskaitāmi atvasinātas publiskas personas budžetā, Ministru kabineta rīkojumā nosaka, kādā apjomā, kādam mērķim un kura nekustamā īpašuma un ar to saistītās infrastruktūras attīstībai atsavināšanas rezultātā iegūtie līdzekļi ir piešķirami.
Lūdzam attiecīgi no rīkojuma projekta 4.punkta svītrot vārdus "pilnā apjomā", ņemot vērā, ka atsavināšanas rezultātā iegūtie līdzekļi vai to daļa pēc faktisko atsavināšanas izdevumu segšanas ieskaitāmi atvasinātas publiskas personas budžetā, neprecizējot pilnu apmēru. Vienlaikus lūdzam skaidrot, vai atbilstoši Atsavināšanas likuma 42.panta 2.4 daļai ir izvērtēts, kādā apjomā ar to saistītās infrastruktūras attīstībai atsavināšanas rezultātā iegūtie līdzekļi ir piešķirami. 
Piedāvātā redakcija
-
2.
Rīkojuma projekts
Iebildums
Lūdzam pārliecināties par anotācijai pievienoto pielikumu (2 pielikumi) atbilstību rīkojuma projektam un attiecīgi precizēt. 
Piedāvātā redakcija
-
3.
Rīkojuma projekts
Iebildums
Atbilstoši ierakstiem Lielauces pagasta zemesgrāmatas nodalījumā Nr. 100000351976 nekustamais īpašums "Pils", Lielauces pagastā, Dobeles novadā, jau ir valsts īpašums, līdz ar to rīkojuma projektā nav pamata norādīt, ka tas ir jāpārņem valsts īpašumā - mainīsies tikai nekustamā īpašuma valdītājs. Savukārt, nekustamais īpašums "Pilītes", Lielauces pagastā, Dobeles novadā, nodots Latvijas Lauksaimniecības universitātei (tagad - Latvijas Biozinātņu un tehnoloģiju universitāte) bez atlīdzības īpašumā saskaņā ar Publiskas personas mantas atsavināšanas likuma 42. panta pirmo daļu. Ievērojot minēto un to, ka abi nekustamie īpašumi vairs netiek izmantoti izglītības un zinātnes funkciju nodrošināšanai, rīkojuma projekta 10.punkts precizējams.
Piedāvājam šādu redakciju (numerācija precizējama atbilstoši rīkojuma projekta struktūrai un numerācijai):
"1. Ņemot vērā, ka Latvijas Biozinātņu un tehnoloģiju universitātei (pirms nosaukuma maiņas - Latvijas Lauksaimniecības universitāte), pamatojoties uz Ministru kabineta 2010.gada 30.jūnija rīkojumu Nr.363 “Par valsts nekustamo īpašumu nodošanu Latvijas Lauksaimniecības universitātes valdījumā”, valdījumā nodotais valsts nekustamais īpašums  “Pils” (nekustamā īpašuma kadastra Nr. 4676 004 0194), Lielauces pagastā, Dobeles novadā, vairs netiek izmantots izglītības un zinātnes funkciju nodrošināšanai, Finanšu ministrijai pārņemt valdījumā nekustamo īpašumu “Pils” (nekustamā īpašuma kadastra Nr. 4676 004 0194) – zemes vienību (zemes vienības kadastra apzīmējums 4676 004 0252) 14,76 ha platībā - Lielauces pagastā, Dobeles novadā, un normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā nostiprināt zemesgrāmatā īpašuma tiesības uz valsts vārda Finanšu ministrijas personā.
2. Ņemot vērā, ka Latvijas Biozinātņu un tehnoloģiju universitātes īpašumā nodotais nekustamais īpašums “Pilītes” (nekustamā īpašuma kadastra Nr. 4676 004 0219) - zemes vienība (zemes vienības kadastra apzīmējums 4676 004 0219) 0,0253 ha platībā - Lielauces pagastā, Dobeles novadā, vairs netiek izmantots Ministru kabineta 2016.gada 26.oktobra rīkojuma Nr.621 “Par valsts nekustamo īpašumu nodošanu Latvijas Lauksaimniecības universitātes īpašumā” 1.1.27. un 2.1.1. apakšpunktā minēto funkciju īstenošanai, saskaņā ar Publiskas personas mantas atsavināšanas likuma 42. panta pirmo daļu un 43. pantu pārņemt minēto nekustamo īpašumu bez atlīdzības valsts īpašumā un nodot Finanšu ministrijas valdījumā.
3. Finanšu ministrijai pārņemt no Latvijas Biozinātņu un tehnoloģiju universitātes šā rīkojuma 2. punktā minēto nekustamo īpašumu un normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā nostiprināt zemesgrāmatā īpašuma tiesības uz valsts vārda Finanšu ministrijas personā."
Attiecīgi precizējam anotācija.
