Atzinums

Projekta ID
23-TA-645
Atzinuma sniedzējs
Sabiedrības integrācijas fonds
Atzinums iesniegts
19.07.2023.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Noteikumu projekts
Iebildums
Vēršam uzmanību, ka Sabiedrības integrācijas fonda darbību regulē Sabiedrības integrācijas fonda likums un nolikums,  un šajos normatīvajos aktos ir paredzēta Fonda Padomes kompetence kā Fonda lēmējorgānam, tiesības un pienākumi.
Lūdzam papildināt redakciju, ņemot vērā, ka Fondu pārvalda Padome, norādot Padomes tiesības uzraudzības īstenošanā, kā arī atbilstoši Fonda nolikuma 2.9.punktam - Padome apstiprina projektu konkursu nolikumu, komisijas sastāvu un komisijas nolikumu, ja ārējos normatīvajos aktos nav noteikts citādi. Atbilstoši Fonda nolikuma  2.10. punktam – Fonda padome apstiprina projektu konkursa rezultātus.
 
Piedāvātā redakcija
20. Sabiedrības integrācijas fonda padome (turpmāk – padome) uzrauga projekta īstenošanu un veic citas darbības atbilstoši Sabiedrības integrācijas fonda darbību regulējošiem normatīvajiem aktiem.
2.
Noteikumu projekts
Iebildums
Sabiedrības integrācijas fonds nevar piekrist šādam ierobežojumam attiecībā uz biedrībām un nodibinājumiem. Šāds ierobežojums būtiski ietekmē jomas organizāciju (stakeholder) kvalitatīvu un profesionālu pienesumu pasākuma attīstībā. Turklāt Sabiedrības integrācijas fonda nolikuma 20.punktā likumdevējs ir paredzējis fonda padomes locekļu rīcību interešu konflikta iespējamības gadījumā, proti: “20. Ja kāda jautājuma izskatīšanā fonda padomes loceklim ir iespēja nonākt interešu konfliktā, viņam ir pienākums nekavējoties par to informēt fonda padomes priekšsēdētāju un fonda sekretariātu. Attiecīgais Fonda padomes loceklis atturas no viedokļa paušanas konkrētajā jautājumā un balsošanas, un to fiksē fonda padomes sēdes protokolā.” Tāpat Fonda ieskatā šo noteikumu 21.punktā ietvertais ierobežojums nav samērīgs gadījumos, ja biedrība vai nodibinājums, kas ir padomes sastāvā, neplāno piedalīties pasākuma 13.4.atbalstāmajā darbībā, t.i. tā nevar iesaistīties arī citās minētajās pasākuma darbībās. 

Būtiski arī uzsvērt, ka 13.2.punkta pasākums plānots kā izpratnes veicināšanas, veiktspējas stiprināšanas pasākumi, kas jāīsteno mijiedarbībā ar jomas speciālistiem, lai sasniegtu pēc iespējas labāku pieredzē balstītu rezultātu un šajā gadījumā jomas pieredzējušo dalībnieku iesaiste ir ļoti nozīmīga. Savukārt 13.3. apakšpunktā minētā pasākuma ietvaros pieņemamajos lēmumos attiecīgo biedrību un nodibinājumu pārstāvji, kas ir Fonda Padomes sastāvā, izmantos likumdevēja paredzēto interešu konflikta novēršanas mehānismu.
Tādējādi lūdzam prezicēt punkta redakciju vai to dzēst. 
Piedāvātā redakcija
21. Ja biedrību un nodibinājumu pārstāvjiem, kas ir Padomes sastāvā, ir iespēja nonākt interešu konfliktā, tiem ir pienākums nekavējoties par to informēt Fonda Padomes priekšsēdētāju un Fonda sekretariātu. Attiecīgais Fonda Padomes loceklis atturas no viedokļa paušanas konkrētajā jautājumā un balsošanas, un to fiksē Fonda Padomes sēdes protokolā.
3.
Noteikumu projekts
Iebildums
Aicinām precizēt 26.3.apakšpunkta redakciju, pamatojoties uz Sabiedrības integrācijas fonda nolikuma 2.9.punktā noteikto, nosakot, ka nolikums tiek apstiprināts Padomē. Lūdzam redakciju precizēt, lai nodrošinātu vienkāršāk uztveramu un pieejamāku procesu gala finansējuma saņēmējam.
 
