Atzinums

Projekta ID
23-TA-244
Atzinuma sniedzējs
Finanšu ministrija
Atzinums iesniegts
17.02.2023.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Informatīvais ziņojums
Iebildums
Nepieciešams precizēt informatīvā ziņojuma projekta 5.sadaļas “Finansējuma plānošana laboratorisko pakalpojumu apmaksai” 2.tabulu (10.lpp.), skaidrojot, kā ailē “Pasākums, kas ietver arī laboratorisko izmeklējumu nepieciešamību” vairāki pasākumi, kā piemēram “Enterālā un parenterālā barošana mājās”, “Izstrādāt un ieviest ēšanas traucējumu specializētu ārstēšanas programmu” un tiem paredzētais finansējums ailē “Laboratoriskajiem izmeklējumiem PP 2023.-2025.gadam pieprasītais finansējums”, korelē ar laboratoriskajiem pakalpojumiem. Vienlaikus papildināma 2.tabula ar jaunu aili, norādot katram pasākumam prioritārā pasākuma pieteikuma nosaukumu.
Piedāvātā redakcija
-
2.
Informatīvais ziņojums
Iebildums
Nepieciešams precizēt informatīvā ziņojuma projekta 5.sadaļu “Finansējuma plānošana laboratorisko pakalpojumu apmaksai” (10.lpp.), jo atbilstoši  MK 13.01.2023. sēdes prot. Nr.2 1.§ 2.punktam tika atbalstīta papildu valsts budžeta finansējuma piešķiršana prioritārā pasākuma “Veselības aprūpes pakalpojumu onkoloģijas jomā uzlabošana” īstenošanai 2023.gadam 30 000 000 euro, 2024.gadam un turpmāk ik gadu 40 000 000 euro un atbilstoši Veselības ministrijas iesniegtajai š.g. 24.janvāra vēstulei Nr.01-13FM-1/359 “Par 2023., 2024. un 2025.gada valsts budžeta pieprasījumu un atbalstīto prioritāro pasākumu veidlapām” pievienotajam pielikumam minētā prioritārā pasākuma ietvaros paredzēts finansējums 2023.gadam 2 254 067 euro un 2024.gadam un turpmāk ik gadu 3 007 416 euro, lai uzlabotu laboratorisko pakalpojumu pieejamību onkoloģijas pacientiem.
Piedāvātā redakcija
-
3.
Informatīvais ziņojums
Iebildums
Informatīvajā ziņojuma projektā VM arī akcentē, ka laboratorijām nepieciešams plašs pakalpojumu apjoms, kas var būt noteicošs, lai laboratorija spētu gan nodrošināt kvalitāti, gan neciestu zaudējumus, kā arī uzsvērts, ka laboratorijām novirzītais valsts budžeta finansējums nesedz laboratoriju faktisko darba apjomu. Norādām, ka informatīvā ziņojuma projekts būtu papildināms ar pamatojumu, kāpēc tiek uzskatīts, ka laboratorijas strādā ar zaudējumiem. Saskaņā ar FM pieejamajiem datiem divu lielāko laboratoriju (Centrālā laboratorija un E.Gulbja laboratorija) peļņa pieaugusi no 3 milj. euro 2017. gadā līdz 41,7 milj. euro 2021. gadā, proti, pieaugums par teju 14 reizēm, kamēr apgrozījums šajā periodā palielinājies vien 5 reizes. Var pieņemt, ka lielu daļu no šo laboratoriju sniegtā pakalpojumu klāsta veido tieši no valsts budžeta līdzekļiem apmaksātie pakalpojumi. Līdz ar to aicinām VM papildināt informatīvā ziņojuma  projekta 3.nodaļu ar uzdevumu, kas paredz izvērtēt laboratoriju sniegtā pakalpojuma izmaksas un to peļņas daļu attiecībā uz valsts budžeta apmaksāto pakalpojumu sniegšanu, attiecīgi papildinot arī MK sēdes protokollēmuma projektu ar šādu uzdevumu, kā arī norādīt uzdevuma izpildes termiņu.
Piedāvātā redakcija
-
4.
