Atzinums

Projekta ID
23-TA-2046
Atzinuma sniedzējs
Tieslietu ministrija
Atzinums iesniegts
13.09.2023.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Noteikumu projekts
Iebildums
Atbilstoši Ministru kabineta 2009. gada 3. februāra noteikumu Nr. 108 "Normatīvo aktu projektu sagatavošanas noteikumi" (turpmāk - noteikumi Nr. 108) 100. punktam, kas noteic, ka noteikumu projekta pirmajā punktā raksta (pārraksta) likumā noteikto pilnvarojumu Ministru kabinetam, lūdzam izvērtēt un precizēt noteikumu projekta 1. punktu. Vēršam uzmanību, ka:
pirmkārt, no noteikumu projekta izdošanas tiesiskā pamata (arī anotācijas 1.1. sadaļā sniegtās informācijas par noteikumu projekta izstrādes pamatojumu) izriet Ministru kabineta pilnvarojums noteikt konkrētajos likumos minēto paziņojumu saturu, sagatavošanas kārtību un paziņojumu publicēšanas noteikumus, savukārt noteikumu projekta 1. punktā norādīts vienīgi uz pilnvarojumu noteikt šo paziņojumu saturu;
otrkārt, no noteikumu projekta anotācijas 1.1. sadaļā uzskaitītajām tiesību normām izriet konkrēti paziņojumu veidi, uz kuriem attiecināms noteikumu projekts, bet no noteikumu projekta pamatteksta tas neizriet. Attiecīgi nav viennozīmīgi skaidrs uz kādiem iepirkumu un koncesiju procedūru paziņojumiem noteikumu projekts ir attiecināms, tādēļ atbilstoši juridiskās tehnikas prasībām nepieciešams izvērtēt noteikumu projekta saturu un iespējamību to precizēt, noteikumu projekta pamattekstā norādot konkrētos paziņojumu veidus vai paredzot atsauces uz likumu (noteikumu projekta izdošanas pamata) vienībām, kurās paredzēti konkrētie paziņojumi.
Piedāvātā redakcija
-
2.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam pārskatīt noteikumu projekta 1. pielikuma sadaļu "Izpilde" un veikt nepieciešamos precizējumus, ņemot vērā, ka šajā sadaļā ietvertas atsauces uz konkrētajos likumos (Publisko iepirkumu likumā u.c.) neesošām tiesību normām paziņojumiem par līguma izpildi.
Piedāvātā redakcija
-
3.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam precizēt noteikumu projekta 2. pielikumu, svītrojot atsauces uz Eiropas Savienības direktīvām, bet tā vietā, līdzīgi kā noteikumu projekta 1. pielikumā,- atsaucoties uz nacionālajiem normatīvajiem aktiem, ar kuriem minēto direktīvu prasības ir pārņemtas. Vēršam uzmanību, ka Eiropas Savienības direktīvu normas netiek piemērotas tieši, bet tiek ieviestas dalībvalstu tiesību sistēmā, tās pārņemot nacionālajos normatīvajos aktos.
Papildus lūdzam izvērtēt un precizēt noteikumu projektu, proti, noteikumu projekta 2. punkta otro teikumu (šis teikums ir precizējams, jo pretēji juridiskās tehnikas prasībām arī skaidro vairākos likumos lietoto jēdzienu "paziņojums") un 2. pielikumu (nepieciešamības gadījumā arī citas vienības), kurā tiek dublētas Komisijas 2022. gada 24. novembra Īstenošanas regulas (ES) 2022/2303, ar kuru groza Īstenošanas regulu (ES) 2019/1780, ar ko izveido standarta veidlapas paziņojumu publicēšanai publisko iepirkumu jomā (turpmāk - Regula Nr. 2022/2303) prasības. Apzināmies, ka, ieviešot minētās regulas prasības, varētu būt nepieciešama vairāku šo regulu normu inkorporēšana noteikumu projektā (jo īpaši gadījumos, ja regulā ietvertas atsauces uz direktīvām, tiek izmantota regulā paredzētā rīcības brīvība v.tml.). Kā atzinusi Eiropas Savienības Tiesa, gadījumos, ja regula prasa tās piemērošanai nepieciešamu nacionālā tiesību akta pieņemšanu, izņēmuma gadījumos tomēr var tikt pieļauta regulu teksta daļu inkorporēšana nacionālajos tiesību aktos. Šāds gadījums var tikt pamatots vienīgi ar indivīdu interesēm saņemt tiem adresētu saskaņotu un labi uztveramu tiesību aktu, un regulu tiešā piemērojamība nepieļauj citus izņēmumu. Tomēr attiecīgā gadījumā nepieciešams pēc iespējas izvairīties no minētās regulas pārrakstīšanas noteikumu projektā, kā arī nodrošināt, ka noteikumu projektā minētās regulas prasības netiek interpretētas, savukārt noteikumu projekta anotācijā nepieciešams sniegt atbilstošu skaidrojumu par minēto.
