Projekta ID
24-TA-2660Atzinuma sniedzējs
Finanšu ministrija
Atzinums iesniegts
21.02.2025.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots
Iebildumi / Priekšlikumi
Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Rīkojuma projekts
Iebildums
Plāna projektā ir svītrojami pasākumi, kuru īstenošanai finansējums 2025.gadā un turpmākajos gados nav paredzēts likumā “Par valsts budžetu 2025. gadam un budžeta ietvaru 2025., 2026. un 2027. gadam”, tādējādi nodrošinot, ka plāna projektā ietvertos pasākumus ir iespējams īstenot piešķirtā finansējuma ietvaros, neuzņemoties saistības bez finansiāla seguma.
Atzīmējam, ka Eiropas Savienības vispārējās izņēmuma klauzulas, kas ļāva atkāpties no ES Līgumos noteiktajiem vispārējās valdības budžeta deficīta (3% no IKP) un parāda (60% no IKP) ierobežojumiem ir atcelta ar 2024.gadu un stājušies spēkā ES Stabilitātes un izaugsmes pakta nosacījumi (jaunie ES fiskālie noteikumi). 2025.gada 21.janvārī ir apstiprināts Latvijas Fiskāli strukturālais plāns 2025. – 2028.gadam, kurā noteikta saistoša izdevumu pieauguma trajektorija, kas līdz ar Fiskālās disciplīnas likuma nosacījumiem ir jāņem vērā turpmāko gadu valsts budžeta likumprojektu sagatavošanas procesā. Balstoties uz šī brīža prognozēm, iespējas piešķirt papildu finanšu resursus turpmākajos gados būs ierobežotas, kas ministrijām un citām centrālajām iestādēm jāņem vērā arī attīstības plānošanas dokumentu izstrādē. Gatavojot valsts budžetu 2025.gadam, tika plānots, ka budžeta deficīts būs 2,9% apmērā no IKP, bet Eiropas Komisijas deficīta novērtējums ir augstāks. Tāpēc ir ļoti būtiski uzraudzīt budžeta faktisko izpildi jau saplānotiem pasākumiem un neradīt papildu risku 3% no IKP robežas pārsniegšanai. Turklāt pie situācijas, ja budžeta ieņēmumi 2025.gadā nepildīsies kā plānots, jau šobrīd var veidoties situācija, ka jāveic pasākumi izdevumu samazināšanai.
Tas nozīmē, ka jauni pasākumi nedrīkst palielināt budžeta deficītu ne 2025.gadam, ne sekojošajiem gadiem. Papildus izdevumu finansēšana iespējama piedāvājot jaunus diskrecionāros ieņēmumu pasākumus (piemēram, izmaiņas ieņēmumu bāzē vai likmēs), vai samazinot citus izdevumus, lai rastu nepieciešamo finansējumu jaunu pasākumu finansēšanai.
Ņemot vērā minēto, plāna projekts ir precizējams, norādot, ka plāna projektā ietvertie pasākumi īstenojami piešķirtā finansējuma ietvaros, kā arī precizējams plāna projekta 1.pielikums "Jaunatnes politikas īstenošanas plāna 2025. - 2027.g. ietekmes novērtējums uz valsts un pašvaldību budžetu", norādot katra pasākuma (1.3.1., 2.2.4., 5.1.1., 5.1.2. un 5.1.3.pasākumi) īstenošanai nepieciešamo finansējuma apmēru un finansējuma avotu (piešķirtā finansējuma ietvaros).
Vienlaikus nepieciešams precizēt Ministru kabineta rīkojuma projekta 3.punktu, izsakot to šādā redakcijā:
“3. Ministrijām un citām institūcijām plānā iekļautos pasākumus īstenot no tām piešķirtajiem valsts budžeta līdzekļiem.”
