Atzinums

Projekta ID
24-TA-1848
Atzinuma sniedzējs
Rektoru padome
Atzinums iesniegts
31.01.2025.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Noteikumu (grozījumu) projekts
Iebildums
Projektā paredzēts, ka pakalpojuma “Ārvalstīs izsniegto izglītības dokumentu ekspertīzes veikšanas apmācības kurss” mērvienība ir “viena augstākās izglītības iestāde (ne vairāk kā 6 personas)” bez alternatīvām iespējām. Jāšaubās vai 6 darbinieku apmācība ir nepieciešama arī lielās augstskolās vai koledžās, bet pavisam droši var apgalvot, ka vidēja vai neliela izmēra augstskolās un koledžās nebūs nepieciešams apmācīt 6 darbiniekus katrā augstākās izglītības iestādē (AII). No piedāvātās projekta redakcijas var secināt, ka apmācības kursu plānots organizēt katrai AII atsevišķi. Tātad, ja augstskola vēlēsies apmācīt 1 darbinieku, apmācības kurss būs jāorganizē 1 darbiniekam - šāda rīcība nebūtu uzskatāma par resursu racionālu izlietošanu.

Ir saprotams, ka atsevišķu AII specifika ir atšķirīga (stratēģiskā specializācija; mērķa valstis, no kurām tiek piesaistīti studenti; studiju cikls, kurā pārsvarā tiek piesaistīti studenti u.c.), tomēr neredzam pamatojumu pieejai, ka apmācības kurss jāorganizē tikai katrai AII atsevišķi, un to nevarētu organizēt vairāku AII personālam kopīgi.

Lai sekmētu ekonomisku un racionālu apmācības kursu organizēšanu, aicinām projektu pārstrādāt, paredzot, ka kursi var tikt organizēti ne tikai “6 personām vienā AII”, bet arī vairāku AII pārstāvjiem kopīgi. Aicinām arī palielināt ‘kursantu’ grupas lielumu – neredzam pamatojumu, kādēļ mācību grupas paredzētas plānot tikai 6 personām, nevis lielākam 'kursantu' skaitam.
Piedāvātā redakcija
-
2.
Noteikumu (grozījumu) projekts
Iebildums
Noteikumu projektā paredzētā pakalpojuma “Ārvalstīs izsniegto izglītības dokumentu ekspertīzes veikšanas apmācības kurss” cena vērtējama kā nesamērīgi augsta. Aicinām kursu izmaksas pārskatīt un rast ekonomiskāku risinājumu vai arī meklēt iespējas segt izmaksas no publiskiem resursiem – ES fondiem, valsts budžeta dotācijas pārdales vai tml.
 
Piedāvātā redakcija
-
3.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Iebildums
Ne noteikumu projektā, ne anotācijas projektā nav iekļauts pakalpojuma “Ārvalstīs izsniegto izglītības dokumentu ekspertīzes veikšanas apmācības kurss” un tā cenas izvērsums, piemēram – cik ilgi kursi tiek plānoti, cik ekspertu darba stundas tiek rēķinātas u.c.
Anotācijā norādītas tikai 2 pozīcijas – tiešās un netiešās izmaksas:
“1. tiešās izmaksas: 1.1. ekspertu darba samaksa – 4819,05 EUR; 1.2. darba devēja valsts sociālās apdrošināšanas obligātās iemaksas – 1136,81 EUR; 1.3. mācību materiālu druka – 6,25 EUR;
2. netiešās izmaksas: 2.1. telpu ekspluatācija (elektrība, apkure, apdrošināšana, telpu uzkopšana) – 279,02 EUR; 2.2. pamatlīdzekļu amortizācija – 74,25 EUR.”

Aicinām papildināt anotācijas projektu.
 
Piedāvātā redakcija
-
4.
Noteikumu (grozījumu) projekts
Priekšlikums
Vēršam uzmanību, ka saskaņā ar ES Padomes ieteikumu par to, kā sekmēt augstākās izglītības un vidējās izglītības un mācību kvalifikāciju un ārvalstīs pavadītu mācību periodu rezultātu automātisku savstarpēju atzīšanu (https://eur-lex.europa.eu/legal-content/EN/TXT/?qid=1568891859235&uri=CELEX:32018H1210(01)) jau 2018. gadā dalībvalstīm tika ieteikts līdz 2025. gadam ieviest pasākumus, kas ir nepieciešami, lai:

“a) panāktu automātisku savstarpējo atzīšanu (turpmākas mācīšanās nolūkā bez pienākuma izmantot atsevišķu atzīšanas procedūru, nosakot, ka:
i) augstākās izglītības kvalifikācija, kas ir iegūta kādā no dalībvalstīm, tiek automātiski atzīta citās dalībvalstīs tādā pašā līmenī turpmāku studiju nolūkiem, neskarot augstākās izglītības iestādes vai kompetentās iestādes tiesības noteikt īpašus uzņemšanas kritērijus konkrētām programmām vai pārbaudīt dokumentu autentiskumu;
ii) ārvalstīs pavadītu mācību periodu rezultāti augstākajā izglītībā, kuri gūti kādā no dalībvalstīm, tiek automātiski un pilnībā atzīti citās dalībvalstīs, kā tas iepriekš ir pieņemts mācību līgumā un kā tas ir apstiprināts sekmju izrakstā saskaņā ar Eiropas kredītpunktu pārneses un uzkrāšanas sistēmu;

b) panāktu ievērojamu virzību uz automātisku savstarpējo atzīšanu turpmākas mācīšanās nolūkā, nosakot, ka:
i) tāda vidējās izglītības un mācību kvalifikācija, kas nodrošina piekļuvi augstākajai izglītībai tajā dalībvalstī, kurā tā tika piešķirta, tiek atzīta citās dalībvalstīs tikai nolūkā dot piekļuvi augstākajai izglītībai, neskarot augstākās izglītības iestādes vai kompetentās iestādes tiesības noteikt īpašus uzņemšanas kritērijus konkrētām programmām vai pārbaudīt dokumentu autentiskumu;
ii) rezultāti, kuri gūti ārvalstīs pavadītā mācību periodā, kas nepārsniedz vienu gadu, un kuri ir iegūti vidējās izglītības un mācību laikā kādā citā dalībvalstī, tiek pilnībā atzīti jebkurā citā dalībvalstī, izglītojamajam neprasot atkārtot programmas gadu vai vēlreiz iegūt mācību rezultātus izcelsmes valstī, ar noteikumu, ka mācību rezultāti kopumā atbilst valsts izglītības programmai izcelsmes valstī.”

Ņemot vērā, ka – ieviešot automātiskas atzīšanas procedūras – tās daļēji ietekmēs arī konkrētā MK noteikumu projekta darbību (ņemot vērā, ka nesen pieņemtie Ministru kabineta 2024. gada 10. decembra noteikumi Nr. 804 "Kārtība, kādā augstskolai tiek piešķirtas tiesības veikt ārvalstīs iegūto izglītības dokumentu ekspertīzi" (https://likumi.lv/ta/id/357123) cita starpā regulē arī tiesības veikt ES dalībvalstī izsniegtu izglītības dokumentu ekspertīzi), lūdzam ministriju informēt par iecerēm, iedzīvinot minēto ES Padomes 2018. gada 26. novembra ieteikumu par kvalifikāciju automātisku savstarpēju atzīšanu (2018/C 444/01).
 
Piedāvātā redakcija
-