Visbeidzot, lūdzam noteikumu projekta anotācijas 1.3. un 5. sadaļā sniegt konkrētāku informāciju par noteikumu projekta pielikumu saturu, Regulā Nr. 2022/2303 ietverto prasību ieviešanu, no Regulas Nr. 2022/2303 izrietošās rīcības brīvības izmantošanai izvēlēto formu. u.c. informāciju, kas raksturo pielikumus, nepieciešamību tos ieviest un tajos veiktās izmaiņas, salīdzinājumā ar Regulas Nr. 2022/2303 pielikuma redakciju.
Piedāvātā redakcija
-
4.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam pārskatīt noteikumu projekta 2. pielikumu un nepieciešamības gadījumā to precizēt vai sniegt izvērstu un pamatotu, skaidrojumu noteikumu projekta anotācijā. Vēršam uzmanību, ka no Komisijas 2019. gada 23. septembra Īstenošanas regulas (ES) 2019/1780 ar ko izveido standarta veidlapas paziņojumu publicēšanai publisko iepirkumu jomā un atceļ Īstenošanas regulu (ES) 2015/1986 (“e-veidlapas”) (turpmāk - Regula Nr. 2019/1780) pielikuma izriet, ka tajā noteiktie fakultatīvie lauki galalietotājiem vispār nav jāredz vai arī, gluži pretēji, valsts, reģionālā vai vietējā līmenī tie var būt noteikti par obligātiem, proti, paredzot rīcības brīvību. Skaidrojam, ka atbilstoši Regulas Nr. 2019/1780 pielikuma norādījumiem 2. tabulas lasīšanai, ar fakultatīviem laukiem saprotami tikai tie, kas atzīmēti ar “O”, savukārt lauki, kuri šifrēti ar “M”, ir obligāti aizpildāmi.
Savukārt, salīdzinot Regulas Nr. 2022/2303 pielikuma prasības ar noteikumu projekta 2. pielikumu, secināms, ka atsevišķos gadījumos, noteikumu projekta 2. pielikumā vairāki Regulā Nr. 2022/2303 noteiktie obligātie lauki nav norādīti kā obligāti aizpildāmi. Piem., kodam "BG-125" datu lauki noteikumu projekta pielikumā noteikti kā "Piemērojams lauks, ja attiecināms", no kā secināms, ka lauks, nav visos gadījumos obligāts, kodam "BT-13720" minētajā regulā visi lauki noteikti kā obligāti, bet noteikumu projekta pielikumā atsevišķi lauki atstāti tukši utt. Attiecīgi paužam bažas, ka noteikumu projekta 2. pielikums varētu neatbilst Regulā Nr. 2022/2303 noteiktajam.
Piedāvātā redakcija
-
5.
Anotācija (ex-ante)
5.3. Cita informācija
Iebildums
Lūdzam precizēt noteikumu projekta anotācijas 5.1., 5.3. sadaļu un 5.4. sadaļas 1. tabulu, ņemot vērā, ka ar Regulas Nr. 2022/2303 1. pantu tiek veikti grozījumi Regulas Nr. 2019/1780 3. pantā, Regula Nr. 2019/1780 papildināta ar 3.a pantu un aizstāta pielikuma 2. tabula, kas anotācijas 5.4. apakšpunkta 1. tabulā, skaidrojot noteikumu projekta atbilstību Eiropas Savienības tiesību aktiem, uzreiz tiek attiecināti uz Regulu Nr. 2019/1780, lai gan ieviešanas tiesiskais pamatojums ir Regula Nr. 2022/2303, kā rezultātā nav skaidri saprotams, vai paredzēts ieviest arī Regulas Nr. 2019/1780 normas, kuras netiek grozītas. Attiecīgi lūdzam izvērtēt un, piemēram: 
1) atsauci uz Regulu 2022/2303 pārcelt no anotācijas 5.3. sadaļas uz 5.1. sadaļu;
2) anotācijas 5.4. apakšpunkta 1. tabulā atspoguļot noteikumu projektā ieviestās Regulas Nr. 2022/2303 tiesību normas, piemēram, 1. panta 3. punktu un pielikumu (grozītās Regulas Nr. 2019/1780 pielikuma 2. tabula);
3) anotācijas 5.4. sadaļas 1. tabulā atsaukties uz Regulas Nr. 2022/2303 prasībām (atsauces uz korespondējošām Regulas Nr. 2019/1780 prasībām var nepieciešamības gadījumā norādīt iekavās).
