Projekta ID
23-TA-1346Atzinuma sniedzējs
Korupcijas novēršanas un apkarošanas birojs
Atzinums iesniegts
28.08.2023.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots
Iebildumi / Priekšlikumi
Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Likumprojekts (grozījumi)
Iebildums
Lūdzam precizēt likumprojektu atbilstoši Ministru kabineta 2009.gada 3.februāra noteikumos Nr.108 "Normatīvo aktu projektu sagatavošanas noteikumi" noteiktajām juridiskās tehnikas prasībām, piemēram, likumprojekta pantu, pārejas noteikumu punkta numerācija.
Piedāvātā redakcija
-
2.
Likumprojekts (grozījumi)
Iebildums
Likumprojekts paredz papildināt likumu ar jaunu pārejas noteikumu 33.punktu, kurš nosaka, ka grozījumu šā likuma 6.panta otrajā daļā par pieļaujamo amatu savienošanas skaitu un apvienoto amatu maksimālo slodzes apmēru līdz attiecīgā amata termiņa beigām nepiemēro valsts amatpersonām, kuras minētā grozījuma spēkā stāšanās brīdī savieno valsts amatpersonas amatu ar citu algotu vai citādi atlīdzinātu valsts amatpersonas amatu vai amatu citās publiskas personas institūcijās.
Vēršam uzmanību, ka valsts pārvaldē nodarbinātie var tikt iecelti amatā vai noslēgts darba līgums gan uz noteiktu, gan uz nenoteiktu laiku. Attiecīgi gadījumos, kad nodarbinātais ir iecelts amatā vai noslēgts darba līgums uz nenoteiktu laiku, nodarbinātais, ievērojot pārejas noteikumu 33.punktā noteikto, varēs savienot valsts amatpersonas amatu ar citu algotu vai citādi atlīdzinātu valsts amatpersonas amatu vai amatu citās publiskas personas institūcijās līdz tai turpināsies darba tiesiskās attiecības. Tātad faktiski šādā gadījumā ierobežojums nebūs attiecināms.
Tādējādi lūdzam precizēt minēto pārejas noteikumu punktu, nosakot konkrētu termiņu, kad visām amatpersonām būs saistoši amatu savienošanas ierobežojumi.
Vēršam uzmanību, ka valsts pārvaldē nodarbinātie var tikt iecelti amatā vai noslēgts darba līgums gan uz noteiktu, gan uz nenoteiktu laiku. Attiecīgi gadījumos, kad nodarbinātais ir iecelts amatā vai noslēgts darba līgums uz nenoteiktu laiku, nodarbinātais, ievērojot pārejas noteikumu 33.punktā noteikto, varēs savienot valsts amatpersonas amatu ar citu algotu vai citādi atlīdzinātu valsts amatpersonas amatu vai amatu citās publiskas personas institūcijās līdz tai turpināsies darba tiesiskās attiecības. Tātad faktiski šādā gadījumā ierobežojums nebūs attiecināms.
Tādējādi lūdzam precizēt minēto pārejas noteikumu punktu, nosakot konkrētu termiņu, kad visām amatpersonām būs saistoši amatu savienošanas ierobežojumi.
Piedāvātā redakcija
-
3.
Likumprojekts (grozījumi)
Iebildums
Saskaņā ar likumprojekta 3.pantu valsts amatpersonai tiks atļauts savienot amatu ar ne vairāk kā vienu citu algotu amatu citās publiskās personas institūcijās, tādējādi ļaujot valsts amatpersonai savienot vairākus amatus tajā institūcijā, kurā jau šobrīd ir nodarbināta valsts amatpersona. Ņemot vērā minēto ,lūdzam precizēt likumprojekta 3.pantu, svītrojot vārdu "citās", attiecinot ierobežojumu arī uz institūciju, kā valsts amatpersona ir nodarbināta. Vienlaikus vieglākai uztveramībai ierosinām redakcionāli precizēt normu, piemēram, sadalot punktos.