 
Piedāvātā redakcija
-
4.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Iebildums
Anotācijā norādīts, ka: "nekustamais īpašums "Vecauces meži" (nekustamā īpašuma kadastra Nr. 4625 002 0013) Vecauces pagastā, Dobeles novadā (MK rīkojuma Nr. 451 41. punkts) sastāv no trīs zemes vienībām (zemes vienības kadastra apzīmējums 4625 002 0013 12,3 ha platībā, zemes vienības kadastra apzīmējums 4625 001 0067 2,6 ha platībā un zemes vienības kadastra apzīmējums 4625 003 0059 8,4 ha platībā) ar kopējo platību 23,3 ha, kurā 22,5 ha ir mežu platība un nekustamā īpašuma īpašnieks ir Latvijas valsts ministrijas personā". Tai pat laikā, rīkojuma projekta 11.punkts paredz minēto nekustamo īpašumu LBTU nodot atpakaļ bez atlīdzības valstij Zemkopības ministrijas valdījumā. Ievērojot minēto, aicinām attiecīgi precizēt anotācijā norādīto. 
Piedāvātā redakcija
-
5.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Iebildums
Anotācijā norādīts, ka nekustamā īpašuma (nekustamā īpašuma kadastra Nr. 0900 518 0050) Tērvetes ielā 91D, Jelgavā (MK rīkojums Nr. 363, MK rīkojums Nr. 621), kas sastāv no būves – laboratorijas korpusa (būves kadastra apzīmējums 0900 018 0050 002),  īpašnieks ir LBTU. Tāpat norādīts, ka, savukārt,  iegūstot LBTU īpašumā arī šī rīkojuma projektā 1.pielikumā norādīto būvju īpašumu Tērvetes ielā 91D, Jelgavā, kā rezultātā tiks likvidēts šobrīd pastāvošs dalītais īpašums. Tiesiskās skaidrības nodrošināšanai, aicinām attiecīgi precizēt anotācijā norādīto informāciju, ņemot vērā, ka būvju īpašums jau atrodas LBTU īpašumā, vai arī attiecīgi skaidrot, kādu būvi iegūs LBTU īpašumā, ja rīkojuma projekta 1.pielikums noteic nekustamos īpašumus, kas atsavināmi izsolē.
 
Piedāvātā redakcija
-
6.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Iebildums
Anotācijā pie nekustamā īpašuma "Zemkopības institūts 19" (nekustamā īpašuma kadastra Nr. 3282 507 0007) Skrīveru pagastā, Aizkraukles novadā, norādīts, ka zemes īpašniekam ir pirmpirkuma tiesības uz minētām būvēm saskaņā ar likuma “Par atjaunotā Latvijas Republikas 1937. gada Civillikuma ievada, mantojuma tiesību un lietu tiesību daļas spēkā stāšanās laiku un piemērošanas kārtību” 14.panta otro un trešo daļu. Vienlaikus norādīts, ka: "šī iemesla dēļ nekustamā īpašuma “Zemkopības institūts 19” izsoles noteikumos tiks iekļauts šāds nosacījums, ievērojot Atsavināšanas likuma II. nodaļā paredzēto". Tiesiskās skaidrības nodrošināšanai, aicinām skaidrot, kāda iemesla dēļ un kāds nosacījums tiks ietverts izsoles noteikumos. Vienlaikus lūdzam skaidrot, vai zemes īpašniekam ir pirmpirkuma tiesības saskaņā ar Atsavināšanas likumu. 
Piedāvātā redakcija
-
7.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Iebildums
Ievērojot anotācijas 1.3.sadaļā sniegto informāciju, ka: "no nekustamo īpašumu atsavināšanas iegūtie finanšu līdzekļi, pēc atsavināšanas izdevumu segšanas tiks novirzīti nesaimnieciska rakstura darbībām: studiju un zinātnes procesa nodrošināšanai", Finanšu ministrija uztur iepriekš izteikto iebildumu (skat. izziņas 3.punktu) daļā, kur lūgts, gadījumā, ja plānotais atbalsts tiek piešķirts LBTU nesaimnieciskās darbības veikšanai, papildināt anotāciju ar informāciju par to, ka tiks grāmatvedībā nodalītas saimnieciskās un ar saimniecisko darbību nesaistītas darbības, lai nodrošinātu, ka atbalsts ar saimniecisku darbību nesaistītām aktivitātēm netiek novirzīts saimnieciskās darbības veikšanai.