Atzīmējam, ka Eiropas Savienības vispārējās izņēmuma klauzulas, kas ļāva atkāpties no ES Līgumos noteiktajiem vispārējās valdības budžeta deficīta (3% no IKP) un parāda (60% no IKP) ierobežojumiem ir atcelta ar 2024.gadu un stājušies spēkā ES Stabilitātes un izaugsmes pakta nosacījumi (jaunie ES fiskālie noteikumi). 2025.gada 21.janvārī ir apstiprināts Latvijas Fiskāli strukturālais plāns 2025. – 2028.gadam, kurā noteikta saistoša izdevumu pieauguma trajektorija, kas līdz ar Fiskālās disciplīnas likuma nosacījumiem ir jāņem vērā turpmāko gadu valsts budžeta likumprojektu sagatavošanas procesā. Balstoties uz šī brīža prognozēm, iespējas piešķirt papildu finanšu resursus turpmākajos gados būs ierobežotas, kas ministrijām un citām centrālajām iestādēm jāņem vērā arī attīstības plānošanas dokumentu izstrādē. Gatavojot valsts budžetu 2025.gadam, tika plānots, ka budžeta deficīts būs 2,9% apmērā no IKP, bet Eiropas Komisijas deficīta novērtējums ir augstāks. Tāpēc ir ļoti būtiski uzraudzīt budžeta faktisko izpildi jau saplānotiem pasākumiem un neradīt papildu risku 3% no IKP robežas pārsniegšanai. Turklāt pie situācijas, ja budžeta ieņēmumi 2025.gadā nepildīsies kā plānots, jau šobrīd var veidoties situācija, ka jāveic pasākumi izdevumu samazināšanai.
Tas nozīmē, ka jauni pasākumi nedrīkst palielināt budžeta deficītu ne 2025.gadam, ne sekojošajiem gadiem. Papildus izdevumu finansēšana iespējama piedāvājot jaunus diskrecionāros ieņēmumu pasākumus (piemēram, izmaiņas ieņēmumu bāzē vai likmēs), vai samazinot citus izdevumus, lai rastu nepieciešamo finansējumu jaunu pasākumu finansēšanai.
Ņemot vērā minēto, plāna projekts ir precizējams, norādot, ka plāna projektā ietvertie pasākumi īstenojami piešķirtā finansējuma ietvaros, kā arī precizējams plāna projekta 1.pielikums "Jaunatnes politikas īstenošanas plāna 2025. - 2027.g. ietekmes novērtējums uz valsts un pašvaldību budžetu", norādot katra pasākuma (1.3.1., 2.2.4., 5.1.1., 5.1.2. un 5.1.3.pasākumi) īstenošanai nepieciešamo finansējuma apmēru un finansējuma avotu (piešķirtā finansējuma ietvaros).
Vienlaikus nepieciešams precizēt Ministru kabineta rīkojuma projekta 3.punktu, izsakot to šādā redakcijā:
“3. Ministrijām un citām institūcijām plānā iekļautos pasākumus īstenot no tām piešķirtajiem valsts budžeta līdzekļiem.”
Piedāvātā redakcija
-
2.
Plāna projekts
Iebildums
Lūdzam precizēt plāna projekta 2.pielikumu “Aprēķins par nepieciešamo papildu finansējumu Jaunatnes politikas īstenošanas plāna 2025.-2027. gadam pasākumu īstenošanai”, iekļaujot zem kopējā finansējuma jaunas divas rindas, t.i. atsevišķi norādot finansējumu valsts pamatfunkciju īstenošanai un finansējumu ES politiku instrumentu un pārējās ĀFP līdzfinansēto un finansēto projektu un pasākumu īstenošanai. Vienlaikus minētajā plāna projekta pielikumā pie pasākumiem, kuru īstenošanai norādīts papildu nepieciešamais finansējums ESF+ un ES Atveseļošanas fonda līdzekļu ietvaros, lūdzam norādīt atsauci, ka papildu nepieciešamais finansējums tiks pieprasīts normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā no budžeta resora “74. Gadskārtējā valsts budžeta izpildes procesā pārdalāmais finansējums” 80.00.00 programmas “Nesadalītais finansējums Eiropas Savienības politiku instrumentu un pārējās ārvalstu finanšu palīdzības līdzfinansēto projektu un pasākumu īstenošanai”.
