Projekta ID
22-TA-189Atzinuma sniedzējs
Biedrība "Latvijas atkritumu saimniecības uzņēmumu asociācija"
Atzinums iesniegts
22.07.2022.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots
Iebildumi / Priekšlikumi
Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Noteikumu projekts
Iebildums
Biedrība „LATVIJAS ATKRITUMU SAIMNIECĪBAS UZŅĒMUMU ASOCIĀCIJA”, reģistrācijas Nr. 40008013925, turpmāk – LASUA, ir iepazinusies ar Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrijas, turpmāk – VARAM, sagatavoto Ministru kabineta noteikumu projektu “Ražotāja paplašinātās atbildības sistēmu plastmasu saturošiem izstrādājumiem darbības noteikumi” (22‑TA-189), turpmāk – Projekts, un norāda, ka konceptuāli nepiekrīt pašreizējai Projekta redakcijai.
LASUA ieskatā, Projekta pašreizējā redakcija nav izstrādāta pietiekamā līmenī, lai varētu tikt diskutēts un runāts par katru konkrētu Projekta normu, jo vērtējot pašreizējo Projekta saturu, secināms, ka ir daudz neskaidrību, kā arī iespējamo tiesību normu kolīzijas attiecībā uz Projekta nosacījumu izpildi un piemērošanu praksē. Kā piemēram, bet ne tikai var norādīt, ka Projekta 8. punktā cita starpā norādīts, ka ražotāja paplašinātās atbildības sistēmas, turpmāk – RAS, komersants nodrošina plastmasu saturošu zvejas rīku atkritumu dalītu savākšanu, nodošanu visās ostas atkritumu pieņemšanas un tām līdzvērtīgās savākšanas iekārtās un šo atkritumu apsaimniekošanu, tai skaitā šo rīku nodošanu labošanai, lai tos varētu lietot atkārtoti, un nodrošina, ka no 2025. gada 1. janvāra 25 % no dalīti savākto plastmasu saturošu zvejas rīku atkritumiem ir sagatavoti atkārtotai lietošanai kā salaboti plastmasu saturoši zvejas rīki. LASUA ieskatā, nosakot šādu regulējumu, ir nepieciešams paredzēt arī skaidrojumu, kas tiek saprasts ar terminu “visas ostas”, proti, vai Valsts vides dienesta tīmekļa vietnē būs norādīts visu ostu saraksts vai arī ir kāda cita vietne, kurā šī informācija ir/vai būs ietverta. Tāpat nav saprotams, kādas iekārtas ietilpst terminā “atkritumu pieņemšanas un tām līdzvērtīgas savākšanas iekārtas”. Papildu jānorāda, ka no Projekta satura skaidri un nepārprotami neizriet, kā tieši tiks noteikts (konstatēts), ka 25 % no savāktajiem plastmasu saturošajiem zvejas rīku atkritumiem ir sagatavoti atkārtotai lietošanai.
Turklāt, vērtējot Projekta redakciju, secināms, ka nav konstruktīva un loģiska RAS plastmasu saturošajiem izstrādājumiem apsaimniekošanas līgumu slēgšanas kārtība. Proti, no Projekta 12. punkta izriet, ka līgumu ar, piemēram, pašvaldībām, komersantiem, kas veiks atkritumu savākšanu, pārstrādi un/vai labošanu, būs nepieciešams noslēgts pirms RAS komersants ir noslēdzis apsaimniekošanas līgumu ar Valsts vides dienestu. Arī vērtējot Projekta noteikumus attiecībā uz apsaimniekošanas līguma ar pašvaldību prasībām, secināms, ka tajos ir konstatējamas pretrunas un neskaidrības attiecībā, piemēram, uz izmaksām par plastmasu saturošu izstrādājumu apsaimniekošanu proporcionālo apjomu un tās noteikšanas parametriem.
