Atzinums

Projekta ID
23-TA-1000
Atzinuma sniedzējs
Finanšu ministrija
Atzinums iesniegts
22.11.2023.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Iebildums
Vēršam uzmanību, ka Komisijas regula Nr.1407/2013 neparedz iespēju aizdevumu sniegšanai virs pieejamā de minimis limita apmēra. Proti, jau sākotnēji ir jābūt skaidram, vai atbalsta saņēmējs vēlas saņemt atbalstu ar Komisijas regulu Nr.1407/2013 vai Komisijas regulu Nr.651/2014. Turklāt, ja atbalsta saņēmējs jau ir saņēmis atbalstu ar Komisijas regulu Nr.1407/2013, tas vairs pēc tam nevar pretendēt uz atbalstu ar Komisijas regulu Nr.651/2014, jo neizpildīsies Komisijas regulas Nr.651/2014 6.pantā noteiktais par atbalsta stimulējoši ietekmi. Attiecīgi aicinām pārskatīt un precizēt anotācijā norādīto tekstu: "MK Noteikumu projekts neparedz mainīt aizdevumu programmas ieviešanas nosacījumus - arī 2021. – 2027.gada Eiropas Savienības fondu plānošanas perioda ietvaros aizdevumus MVU piešķir Altum kā de minimis atbalstu. Tāpat grozījumi paredz piešķirt aizdevumus ar iespējami zemāku procentu likmi gadījumos, kad aizdevums nepieciešams virs pieejamā de minimis limita apmēra."
 
Piedāvātā redakcija
-
2.
Anotācija (ex-ante)
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Iebildums
Lai atbalsta pasākuma ietvaros nodrošinātu korektu Komisijas regulas 651/2014 nosacījumu izpildi, lūdzam papildināt anotācijas 5.sadaļas 1.tabulu ar izvērtējumu atbilstoši visiem šo MKN projekta ietvaros saskaņā ar Komisijas regulu 651/2014 sniegtajiem atbalsta veidiem. Anotācijas 5.sadaļas 1.tabulā lūdzam minēt katru Komisijas regulas 651/2014 pantu, ar kuru tiek sniegts atbalsts, un norādīt konkrēti kuri Komisijas regulas 651/2014 panti un to punkti un apakšpunkti tiek atspoguļoti konkrētos MKN projekta punktos un/vai to apakšpunktos. 
 
Piedāvātā redakcija
-
3.
Noteikumu konsolidētā versija
Iebildums
Ievērojot 21.3 punktā noteikto, ka tā apakšpunktos ietvertie nosacījumi ir attiecināmi, ja atbalstu sniedz kā reģionālo atbalstu saskaņā ar Komisijas regulu Nr. 651/2014, vēršam uzmanību, ka tā  21.31. 21.32. apakšpunktos ietvertie nosacījumi attiecas uz Komisijas regulas Nr. 651/2014 I.nodaļu Vispārīgie nosacījumi un attiecīgi ir jāattiecina arī uz pārējiem šo noteikumu ietvaros ar Komisijas regulu Nr. 651/2014 paredzētajiem komercdarbības atbalsta mērķiem. Lai nodrošinātu loģisku MK noteikumu projekta struktūru, kā arī, ņemot vērā, ka MK noteikumu projekta ietvaros atbalstu tiek paredzēts sniegt ar vairākiem Komisijas regulas Nr.651/2014 pantiem, aicinām MK noteikumu projekta izstrādātāju pārskatīt un precizēt MK noteikumu projektu kopumā, iekļaujot Komisijas regulas Nr.651/2014 vispārīgos nosacījumus, kas piemērojami visiem atbalsta veidiem, vienā sadaļā, kas būtu attiecināma uz visiem saskaņā ar  Komisijas regulu Nr.651/2014 sniegtajiem atbalsta veidiem, savukārt specifiskos nosacījumus, kas ievērojami konkrētu atbalsta veidu ietvaros, kas piešķirami ar Komisijas regulas Nr.651/2014 14., 38., 38.a, 38.b un 41.pantu, iekļaut katru pie attiecīgā atbalsta veida.
 
