Projekta ID
22-TA-1027Atzinuma sniedzējs
Tieslietu ministrija
Atzinums iesniegts
07.04.2022.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots
Iebildumi / Priekšlikumi
Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Noteikumu projekts
Iebildums
Vēršam uzmanību, ka noteikumu projekta nosaukums neatbilst Ministru kabineta 2009. gada 3. februāra noteikumu Nr. 108 „Normatīvo aktu projektu sagatavošanas noteikumi” 90., 91. un 92. punktam, kas noteic, ka noteikumu projekta nosaukumu veido iespējami īsu un atbilstošu likumā noteiktajam pilnvarojumam Ministru kabinetam un noteikumu saturam, vārdus “kārtība”, “noteikumi” v.tml. rakstot kā nosaukuma pēdējo vārdu. Nosaukumu ar vārdiem “Noteikumi par” iesāk tikai retos izņēmuma gadījumos (sk. minēto noteikumu 92. punktu). Attiecīgi lūdzam precizēt noteikumu projekta nosaukumu.
Piedāvātā redakcija
-
2.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam saskaņā ar noteikumu Nr. 617 9.1. apakšpunktu noteikumu projekta anotācijā sniegt izvērstāku skaidrojumu par noteikumu projekta 7. punkta nepieciešamību un mērķi, lai nodrošinātu, ka regulējums negatīvi un bez būtiska pamatojuma neietekmē lauksaimnieku jau iegūtās tiesības. Īpaši, ņemot vērā, ka šāds regulējums Noteikumos Nr. 299 nav paredzēts, lūdzam skaidrot, vai noteikumu projekta 6. punkts tiks piemērots vienīgi attiecībā uz lauksaimniekiem, kuriem atbalstu izsniedz saskaņā ar noteikumu projekta, vai arī skaidrot, kā noteikumu projektā ietvertais tiesiskais regulējums sader ar tiesiskās paļāvības principu un kā attiecīgais regulējums ietekmēs lauksaimniekus, kuri jau saņēmuši īstermiņa aizdevumus saskaņā ar noteikumiem Nr. 299. Tiesiskās paļāvības princips noteic, ka privātpersona var paļauties, ka iestādes rīcība ir tiesiska un konsekventa, tai skaitā persona var paļauties, ka tā noteiktajā laikā varēs īstenot tai iegūtās tiesības. Satversmes tiesa ir norādījusi (2009. gada 26. novembra spriedums lietā Nr. 2009-08-01), ka gadījumā, kad normatīvā regulējuma grozījumu rezultātā notiek vai ir iespējama privātpersonu tiesiskā stāvokļa pasliktināšanās, tiesiskās paļāvības princips nodrošina šo personu tiesību aizsardzību, proti, persona var paļauties, ka tā noteiktajā laikā varēs īstenot tai iegūtās tiesības. Līdz ar to lūdzam noteikumu projektā anotācijā izvērsti skaidrot, kā regulējums ietekmēs lauksaimniekus (vai pasliktināsies to tiesiski iegūtais stāvoklis), tai skaitā, vai lauksaimnieki ir informēti par iespējamām izmaiņām un tie tām brīvprātīgi piekrituši. Attiecīgi lūdzam precizēt anotāciju un, ja nepieciešams, noteikumu projektu.
Piedāvātā redakcija
-
3.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Iebildums
Lūdzam precizēt anotācijas 1.3. sadaļas problēmas aprakstu. Vēršam uzmanību, ka šobrīd no anotācijā iekļautās informācijas problēmas aprakstā (jeb tās neesamības) nav pilnībā skaidrs, kādēļ noteikumu projekts sagatavots (proti, kāda ir problēma, kuru iecerēts risināt ar noteikumu projektā paredzēto regulējumu).
Vēršam arī uzmanību, ka anotācijas 6.4. sadaļā, kā arī citā informācijā par projektu TAP portālā minēts, ka Zemkopības ministrija bija sagatavojusi noteikumu projektu (22-TA-482) "Grozījumi Ministru kabineta 2020. gada 14. maija noteikumos Nr. 299 "Noteikumi par valsts atbalstu īstermiņa aizdevumiem lauksaimniecībā Covid-19 izplatības negatīvās ietekmes mazināšanai"”, tomēr ņemot vērā saskaņošanas procesā izteiktos konceptuālos iebildumus, nepieciešams bija izstrādāt jaunu noteikumu projektu. Aicinām īsumā izklāstīt arī konceptuālos iebildumus, kuru dēļ sagatavots jauns noteikumu projekts, kā arī minēt tos anotācijas 1.3. sadaļā un skaidrot, kādēļ bija nepieciešamība izstrādāt jaunu noteikumu projektu, kā arī skaidrot atšķirības no sākotnējā projekta (piemēram, šis noteikumu projekts atšķirībā no 22-TA-482 neparedz valsts atbalstu īstermiņa aizveduma veidā saistībā ar Covid-19 izplatības negatīvo ietekmi, kā arī konkrēti neparedz regulējuma saistību ar būtisku dīzeļdegvielas, energoresursu, minerālmēslu un citu izejvielu cenu sadārdzinājumu dēļ Krievijas karadarbības Ukrainā; noteikumu projekts attiecas ne tikai uz konkrēti 2022. gadu, bet arī turpmākiem gadiem (“kārtējā gadā”) u.c.).