Piedāvātā redakcija
-
6.
Anotācija (ex-ante)
5.4. 1. tabula. Tiesību akta projekta atbilstība ES tiesību aktiem
Iebildums
Pamatojoties uz Ministru kabineta 2021. gada 7. septembra noteikumu Nr. 617 "Tiesību akta projekta sākotnējās ietekmes izvērtēšanas kārtība" (turpmāk - noteikumi Nr. 617) 9.19. apakšpunktu, lūdzam izvērtēt un precizēt noteikumu projekta anotācijas 5.4. sadaļas 1. tabulu:
1) detalizētāk (panta daļu, punktu un apakšpunktu līmenī) skaidrojot Regulas Nr. 2019/1780 1. panta un tā pielikumā ietverto prasību ieviešanu noteikumu projektā, ņemot vērā, ka vairums prasību, kas ietvertas minētajās regulas vienībās, ir tieši piemērojamas, tādēļ nepieciešams 1. tabulā konkretizēt, kādas konkrēti minētās regulas prasības nepieciešams ieviest;
2) rindas "Regulas 2019/1780 2. pants" "B" aili (arī cituviet 1. tabulas "C" ailē)ņemot vērā, ka nav skaidrs, par kādām direktīvām tiek runāts; 
3) rindas "Regulas 2019/1780 pielikuma 2.tabula" "C" aili, ņemot vērā, ka "C" ailē, norādot, ka prasības ir ieviestas daļēji, ir jāsniedz ne tikai vispārīga norāde par to, bet arī jāskaidro, kad un kādā veidā tiks nodrošināta attiecīgo regulas prasību ieviešana pilnībā, un jānorāda institūcija, kura ir atbildīga par šo prasību ieviešanu pilnībā (atbildīgā institūcija).
Piedāvātā redakcija
-
7.
Anotācija (ex-ante)
5.4. 1. tabula. Tiesību akta projekta atbilstība ES tiesību aktiem
Iebildums
Lūdzam papildināt noteikumu projekta anotācijas 5.4. sadaļas 1. tabulā ietverto aili par rīcības brīvību, kur pašreizējā redakcijā skaidrota tikai rīcības brīvība attiecībā uz veidlapu izmantošanas izvēli. Vēršam uzmanību, ka atbilstoši noteikumu projekta anotācijas 1.3. sadaļai, noteikumu projekta 2. pielikumā tiek noteikti informācijas lauki katram paziņojumu veidam, t.sk. ņemot vērā jau ar Regulu Nr. 2019/1780 noteiktos obligātos laukus, kā arī paredzēto rīcības brīvību dalībvalstij noteikt obligātos laukus, kas nav konkrētāk skaidrots anotācijas 5.4. sadaļas 1. tabulā kā izmantotā rīcības brīvība, bet vispārīgi tiek minēta tikai anotācijas 5.4. sadaļas 1. tabulas "D" ailē, kā paredzētās stingrākās prasības nacionālajās tiesību normās. Norādām, ka Regulā Nr. 2019/1780 noteikto fakultatīvo lauku noteikšana par obligātiem ir uzskatāma par dalībvalstij paredzētās rīcības brīvības izmantošanu, nevis kā stingrāku prasību noteikšana nacionālajās tiesību normās. Attiecīgi anotācijas 5.4. apakšpunkta 1. tabulas "D" ailē ir norādāms tikai tas, ka netiek noteiktas stingrākas prasības, bet rīcības brīvības izmantošanu skaidrojama sadaļā: "Kā ir izmantota ES tiesību aktā paredzētā rīcības brīvība dalībvalstij pārņemt vai ieviest noteiktas ES tiesību akta normas? Kādēļ?", tostarp konkrēti norādot minētās regulas normas, kas paredz rīcības brīvību, kādā veidā minētā rīcības brīvība ir vai nav izmantota noteikumu projektā, un to, kādēļ ir vai nav izmantota regulā paredzētā rīcības brīvība.