Piedāvātā redakcija
26.3. pēc sociālo inovāciju projektu pieteikumu atlases nolikuma saskaņošanas Uzraudzības grupā un apstiprināšanas Padomē, izsludina atklātu sociālo inovāciju ideju atlasi, visu nepieciešamo informāciju publicējot finansējuma saņēmēja oficiālajā tīmekļvietnē un paredzot sociālo inovāciju idejas pieteikuma sagatavošanai un iesniegšanai 12 mēnešu periodu. Viens sociālās inovācijas pieteikuma iesniedzējs var iesniegt vienu sociālās inovācijas idejas pieteikumu. Pieteikuma noraidīšanas gadījumā, sociālās inovācijas pieteicējs var iesniegt citas sociālās inovācijas idejas pieteikumu;
4.
Noteikumu projekts
Iebildums
Fonda lēmumu pieņemšanas prakse un Sabiedrības integrācijas fonda likuma (turpmāk - Likums) 12.panta pirmā daļa noteic, ka Fonda Padome izveido un apstiprina vērtēšanas komisiju, kura “ [..] izvērtē iesniegtos sabiedrības integrācijas un publiskā un nevalstiskā sektora attīstības projektus un saskaņā ar normatīvajiem aktiem un Fonda nolikumu iesaka tos Fondam apstiprināt vai noraidīt.”
Komisijai, izvērtējot ideju atlases pieteikumus un projektu pieteikumus, kā arī Padomei pieņemot lēmumu pēc rekomendējošā atzinuma saņemšanas, tiks nodrošināta saprotama un maksimāli caurspīdīga lēmumu pieņemšanas procedūra, nodrošinot, ka lēmumi netiek pieņemti vienpersoniski.
Likuma 2.panta otrā daļa noteic, ka Fonda lēmējorgāns ir Fonda padome. Likuma 10.panta piektās daļas 5.apakšpunkts noteic, ka Fonda padome lemj par Fondam piešķirto valsts budžeta līdzekļu ilgtermiņa saistībām, Eiropas Savienības politiku instrumentu un pārējās ārvalstu finanšu palīdzības līdzfinansētajos projektos un pasākumos, savukārt 6.apakšpunkts noteic, ka Fonda padome lemj par konkursu nolikuma prasībām.
Tāpat Sabiedrības integrācijas fonda nolikumā (turpmāk - Nolikums) noteikti Fonda padomes pienākumi un tiesības konkursu īstenošanā, kas ietver nolikumu apstiprināšanu un lēmumu par projektu apstiprināšanu pieņemšanu (skat. Nolikuma 2.punktā norādītās tiesības, t.sk. 2.10.punkts noteic, ka Fonda padome apstiprina projektu konkursa rezultātus). Norma, kas paredz atsevišķu attieksmi saistībā ar Eiropas Savienības fondiem, proti, Likuma 12.panta sestā daļa, attiecināma tikai uz Fonda īpaši izveidotām komisijām, kas nav paredzētas šajā pasākumā.
Attiecībā uz konkursu rezultātu apstiprināšanu Nolikuma 2.10.apakšpunktā atruna “ja ārējos normatīvajos aktos nav noteikts citādi” nav iekļauta, līdz ar to projektu konkursu rezultātu apstiprināšana jebkurā gadījumā ir Fonda padomes kompetence un tikai Fonda padome var pieņemt lēmumu par konkursa rezultātu apstiprināšanu.
Ņemot vērā iepriekš minēto, uzskatāms, ka noteikumu projektā noteiktās lēmumu pieņemšanas procesa izmaiņas Fonda darbībā veido tiesību normu kolīziju un pretrunu ar Likumu un Nolikumu.
Turklāt atbilstoši līdzšinējai kārtībai, kādā Fonds piešķir līdzfinansējumu nevalstiskajām organizācijām (Ministru kabineta 2012.gada 29.maija noteikumu Nr.374 “Līdzfinansējuma piešķiršanas, vadības, uzraudzības un kontroles kārtība sabiedrības integrācijas veicināšanai un nevalstiskā sektora attīstības programmu un projektu īstenošanai” 23.punkts), tieši Fonda padome pieņem lēmumu par katra projekta iesnieguma apstiprināšanu, apstiprināšanu ar nosacījumiem vai noraidīšanu.
Augstākminētais attiecināms arī uz lēmumu pārsūdzību, kas noteikta Likuma 15.pantā.
Piedāvātā redakcija
26.5. nodrošina, ka padome, ņemot vērā šo noteikumu 26.4. apakšpunktā minēto vērtēšanas komisijas vērtējumu, pieņem lēmumu par sociālās inovācijas idejas pieteikuma apstiprināšanu vai sociālās inovācijas idejas pieteikuma noraidīšanu, kā arī informē sociālās inovācijas pieteicēju par pieņemto lēmumu un, apstiprināšanas gadījumā, lūdz sagatavot sociālās inovācijas projekta pieteikumu;
 