Papildu norādām, ka vērtējamas un pārskatāmas ir arī Projektā paredzētās pašvaldību tiesības un pienākumi, jo no pašreizējās Projekta redakcijas secināms, ka pašvaldības faktiski ir kā starpnieki plastmasu saturoši izstrādājumu vākšanā un apsaimniekošanā, lai gan tās neveic šādu saimniecisko funkciju. Pēc LASUA domām šāda kārtība tikai sarežģī un paildzina plastmasu saturošo izstrādājumu naudas plūsmas aprites procesu, kā arī pēc būtības ir pretēji līdzšinējai praksei attiecībā uz pašvaldības iesaisti atkritumu apsaimniekošanas jomā. Turklāt Projektā būtu jāparedz ne tikai RAS komersanta pienākumu slēgt apsaimniekošanas līgumu ar pašvaldību, bet arī pašvaldības pienākumu slēgt apsaimniekošanas līgumu ar RAS komersantu.
LASUA ieskatā, lai sagatavotu un piemērotu praksē Projekta prasības, viens no būtiskākajiem aspektiem Projekta izstrādes un saskaņošanas stadijā ir ieklausīšanās attiecīgās nozares speciālistu viedoklī. Diemžēl līdz šim šāda veida diskusijas un sanāksmes attiecībā uz Projektu un tajā ietveramajiem nosacījumiem iesaistīto pušu starpā nav notikušas.
Ievērojot visu iepriekš minēto, LASUA norāda, ka kopumā nepiekrīt pašreizējai Projekta redakcijai, jo pagaidām tajā ir daudz neskaidrību un pretrunu, kā rezultātā, LASUA ieskatā, Projekts kopumā ir jāpārskata un Projektā jāparedz regulējums, kas būtu skaidrs, saprotams un realizējams, līdz ar to sākotnēji iesaistītajām pusēm, it īpaši VARAM, RAS komersantiem un pašvaldībām, būtu nepieciešams rīkot savstarpējo sanāksmi, kurā konceptuāli tiktu pārrunāti Projektā ietveramie noteikumi, prasības un kārtība.
Aicinām ņemt vērā šajā vēstulē minētos LASUA iebildumus un ieteikumus. Vienlaikus darām zināmu, ka šajā vēstulē pausto iebildumu un priekšlikumu apjoms nav izsmeļošs un tas var tikt papildināts Projekta turpmākās saskaņošanas procesā.
LASUA ieskatā, Projekta pašreizējā redakcija nav izstrādāta pietiekamā līmenī, lai varētu tikt diskutēts un runāts par katru konkrētu Projekta normu, jo vērtējot pašreizējo Projekta saturu, secināms, ka ir daudz neskaidrību, kā arī iespējamo tiesību normu kolīzijas attiecībā uz Projekta nosacījumu izpildi un piemērošanu praksē. Kā piemēram, bet ne tikai var norādīt, ka Projekta 8. punktā cita starpā norādīts, ka ražotāja paplašinātās atbildības sistēmas, turpmāk – RAS, komersants nodrošina plastmasu saturošu zvejas rīku atkritumu dalītu savākšanu, nodošanu visās ostas atkritumu pieņemšanas un tām līdzvērtīgās savākšanas iekārtās un šo atkritumu apsaimniekošanu, tai skaitā šo rīku nodošanu labošanai, lai tos varētu lietot atkārtoti, un nodrošina, ka no 2025. gada 1. janvāra 25 % no dalīti savākto plastmasu saturošu zvejas rīku atkritumiem ir sagatavoti atkārtotai lietošanai kā salaboti plastmasu saturoši zvejas rīki. LASUA ieskatā, nosakot šādu regulējumu, ir nepieciešams paredzēt arī skaidrojumu, kas tiek saprasts ar terminu “visas ostas”, proti, vai Valsts vides dienesta tīmekļa vietnē būs norādīts visu ostu saraksts vai arī ir kāda cita vietne, kurā šī informācija ir/vai būs ietverta. Tāpat nav saprotams, kādas iekārtas ietilpst terminā “atkritumu pieņemšanas un tām līdzvērtīgas savākšanas iekārtas”. Papildu jānorāda, ka no Projekta satura skaidri un nepārprotami neizriet, kā tieši tiks noteikts (konstatēts), ka 25 % no savāktajiem plastmasu saturošajiem zvejas rīku atkritumiem ir sagatavoti atkārtotai lietošanai.
