Atzinums

PAZIŅOJUMS:
Iekšlietu ministrijas informācijas centrs informē, ka 19.05.2024 19:00-21:00 tiks veikti FPRIS (Fizisku personu reģistrācijas IS) tehniskie darbi, šajā laika posmā iespējami autentifikācijas traucējumi izmantojot vienotās pieteikšanās moduli.
Projekta ID
22-TA-189
Atzinuma sniedzējs
Tieslietu ministrija
Atzinums iesniegts
20.07.2022.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Noteikumu projekts
Iebildums
Nepieciešams precizēt norādi uz projekta izdošanas tiesisko pamatu, jo tas neietver Plastmasu saturošu izstrādājumu patēriņa samazināšanas likuma 10. panta otrās daļas 6. punktu, saskaņā ar kuru Ministru kabinets ir deleģēts noteikt kārtību, kādā Valsts vides dienests izskata pārskatu par ražotāja paplašinātās atbildības sistēmas īstenošanu (turklāt arī  projekta 1.5. apakšpunkts paredz, ka izstrādātie noteikumi nosaka kārtību, kādā Valsts vides dienests izskata pārskatu par ražotāja paplašinātās atbildības sistēmas īstenošanu). Vienlaikus vēršam uzmanību, ka Plastmasu saturošu izstrādājumu patēriņa samazināšanas likuma 10. panta septītajai daļai nav apakšpunktu, bet 10. panta otrajai un ceturtajai daļai ir punkti, nevis apakšpunkti (sk. arī Plastmasu saturošu izstrādājumu patēriņa samazināšanas likuma Pārejas noteikumu 7. punkta 2) apakšpunktu).
Piedāvātā redakcija
Izdoti saskaņā ar Plastmasu saturošu izstrādājumu patēriņa samazināšanas likuma 10. panta otro daļu, 10. panta ceturtās daļas 4. punktu un 10. panta septīto daļu.
2.
Noteikumu projekts
Iebildums
Projekta 1. punktā nav ietverts regulējums, ko Ministru kabinetam jānoteic saskaņā ar Plastmasu saturošu izstrādājumu patēriņa samazināšanas likuma 10. panta septītajā daļā ietverto pilnvarojumu. Attiecīgi lūdzam precizēt projektu.
Piedāvātā redakcija
-
3.
Noteikumu projekts
Iebildums
Projekta 1.1. apakšpunktā un pārējā  projekta tekstā lietots termins "ražotāja paplašinātās atbildības sistēmas komersants". Vēršam uzmanību, ka Ministru kabineta noteikumu terminoloģijai jāatbilst tā likuma terminoloģijai, uz kura pamata attiecīgie Ministru kabineta noteikumi tiek izdoti. Paskaidrojam, ka Plastmasu saturošu izstrādājumu patēriņa samazināšanas likuma 10. panta otrās daļas 1. punktā lietots termins "ražotājs, kas pats piemēro ražotāja paplašinātās atbildības sistēmu, vai ražotāja paplašinātās atbildības sistēmas komersants, ar kuru ražotājs ir noslēdzis līgumu", kura uztveramībai turpmākajā likuma tekstā tiek lietots saīsinājums "ražotāja paplašinātās atbildības sistēmas komersants". Līdz ar to projekta 1.1. apakšpunkts precizējams atbilstoši  Plastmasu saturošu izstrādājumu patēriņa samazināšanas likuma 10. panta otrās daļas 1. punktam.
Piedāvātā redakcija
1.1. prasības attiecībā uz  ražotāja paplašinātās atbildības sistēmas izveidi un piemērošanu, kā arī ražotāja, kas pats piemēro ražotāja paplašinātās atbildības sistēmu, vai ražotāja paplašinātās atbildības sistēmas komersanta, ar kuru ražotājs ir noslēdzis līgumu (turpmāk — ražotāja paplašinātās atbildības sistēmas komersants) pienākumus;
4.
Noteikumu projekts
Iebildums
Tiesiskās skaidrības nodrošināšanai lūdzam precizēt  projekta 1.2. apakšpunkta redakciju atbilstoši Plastmasu saturošu izstrādājumu patēriņa samazināšanas likuma 10. panta otrās daļas 1. punktam.
Piedāvātā redakcija
1.2. kārtību, kādā ražotāja paplašinātās atbildības sistēmas komersants iesniedz Valsts vides dienestam (turpmāk - dienests) dokumentus, kas apliecina ražotāja paplašinātās atbildības sistēmas piemērošanu attiecībā uz Plastmasu saturošu izstrādājumu patēriņa samazināšanas likuma 10. panta pirmajā daļā  minētajiem  vienreizlietojamiem plastmasu saturošiem izstrādājumiem vai plastmasu saturošiem zvejas rīkiem, un iesniedzamo dokumentu saturu.
5.
Noteikumu projekts
Iebildums
Projekta 1.3. apakšpunkts cita starp paredz, ka noteikumi nosaka kārtību, kādā dienests izskata dokumentus un pieņem lēmumu par ražotāja paplašinātās atbildības sistēmas komersantu. Lūdzam papildināt projektu ar normām, kas noteic minēto kārtību, jo pašlaik projektā šī kārtība nav atrunāta.