5.
Noteikumu projekts
Iebildums
Aicinām precizēt 27.3.apakšpunkta redakciju, pamatojoties uz Sabiedrības integrācijas fonda nolikuma 2.9.punktā noteikto, nosakot, ka nolikums tiek apstiprināts Padomē. Lūdzam redakciju precizēt, lai nodrošinātu vienkāršāk uztveramu un pieejamāku procesu gala finansējuma saņēmējam.
 
Piedāvātā redakcija

27.3. pēc sociālo inovāciju projektu pieteikumu atlases nolikuma saskaņošanas uzraudzības grupā un apstiprināšanas Padomē:
6.
Noteikumu projekts
Iebildums
Sabiedrības integrācijas fonda ieskatā 27.3.1. apakšpunkts dublē 26.5.apakšpunktā  minēto normatīvo regulējumu - “[..] kā arī informē sociālās inovācijas pieteicēju par pieņemto lēmumu un, apstiprināšanas gadījumā, lūdz sagatavot sociālās inovācijas projekta pieteikumu”. Atbilstoši Ministru kabineta 2009.gada 3.februāra noteikumu Nr.108 “Normatīvo aktu projektu sagatavošanas noteikumi” 3.3.punktā noteiktajam, lūdzam dzēst 27.3.1.apakšpunktu.
Piedāvātā redakcija
-
7.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzu skatīt iebilduma pamatojumu pie noteikumu projekta 26.5.punkta. 
Piedāvātā redakcija
27.6. nodrošina, ka padome, ņemot vērā šo noteikumu 27.5. apakšpunktā minēto vērtēšanas komisijas vērtējumu, pieņem lēmumu par sociālās inovācijas projekta pieteikuma apstiprināšanu, apstiprināšanu ar nosacījumu vai sociālās inovācijas projekta pieteikuma noraidīšanu, kā arī informē sociālo inovāciju pieteicēju par pieņemto lēmumu;
8.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam precizēt atbilstoši Sabiedrības integrācijas fonda likuma 15. pantam:
(1) Fonda sekretariāta administratīvos aktus un faktisko rīcību var apstrīdēt Fonda padomē, ja ārējā normatīvajā aktā nav noteikta cita apstrīdēšanas kārtība. Jautājuma izskatīšanā Fonda padomes sēdē piedalās par konkrēto valsts budžeta programmu atbildīgais ministrs vai viņa pilnvarota persona un arī persona, kura apstrīdējusi administratīvo aktu vai faktisko rīcību. Fonda padomes administratīvos aktus un faktisko rīcību var pārsūdzēt administratīvajā tiesā.
 
