Atzinums

Projekta ID
24-TA-273
Atzinuma sniedzējs
Kultūras ministrija
Atzinums iesniegts
01.07.2024.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Plāna projekts
Iebildums
11.lappusē sadaļā “ Rīcības virzieni un pasākumi”  lūdzam papildināt ar STEAM, KM, Kultūrizglītības padomi (KIP), kas veic Kultūras nozares un radošo industriju jomas nozares ekspertu padomes funkcijas,  LNKC, kā arī par metodiskā atbalsta materiāliem pedagogiem.

 
Piedāvātā redakcija
STEM/STEAM izglītība un prasmes
Darba devēju līdzdalības palielināšana cilvēkkapitāla attīstībā STEM/STEAM jomā
-Iespējas darba devējiem segt stipendijas, nepiemērojot iedzīvotāju ienākuma nodokli. Atbildība: IZM; Līdzatbildība: FM
- Izstrādāta nozarē balstītas profesionālās izglītības iegūšanas iespēja Atbildība: IZM, VISC; Līdzatbildība: LDDK, LOSP, KIP (LNKC)
Kvalitātes un pārvaldības stiprināšana
- Nozaru kvalifikāciju struktūru STEM/STEAM nozarēs pilnveide jaunu prasmju ieviešanai, profesionālo kvalifikāciju prasību pilnveide, trešajā, ceturtajā un piektajā līmenī. Atbildība: IZM, Līdzatbildība: VISC, KM, LNKC, darba devēji
Finansiāla atbalsta sistēmas pilnveide studējošajiem STEM/STEAM jomās
- Dzēsti pedagoģijas studiju programmu absolventu studiju un studējošo kredīti. Atbildība: IZM; Līdzatbildība: VIAA
- Paaugstināts augstākās izglītības iestādes STEM jomu absolventu skaita īpatsvars ar snieguma finansējuma un IKT speciālistu skaita augstākās izglītības iestādēs palīdzību. Atbildība: IZM; Līdzatbildība: AII
- Sniegts finansiāls stimuls augstskolām un koledžām, rosinot piedāvāt mūžizglītības iespējas. Atbildība: IZM; Līdzatbildība: AII
-Izstrādāts normatīvais regulējums par valsts nozīmes interešu izglītības iestādes statusu un finansēšanas kārtību, paredzot valsts finansējumu STEM interešu izglītības programmām Atbildība: IZM; Līdzatbildība: pašvaldības
Mācību, t. sk. STEM/STEAM, materiālu nodrošināšana
-Izstrādāti metodiskā atbalsta materiāli pedagogiem: "Matemātika" 1. - 9.klasei, "Matemātika I", "Matemātika II", Pabeigta dabaszinību jomas metodiskā atbalsta materiāli pedagogiem: fizika, bioloģija, ķīmija pamatskolai un Fiz II, Bio II un Ķīm II. Izstrādāti metodiskie atbalsta materiāli pedagogiem Datorika 1.-9.kl. un Programmēšana I, Mūzikas teorētiskos priekšmetos. Atbildība: IZM; Līdzatbildība: VISC, LNKC.
 
2.
Plāna projekts
Iebildums
Lūdzam akcentēt arī nozaru ministriju lomu darba tirgus vajadzību identificēšanā un papildināt 7.lappusē sadaļā “Ekonomikas ministrija veido pasūtījumu DARBA TIRGUS vajadzībām” pirmo teikumu, iekļaujot tajā arī nozaru ministrijas.

 
Piedāvātā redakcija
Nozaru darba tirgus prognozes, ikgadējs datos balstīts nozaru vajadzību pasūtījums / EM, darba devēji, nozaru ministrijas.
 