Piedāvātā redakcija
-
6.
Noteikumu projekts
Iebildums
Saskaņā ar Ministru kabineta 2009. gada 3. februāra noteikumu Nr.108 "Normatīvo aktu projektu sagatavošanas noteikumi"  (turpmāk - MKN. 108) 3.2. apakšpunktu normatīvā akta projektā neietver normas, kas dublē augstāka vai tāda paša spēka normatīvā akta tiesību normās ietverto normatīvo regulējumu. Vēršam uzmanību, ka  projekta 2. punkts dublē Plastmasu saturošu izstrādājumu patēriņa samazināšanas likuma 10. panta pirmo daļu, tāpēc lūgums to svītrot, vienlaikus precizējot projekta punktus, kuros ir atsauces uz konkrētiem  projekta 2. punkta apakšpunktiem.

 
Piedāvātā redakcija
-
7.
Noteikumu projekts
Iebildums
Nepieciešams precizēt projekta 6. punktu, jo ražotāja paplašinātās atbildības sistēmu veido nevis visiem  plastmasu saturošu izstrādājumu veidiem, bet gan Plastmasu saturošu izstrādājumu patēriņa samazināšanas likumā noteiktajos gadījumos (sk., minētā likuma 8. panta pirmo daļu).
Piedāvātā redakcija
-
8.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam precizēt noslēdzamā līguma starp ražotāja paplašinātās atbildības komersantu un dienestu veidu, jo saskaņā ar Plastmasu saturošu izstrādājumu patēriņa samazināšanas likuma 9. pantu starp ražotāja paplašinātās atbildības komersantu un dienestu tiek slēgts līgums par  apsaimniekošanas sistēmas piemērošanu, turklāt  projekta 17. punkts paredz, ka apsaimniekošanas līguma priekšmets ir ražotāja paplašinātās atbildības sistēmas komersanta izveidotās plastmasu saturošu izstrādājumu apsaimniekošanas sistēmas īstenošana, norādot tās ietvaros apsaimniekojamo plastmasu saturošu izstrādājumu veidus. Turklāt Plastmasu saturošu izstrādājumu patēriņa samazināšanas likums (sk., piemēram, minētā likuma 10. panta ceturtās daļas 3. punktu), kā arī  projekta 3. nodaļa paredz vairākus apsaimniekošanas līguma veidus. Līdz ar to, lai nerastos pārpratumi par  projekta piemērošanu, lūdzam savstarpēji saskaņot  projekta 7. un 17. punktu, kā arī izvērtēt, vai atbilstoši  projekta 7. punktā lietotajam saīsinājumam korekti uz visiem  projekta 3. nodaļā lietotajiem līgumu veidiem lietots saīsinājums "apsaimniekošanas līgums", piemēram, 3. nodaļas "Apsaimniekošanas līgumi" 3.2. apakšnodaļa reglamentē līguma par ražotāja piedalīšanos ražotāja paplašinātās atbildības sistēmā noslēgšanas jautājumus, pietam šo līgumu atbilstoši  projekta 22. punktam ražotāja paplašinātās atbildības sistēmas komersants noslēdz ar ražotāju, kas laiž tirgū tādus plastmasu saturošus izstrādājumus, par kādiem komersants noslēdzis apsaimniekošanas līgumu.
Piedāvātā redakcija
-
9.
Noteikumu projekts
Iebildums
Norādām, ka minētā norma tās apjoma dēļ ir grūti uztverama. Attiecīgi lūdzam to saīsināt vai sadalīt vairākās vienības.
Piedāvātā redakcija
-
10.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam norādīt attiecīgā pienākuma īstenošanās termiņu, tādējādi nodrošinot, ka tas tiks īstenots.
Piedāvātā redakcija
-
11.
Noteikumu projekts
Iebildums
Teksta uztveramības nodrošināšanai lūdzam precizēt  projekta 26. punktu, skaidri nosakot, kas ir domāts ar vārdu savienojumu "šo noteikumu 25. punktā noteiktās izmaksas", vai tās ir tikai ražotāja paplašinātās atbildības sistēmas īstenošanas izmaksas, kas ražotāja paplašinātās atbildības sistēmas komersantam rodas, izpildot  projekta 8. punktā noteiktās prasības, vai arī tās izmaksas, kas saistītas ar ražotāja paplašinātās atbildības sistēmas administrēšanu un pārskata par ražotāja paplašinātās atbildības sistēmas īstenošanu sagatavošanu un iesniegšanu (sk.,  projekta 25.1. un 25.2. apakšpunktu).
Piedāvātā redakcija
-
12.
Noteikumu projekts
Iebildums
Ņemot vērā, ka tiek izmantota izteiksme "var lietot vismaz šādus parametrus", nav saprotams, kādi varētu būt iespējamie alternatīvie parametri, lai  veiktu proporcijas apmēra aprēķinu. Izsakām bažas, ka pēc būtības šajā normā noteikti parametri, no kuriem vismaz viens būtu jāņem vērā, lai veiktu aprēķinu. Ievērojot minēto, lūdzam skaidrot projekta 33. punkta piemērošanu praksē vai precizēt to, skaidri nosakot, kādus parametrus var izmantot komersants.