Piedāvātā redakcija
-
4.
Noteikumu konsolidētā versija
Iebildums
Ievērojot 21.4 punktā noteikto, ka tā apakšpunktos ietvertie nosacījumi ir attiecināmi, ja atbalstu sniedz saskaņā ar Komisijas regulu Nr. 651/2014, vēršam uzmanību, ka tā  21.43. 21.44. apakšpunktos ietvertie nosacījumi attiecas tikai uz gadījumiem, kad atbalsts tiek sniegts kā reģionālais atbalsts saskaņā ar Komisijas regulas Nr. 651/2014 14.pantu.  Lai nodrošinātu loģisku MK noteikumu projekta struktūru, kā arī, ņemot vērā, ka MK noteikumu projekta ietvaros atbalstu tiek paredzēts sniegt ar vairākiem Komisijas regulas Nr.651/2014 pantiem, aicinām MK noteikumu projekta izstrādātāju pārskatīt un precizēt MK noteikumu projektu kopumā, iekļaujot Komisijas regulas Nr.651/2014 vispārīgos nosacījumus, kas piemērojami visiem atbalsta veidiem, vienā sadaļā, savukārt specifiskos nosacījumus, kas ievērojami konkrētu atbalsta veidu ietvaros, kas piešķirami ar Komisijas regulas Nr.651/2014 14., 38., 38.a, 38.b un 41.pantu, iekļaut katru pie attiecīgā atbalsta veida.
Piedāvātā redakcija
-
5.
Noteikumu konsolidētā versija
Iebildums
Šobrīd nav skaidrs saskaņā ar kādu Komisijas regulas Nr. 651/2014 pantu ir paredzēts 21.5 punktā minētais atbalsts. Lai nodrošinātu loģisku MK noteikumu projekta struktūru, kā arī, ņemot vērā, ka MK noteikumu projekta ietvaros atbalstu tiek paredzēts sniegt ar vairākiem Komisijas regulas Nr.651/2014 pantiem, aicinām MK noteikumu projekta izstrādātāju pārskatīt un precizēt MK noteikumu projektu kopumā, iekļaujot Komisijas regulas Nr.651/2014 vispārīgos nosacījumus, kas piemērojami visiem atbalsta veidiem, vienā sadaļā, savukārt specifiskos nosacījumus, kas ievērojami konkrētu atbalsta veidu ietvaros, kas piešķirami ar Komisijas regulas Nr.651/2014 14., 38., 38.a, 38.b un 41.pantu, iekļaut katru pie attiecīgā atbalsta veida.
Piedāvātā redakcija
-
6.
Noteikumu konsolidētā versija
Iebildums
Šobrīd nav skaidrs saskaņā ar kādu Komisijas regulas Nr. 651/2014 pantu ir paredzēta 21.6 punktā minētā atbalsta intensitāte. Lai nodrošinātu loģisku MK noteikumu projekta struktūru, kā arī, ņemot vērā, ka MK noteikumu projekta ietvaros atbalstu tiek paredzēts sniegt ar vairākiem Komisijas regulas Nr.651/2014 pantiem, aicinām MK noteikumu projekta izstrādātāju pārskatīt un precizēt MK noteikumu projektu kopumā, iekļaujot Komisijas regulas Nr.651/2014 vispārīgos nosacījumus, kas piemērojami visiem atbalsta veidiem, vienā sadaļā, savukārt specifiskos nosacījumus, kas ievērojami konkrētu atbalsta veidu ietvaros, kas piešķirami ar Komisijas regulas Nr.651/2014 14., 38., 38.a, 38.b un 41.pantu, iekļaut katru pie attiecīgā atbalsta veida.
Piedāvātā redakcija
-
7.
Noteikumu konsolidētā versija
Iebildums
Lūdzam nodrošināt korektu 30.143.apakšpunkta atbilstību Komisijas regulas Nr.651/2014 38. b panta 6.punktam.
Piedāvātā redakcija
-
8.
Noteikumu konsolidētā versija
Iebildums
Lūdzam anotācijas 5.sadaļas 1.tabulā ietvert izvērtējumu, kuram Komisijas regulas Nr. 651/2014 38. b panta apakšpunktam atbilst šis MK noteikumu projekta punkts. Vēršam uzmanību, ka no MK noteikumu projekta ir jābūt nepārprotami nolasāmam, ka atbalstam ir jāatbilst Komisijas regulas Nr. 651/2014 38. b panta 2.punktam.
Piedāvātā redakcija
-
9.
Noteikumu konsolidētā versija
Iebildums
Lūdzam precizēt, ar kuru no Komisijas regulām - Nr. 651/2014 vai Nr. 1407/2013, sniedzot atbalstu, tiks piemērota 30.21 punktā paredzētā atbalsta intensitāte. Ja plānots sniegt atbalstu ar Komisijas regulu Nr. 651/2014, lūdzam nodrošināt, ka atbalsta apvienošanas gadījumā, tiek ievērotas  Komisijas regulā Nr. 651/2014 noteiktās atbalsta intensitātes. 