Piedāvātā redakcija
28. Šo noteikumu 26.5. un 27.6. apakšpunktā minēto padomes lēmumu var pārsūdzēt Administratīvajā rajona tiesā.
9.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Iebildums
Anotācijas sadaļas "Risinājuma apraksts" pašreizējā redakcija: \
"4.4.1.1. pasākuma ietvaros  iepriekš minēto 1., 2. un 5. (ja nepieciešams piesaistīt ekspertus) atbalstāmo darbību īstenos finansējuma saņēmēja projekta īstenošanas personāls un finansējuma saņēmēja piesaistīts pakalpojuma sniedzējs, 3. un 7. atbalstāmo darbību – finansējuma saņēmēja projekta īstenošanas personāls, 4. atbalstāmo darbību – gala finansējuma saņēmējs, savukārt 6. atbalstāmo darbību īstenos finansējuma saņēmēja piesaistīts pakalpojuma sniedzējs."

Lūgums precizēt anotāciju atbilstoši noteikumu projekta tekstam.
Piedāvātā redakcija
4.4.1.1. pasākuma ietvaros  iepriekš minēto 1., 2. un 5. (ja nepieciešams piesaistīt ekspertus) atbalstāmo darbību īstenos finansējuma saņēmēja projekta īstenošanas personāls un finansējuma saņēmēja piesaistīts pakalpojuma sniedzējs, 3. un 7. atbalstāmo darbību – finansējuma saņēmēja projekta īstenošanas personāls, 4. atbalstāmo darbību – gala finansējuma saņēmējs, savukārt 6. atbalstāmo darbību īstenos finansējuma saņēmēja projekta īstenošanas personāls un finansējuma saņēmēja piesaistīts pakalpojuma sniedzējs.
 
10.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Iebildums
Anotācijas sadaļas "Risinājuma apraksts" pašreizējā redakcija: 
1) sociālās inovācijas  definīcijas un pazīmju, sociālo inovāciju ideju pieteikumu vērtēšanas kritēriju un sociālo inovāciju projektu pieteikumu vērtēšanas kritēriju un to piemērošanas metodiku izstrāde.
Kā jau iepriekš tika minēts, inovāciju, t.sk. sociālo inovāciju, īstenošana Latvijā notiek arī šobrīd, bet lielā daļā gadījumu, iespējams, tā netiek saukta par inovāciju, jo līdz šim nav izstrādātas skaidras pazīmes un definīcija, kas ir sociālā inovācija. Tādēļ ir svarīgi to skaidri noteikt un definēt, lai potenciālie inovāciju īstenotāji aktīvi paustu savas idejas un attīstītu sabiedrībā balstītus sociālos pakalpojumus.


Lai arī anotācijā ir noteikts, ka noteikumu projekts izstrādāts sabiedrībā balstītu sociālo pakalpojumu inovāciju (turpmāk – sociālās inovācijas) īstenošanai, tomēr uzskatām, ka minētajā rindkopā būtu atkārtoti jānorāda, ka definīcijas, pazīmju izstrāde netieksies uz sociālajām inovācijām to plašākajā izpratnē, bet gan tikai uz  sabiedrībā balstītu sociālo pakalpojumu inovāciju.
Piedāvātā redakcija
-
11.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Iebildums
Anotācijas sadaļas "Risinājuma apraksts" pašreizējā redakcija: 
“….projektā "Sociālo inovāciju kompetences centri – kapacitātes celšana ilgtspējīgai sabiedrībai" kā Latvijas pārstāvis un ir piedalījies  sociālās inovācijas kompetences centra prototipa izstrādē un tā darbības aprobēšanā."

Lūdzam precizēt atbilstoši faktiskajai situācijai. Projekta "Sociālo inovāciju kompetences centri – kapacitātes celšana ilgtspējīgai sabiedrībai" nav veikta sociālās inovācijas kompetences centra prototipa izstrāde un tā darbības aprobēšana.
Piedāvātā redakcija
“….projektā "Sociālo inovāciju kompetences centri – kapacitātes celšana ilgtspējīgai sabiedrībai" kā Latvijas pārstāvis un ir piedalījies  sociālās inovācijas kompetences centra izveides stratēģijas izstrādē.”
 
