Atzinums

Projekta ID
24-TA-1536
Atzinuma sniedzējs
Finanšu ministrija
Atzinums iesniegts
10.10.2024.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Noteikumu projekts
Iebildums
Norādām, ka valsts budžeta līdzfinansējums tiek piešķirts valsts budžeta iestādēm vai atvasinātām publiskām personām 2018.gada 17.jūlija Ministru kabineta noteikumos Nr.421 “Kārtība, kādā veic gadskārtējā valsts budžeta likumā noteiktās apropriācijas izmaiņas” noteiktajos gadījumos, savukārt pārējiem finansējuma saņēmējiem līdzfinansējums projektu īstenošanai ir nodrošināms to esošo budžetu līdzekļu ietvaros. Ņemot vērā minēto, kā arī to, ka finansējuma saņēmējs šī pasākuma ietvaros ir biedrība “Latvijas Pilsoniskā alianse”, kas nav valsts budžeta iestāde vai atvasināta publiska persona (augstskola vai zinātniskais institūts), nepieciešams papildināt anotāciju ar  pamatojumu  nacionālā līdzfinansējuma piešķiršanai no valsts budžeta līdzekļiem.
 
Piedāvātā redakcija
-
2.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lai izdevumu attiecināšanas nosacījumi būtu viennozīmīgi saprotami, lūdzam MK noteikumos norādīt atbalstāmo darbību un attiecināmās izmaksas, no kurām plānots attiecināt šajā punktā minēto viegli lietojamu digitālu metodisko materiālu un anotācijas aprakstā minētās iniciatīvas, kuru ietvaros ir paredzētas 10 televīzijas raidījuma sērijas. Vienlaikus vēršam uzmanību, ka MK noteikumu projekta 25.2.11.apakšpunktā minētās komunikācijas prasību nodrošināšanas izmaksas ir paredzētas atbilstoši Eiropas Savienības fondu 2021.–2027. gada plānošanas perioda un Atveseļošanas fonda komunikācijas un dizaina vadlīnijām. Ja ir nepieciešamas citas informatīvo komunikācijas pasākumu izmaksas, lūdzam tās izdalīt atsevišķā apakšpunktā.
Piedāvātā redakcija
-
3.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Iebildums
Ņemot vērā anotācijā skaidroto, ka pasākuma ietvaros piesaistītie sadarbības partneri atbilstoši programmas “Reģionu NVO atbalsta programma” konkursa rezultātiem līdz šim ir īstenojoši tiem deleģētos valsts pārvaldes uzdevumus, lūdzam papildināt anotāciju ar informāciju, vai sadarbības partneri arī šī pasākuma ietvaros īstenos tiem deleģētos valsts pārvaldes uzdevumus, vienlaikus ietverot informāciju par to, no kādiem normatīvajiem aktiem izriet šiem sadarbības partneriem noteiktais deleģējums veikt attiecīgus valsts pārvaldes uzdevumus. Savukārt, ja sadarbības partneri konkrētā pasākuma ietvaros netiks piesaistīti tiem deleģēto valsts pārvaldes uzdevumu izpildes ietvaros, bet gan, lai veiktu ar saimniecisku darbību nesaistītas darbības, aicinām papildināt anotāciju ar izvērtējumu komercdarbības atbalsta kontroles kontekstā attiecībā uz sadarbības partneru plānotajām darbībām projektā, kas pamato šo darbību nesaimniecisko raksturu.  
Piedāvātā redakcija
-
4.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Iebildums
Tā kā pasākuma ietvaros projekta iesniedzējs un attiecīgi finansējuma saņēmējs – Sabiedrības integrācijas fonds, tiek aizvietots pret citu projekta iesniedzēju un finansējuma saņēmēju –  biedrību “Latvijas Pilsoniskā alianse”, lūdzam papildināt anotāciju ar informāciju, skaidrojot, vai un kuros normatīvajos aktos konkrētajai biedrībai ir noteikts valsts pārvaldes deleģēto funkciju pildīšanas pienākums, kā arī papildināt anotāciju ar informāciju, vai biedrība konkrētā projekta ietvaros veiks tikai valsts deleģētā uzdevuma funkcijas vai arī tā pasākuma ietvaros veiks ar saimniecisku darbību nesaistītas darbības. Skaidrojam, ka, ja biedrība pasākuma ietvaros īstenos ar saimniecisku darbību nesaistītas darbības, anotācija papildināma ar izvērtējumu komercdarbības atbalsta kontroles kontekstā attiecībā uz biedrības plānoto darbību nesaimniecisko raksturu. Vienlaikus, vēršam uzmanību, ka noteikumu projekta 22.punktā ietvertais saimnieciskās darbības izmaksu nodalīšanas pienākums grāmatvedības uzskaitē attiecas tikai uz pasākuma ietvaros piesaistāmajiem sadarbības partneriem, taču tas būtu papildināms, šo pienākumu attiecinot arī uz finansējuma saņēmēju.
Vienlaikus vēršam uzmanību, ka no komercdarbības atbalsta izvērtēšanas viedokļa, atbalsta saņēmēja juridiskais statuss (bezpeļņas organizācija vai sabiedriskā labuma statuss) nav noteicošais, lai izvērtētu, vai saņēmējs ir/ vai nav saimnieciskās darbības veicējs un vai atbalsts tam kvalificējas vai nekvalificējas kā komercdarbības atbalsts.
Piedāvātā redakcija
-
5.
MK sēdes protokollēmuma projekts
Iebildums
Anotācijas 1.3.apakšpunktā "Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi" ir iekļauta informācija, ka izmaksas ir attiecināmas no Projekta spēkā stāšanās dienas, lai nodrošinātu projekta īstenotājam iespēju savlaicīgi uzsākt 4.3.4.9. pasākuma ietvaros apstiprināmā projekta īstenošanu. Savukārt, ja pirms projekta apstiprināšanas būs radušās izmaksas, kas nav attiecināmas, finansējuma saņēmējam tās ir jāsedz no sava budžeta. Ņemot vērā minēto, nav skaidrs Ministru kabineta sēdes protokollēmuma projekta 4.punktā iekļautās redakcijas mērķis, jo atbilstoši anotācijā iekļautajai informācijai izmaksas, kas veiktas pirms projekta iesnieguma apstiprināšanas un varētu netikt vai netiek attiecinātas finansējuma saņēmējam ir jāsedz no sava budžeta.
 