Piedāvātā redakcija
-
8.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Aicinām precizēt noteikumu projekta 2. punkta otro teikumu, kur pašreizējais formulējums ir šķietami nepabeigts. Ierosinām attiecīgo redakciju pārformulēt, uzsverot, ka tieši tāda veidlapa, kas aizpildīta atbilstoši noteiktām prasībām un satur nepieciešamo informāciju ir uzskatāma par paziņojumu.
Piedāvātā redakcija
-
9.
Anotācija (ex-ante)
1.1. Pamatojums
Priekšlikums
Lūdzam noteikumu projekta anotācijā ietvertās atsauces uz Eiropas Savienības tiesību aktiem noformēt atbilstoši noteikumu Nr. 108 4. nodaļai,  atsaucē uz Eiropas Savienības tiesību aktu norādot šādu informāciju: institūcija (Komisija, Padome, Eiropas Parlaments), kas izdevusi attiecīgo tiesību aktu; tiesību akta pieņemšanas datums; veids (regula, direktīva, lēmums); numurs un nosaukums atbilstoši tiesību akta nosaukumam latviešu valodā EUR-Lex datu bāzē.
Papildus aicinām noteikumu projekta anotācijā vairākkārtēji nenorādīt uz to, ka ar Regulu Nr. 2022/2303 tiek veikti grozījumi Regulā Nr. 2019/1780 (piemēram, "Ar Regulu 2019/1780 un tās grozījumiem (Regulu 2022/2303) (..)"), bet tā vietā atsaukties vienīgi uz konkrēto regulu, kas paredz attiecīgo regulējumu, uz kuru norādīts anotācijā.
Piedāvātā redakcija
-
10.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Aicinām pārbaudīt vai noteikumu projekta anotācijas 1.3. apakšpunktā korekti tiek lietots skaidrojums "Eiropas Savienības Vārdnīca (kodu vērtība)", jo uzreiz nav skaidrs, kas ar konkrēto formulējumu saprotams, tāpat vienlaikus tiek lietots arī tāds formulējums kā: "kopējā publisko iepirkumu vārdnīca". Nepieciešamības gadījumā lūdzam veikt atbilstošus precizējumus.
Piedāvātā redakcija
-
11.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Aicinām pārskatīt noteikumu projekta anotācijas 1.3. apakšpunktu, nodrošinot, ka noteikumu projekta un tā pielikumu satura un no tā izrietošo praktisko aspektu atspoguļojums ir pietiekami konkrēts, lai noteikumu projekta adresātam tas būtu pilnībā skaidrs un nepārprotams. Vēršam uzmanību, ka pašreizējā redakcijā noteikumu projekta 1. pielikums nav skaidrots, bet 2. pielikums minēts ļoti vispārīgi, nenodrošinot pietiekami konkrētu skaidrojumu par ar to saistītajiem noteikumiem, tajos veiktajām izmaiņām u.tml..
Vienlaikus aicinām precizēt risinājuma apraksta pirmajā rindkopā sniegto informāciju, norādot, ka noteikumu projekts, četrus uzskaitītos normatīvos aktus, tehniski aizstāj, atzīstot tos par spēku zaudējušiem projekta 4. punktā, kā arī papildus skaidrojot arī problēmu un pašreizējo situāciju, no kuras izriet attiecīgais risinājums, nodrošinot pilnīgāku tā izpratni. Analoģiski aicinām anotācijas risinājuma aprakstā nodrošināt sasaisti arī ar citām noteikumu projekta vienībām, tādā veidā konkrēti norādot no noteikumu projekta izrietošo noteikumu sasaisti ar konkrēto projekta punktu, kas, projekta adresātam, uzlabo anotācijas pārskatāmību un atvieglo uztveramību kontekstā ar projektu.