12.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Ierosinām redakcionāli precizēt 13.1.apakšpunktu, ņemot vērā, ka atbalstāmā darbība paredz sociālo inovāciju ideju pieteikumu vērtēšanas kritēriju definēšanu, nevis – ideju pieteikumu definēšanu un pieteikumu vērtēšanas kritēriju definēšanu.
Piedāvātā redakcija
13.1. sociālās inovācijas definīcijas un pazīmju, sociālo inovāciju ideju pieteikumu vērtēšanas kritēriju un sociālo inovāciju projektu pieteikumu vērtēšanas kritēriju (turpmāk abi kopā – kritēriji) un to piemērošanas metodiku izstrāde;
13.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Sabiedrības integrācijas fonda ieskatā ar 22.punktu noteikts nesamērīgs ierobežojums, ņemot vērā to, ka iesaistīto pušu diskusijas saturam ir ļoti nepieciešamas. Atbilstoši noteikumu projekta 23.punktam, 13.1. apakšpunkta  pasākumā paredzēts pēc iespējas iesaistīt arī biedrību, nodibinājumu un sociālo pakalpojumu sniedzēju pārstāvjus un rīkojot publiskas apspriedes par sociālo inovāciju definēšanu.

Aicinām skatīt pēc analoģijas ar Publisko iepirkumu likuma 18.panta otro daļu, kas noteic, ka pirms iepirkuma sākšanas pasūtītājs var rīkot apspriedi ar piegādātājiem, lai sagatavotu iepirkumu un informētu piegādātājus par iepirkuma plānu un prasībām, nesaredzot interešu konflikta rašanās iespējas vai konkurences ierobežošanu. 

Aicinām skaidrot noteikto ierobežojumu vai dzēst 22.punktu. 
Piedāvātā redakcija
-
14.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Lūdzam papildināt anotāciju ar informāciju par to, vai 24.punktā norādītajās aktivitātēs var piedalīties tikai tie, kas iesnieguši sociālo inovāciju projektu pieteikumu, vai arī tie, kas plāno iesniegt projektu pieteikumu.


 
Piedāvātā redakcija
-
 
15.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Potenciālajam gala finansējuma saņēmējam ir jābūt pieejamai pilnīgai informācijai, t.i. ar skaidriem nosacījumiem divpakāpju atlasei pirms pieteikuma iesniegšanas. Sabiedrības integrācijas fonda ieskatā šajā pasākumā ir jānodrošina pēc iespējas vienkāršs un saprotams atlases process, kas nodrošina procesa caurspīdīgumu trešajām pusēm. Lai nodrošinātu procesa izsekojamību un iesniedzējiem būtu pietiekama, skaidra un paredzama informācija projekta sagatavošanai, aicinām sociālo inovāciju ideju atlases un sociālo inovāciju projektu pieteikumu atlases nolikumu finansējuma saņēmējam izstrādāt un publicēt kā vienu dokumentu, paredzot divpakāpju atlases mehānismu.

Šāda shēma tiek izmantota Sabiedrības integrācijas fondā īstenotajās programmās jau ilglaicīgi, tā ir pārskatāma, finansējuma saņēmējiem saprotama, caurspīdīga, ar atbilstoši samazinātu administratīvo slogu, kā arī pierādīta kā efektīvi funkcionējoša. Turklāt jo sarežģītāks būs atbalsta saņemšanas process, jo pastāv lielāka kļūdu vai neprecizitāšu iespēja, tādēļ pasākuma īstenošanas procesā ir svarīgi ņemt vērā arī gala finansējuma saņēmēja viedokli – lai process ir saprotams, pēc iespējas vienkāršs un īstenojams.

