Projekta ID
24-TA-3184Atzinuma sniedzējs
Latvijas Darba devēju konfederācija
Atzinums iesniegts
22.04.2025.
Saskaņošanas rezultāts
Saskaņots ar priekšlikumiem
Iebildumi / Priekšlikumi
Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Informatīvais ziņojums
Priekšlikums
Latvijas Darba devēju konfederācija ir iepazinusies ar Satiksmes ministrijas Informatīvo ziņojumu “Par braukšanas maksas atvieglojumu kompensēšanu komerciālo reisu izpildē” (turpmāk – Ziņojums) un secina, ka Ziņojumā paredzētā iespēja kompensēt komercpārvadātājiem zaudējumus, kas radušies, pārvadājot pasažierus ar braukšanas maksas atvieglojumiem, pirms likuma grozījumu spēkā stāšanās, raisa vairākas nopietnas tiesiskas un fiskālas bažas, un to ieviešana būtu ne tikai riskanta, bet potenciāli arī prettiesiska. Publisko līdzekļu izlietošana retrospektīviem mērķiem bez skaidra likuma deleģējuma var tikt uzskatīta par Publiskas personas finanšu līdzekļu un mantas izšķērdēšanu, kas ir pretrunā ar izšķērdēšanas novēršanas likuma 2. panta pirmo daļu. Tajā noteikts, ka jebkādai publiskas personas rīcībai ar finanšu līdzekļiem jābūt balstītai uz spēkā esošiem normatīvajiem aktiem un noteiktajā kārtībā. Šobrīd nav pieņemts ne likums, ne pārejas noteikumi, kas piešķirtu tiesisku pamatu šādai kompensācijai, līdz ar to valsts nedrīkst rīkoties tikai uz “pēc būtības taisnīguma” pamata. Tiesības uz kompensāciju var rasties tikai pēc tiesību normas spēkā stāšanās.
Vienlaikus, ieviest mehānismu, kurā par jau notikušiem braucieniem tiek aprēķinātas kompensācijas, apdraud arī budžeta plānošanas caurskatāmību. Šādas “ex post” saistības nav iespējams precīzi prognozēt budžeta sastādīšanas laikā. Tās veicina fiskālo disciplīnas trūkumu un atver vārtus turpmākām atpakaļejošām prasībām arī citos transporta, veselības vai izglītības nozares segmentos, radot lavīnveidīgu efektu uz valsts finanšu saistībām. Līdz ar to šāds risinājums ir jāizslēdz vai jāīsteno tikai pēc īpaša Saeimas lēmuma ar skaidri noteiktiem mērķiem, robežām un uzraudzības mehānismiem.
Vienlaikus, ieviest mehānismu, kurā par jau notikušiem braucieniem tiek aprēķinātas kompensācijas, apdraud arī budžeta plānošanas caurskatāmību. Šādas “ex post” saistības nav iespējams precīzi prognozēt budžeta sastādīšanas laikā. Tās veicina fiskālo disciplīnas trūkumu un atver vārtus turpmākām atpakaļejošām prasībām arī citos transporta, veselības vai izglītības nozares segmentos, radot lavīnveidīgu efektu uz valsts finanšu saistībām. Līdz ar to šāds risinājums ir jāizslēdz vai jāīsteno tikai pēc īpaša Saeimas lēmuma ar skaidri noteiktiem mērķiem, robežām un uzraudzības mehānismiem.
Piedāvātā redakcija
-