Piedāvātā redakcija
-
12.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Aicinām konkretizēt noteikumu projekta anotācijas 1.3. sadaļas pirmo teikumu. No esošā formulējuma izriet ka šobrīd, paziņojumus publisko iepirkumu jomā Eiropas Savienības Oficiālajā Vēstnesī publicē, pamatojoties uz Komisijas 2015. gada 11. novembra Īstenošanas regulu (ES) 2015/1986, ar ko izveido standarta veidlapas paziņojumu publicēšanai publisko iepirkumu jomā un atceļ Īstenošanas regulu (ES) Nr.842/2011 (turpmāk - Regula Nr. 2015/1986) izveidotajām standarta veidlapām, taču nav norādīts, ka Regula Nr. 2015/1986 ir zaudējusi spēku. Attiecīgi, pamatojoties uz Regulas Nr. 2019/1780 3. pantu, tiek noteikts, ka līdz 2023. gada 25. oktobrim tiek izmantotas veidlapas, pamatojoties uz Regulu Nr. 2015/1986, bet pēc tam, pamatojoties uz Regulu Nr. 2019/1780 un tās grozījumiem - Regulu Nr. 2022/2303, tiek noteiktas jaunas standarta veidlapas (e-veidlapas) paziņojumu publicēšanai publisko iepirkumu jomā. Norādām, ka attiecīgs skaidrojuma papildinājums sniegtu pilnīgāku ieskatu šī brīža situācijā.
Piedāvātā redakcija
-
13.
Anotācija (ex-ante)
4.1. Saistītie tiesību aktu projekti
Priekšlikums
Lūdzam izvērtēt un noteikumu projekta anotācijas 4.1. sadaļā skaidrot šajā sadaļā norādīto normatīvo aktu saistību ar noteikumu projektu (kā noteikumu projekts ietekmē anotācijas 4.1. sadaļā uzskaitītos normatīvos aktus) vai nepieciešamības gadījumā precizēt vai svītrot šajā sadaļā ietverto informāciju. Norādām, ka šobrīd minētajā sadaļā ietverta vispārīga norāde, ka 4.1. sadaļā minētajos normatīvajos aktos nepieciešami, lai pārņemtu Regulu Nr. 2019/1780, kas neizskaidro noteikumu projekta ietekmi uz šiem normatīvajiem aktiem. Līdzīgi aicinām pārskatīt arī anotācijas 4.2. sadaļu, kur skaidrota nevis tiesību akta projekta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu, bet vispārīgi norādīts, ka 2023. gada 15. augustā Ministru kabineta sēdē ir atbalstīti konkrēti saistītie likumprojekti.
Skaidrojam, ka anotācijas 4. sadaļu aizpilda, ja noteikumu projekts ietekmē spēkā esošo tiesību normu sistēmu. Tajā norāda:
1) tiesību aktu projektus, kuru izstrādāšanai paredzēts pilnvarojums projektā, saistīto tiesību aktu nosaukumu, pamatojumu un aprakstu, kā arī atbildīgo institūciju;
2) citus spēkā esošos (vai jau apstiprinātos) tiesību aktus, kuros jāizdara grozījumi vai kuri jāatzīst par spēku zaudējušiem (atceltiem) saistībā ar projektu, kā arī skaidro šādu izmaiņu nepieciešamību. Ja spēkā esošā tiesību akta atzīšana par spēku zaudējušu ir paredzēta izstrādātajā tiesību akta projektā, to norāda nevis šajā apakšpunktā, bet anotācijas 1. sadaļā. Ja nepieciešamie tiesību aktu projekti jau ir izsludināti Valsts sekretāru sanāksmē, norāda attiecīgās Valsts sekretāru sanāksmes datumu, protokola numuru un paragrāfu vai, ja nepieciešamie tiesību aktu projekti jau ir pieteikti TAP portālā, norāda projekta TA (ID) numuru.
Piedāvātā redakcija
-
14.
Anotācija (ex-ante)
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Priekšlikums
Aicinām izvērtēt noteikumu projekta izpildes nodrošināšanu un tās ietekmi uz institūcijām, ņemot vērā, ka noteikumu projekta anotācijas 1.3. sadaļā minēta nepieciešamība pēc tehniskajiem risinājumiem veidlapu praktiskai ieviešanai un pēc e-veidlapu programmatūras sistēmas izveides, kas šķietami var ietekmēt atbildīgās institūcijas darbību. Vienlaicīgi ierosinām anotācijā izvērstāk skaidrot kā tiek plānota praktiskā e-veidlapu ieviešana un ar to saistīto darbību, funkciju ieviešana u.c. svarīgu praktisko aspektu īstenošana.
Piedāvātā redakcija
-