Piedāvātā redakcija
3. Izteikt 6.panta otro daļu šādā redakcijā:
“1. Ja likumā nav noteikti stingrāki ierobežojumi, valsts amatpersonai, ievērojot šā likuma 7. panta otrajā, trešajā, ceturtajā, piektajā un sestajā daļā noteiktos speciālos amatu savienošanas ierobežojumus, ir atļauts:
1) savienot valsts amatpersonas pilnas slodzes amatu ar ne vairāk kā vienu citu algotu vai citādi atlīdzinātu nepilnas slodzes valsts amatpersonas amatu vai amatu publiskas personas institūcijās, nepārsniedzot amatpersonas apvienoto amatu maksimālo slodzes apmēru;
2) savienot valsts amatpersonas nepilnas slodzes amatu ne vairāk kā diviem citiem algotiem vai citādi atlīdzinātiem nepilnas slodzes valsts amatpersonas amatiem vai nepilnas slodzes amatiem publiskas personas institūcijās, nepārsniedzot amatpersonas apvienoto amatu maksimālo slodzes apmēru.
“1. Ja likumā nav noteikti stingrāki ierobežojumi, valsts amatpersonai, ievērojot šā likuma 7. panta otrajā, trešajā, ceturtajā, piektajā un sestajā daļā noteiktos speciālos amatu savienošanas ierobežojumus, ir atļauts:
1) savienot valsts amatpersonas pilnas slodzes amatu ar ne vairāk kā vienu citu algotu vai citādi atlīdzinātu nepilnas slodzes valsts amatpersonas amatu vai amatu publiskas personas institūcijās, nepārsniedzot amatpersonas apvienoto amatu maksimālo slodzes apmēru;
2) savienot valsts amatpersonas nepilnas slodzes amatu ne vairāk kā diviem citiem algotiem vai citādi atlīdzinātiem nepilnas slodzes valsts amatpersonas amatiem vai nepilnas slodzes amatiem publiskas personas institūcijās, nepārsniedzot amatpersonas apvienoto amatu maksimālo slodzes apmēru.
4.
Likumprojekts (grozījumi)
Iebildums
Likumprojektā piedāvātā 1.panta 12.punkta redakcija paredz, ka valsts amatpersonas savienoto amatu maksimālais slodzes apmērs vairākos valsts amatpersonas atalgotos amatos kopējai amatu pienākumu izpildei patērētais laiks nedrīkst pārsniegt 125% no normālā darba laika. Norādām, ka likumprojektā iekļautā norma būs grūti praksē piemērojama. Tādējādi lūdzam skaidrot, kas un kā uzskaitīs un aprēķinās, lai varētu pārbaudīt, piemēram, augstskolas vai kādas kapitālsabiedrības padomes locekļu amatu pienākumu izpildei patērēto laiku.
Piedāvātā redakcija
-
5.
Likumprojekts (grozījumi)
Iebildums
Saskaņā ar likumā "Par interešu konflikta novēršanu valsts amatpersonas darbībā" lietoto terminoloģiju valsts amatpersona savieno amatus. Līdz ar to aicinām visā likumprojektā "Grozījumi likumā "Par interešu konflikta novēršanu valsts amatpersonu darbībā"" un tā anotācijā vārdus "apvienot amatus" vai "apvienotie amati" aizstāt ar "savienot amatus" vai "savienotie amati" attiecīgajā locījumā.
Piedāvātā redakcija
-
6.
Likumprojekts (grozījumi)
Priekšlikums
Tiesību akta projekta "Grozījumi likumā "Par interešu konflikta novēršanu valsts amatpersonu darbībā"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojumā (anotācija) norādīts, ka likumprojekts izstrādāts, lai novērstu līdzšinējo praksi, kad vadošās valsts amatpersonas ieņemt amatus (padomes un valdes locekļa amatu) valsts un pašvaldību kapitālsabiedrībās, speciālajās ekonomiskajās zonās un brīvostās un šāda amatu savienošana rada jautājumus par valsts amatpersonas spējām savienot pilna laika vadošu amatu ministrijā vai tās padotības iestādē ar padomes vai valdes locekļa amatu valstij nozīmīgā uzņēmumā. Norādāms, ka, papildinot likuma "Par interešu konflikta novēršanu valsts amatpersonu darbībā" (turpmāk - likums) 1.pantu ar 12.punktu noteiktā redakcijā, tiks paredzēts amatu savienošanas maksimālās slodzes apmērs ne tikai vadošajām, bet pilnīgi visām valsts amatpersonām. Lai sasniegtu likumprojekta mērķi - novērst esošo praksi vadošo valsts amatpersonu amatu savienošanā, aicinām izvērtēt iespēju likumā paredzēt nevis maksimālās slodzes apmēru, bet papildināt likuma 7.panta ceturto daļu, nosakot speciālos amatu savienošanas ierobežojumus noteiktām valsts amatpersonu grupām.
Piedāvātā redakcija
-