Turklāt, vērtējot Projekta redakciju, secināms, ka nav konstruktīva un loģiska RAS plastmasu saturošajiem izstrādājumiem apsaimniekošanas līgumu slēgšanas kārtība. Proti, no Projekta 12. punkta izriet, ka līgumu ar, piemēram, pašvaldībām, komersantiem, kas veiks atkritumu savākšanu, pārstrādi un/vai labošanu, būs nepieciešams noslēgts pirms RAS komersants ir noslēdzis apsaimniekošanas līgumu ar Valsts vides dienestu. Arī vērtējot Projekta noteikumus attiecībā uz apsaimniekošanas līguma ar pašvaldību prasībām, secināms, ka tajos ir konstatējamas pretrunas un neskaidrības attiecībā, piemēram, uz izmaksām par plastmasu saturošu izstrādājumu apsaimniekošanu proporcionālo apjomu un tās noteikšanas parametriem.
Papildu norādām, ka vērtējamas un pārskatāmas ir arī Projektā paredzētās pašvaldību tiesības un pienākumi, jo no pašreizējās Projekta redakcijas secināms, ka pašvaldības faktiski ir kā starpnieki plastmasu saturoši izstrādājumu vākšanā un apsaimniekošanā, lai gan tās neveic šādu saimniecisko funkciju. Pēc LASUA domām šāda kārtība tikai sarežģī un paildzina plastmasu saturošo izstrādājumu naudas plūsmas aprites procesu, kā arī pēc būtības ir pretēji līdzšinējai praksei attiecībā uz pašvaldības iesaisti atkritumu apsaimniekošanas jomā. Turklāt Projektā būtu jāparedz ne tikai RAS komersanta pienākumu slēgt apsaimniekošanas līgumu ar pašvaldību, bet arī pašvaldības pienākumu slēgt apsaimniekošanas līgumu ar RAS komersantu.
LASUA ieskatā, lai sagatavotu un piemērotu praksē Projekta prasības, viens no būtiskākajiem aspektiem Projekta izstrādes un saskaņošanas stadijā ir ieklausīšanās attiecīgās nozares speciālistu viedoklī. Diemžēl līdz šim šāda veida diskusijas un sanāksmes attiecībā uz Projektu un tajā ietveramajiem nosacījumiem iesaistīto pušu starpā nav notikušas.
Ievērojot visu iepriekš minēto, LASUA norāda, ka kopumā nepiekrīt pašreizējai Projekta redakcijai, jo pagaidām tajā ir daudz neskaidrību un pretrunu, kā rezultātā, LASUA ieskatā, Projekts kopumā ir jāpārskata un Projektā jāparedz regulējums, kas būtu skaidrs, saprotams un realizējams, līdz ar to sākotnēji iesaistītajām pusēm, it īpaši VARAM, RAS komersantiem un pašvaldībām, būtu nepieciešams rīkot savstarpējo sanāksmi, kurā konceptuāli tiktu pārrunāti Projektā ietveramie noteikumi, prasības un kārtība.
Aicinām ņemt vērā šajā vēstulē minētos LASUA iebildumus un ieteikumus. Vienlaikus darām zināmu, ka šajā vēstulē pausto iebildumu un priekšlikumu apjoms nav izsmeļošs un tas var tikt papildināts Projekta turpmākās saskaņošanas procesā.
Piedāvātā redakcija
-