Piedāvātā redakcija
-
3.
Plāna projekts
Iebildums
Norādām, ka atbilstoši Ministru kabineta 2025.gada 4.februāra sēdes protokola Nr.5 33.§ 2.punktā minētajam, finansējums Jauniešu līderības un uzņēmējdarbības programmas "Nākotnes varones" īstenošanai (plāna projekta 2.6.5.pasākums) 2025.gadā 50 000 euro apmērā ir ieplānots Klimata un enerģētikas ministrijas budžetā, līdz ar to lūdzam precizēt atsauci plāna projekta 1.pielikuma “Jaunatnes politikas īstenošanas plāna 2025. - 2027.g. ietekmes novērtējums uz valsts un pašvaldību budžetu” tabulas kolonnā “Piezīmes” pie 2.6.5.pasākuma “Veicināt jauniešu iesaisti klimata pārmaiņu izaicinājumu risināšanā” , papildinot, ka šī pasākuma īstenošanai paredzētais finansējums jau ir ieplānots Klimata un enerģētikas ministrijas budžetā atbilstoši likumam "Par valsts budžetu 2025. gadam un budžeta ietvaru 2025., 2026. un 2027. gadam" un pasākuma nodrošināšanai tiks veikta finansējuma pārdale no Klimata un enerģētikas ministrijas. Atbilstoši lūdzam papildināt arī plāna projekta 2.pielikumu “Aprēķins par nepieciešamo papildu finansējumu Jaunatnes politikas īstenošanas plāna 2025.-2027. gadam pasākumu īstenošanai”.
Piedāvātā redakcija
-
4.
Plāna projekts
Priekšlikums
Vēršam uzmanību, ka atbilstoši Attīstības plānošanas sistēmas likuma 5.panta otrajai daļai, attīstības plānošanā jāievēro vairāki principi, tostarp, aktualitātes princips (minētā likuma panta 11.punkts), jeb attīstības plānošanas dokumentus aktualizē atbilstoši situācijai, savukārt atbilstoši Likuma par budžetu un finanšu vadību 18.1 panta 8.1 daļai, ministrijas un citas centrālās valsts iestādes valsts budžeta likumprojekta paskaidrojumos ietver sasniedzamos politikas un darbības rezultatīvos rādītājus un tādas plānotās rādītāju vērtības, kuras paredzēts sasniegt ar valsts budžeta likumā piešķirto finansējumu. Ņemot vērā minēto, atkārtoti lūdzam salāgot plāna projekta III sadaļā “Politikas rezultāti un rezultatīvie rādītāji” 2.5. rezultatīvajam rādītājam "Jauniešu īpatsvars, kuri augsti novērtē savas iespējas ietekmēt lēmumu pieņemšanu pašvaldībās, %" 2026.gadā plānoto sasniedzamo vērtību ar likumā "Par valsts budžetu 2025. gadam un budžeta ietvaru 2025., 2026. un 2027. gadam" Izglītības un zinātnes ministrijas budžeta paskaidrojumā norādīto vērtību (14).
Piedāvātā redakcija
-
5.
Plāna projekts
Priekšlikums
Lūdzam salāgot plāna projekta IV sadaļas “Jaunatnes politikas īstenošanas plāna ietvaros īstenojamie pasākumi 2025.-2027.gadā” 2.1.5.pasākuma “Nodrošināt jauniešu auditorijai pasākumus, kas attīstītu pilsonisko kompetenci un radītu izpratni par demokrātiskām un kultūras vērtībām, veicinot labbūtību un piederības sajūtu” un 2.2.3.pasākuma “Nodrošināt jauniešu vajadzību ņemšanu vērā normatīvo aktu un politika plānošanas dokumentu izstrādes un izvērtēšanas procesos” nosaukumus ar plāna projekta 1.pielikuma “Jaunatnes politikas īstenošanas plāna 2025. - 2027.g. ietekmes novērtējums uz valsts un pašvaldību budžetu” tabulā norādītajiem šo pasākumu nosaukumiem.
Piedāvātā redakcija
-
