Projekta ID
25-TA-2025Atzinuma sniedzējs
Satiksmes ministrija
Atzinums iesniegts
23.09.2025.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots
Iebildumi / Priekšlikumi
Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Iebildums
Lūdzam veikt potenciālo risku satiksmes drošībai un autoceļu infrastruktūrai izvērtējumu, kas šobrīd pēc pieejamās informācijas nav analizēts. Pieņemts, ka drošības līmenis nemainīsies, bet pierādījumu vai risku scenāriju izvērtējuma nav.
Satiksmes ministrija, grozot šos noteikumus (22-TA-2427), piedāvāja redakciju:
“atļauju šo noteikumu 38. un 38.2 punktā paredzētiem pārvadājumiem vai braucieniem uz gadu izsniedz VTUA kopā ar atļauju piedalīties ceļu satiksmē”, kurā traktortehnikas valdītājam nebūtu jāveic darbības , bet to darītu VTUA, līdz ar to saglabātos pārliecība, ka satiksmei tiek pielaisti informēti un sagatavoti vadītāji un traktortehnika. Vienlaikus arī bija ietverts skaidrojums, ka atļauju izsniegtu LVC un šī brīža pašdelarācijas vietā to darītu VTUA darbinieks. Taču Zemkopības ministrija tam iebilda (ZM - 21.12.2022.), norādot sekojošo:
"Ministru kabineta 2010. gada 6. aprīļa noteikumu Nr. 343 “Noteikumi par lielgabarīta un smagsvara pārvadājumiem” 10. punkts paredz, ka traktortehnikai (bez kravas), kas reģistrēta Latvijā, lielgabarīta un smagsvara atļauju (turpmāk – atļauja) izsniedz bez termiņa ierobežojuma. Noteikumu projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2010. gada 6. aprīļa noteikumos Nr. 343 "Noteikumi par lielgabarīta un smagsvara pārvadājumiem"" 22-TA-2427 (turpmāk – noteikumu projekts) redakcija paredz beztermiņa atļauju aizstāt ar terminētu atļauju, ko izsniedz uz vienu gadu. Zemkopības ministrija piekrīt šim nosacījumam tikai tad, ja tiek ieviesta tāda atļaujas pieteikšanas un izsniegšanas kārtība, kas nerada administratīvo slogu Valsts tehniskās uzraudzības aģentūrai (turpmāk – VTUA) un traktortehnikas īpašniekiem.
Noteikumu projekta 1.9. apakšpunkta redakcijā noteikts, ka atļauju šo noteikumu 38. un 38.2 punktā paredzētiem pārvadājumiem vai braucieniem uz gadu izsniedz VTUA kopā ar atļauju piedalīties ceļu satiksmē. No iepriekšminētās redakcijas izriet, ka atļauju izsniedz un administrē VTUA. Savukārt noteikumu projekta 1.20. apakšpunkts paredz, ka pieteikums par atļaujas saņemšanu ir jāiesniedz valsts sabiedrības ar ierobežotu atbildību “Latvijas Valsts ceļi” (turpmāk – LVC) tīmekļvietnē. No noteikumu projekta redakcijas ir secināms, ka tikai LVC pieņem iesniegumus un izsniedz atļaujas par visiem transportlīdzekļiem, tostarp par traktortehniku.
Noteikumu projekta 1.9. apakšpunkta redakcija ir pretrunā ar likuma “Par valsts autoceļiem” 5. panta 6.1 daļu, kurā teikts, ka lielgabarīta un smagsvara pārvadājumu atļaujas sagatavo un izsniedz valsts sabiedrība ar ierobežotu atbildību “Latvijas Valsts ceļi”. Tas nozīmē, ka VTUA nav deleģējuma lielgabarīta un smagsvara atļaujas sagatavošanai un izsniegšanai.
