Atzinums

Projekta ID
24-TA-417
Atzinuma sniedzējs
Finanšu ministrija
Atzinums iesniegts
19.03.2024.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Noteikumu konsolidētā versija
Iebildums
Atsaucoties uz Finanšu ministrijas 2021.gada 6.aprīļa vēstuli Nr.7-4/18/1868 par Komisijas regulas Nr.651/2014 2.panta 18.punkta c) apakšpunkta piemērošanu, (kas attiecināma arī uz Komisijas regulas Nr.2023/2831 4.panta 3.punkta a) apakšpunktā noteikto), lūdzam precizēt MK noteikumu 10.1.apakšpunktu, izsakot to, piemēram, piedāvātajā redakcijā. 
Vienlaikus lūdzam papildināt anotāciju ar informāciju, ka atbilstoši iepriekš minētajam Tieslietu ministrijas skaidrojumam formulējums "pasludināts maksātnespējas process" aptver arī tādus maksātnespējas stāvokļa risinājumus kā bankrots, sanācija un mierizlīgums, līdz ar to aptver arī tos maksātnespējas procesus, kas pasludināti saskaņā ar likumu "Par uzņēmumu un uzņēmējsabiedrību maksātnespēju" un Maksātnespējas likumu, kas bija spēkā līdz 2010. gada 1. novembrim”. Tāpat lūdzam papildināt anotāciju ar informāciju, ka MK noteikumu 10.1.apakšpunktā ietvertā piebilde “vai tas atbilst normatīvajos aktos noteiktajiem kritērijiem, lai tam pēc kreditoru pieprasījuma pieprasītu maksātnespējas procedūru” tiek pārbaudīta, balstoties uz atbalsta pretendenta iesniegtu apliecinājumu.
 
Piedāvātā redakcija
grūtībās nonākušam saimnieciskās darbības veicējam, kuram ir ierosināta tiesiskās aizsardzības procesa lieta, tiek īstenots tiesiskās aizsardzības process vai pasludināts maksātnespējas process, vai tas atbilst normatīvajos aktos noteiktiem kritērijiem, lai tam pēc kreditora pieprasījuma piemērotu maksātnespējas procedūru.
2.
Noteikumu konsolidētā versija
Iebildums
Ņemot vērā to, ka MK noteikumu 10.2.apakšpunktā ietverts nosacījums, ka lielajam uzņēmumam var piešķirt atbalstu, ja tas neatbilst vismaz "B –" kredītreitingam saskaņā ar regulas 2023/2831 4. panta 3. punkta "a" apakšpunktu, kā arī, ka subsīdijas ekvivalentu atbalsta pretendentam aprēķina, faktiski piemēroto procentu summu atskaitot no procentu summas, kas jāmaksā saskaņā ar Eiropas Komisijas konkrētajam periodam noteikto bāzes likmi, kura publicēta Eiropas Komisijas Konkurences ģenerāldirektorāta tīmekļvietnē (Eiropas Komisijas paziņojums “Par atsauces likmes un diskonta likmes noteikšanas metodes pārskatīšanu” (2008/C 14/02)), kā arī riska likmi, kuras procentuālais apmērs tiek noteikts atbilstoši sabiedrības Altum izsniegtajam aizdevuma saņēmēja reitingam un piedāvātajam nodrošinājumam, ierosinām MK noteikumus papildināt ar pielikumu, tajā iekļaujot piemērojamās riska procentu likmes atbilstoši Eiropas Komisijas paziņojumam “Par atsauces likmes un diskonta likmes noteikšanas metodes pārskatīšanu” (2008/C 14/02). (skatīt, piemēram, Ministru kabineta 2019.gada 3.decembra noteikumu Nr.582 "Kārtība, kādā īsteno valsts atbalsta programmu par aizdevumu piešķiršanu apgrozāmo līdzekļu iegādei lauksaimniecības, mežsaimniecības, zvejniecības un akvakultūras nozarē" pielikumu).
Piedāvātā redakcija
-
3.
Noteikumu konsolidētā versija
Iebildums
Ņemot vērā, ka, piešķirot de minimis atbalstu, pirms atbalsta piešķiršanas atbalsta sniedzējam ir jāpārbauda, vai atbalsta pretendentam plānotais de minimis atbalsts kopā ar iepriekš piešķirto atbalstu nepārsniedz piemērojamā de minimis regulā noteikto maksimālo apmēru viena vienota uzņēmuma līmenī, nepārprotamas skaidrības nolūkā lūdzam izteikt MK noteikumu 18.punktu, piemēram, piedāvātajā redakcijā.
