Atzinums

Projekta ID
23-TA-1437
Atzinuma sniedzējs
Starptautisko inovatīvo farmaceitisko firmu asociācija
Atzinums iesniegts
22.06.2023.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Konceptuālā ziņojuma projekts
Iebildums
Starptautisko inovatīvo farmaceitisko firmu asociācija kopumā atbalsta Veselības ministrijas (turpmāk VM) mērķi veicināt zāļu pieejamību pacientiem. Turpmākā ziņojuma virzīšanā aicinām ņemt vērā sekojošus apsvērumus: 

1) Projekta risinājuma daļas 2.risinājuma otrā pasākuma otrā un trešā daļa paredz noteikt, ka nekompensējamo recepšu un bezrecepšu zāļu cena nepārsniedz šo zāļu ražotāja realizācijas cenu vai vairumtirdzniecības cenu Igaunijā un Lietuvā – risinājumu neatbalstām. 

Starptautiskā cenu referencēšana nekompensējamām zālēm var radīt inovatīvo medikamentu nepieejamību pacientiem pirms to kompensācijas. Nosakot pieļaujamo ražotāja cenu slieksni salīdzinājumā ar citām valstīm,  ir jāņem vērā tirgus lielums. VM piedāvātajā risinājumā tas nav ņemts vērā. Mazā tirgus dēļ pastāv risks, ka daudzi medikamenti Latvijā nebūs pieejami. Ja kompensējamām zālēm ir pieejami mehānismi, kas nodrošina iespēju zāļu cenu samazināt līdz noteiktajam references līmenim, saglabājot konfidencialitāti, tad nekompensētajām zālēm šāda vai līdzīga veida risinājums nav piedāvāts, tādējādi zāļu ražotājam var nebūt interese ienākt tirgū ar negarantētu apgrozījumu, taču vienlaicīgi ar nekonfidenciālu cenu. 
Papildus ir jāņem vērā fakts, ka pastāv brīva preču kustība ES, kas rada riskus produkta lokālajai pieejamībai, ja preču cena ir zema, salīdzinot ar citām dalībvalstīm. Igaunijā un Lietuvā neregulē nekompensējamo zāļu ražotāja cenas un šāda regulējuma ieviešana Latvijā būtiski pasliktinātu Latvijas situāciju zāļu ienākšanai tirgū.
Lielākajā daļā gadījumu par nekompensētām inovatīvajām zālēm, piemēram, medikamentiem onkoloģisko saslimšanu ārstēšanā, maksātājs ir pacients vai labdarības organizācijas, jo lielākajā daļā gadījumu zāļu izmaksas netiek segtas no individuālas kompensācijas budžeta. Ir nepieciešams pārskatīt individuālās kompensācijas mehānismus – atvieglot nosacījumus ārstu konsīlija izvēlētās terapijas piešķiršanai, kā arī palielināt individuālās kompensācijas gada terapijas izmaksas, tādējādi ražotājs varētu nodrošināt medikamenta cenu atbilstoši references līmenim, cenas starpību atmaksājot Nacionālajam veselības dienestam.

2) Projekta risinājuma daļas 2.risinājuma otrā pasākuma ceturtā daļa paredz noteikt, ka zāļu uzcenojumi Latvijā nav augstāki par uzcenojumiem Lietuvā vai Igaunijā – atbalstām risinājumu.

VM dati un Konkurences padomes 2019. gada ziņojums “Zāļu cenu veidošanās un iespējamie konkurences ierobežojumi, kas ietekmē zāļu finansiālo pieejamību” liecina, ka zāļu ražotāju cenas Latvijā lielākoties ir zemākas nekā Lietuvā un Igaunijā. Tomēr zāļu gala cenas ir augstākas lieltirgotavu un aptieku lielāku uzcenojumu dēļ.
Ņemot vērā to, ka īpaši liela starpība zāļu gala cenās starp Baltijas valstīm ir tieši dārgāko medikamentu segmentā, aicinām noteikt fiksētu uzcenojumu 30 eiro apmērā zālēm, kuru ražotāja cena ir virs 3000 eiro. 
Lai veicinātu zāļu pieejamību pacientiem, aicinām noteikt līdzvērtīgus uzcenojumus nekompensējamām un kompensējamām zālēm. 
 
Piedāvātā redakcija
-