 
Piedāvātā redakcija
-
10.
Noteikumu konsolidētā versija
Iebildums
Vēršam uzmanību, ka Komisijas regulas Nr.651/2014 38. b panta 3.punkts izvirza vairākus nosacījumus, kas ievērojami attiecībā uz atbalsta saņēmējiem saskaņā ar Komisijas regulas Nr.651/2014 38. b pantu, tādējādi lūdzam MK noteikumu projektā nodrošināt korektu 30.23punkta atbilstību Komisijas regulas Nr.651/2014 38. b panta 3.punktam.
Piedāvātā redakcija
-
11.
Noteikumu konsolidētā versija
Iebildums
Lai novērstu nepamatotas interpretācijas riskus, lūdzam anotācijas 1.3.sadaļā skaidrot, kas tiek saprasts ar MK noteikumu projekta 30.29 2. apakšpunktā minēto izmaksu veidu - sekundāro energoresursu atgūšana no ražošanas tehnoloģiskajiem procesiem. Skaidrojumā lūdzam sniegt pamatojumu, kā šīs izmaksas ir saistāmas ar Komisijas regulas Nr.651/2014 38.pantā noteikto, ka attiecināmās izmaksas ir kopējās ieguldījumu izmaksas, kas ir tieši saistītas ar augstākas energoefektivitātes sasniegšanu, kā arī nodrošināt MK noteikumu projekta punkta sasaisti ar konkrētu Komisijas regulas Nr.651/2014 38.panta punktu.  Ja šādu pamatojumu sniegt nav iespējams, 30.29 2. apakšpunktu lūdzam dzēst.
Piedāvātā redakcija
-
12.
Noteikumu konsolidētā versija
Iebildums
Ievērojot MK noteikumu projekta 30.37 6.apakšpunktā noteikto, ka vienlaikus var tikt īstenots tikai viens no energoefektivitātes paaugstināšanas pasākumiem, var secināt, ka atbalsta programmas ietvaros ir iespējama situācija, kad tiek nomainīts tikai viena veida būves elements. Attiecīgi šajā gadījumā ir piemērojami atbalsta intensitātes piemērošanas nosacījumi, kas ietverti Komisijas regulas Nr.651/2014 38.a panta 12.punktā. Atbilstoši iebildumam lūdzam papildināt MK noteikumu projektu.
Piedāvātā redakcija
-
13.
Noteikumu konsolidētā versija
Iebildums
Ievērojot to, ka Komisijas regulas Nr.651/2014 38. a panta 6.punkts paredz vairākus energosnieguma uzlabojumu veidus, lai novērstu nepamatotas interpretācijas risku, lūdzam 30.42 punktā norādīt, kurš no Komisijas regulas Nr.651/2014 38. a panta 6.punktā minētajiem energosnieguma uzlabojumu veidiem ir attiecināms MK noteikumu ietvaros.
Piedāvātā redakcija
-
14.
Noteikumu konsolidētā versija
Iebildums
Vēršam uzmanību, ka sniedzot atbalstu saskaņā ar Komisijas regulas Nr. 651/2014 41.pantu, attiecināmas ir tikai tās izmaksas, kas saistītas ar ieguldījumu atbalstu atjaunīgo energoresursu enerģijas izmantošanai, atjaunīgā ūdeņraža ražošanai un augstas efektivitātes koģenerācijai. Aicinām nodrošināt atbilstību Komisijas regulas Nr. 651/2014 41.panta nosacījumiem vai arī  MK noteikumu projekta 30.48 7. un 30.48 8. apakšpunktus dzēst .Vēršam uzmanību, ka jau šobrīd attiecīgo tehnoloģiju iegādes un uzstādīšanas izmaksas jau ir iekļautas citos 30.48 punkta apakšpunktos. 
 
Piedāvātā redakcija
-
15.
Noteikumu konsolidētā versija
Iebildums
Lūdzam nodrošināt korektu 30.482.apakšpunkta atbilstību Komisijas regulas Nr. 651/2014 41.panta 2. punkta nosacījumiem. Ja MK noteikumu projekta virzītājs ir paredzējis noteikt stingrākas prasības, nekā to nosaka Komisijas regulas Nr. 651/2014 41.panta 2. punkts, lūdzam par to sniegt skaidrojumu anotācijas 5.sadaļas 1.tabulā.
Piedāvātā redakcija
-
16.
Noteikumu konsolidētā versija
Iebildums
Nav skaidrs, kādēļ Komisijas regulas Nr. 651/2014 41.panta 2. punkta nosacījumi ir izdalīti divos atsevišķos MK noteikumu projekta apakšpunktos. Aicinām apvienot 30.482. un 30.483.apakšpunktus.
Piedāvātā redakcija
-
17.
Noteikumu konsolidētā versija
Iebildums
Lūdzam norādīt, saskaņā ar kādu Komisijas regulas Nr. 651/2014 41.panta punktu ir izveidots MK noteikumu projekta 30.485.apakšpunkts. Ja šādu norādi sniegt nav iespējams, lūdzam šo apakšpunktu dzēst.