Piedāvātā redakcija
Piešķirot aizdevumu, vienam vienotam uzņēmumam plānotais de minimis atbalsts kopā ar iepriekš piešķirto atbalstu nepārsniedz:
4.
Noteikumu konsolidētā versija
Iebildums
Ņemot vērā, ka MK noteikumu 11.punkta apakšpunktos ir noteikts, ka, piešķirot atbalstu saskaņā ar Komisijas regulu Nr.2023/2831, atbalstu nepiešķir ne tikai Komisijas regulas Nr.2023/2831 1.panta 1.punktā noteiktajām nozarēm un darbībām, bet arī nozarēm un darbībām, kas minētas kā aizliegtās šo MK noteikumu 11.4.-11.15. apakšpunktu ietvaros, lūdzam normatīvā akta skaidrības nolūkos papildināt MK noteikumus ar nosacījumu attiecībā uz projekta iesniedzējiem, kas vienlaicīgi darbojas nozarē vai veic darbības, kas minētas kā aizliegtās šo noteikumu 11.4.-11.15.apakšpunktos, nosakot, vai atbalsts tādiem projekta iesniedzējiem atbalsta programmas ietvaros var (ar izmaksu nodalīšanu) / nevar tikt sniegts, vienlaikus sniedzot skaidrojumu anotācijā. Lai no noteikumu projekta viennozīmīgi būtu skaidrs atbalsta saņēmēja pienākums nodrošināt atbalstāmo nozaru darbību un finanšu plūsmu nodalīšanu no neatbalstāmajām nozarēm, aicinām noteikumu 19.1.apakšpunktu izteikt, piemēram, piedāvātajā redakcijā.
Piedāvātā redakcija
saņemot de minimis atbalstu saskaņā ar regulu 2023/2831, gadījumā, ja saimnieciskās darbības veicējs darbojas 11.1.apakšpunktā minētajās neatbalstāmajās nozarēs, de minimis atbalstu drīkst piešķirt tikai tad, ja atbalsta pretendents nodrošina nozaru darbību nodalīšanu vai uzskaites nodalīšanu, lai saskaņā ar regulas Nr.2023/2831 1.panta 2.punktu darbības izslēgtajās nozarēs negūst labumu no de minimis atbalsta, ko piešķir saskaņā ar regulu Nr.2023/2831. Ja saimnieciskās darbības veicējs vienlaikus darbojas vienā vai vairākās nozarēs, kas minētas šo noteikumu 11.4.-11.15.apakšpunktā, de minimis atbalstu drīkst piešķirt tikai tad, ja tas nodrošina šo nozaru darbību vai uzskaites nodalīšanu, lai darbības izslēgtajās nozarēs negūst labumu no de minimis atbalsta.
5.
Anotācija (ex-ante)
1.6. Cita informācija
Priekšlikums
Lūdzam pievienot anotācijas pielikumu, kurā aktualizēti dati par esošo programmas īstenošanas gaitu, kā arī izvērtēta turpmāka programmas ietekme, riski un sagaidāmie zaudējumi, finansiālais rezultāts un programmas īstenošanas izmaksu noteikšanas principi, piemēram, atbilstība segtajam riskam, kredītriskam, izsniegšanas un ilgtermiņa darbības izdevumi, kā arī iekļauta informācija par zaudējumu segšanu, kas pārsniedz pirmo zaudējumu noteikto robežu, no piesaistītiem finanšu resursiem, kā arī informācija par maksas par Altum noslogoto kapitālu iecenošanu, maksas apmēru, kā arī pamatojumu par vadības izmaksas izmaiņām finanšu instrumentu griezumā, lai ievērotu Attīstības finanšu institūcijas likuma 12.panta trešajā un ceturtajā daļā noteikto, vai arī izvērtēt un anotācijā apliecināt, ka noteikumu projektā ietvertie grozījumi neietekmē apstiprināto programmas rādītāju novērtējumu. 
Piedāvātā redakcija
-
6.
Noteikumu konsolidētā versija
Priekšlikums
Ņemot vērā, ka dažos MK noteikumu nosacījumos tiek lietots termins "valsts atbalsts", savukārt citos - "komercdarbības atbalsts", aicinām pārskatīt MK noteikumos lietoto terminoloģiju un visā dokumentā lietot vienu terminu "komercdarbības atbalsts".
Piedāvātā redakcija
-
7.