Piedāvātā redakcija
-
6.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Ņemot vērā noteikumu projekta 15.punktā veiktos precizējumus par projekta iesniedzēju, lūdzam precizēt arī noteikumu projekta 4.punktu, aizstājot noteikumu projekta 4.punktā vārdu "vienošanos" ar vārdu "līgums", ņemot vērā projekta iesniedzēja juridisko statusu. Vēršam uzmanību, ka saskaņā ar Eiropas Savienības fondu 2021.—2027. gada plānošanas perioda vadības likuma 18. panta pirmās daļas 1. un 2. punktu, ja finansējuma saņēmējs ir fiziskā vai juridiskā persona, tiek slēgts līgums par projekta īstenošanu, savukārt, ja finansējuma saņēmējs tiešās vai pastarpinātās pārvaldes iestāde, atvasināta publiska persona vai cita valsts iestāde, tiek slēgta vienošanās par projekta īstenošanu. Lūdzam atbilstoši precizēt arī anotāciju.

 
Piedāvātā redakcija
-
7.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Noteikumu projektā lūdzam norādīt avansa saņemšanas nosacījumus (kā piemēram, avansa apjoms un tā izmaksāšanas kārtība), kā arī lūdzam norādīt avansa un starpposma maksājuma izmaksāšanas nosacījumus. Vēršam uzmanību, ka atbilstoši MK 2023. gada 25. aprīļa noteikumu Nr. 205 “Valsts budžeta līdzekļu plānošanas kārtība Eiropas Savienības fondu projektu īstenošanai un maksājumu veikšanai 2021.–2027. gada plānošanas periodā”  8.1. apakšpunktam Eiropas Savienības fonda ietvaros var veikt avansa maksājumu finansējuma saņēmējam, ja tā izmaksāšanas nosacījumi ir paredzēti normatīvajā aktā par specifiskā atbalsta mērķa īstenošanu. Lūdzam atbilstoši precizēt arī anotāciju.
Piedāvātā redakcija
-
8.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Lūdzam papildus skaidrot, un papildināt anotāciju, ar informāciju, kāpēc tika izvēlēta tieši biedrība “Latvijas Pilsoniskā alianse” kā finansējuma saņēmējs, nevis kāds cits no plānotajiem sadarbības partneriem, un vai pārējiem sadarbības partneriem tika tāda iespēja piedāvāta, kļūt, par finansējuma saņēmēju.
Piedāvātā redakcija
-
9.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Lūdzam papildus skaidrot, vai finansējuma saņēmēja maiņa neietekmēs arī rezultāta rādītāja r.4.3.4.f “Nevalstisko organizāciju un kopienas pārstāvju skaits, kam stiprinātas spējas veicināt sabiedrības noturību” sasniedzamo rādītāju.
Piedāvātā redakcija
-
10.
Anotācija (ex-ante)
2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību
Priekšlikums
Lūdzam papildināt anotācijas 2.2. apakšsadaļu "Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību" ar informāciju, ka 4.3.4.9.pasākumam ir ietekme uz tautsaimniecību, un ka ietekme ir aprakstīta anotācijas 8.1.4.apakšsadaļā, kur norādīta ietekme uz Latvijas Nacionālā attīstības plāna 2021.-2027. gadam mērķiem.
Piedāvātā redakcija
-