 
Piedāvātā redakcija
-
18.
Noteikumu konsolidētā versija
Iebildums
Lai novērstu nepamatotas interpretācijas riskus, aicinām aiz vārdiem "sabiedrība "Altum"" dzēst vārdus "un saimnieciskās darbības veicējs", jo tie ir lieki.
Piedāvātā redakcija
-
19.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Atkārtoti lūdzam anotācijas 1.3.sadaļas apakšsadaļā "Īss 1.2.3.5. pasākuma īstenošanas kopsavilkums" precizēt 1.2.3.5.pasākuma finansējumu atbilstoši Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.-2027.gadam finanšu instrumentu īstenošanas noteikumu pielikumā noteiktajam plānotajam finansējuma apmēram, aizstājot Eiropas Reģionālās attīstības fonda finansējumu 13 489 500 euro ar 13 313 429 euro un valsts budžeta finansējumu 2 380 500 euro ar 2 349 429 euro.
Piedāvātā redakcija
-
20.
Anotācija (ex-ante)
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Priekšlikums
Atkārtoti lūdzam anotācijas 3.sadaļas 6.1.apakšpunktā sniegto informāciju pārcelt uz 6.punktu, ka arī precizēt 3. ailē atspoguļoto ietekmi uz budžetu, ievērojot, ka atbilstoši 6.1.apakšpunktā norādītajam provizoriskais finansējuma izlietojums 2023.gadā ir 4 698 858 euro, nevis 4 698 857 euro. Turklāt, ņemot vērā, ka šobrīd ir jau novembra vidus, lūdzam izvērtēt vai norādītais finansējums 4 698 858 euro apmērā tiks pieprasīts šogad, vai iespējams ir precizējams kopējā finansējuma sadalījums pa gadiem. Papildus, ievērojot, ka aizdevumus sniedz akciju sabiedrība "Attīstības finanšu institūcija Altum", lūdzam izvērtēt punktā “Cita informācija” norādīto ministriju, kura nepieciešamo finansējumu lūgs pārdalīt no 74.resora "Gadskārtējā valsts budžeta izpildes procesā pārdalāmais finansējums" 80.00.00 programmas "Nesadalītais finansējums Eiropas Savienības politiku instrumentu un pārējās ārvalstu finanšu palīdzības līdzfinansēto projektu un pasākumu īstenošanai".
Piedāvātā redakcija
-
21.
Anotācija (ex-ante)
Pielikumi
Priekšlikums
Lūdzam precizēt teikuma daļu "kas attiecas uz 2021.-2027.gada ES fondu plānošanas perioda Fondu fonda ERAF aizdevumu (turpmāk – FoF aizdevumu) programmu", izsakot to, piemēram, šādā redakcijā: "kas attiecas uz ES fondu 2021.-2027.gada plānošanas perioda Līdzdalības fonda ERAF aizdevumu programmu".
Vēršam uzmanību, ka ES fondu 2021.-2027.gada plānošanas periodā vairs netiek izmantots termins "Fondu fonds".
Piedāvātā redakcija
-
22.
Noteikumu konsolidētā versija
Priekšlikums
Aicinām redakcionāli precizēt punktu. 
Piedāvātā redakcija
Ja atbalsts tiek sniegts saskaņā ar Komisijas regulu Nr.651/2014, saimnieciskās darbības veicējs atbilstoši Komisijas regulas Nr. 651/2014 14. panta 14. punktam nodrošina līdzfinansējumu vismaz 25 % apmērā no projekta attiecināmajām izmaksām, izmantojot pašu līdzekļus vai ārējo finansējumu, tai skaitā cita finansētāja izsniegtu kredītu. Par šo līdzfinansējumu nav saņemts nekāds publiskais atbalsts, tai skaitā de minimis atbalsts.
23.
Noteikumu konsolidētā versija
Priekšlikums
Lūgums papildināt, precizējot atbalsta intensitāti un nosakot, ka ar citas atbalsta programmas vai  ad-hoc atbalsta projekta ietvaros saņemto atbalstu var apvienot, nepārsniedzot šajos noteikumos paredzēto finansējuma intensitāti un apmēru.
Piedāvātā redakcija
-
24.
Noteikumu konsolidētā versija
Priekšlikums
Ievērojot to, ka Komisijas regula Nr.1407/2013 ir tikusi grozīta, lūdzam precizēt 37.1  punktā ietvertās atsauces. 
Piedāvātā redakcija
-
Piekrītu
Paziņojums par sīkdatņu lietošanu
Lai nodrošinātu TAP portāla pieejamību, tā darbībai tiek izmantotas tikai obligātās tehniskās sīkdatnes. Esmu informēts par sīkdatņu izmantošanu un, turpinot darboties šajā vietnē, piekrītu to izmantošanai. Lasīt vairāk