Zemkopības ministrijas priekšlikums ir traktortehnikai izveidot automātisku atļaujas izsniegšanas sistēmu, ko administrē LVC sadarbībā ar VTUA. VTUA nodrošinās LVC tiešsaistes piekļuvi traktortehnikas un tās vadītāju valsts informatīvajā sistēmā, lai saņemtu apstiprinājumu par traktortehnikas statusu.
ZM Piedāvātā redakcija:
“6.4 Atļauju šo noteikumu 38. un 38.2 punktā paredzētiem pārvadājumiem vai braucieniem izsniedz uz vienu gadu, pamatojoties uz Valsts tehniskās uzraudzības aģentūras traktortehnikas un tās vadītāju valsts informatīvajā sistēmā pieejamo informāciju par traktortehnikas statusu.”"
Satiksmes ministrija, grozot šos noteikumus (22-TA-2427), piedāvāja redakciju:
“atļauju šo noteikumu 38. un 38.2 punktā paredzētiem pārvadājumiem vai braucieniem uz gadu izsniedz VTUA kopā ar atļauju piedalīties ceļu satiksmē”, kurā traktortehnikas valdītājam nebūtu jāveic darbības , bet to darītu VTUA, līdz ar to saglabātos pārliecība, ka satiksmei tiek pielaisti informēti un sagatavoti vadītāji un traktortehnika. Vienlaikus arī bija ietverts skaidrojums, ka atļauju izsniegtu LVC un šī brīža pašdelarācijas vietā to darītu VTUA darbinieks. Taču Zemkopības ministrija tam iebilda (ZM - 21.12.2022.), norādot sekojošo:
"Ministru kabineta 2010. gada 6. aprīļa noteikumu Nr. 343 “Noteikumi par lielgabarīta un smagsvara pārvadājumiem” 10. punkts paredz, ka traktortehnikai (bez kravas), kas reģistrēta Latvijā, lielgabarīta un smagsvara atļauju (turpmāk – atļauja) izsniedz bez termiņa ierobežojuma. Noteikumu projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2010. gada 6. aprīļa noteikumos Nr. 343 "Noteikumi par lielgabarīta un smagsvara pārvadājumiem"" 22-TA-2427 (turpmāk – noteikumu projekts) redakcija paredz beztermiņa atļauju aizstāt ar terminētu atļauju, ko izsniedz uz vienu gadu. Zemkopības ministrija piekrīt šim nosacījumam tikai tad, ja tiek ieviesta tāda atļaujas pieteikšanas un izsniegšanas kārtība, kas nerada administratīvo slogu Valsts tehniskās uzraudzības aģentūrai (turpmāk – VTUA) un traktortehnikas īpašniekiem.
Noteikumu projekta 1.9. apakšpunkta redakcijā noteikts, ka atļauju šo noteikumu 38. un 38.2 punktā paredzētiem pārvadājumiem vai braucieniem uz gadu izsniedz VTUA kopā ar atļauju piedalīties ceļu satiksmē. No iepriekšminētās redakcijas izriet, ka atļauju izsniedz un administrē VTUA. Savukārt noteikumu projekta 1.20. apakšpunkts paredz, ka pieteikums par atļaujas saņemšanu ir jāiesniedz valsts sabiedrības ar ierobežotu atbildību “Latvijas Valsts ceļi” (turpmāk – LVC) tīmekļvietnē. No noteikumu projekta redakcijas ir secināms, ka tikai LVC pieņem iesniegumus un izsniedz atļaujas par visiem transportlīdzekļiem, tostarp par traktortehniku.
Noteikumu projekta 1.9. apakšpunkta redakcija ir pretrunā ar likuma “Par valsts autoceļiem” 5. panta 6.1 daļu, kurā teikts, ka lielgabarīta un smagsvara pārvadājumu atļaujas sagatavo un izsniedz valsts sabiedrība ar ierobežotu atbildību “Latvijas Valsts ceļi”. Tas nozīmē, ka VTUA nav deleģējuma lielgabarīta un smagsvara atļaujas sagatavošanai un izsniegšanai.