Vienlaikus vēršam uzmanību uz to, ka anotācijā ietvertā informācija : "Atbilstoši Eiropas Komisijas dokumenta “Komisijas paziņojums par Līguma par Eiropas Savienības darbību 107. panta 1. punktā minēto valsts atbalsta jēdzienu” (2016/C 262/01) 28.punktam valsts izglītības sistēmas ietvaros nodrošināta valsts izglītība, ko finansē un uzrauga valsts, var tikt uzskatīta par nesaimniecisko darbību. Plānotā finanšu līdzekļu novirze LBTU budžetā nav kvalificējama kā komercdarbības atbalsts, proti, vienlaikus neizpildās visas Komercdarbības atbalsta kontroles likuma 5. pantā minētās komercdarbības atbalsta pazīmes."  ir savstarpēji pretrunīga, kā arī nav sniegts pamatojums, kas ļautu attiecināt minētos apgalvojumus uz līdzekļu piešķīrumu LBTU. Vēršam uzmanību, ka jau sākotnējā atzinumā tika lūgts sniegt uz augstskolas finanšu datiem balstītu pamatojumu. Ja tiesību akta virzītājs uzskata, ka LBTU nav uzskatāms par saimnieciskās darbības veicēju, jo uz to iespējams attiecināt Eiropas Komisijas dokumenta “Komisijas paziņojums par Līguma par Eiropas Savienības darbību 107. panta 1. punktā minēto valsts atbalsta jēdzienu” (2016/C 262/01) (turpmāk – EK paziņojums) 28. un 29.punkta nosacījumus ( gadījumos, ja studējošie sedz daļu (t.i., ne vairāk kā 50% apmērā) no mācību vai uzņemšanas maksas, valsts izglītības pakalpojumi pēc būtības nebūs saimnieciskā darbība), lūdzam to atbilstoši pamatot anotācijā. Vienlaikus, ievērojot anotācijā skaidroto, ka augstskola veic zinātnisko darbību, lūdzam arī skaidrot, vai šīs aktivitātes ir iespējams uzskatīt par darbībām bez saimnieciska rakstura, kas atbilst Komisijas paziņojuma “Pētniecībai, izstrādei un inovācijai piešķiramā valsts atbalsta nostādnes” (2022/C 414/01) 20.-21.punktā noteiktajam.
Ja augstāk minētās analīzes rezultātā, balstoties uz finanšu datiem, tiek secināts, ka ieguldījums ir plānots saimnieciskās darbības veikšanai, ir jāveic analīze, vai plānotais atbalsts kvalificējams kā komercdarbības atbalsts, proti, vienlaikus izpildās visas Komercdarbības atbalsta kontroles likuma (turpmāk - KAKL) 5.pantā minētās komercdarbības atbalstu raksturojošās pazīmes. Komercdarbības atbalsta esamību potenciāli varētu izslēgt, ja tiesību akta virzītājs pamatotu kādas no KAKL 5.pantā minētās pazīmes neizpildi, kā tas jau ir ticis skaidrots Finanšu ministrijas iebildumā, kas ietverts izziņas 3.punktā.   
Ievērojot izteikto iebildumu, atkārtoti lūdzam precizēt anotācijā ietverto skaidrojumu.
 
Piedāvātā redakcija
-
8.
Rīkojuma projekts
Priekšlikums
Lūdzam izvērtēt, vai rīkojuma projekta 2.punkts nav papildināms ar vārdiem "atkarībā no tā kura tiek realizēta pirmā pēc atsavināmo īpašumu pārdošanas", ņemot vērā, ka minētais ir norādīts rīkojuma projekta 4.punktā.
Piedāvātā redakcija
-
9.
Rīkojuma projekts
Priekšlikums
Lūdzam rīkojuma projekta pielikumus noformēt atbilstoši juridiskās tehnikas prasībām, augšā labajā pusē norādot, kādam tiesību aktam kurš pielikums tas ir, kā arī apakšā norādot parakstītāju.
Piedāvātā redakcija
-
10.
Anotācija (ex-ante)
1.1. Pamatojums
Priekšlikums
Lūdzam papildināt anotācijas 1.1. sadaļā "Pamatojums" aprakstu ar atsauci un Publiskas personas mantas atsavināšanas likuma 42.panta pirmo daļu. Vēršam uzmanību, ka rīkojuma projekta 10.punktā norādītais nekustamais īpašums "Pilītes", Lielauces pagastā, Dobeles novadā, vairs netiek izmantots  Ministru kabineta 26.10.2016. rīkojuma Nr.621 “Par valsts nekustamo īpašumu nodošanu Latvijas Lauksaimniecības universitātes īpašumā” 2.1.1. apakšpunktā minēto funkciju īstenošanai, līdz ar to nododams atpakaļ valsts īpašumā Finanšu ministrijas valdījumā saskaņā ar Publiskas personas mantas atsavināšanas likuma 42.panta pirmo daļu.
Piedāvātā redakcija
-
11.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Rīkojuma projekts paredz konkrētus nekustamos īpašumus nodot atpakaļ valstij ministrijas personā un LVM pārvaldīšanā. Piemēram, anotācijā pie nekustamā īpašuma "Viesvecupe" (nekustamā īpašuma kadastra Nr. 9050 503 0005) Engures pagastā, Tukuma novadā (MK rīkojums Nr. 363, MK rīkojums Nr. 621), kas sastāv no būves – dušu mājas, norādīts, ka zemes īpašnieks ir fiziska persona, kurai atsavināšanas gadījumā ir pirmpirkuma tiesības. Tiesiskās skaidrības nodrošināšanai aicinām skaidrot, kādēļ tiek norādīts par atsavināšanas procesā iespējamām pirmpirkuma tiesībām, ja rīkojuma projekts paredz tikai nodot atpakaļ minēto nekustamo īpašumu valstij, jo nav nepieciešams LBTU vajadzībām. Nepieciešamības gadījumā, lūdzam attiecīgi precizēt anotāciju.
Piedāvātā redakcija
-