Informatīvais ziņojums
Iebildums
Informatīvā ziņojuma projekta 3.nodaļā VM iekļāvusi priekšlikumus laboratorijas pakalpojumu finansiālās pieejamības uzlabošanai. Aicinām šos priekšlikumus noformulēt arī kā MK sēdes protokollēmuma punktus ar konkrētiem uzdevumu izpildes termiņiem un ar tiem papildināt šī informatīvā ziņojuma projekta MK sēdes protokollēmuma projektu.
Piedāvātā redakcija
-
5.
Informatīvais ziņojums
Iebildums
Attiecībā uz VM sagatavoto informatīvā ziņojuma projektu kopumā norādām, ka MK 2022. gada 11. oktobra protokola Nr. 52 5.§ 79. un 80. punktā dotie uzdevumi pēc būtības nav izpildīti. 79. punktā dotais uzdevums, kas paredz veikt minimālo izmeklējumu apjoma noteikšanu pirms noteiktu veselības aprūpes pakalpojumu saņemšanas ieviešanas, kā arī izvērtēt un aktualizēt MK 2017. gada 7. marta noteikumus Nr. 125, nav izpildīts. Lai arī šī informatīvā ziņojuma projekta 4. nodaļā VM skaidro, ka to nav iespējams izdarīt atrauti no kopējā izvērtējuma, atzīmējam, ka VM noteica šādus uzdevumus un to izpildes termiņus, līdz ar to VM kā politikas veidotājiem jau sākotnēji vajadzēja strukturēt izpildāmo uzdevumu termiņus un to savstarpējo mijiedarbību. Savukārt 80. punktā dotais uzdevums, kas paredz izvērtēt laboratoriju pārstrādes iemeslus un piedāvāt MK priekšlikumus laboratorijas pakalpojumu finansiālās pieejamības uzlabošanai, uzskatāms par daļēji izpildītu, jo informatīvā ziņojuma projektā tiek norādīts VM turpmāk veicamais darbu plāns ar atsauci uz MK 2022. gada 11. oktobra protokola Nr. 52 5.§ 81. un 82. punktā dotajiem uzdevumiem, kuru izpildes termiņš ir šī gada beigas, un kas nav uzskatāmi par priekšlikumiem laboratorijas pakalpojumu uzlabošanai.
Piedāvātā redakcija
-
6.
MK sēdes protokollēmuma projekts
Iebildums
Ņemot vērā, ka Ministru kabinets š.g. 13.janvārī jau ir lēmis par papildu valsts budžeta finansējuma piešķiršanu un atbilstoši  MK 13.01.2023. sēdes prot. Nr.2 1.§ 2.punktam tika atbalstīta papildu valsts budžeta finansējuma piešķiršana prioritāro pasākumu īstenošanai Veselības ministrijai (turpmāk – VM) 2023.gadam 82 381 539 euro apmērā, 2024.gadam 121 364 940 euro apmērā un 2025.gadam un turpmāk ik gadu 122 555 931 euro apmērā, precizējams MK sēdes protokollēmuma projekta 2.punkts, norādot, ka VM informatīvā ziņojuma projektā paredzēto pasākumu īstenošanu 2023.gadā nodrošinās tai piešķirto valsts budžeta līdzekļu ietvaros. Savukārt tikai pēc tam, kad tiks izpildīti visi ar MK 11.10.2022. sēdes protokolu  Nr.52 Veselības ministrijai uzdotie uzdevumi saistībā ar laboratorijas pakalpojumu pieejamības uzlabošanu, t.sk. ņemot vērā Finanšu ministrijas izteiktie iebildumi par šo informatīvā ziņojuma projektu, jautājums par papildu valsts budžeta finansējuma piešķiršanu 2024.- 2026.gadam skatāms Ministru kabinetā likumprojekta par valsts budžeta kārtējam gadam un vidēja termiņa budžeta ietvaru sagatavošanas un izskatīšanas procesā kopā ar visu ministriju iesniegtajiem prioritāro pasākumu pieteikumiem atbilstoši valsts budžeta finansiālajām iespējām. Attiecīgi precizējams informatīvā ziņojuma projekts.
Piedāvātā redakcija
-