3.
Plāna projekts
Iebildums
Papildināt 15.lappusē sadaļas “STEM izglītība un prasmes” informāciju  par STEM/STEAM. Aicinām Cilvēkkapitāla attīstības stratēģijā minēt nozaru ministriju lomu datos balstīta nozares pasūtījuma izstrādē, akcentēt starpdiciplināritātes lomu, tostarp blakus STEM (zinātne, tehnoloģijas, inženierzinātnes, māksla un matemātika) arī STEAM (zinātne, tehnoloģijas, inženierzinātnes, māksla un matemātika) jomas. Pamatojot minēto, uzsveram, ka vairākos politikas plānošanas dokumentos ir minēta  starpdiciplināritātes, tostarp STEM un STEAM loma.STEM/STEAM prasmes ir minētas Nacionālajā attīstības plānā 2021.-2027.gadam.
Piedāvātā redakcija
Nacionālajā attīstības plānā 2021.-2027.gadam (apstiprināts ar 2020. gada 2. jūlija Latvijas Republikas Saeimas lēmumu Nr. 418/Lm13) ir minēts, ka [25] (..) Akcents uz integrētu pieeju STEM/STEAM mācību priekšmetu apguvē uzlabo skolēnu zināšanas dabaszinātnēs, tehnoloģijās, inženierzinātnēs un matemātikā. Mūsdienīga izglītības sistēma veido patriotiskus, nacionālajā kultūrā un savas zemes dzīvesziņā iesakņotus nākamos pilsoņus ar ievērojamu radošo potenciālu un augstām prasībām pret mākslu. Latvija ir valsts, kur katrs tās iedzīvotājs var mācīties un pilnveidoties atbilstoši savai dzīves situācijai un nākotnes mērķiem. Latvijā izglītība ir aicinājums, nevis izaicinājums, personīgas izaugsmes iespēja, nevis formalitāte.”  Tāpat ir arī uzsvērta dizaina loma inovāciju attīstībā: “[192] Svarīga ir inovācijas ekosistēmas veidošana, finansējot privātā, publiskā un akadēmiskā sektora sadarbību un tās rezultātā salāgojot pētniecības un inovācijas kapacitāti ar uzņēmējdarbības vajadzībām, kā arī mērķtiecīgas, sabalansētas un pēctecīgas investīcijas pilnā ciklā no zināšanu radīšanas līdz tajās balstītu produktu un pakalpojumu izstrādei un to pārdošanai. Arī dizains ir uzskatāms par inovācijas ekosistēmas būtisku sastāvdaļu.”
Savukārt Rīcības virzienā “Kvalitatīva, pieejama, iekļaujoša izglītība” rīcības virziena mērķa “Izglītības kvalitāte uzņēmējdarbībā un dzīvē izmantojamu zināšanu un prasmju ieguvei ikvienam valsts iedzīvotājam” viens no rīcības virziena uzdevumiem ir saistīts ar STEM/STEAM prasmēm:“[153] Jaunā mācību satura un pieejas kvalitatīva ieviešana vispārējā izglītībā un mācību pieejas labās prakses izplatīšana, īpaši akcentējot uzņēmējspēju apguvi un digitālās prasmes, izglītību ilgtspējīgai attīstībai, kā arī nākotnes prasmju (radošums, elastība, spēja piemēroties) attīstību un apguvi, STEM/STEAM prasmju apguvi (tai skaitā interešu izglītībā), mācību vides uzlabojumus, tai skaitā ieviešot digitālus risinājumus, izglītības procesa individualizāciju un talantu attīstības iniciatīvas, kvalitatīvus un vispusīgus interešu izglītības pasākumus (tai skaitā skolas vidē), efektīvu karjeras izglītību un stiprinot skolas sadarbību ar vecākiem un citiem būtiskiem sadarbības partneriem.”
[25] (..) Akcents uz integrētu pieeju STEM/STEAM mācību priekšmetu apguvē uzlabo skolēnu zināšanas dabaszinātnēs, tehnoloģijās, inženierzinātnēs un matemātikā. Mūsdienīga izglītības sistēma veido patriotiskus, nacionālajā kultūrā un savas zemes dzīvesziņā iesakņotus nākamos pilsoņus ar ievērojamu radošo potenciālu un augstām prasībām pret mākslu. Latvija ir valsts, kur katrs tās iedzīvotājs var mācīties un pilnveidoties atbilstoši savai dzīves situācijai un nākotnes mērķiem. Latvijā izglītība ir aicinājums, nevis izaicinājums, personīgas izaugsmes iespēja, nevis formalitāte.”  Tāpat ir arī uzsvērta dizaina loma inovāciju attīstībā: “[192] Svarīga ir inovācijas ekosistēmas veidošana, finansējot privātā, publiskā un akadēmiskā sektora sadarbību un tās rezultātā salāgojot pētniecības un inovācijas kapacitāti ar uzņēmējdarbības vajadzībām, kā arī mērķtiecīgas, sabalansētas un pēctecīgas investīcijas pilnā ciklā no zināšanu radīšanas līdz tajās balstītu produktu un pakalpojumu izstrādei un to pārdošanai. Arī dizains ir uzskatāms par inovācijas ekosistēmas būtisku sastāvdaļu.”
Savukārt Rīcības virzienā “Kvalitatīva, pieejama, iekļaujoša izglītība” rīcības virziena mērķa “Izglītības kvalitāte uzņēmējdarbībā un dzīvē izmantojamu zināšanu un prasmju ieguvei ikvienam valsts iedzīvotājam” viens no rīcības virziena uzdevumiem ir saistīts ar STEM/STEAM prasmēm:“[153] Jaunā mācību satura un pieejas kvalitatīva ieviešana vispārējā izglītībā un mācību pieejas labās prakses izplatīšana, īpaši akcentējot uzņēmējspēju apguvi un digitālās prasmes, izglītību ilgtspējīgai attīstībai, kā arī nākotnes prasmju (radošums, elastība, spēja piemēroties) attīstību un apguvi, STEM/STEAM prasmju apguvi (tai skaitā interešu izglītībā), mācību vides uzlabojumus, tai skaitā ieviešot digitālus risinājumus, izglītības procesa individualizāciju un talantu attīstības iniciatīvas, kvalitatīvus un vispusīgus interešu izglītības pasākumus (tai skaitā skolas vidē), efektīvu karjeras izglītību un stiprinot skolas sadarbību ar vecākiem un citiem būtiskiem sadarbības partneriem.”
 
4.
Plāna projekts
Iebildums
2.Papildināt 15.lappusē sadaļas “STEM izglītība un prasmes” nosaukumu  ar “STEM/STEAM izglītība un prasmes”.
 
Piedāvātā redakcija
STEM/STEAM izglītība un prasmes
5.
Plāna projekts
Iebildums

Papildināt Cilvēkkapitāla attīstības stratēģijā 3.lappusē 4.rindkopā ar  STEAM izglītību un prasmēm.
 
Piedāvātā redakcija
Stratēģija akcentē horizontālās komponentes – cilvēkkapitāla politikas jautājumu pārvaldība, datos un pierādījumos balstīti lēmumi, analītika, kā arī sadarbība ar uzņēmējiem. Stratēģijā identificēti 5 rīcības virzieni: (1) STEM/STEAM izglītība un prasmes; (2) darba tirgus paplašināšana; (3) kvalificētu darbinieku piesaiste; (4) pieaugušo izglītības piedāvājums un kvalitāte, prasmes; (5) atbalsts uzņēmēju uzņēmīgumam.