Noteikumu konsolidētā versija
Priekšlikums
Ņemot vērā to, ka Komisijas 2023. gada 13. decembra Regulā (ES) 2023/2831 par Līguma par Eiropas Savienības darbību 107. un 108. panta piemērošanu de minimis atbalstam (turpmāk – regula 2023/2831) ir noteikts, ka "trīs gadu laikposms šīs regulas vajadzībām būtu jāvērtē kā slīdošs periods. Attiecībā uz katru jaunu de minimis atbalsta piešķiršanu jāņem vērā de minimis atbalsta kopsumma, kas piešķirta iepriekšējos trīs gados.", lūdzam papildināt anotāciju ar skaidrojumiem par:
1) to, kā nosakāms pēdējo trīs gadu laika posms, piešķirot de minimis atbalstu ar Komisijas regulu Nr.2023/2831, norādot, ka ar trīs gadu periodu saprotams laika periods no konkrēta datuma, kad piešķirts pēdējais atbalsts līdz konkrētam datumam, kas ir jaunā piešķiramā atbalsta datums, piemēram, ja jaunā atbalsta piešķiršanas datums ir 2024.gada 18.jūnijs, trīs gadu periods būs skaitāms līdz 2021.gada 18.jūnijam;
2) to, ka Komisijas regulas Nr.2023/2831 noteiktā de minimis atbalsta apjoma aprēķināšanas metode (skat. Komisijas regulas Nr.2023/2831 3.panta 2.punktu) atšķiras no Komisijas regulas Nr.1408/2013 un Komisijas regulas Nr.717/2014 paredzētā.
 
Piedāvātā redakcija
-
8.
Noteikumu konsolidētā versija
Priekšlikums
Ņemot vērā, ka MK noteikumu 20.punkts dublē MK noteikumu 19.punktā noteikto nosacījumu, aicinām dzēst MK noteikumu 20.punkta pirmo teikumu.
Papildus vēršam uzmanību, ka MK noteikumu 20.punkta 2.teikumā nav norādīts pilns normatīvā akta nosaukums, jo de minimis atbalstu uzskaita saskaņā ar Ministru kabineta 2018. gada 21. novembra noteikumiem Nr.715 "Noteikumi par de minimis atbalsta uzskaites un piešķiršanas kārtību un de minimis atbalsta uzskaites veidlapu paraugiem", aicinām MK noteikumu 20.punkta otro teikumu izteikt, piemēram, piedāvātajā redakcijā. 
Vienlaikus, atbilstoši Ministru kabineta 2018. gada 21. novembra noteikumu Nr.715 "Noteikumi par de minimis atbalsta uzskaites un piešķiršanas kārtību un de minimis atbalsta uzskaites veidlapu paraugiem" 21. punktam atbalsta pretendents, iesniedzot atbalsta sniedzējam pieteikumu de minimis atbalsta saņemšanai, pieteikumam pievieno sistēmā sagatavotās veidlapas (1. pielikums) izdruku vai norāda sistēmā izveidotās un apstiprinātās pretendenta veidlapas identifikācijas numuru. Attiecīgi lūdzam papildināt MK noteikumus ar attiecīgo prasību par de minimis veidlapas iesniegšanu.
Piedāvātā redakcija
Atbalstu uzskaita saskaņā ar normatīvajiem aktiem par de minimis atbalsta uzskaites un piešķiršanas kārtību un de minimis atbalsta uzskaites veidlapu paraugiem.
9.
Noteikumu konsolidētā versija
Priekšlikums
Ņemot vērā, ka atbalsta kumulācija ir iespējama gan par tām pašām attiecināmajām izmaksām, gan par citas atbalsta programmas ietvaros piešķirto finansējumu, lūdzam precizēt MK noteikumu 21.punktu, izsakot to, piemēram, piedāvātajā redakcijā.
Piedāvātā redakcija
Saskaņā ar regulas 2023/2831 5. panta 1., 2. un 3. punktu, regulas Nr. 1408/2013 5. panta 1. un 2. punktu un regulas Nr. 717/2014 5. panta 1. un 2. punktu de minimis atbalstu drīkst kumulēt ar citu de minimis atbalstu attiecīgi līdz regulas 2023/2831 3. panta 2. punktā, regulas Nr. 1408/2013 3. panta 3.a punktā un regulas Nr. 717/2014 3. panta 2.a punktā noteiktajam robežlielumam vai ar citu komercdarbības atbalstu, tai skaitā, par tām pašām attiecināmām izmaksām, vai ar citu valsts atbalstu tam pašam riska finansējuma pasākumam, ja netiek pārsniegta maksimālā atbalsta intensitāte vai atbalsta summa, kāda noteikta valsts atbalsta programmā vai Eiropas Komisijas lēmumā.