Aicinām attiecīgi precizēt punkta redakciju. 
Piedāvātā redakcija
-
16.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Potenciālajam gala finansējuma saņēmējam ir jābūt pieejamai pilnīgai informācijai, t.i. ar skaidriem nosacījumiem divpakāpju atlasei pirms pieteikuma iesniegšanas. Sabiedrības integrācijas fonda ieskatā šajā pasākumā ir jānodrošina pēc iespējas vienkāršs un saprotams atlases process, kas nodrošina procesa caurspīdīgumu trešajām pusēm. Lai nodrošinātu procesa izsekojamību un iesniedzējiem būtu pietiekama, skaidra un paredzama informācija projekta sagatavošanai, aicinām sociālo inovāciju ideju atlases un sociālo inovāciju projektu pieteikumu atlases nolikumu finansējuma saņēmējam izstrādāt un publicēt kā vienu dokumentu, paredzot divpakāpju atlases mehānismu.

Šāda shēma tiek izmantota Sabiedrības integrācijas fondā īstenotajās programmās jau ilglaicīgi, tā ir pārskatāma, finansējuma saņēmējiem saprotama, caurspīdīga, ar atbilstoši samazinātu administratīvo slogu, kā arī pierādīta kā efektīvi funkcionējoša. Turklāt jo sarežģītāks būs atbalsta saņemšanas process, jo pastāv lielāka kļūdu vai neprecizitāšu iespēja, tādēļ pasākuma īstenošanas procesā ir svarīgi ņemt vērā arī gala finansējuma saņēmēja viedokli – lai process ir saprotams, pēc iespējas vienkāršs un īstenojams.

Aicinām attiecīgi precizēt punkta redakciju. 
 
Piedāvātā redakcija
-
17.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Lūdzam izvērtēt iespēju izveidojot divpakāpju atlases mehānismu arī attiecībā uz 27.3.2. apakšpunktā noteikto atlasi. Divpakāpju atlases ieviešana samazinātu administratīvo slogu 27.3.2.apakšpunktā norādītās atlases sociālo inovāciju projektu pieteikumu iesniedzējiem, ņemot vērā nepieciešamo laiku kvalitatīva projekta pieteikuma sagatavošanas nodrošināšanai.

Divpakāpju atlases shēmas soļi:
- tiek izsludināta ideju atlase divos virzienos – atklātais ideju konkurss un ideju atlase 27.3.2.1.-27.3.2.4. minēto tēmu ietvaros;
vērtēšanas komisija vērtē ideju atlases pieteikumus;
- Sabiedrības integrācijas fonda Padome pieņem lēmumus par ideju apstiprināšanu vai noraidīšanu saskaņā ar vērtēšanas komisijas ieteikumiem;
- Sabiedrības integrācijas fonds atbilstoši iepriekš izstrādātajam divpakāpju nolikumam uzaicina apstiprināto ideju pieteikumu pieteicējus iesniegt sociālo inovāciju pieteikumus uz 2.kārtu;
- vērtēšanas komisija vērtē sociālo inovāciju projektu iesniegtos pieteikumus;
- Padome pieņem lēmumus par projekta pieteikuma apstiprināšanu, apstiprināšanu ar nosacījumu vai noraidīšanu, saskaņā ar vērtēšanas komisijas ieteikumiem. 
Piedāvātā redakcija
-
18.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Anotācijas sadaļas "Risinājuma apraksts" pašreizējā redakcija: 
“Savukārt otrās pakāpes aktivitātēs jeb sociālo inovāciju projektu pieteikumu atlasē varēs piedalīties atbalstīto sociālo inovāciju ideju pieteicēji, kā arī tie pretendenti, kas vēlēsies izstrādāt un īstenot sociālo inovāciju par kādu no TA 27.3.2. apakšpunktā noteiktajām tēmām, problēmjautājumiem, kuriem nepieciešami inovatīvi risinājumi. …”

Lūdzam izvērtēt, vai noteikumu projekta 27.3.2. apakšpunktā noteiktajām tēmām būtu piemērojama divpakāpju atlase, kā visām pārējām šī pasākuma tēmām.
 
Piedāvātā redakcija
-