Zemkopības ministrijas priekšlikums ir traktortehnikai izveidot automātisku atļaujas izsniegšanas sistēmu, ko administrē LVC sadarbībā ar VTUA. VTUA nodrošinās LVC tiešsaistes piekļuvi traktortehnikas un tās vadītāju valsts informatīvajā sistēmā, lai saņemtu apstiprinājumu par traktortehnikas statusu.
ZM Piedāvātā redakcija:
“6.4 Atļauju šo noteikumu 38. un 38.2 punktā paredzētiem pārvadājumiem vai braucieniem izsniedz uz vienu gadu, pamatojoties uz Valsts tehniskās uzraudzības aģentūras traktortehnikas un tās vadītāju valsts informatīvajā sistēmā pieejamo informāciju par traktortehnikas statusu.”"
Piedāvātā redakcija
-
2.
Noteikumu konsolidētā versija
Iebildums
Ceļu satiksmē lietoto transportlīdzekļu gabarītus nosaka ar Eiropas Parlamenta un Padomes 2015. gada 29. aprīļa Direktīvas (ES) 2015/719, ar ko groza Padomes Direktīvu 96/53/EK, ar kuru paredz noteiktu Kopienā izmantotu transportlīdzekļu maksimālos pieļaujamos gabarītus iekšzemes un starptautiskajos autopārvadājumos, kā arī šo transportlīdzekļu maksimālo pieļaujamo masu starptautiskajos autopārvadājumos. Ddirektīva dalībvalstij ļauj savā teritorijā piemērot arī citus gabarītus, kurus Latvija ar Ministru kabineta 2015.gada 2.jūnija noteikumu Nr.279 "Ceļu satiksmes noteikumi" 194. punktu ir noteikusi, bet Latvijai ir jākontrolē un jābūt pārliecībai, ka ceļu satiksmē braucošie to ievēro, tāpēc Satiksmes ministrija uzskata, ka ir nepieciešama ikgadēja traktortehnikas gabarītu deklarēšana. Lai neapgrūtinātu traktortehnikas valdītājus, to varētu darīt Valsts tehniskās uzraudzības aģentūra (turpmāk - VTUA). Šādā veidā izsniegta atļauja nebūtu VTUA izsniegta, bet LVC, kā to nosaka likums, VTUA tikai atgādinātu valdītājam par tā pienākumiem piedaloties ceļu satiksmē. Savukārt, ja traktortehnikas gabarīti mainās starp TA, tad valdītājs to dara pašadeklarējoties. Ņemot vērā minēto, lūdzam noteikt, ka 38. un 38.2 punktā paredzētiem pārvadājumiem vai braucieniem uz gadu izsniedz VTUA kopā ar atļauju piedalīties ceļu satiksmē.
Piedāvātā redakcija
-
3.
Anotācija (ex-ante)
1.1. Pamatojums
Priekšlikums
Lūdzam izvērtēt piedāvātā risinājuma alternatīvus risinājumus. Anotācijā norādīts, ka alternatīvas netika apsvērtas. Tas nozīmē, ka nav analizēts, piemēram, starpposma risinājums (piemēram, atļaujas ar 3–5 gadu derīgumu), kas varētu būt elastīgāks risinājums.
Piedāvātā redakcija
-
4.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Lūdzam anotācijā aprakstīt atbildību par izmaiņu fiksēšanu. Anotācijā noteikts, ka atļauja paliek spēkā līdz transportlīdzekļa tehniskām/konstruktīvām izmaiņām vai norakstīšanai. Taču nav detalizēti skaidrots, kā kontrolēs, vai īpašnieks tiešām pieteiksies izmaiņu gadījumā, un kā iestādes to uzzinās. Tas var radīt risku, ka daļa transportlīdzekļu faktiski brauks ar neatbilstošiem parametriem.
Piedāvātā redakcija
-