Piedāvātā redakcija
-
13.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam norādīt normatīvo aktu jomu saskaņā ar MKN. 108 137. punktu.
Piedāvātā redakcija
-
14.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lai novērstu iespējamās neskaidrības praksē, lūdzam skaidri identificēt 10 dienu termiņa atskaites brīdi.
Piedāvātā redakcija
-
15.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam projekta 41. punktā skaidri identificēt, kas uzskatāms par "norādīto termiņu", tādējādi atvieglojot normas piemērošanu.
Piedāvātā redakcija
-
16.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam projekta 42. punktā skaidri norādīt attiecīgā pienākuma īstenošanas termiņu, tādējādi nodrošinot, ka pienākums tiek īstenots.
Piedāvātā redakcija
-
17.
Anotācija (ex-ante)
1.2. Mērķis
Iebildums
Projekta anotācijā kā  projekta spēkā stāšanās termiņš norādīts 2023. gada 5. janvāris, savukārt  projektā nav ietverta norāde par projekta spēkā stāšanās laiku. Līdz ar to nepieciešams novērst šo neatbilstību.

 
Piedāvātā redakcija
-
18.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Iebildums
Projekta anotācijā norādīts, ka "informācija par 2. pielikuma un 3. pielikuma sadaļu par plastmasu saturošu zvejas rīku un to atkritumu apjoma aizpildīšanu pieejama Ministru kabineta 2022. gada 11. janvāra noteikumu Nr. 28 "Noteikumi par kārtību, kādā iesniedzami ziņojumi par plastmasu saturošiem izstrādājumiem, un kritērijiem šo izstrādājumu klasifikācijai" 1. pielikumā". Norādām, ka šis projekta anotācijā ietvertais nosacījums nav ietverts ne projekta pamattekstā, ne tā pielikumos. Attiecīgi nav saprotams, kā projekta piemērotājs varētu praksē šo nosacījumu izpildīt pienācigi, Turklāt apšaubām, ka šāda duāla un sadrumstalota divu normatīvo aktu piemērošana neradīs neskaidrības par konkrēto pienākumu ietvaru. Ievērojot minēto, lūdzam papildināt projektā ietverto regulējumu, vienlaikus izvairoties no sadrumstalota un duāla regulējuma.
 
Piedāvātā redakcija
-
19.
Anotācija (ex-ante)
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Iebildums
Lūdzam precizēt projekta anotāciju, ņemot vērā Valsts kancelejas izstrādātās "Vadlīnijas tiesību akta projekta sākotnējās ietekmes novērtēšanai un novērtējuma ziņojuma sagatavošanai vienotajā tiesību aktu izstrādes un saskaņošanas portālā" iekļaujot projekta anotācijas 2.1. apakšpunktā aprakstu ar ietekmi uz privāto sektoru – t. i., uz visām sabiedrības grupām (fiziskām vai juridiskām personām), konkrētajā situācijā projekts ietekmē komersantus, kas laiž tirgū Plastmasu saturošu izstrādājumu patēriņa samazināšanas likuma 8. panta pirmās daļas 6., 7., 8. un 9. punktā noteiktos vienreizlietojamus plastmasu saturošus izstrādājumus vai plastmasu saturošus zvejas rīkus.
Piedāvātā redakcija
-
20.
Anotācija (ex-ante)
5.4. 1. tabula. Tiesību akta projekta atbilstība ES tiesību aktiem
Iebildums
Projekta anotācijas 5. sadaļā norādīts, ka Eropas Parlamenta un Padomes 2019. gada 5. jūnija Direktīvas (ES) 2019/904 par konkrētu plastmasas izstrādājumu ietekmes uz vidi samazināšanu (turpmāk - Direktīva) 8. panta 8. punkts pilnībā pārņemts projekta 6. punktā. Norādām, ka minētā Direktīvas vienība cita starpā paredz, ka "dalībvalstis, kurām ir “jūras ūdeņi”, kā definēts Direktīvas 2008/56/EK 3. panta 1. punktā, nosaka valsts minimālu ikgadēju rādītāju par atkritumiem kļuvušu plastmasu saturošu zvejas rīku savākšanai pārstrādes nolūkā." Vēršam uzmanību, ka no projekta 6. punkta neizriet minimālais ikgadējais rādītājs par atkritumiem kļuvušu plastmasu saturošu zvejas rīku savākšanai pārstrādes nolūkā. Attiecīgi lūdzam precizēt projektu vai projekta anotācijas 5. sadaļā ietverto informāciju.
Piedāvātā redakcija
-
21.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Atbilstoši Plastmasu saturošu izstrādājumu patēriņa samazināšanas likumā lietotajai terminoloģijai ierosinām aizstāt terminu "izmaksu apmaksāšana" ar terminu "izmaksu segšana".
Piedāvātā redakcija
-