Papildus saskaņā ar noteikumu Nr. 617 9.1. apakšpunktu lūdzam arī noteikumu projekta anotācijas 1.3. sadaļā sniegt pamatotu skaidrojumu par visu noteikumu projektā paredzētā regulējuma nepieciešamību un mērķi. Vēršam uzmanību, ka šobrīd nav skaidrojuma vairākām būtiskām normām (piemēram, noteikumu projekta 22. un 23. punktam, īpaši ņemot vērā, ka sākotnējais projekts 22-TA-482 paredzēja saistībā ar Covid-19 izplatības negatīvo ietekmi paredzētā valsts atbalsta īstermiņa aizdevumu veidā turpināšanu līdz 2022. gada 30. jūnijam; 20. punktam (sk. salīdzinājumam 22-TA-482 anotāciju) vai arī skaidrojums ir nepilnīgs (piemēram, aprakstīts ir noteikuma projekta 5.1. apakšpunktā minētais nosacījums, bet vispār nav minēts, ka ir vēl arī 5.2. apakšpunktā minētais nosacījums).
Vēršam arī uzmanību, ka anotācijas 6.4. sadaļā, kā arī citā informācijā par projektu TAP portālā minēts, ka Zemkopības ministrija bija sagatavojusi noteikumu projektu (22-TA-482) "Grozījumi Ministru kabineta 2020. gada 14. maija noteikumos Nr. 299 "Noteikumi par valsts atbalstu īstermiņa aizdevumiem lauksaimniecībā Covid-19 izplatības negatīvās ietekmes mazināšanai"”, tomēr ņemot vērā saskaņošanas procesā izteiktos konceptuālos iebildumus, nepieciešams bija izstrādāt jaunu noteikumu projektu. Aicinām īsumā izklāstīt arī konceptuālos iebildumus, kuru dēļ sagatavots jauns noteikumu projekts, kā arī minēt tos anotācijas 1.3. sadaļā un skaidrot, kādēļ bija nepieciešamība izstrādāt jaunu noteikumu projektu, kā arī skaidrot atšķirības no sākotnējā projekta (piemēram, šis noteikumu projekts atšķirībā no 22-TA-482 neparedz valsts atbalstu īstermiņa aizveduma veidā saistībā ar Covid-19 izplatības negatīvo ietekmi, kā arī konkrēti neparedz regulējuma saistību ar būtisku dīzeļdegvielas, energoresursu, minerālmēslu un citu izejvielu cenu sadārdzinājumu dēļ Krievijas karadarbības Ukrainā; noteikumu projekts attiecas ne tikai uz konkrēti 2022. gadu, bet arī turpmākiem gadiem (“kārtējā gadā”) u.c.).
Papildus saskaņā ar noteikumu Nr. 617 9.1. apakšpunktu lūdzam arī noteikumu projekta anotācijas 1.3. sadaļā sniegt pamatotu skaidrojumu par visu noteikumu projektā paredzētā regulējuma nepieciešamību un mērķi. Vēršam uzmanību, ka šobrīd nav skaidrojuma vairākām būtiskām normām (piemēram, noteikumu projekta 22. un 23. punktam, īpaši ņemot vērā, ka sākotnējais projekts 22-TA-482 paredzēja saistībā ar Covid-19 izplatības negatīvo ietekmi paredzētā valsts atbalsta īstermiņa aizdevumu veidā turpināšanu līdz 2022. gada 30. jūnijam; 20. punktam (sk. salīdzinājumam 22-TA-482 anotāciju) vai arī skaidrojums ir nepilnīgs (piemēram, aprakstīts ir noteikuma projekta 5.1. apakšpunktā minētais nosacījums, bet vispār nav minēts, ka ir vēl arī 5.2. apakšpunktā minētais nosacījums).
Piedāvātā redakcija
-
4.
Anotācija (ex-ante)
4. Tiesību akta projekta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu
Iebildums
Ņemot vērā, ka noteikumu projekta 22. punkts paredz atzīt par spēku zaudējušiem Ministru kabineta 2020. gada 14. maija noteikumus Nr. 299 "Noteikumi par valsts atbalstu īstermiņa aizdevumiem lauksaimniecībā Covid-19 izplatības negatīvās ietekmes mazināšanai" (Latvijas Vēstnesis, 2020, 96D. nr.; 2021, 77. nr.), lūdzam precizēt anotācijas 4. sadaļu “Tiesību akta projekta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu”.
Piedāvātā redakcija
-
5.
Anotācija (ex-ante)
5.4. 1. tabula. Tiesību akta projekta atbilstība ES tiesību aktiem
Iebildums
Vēršam uzmanību uz vairākām neprecizitātēm anotācijas 5.4. sadaļas 1. tabulā: 1) lūdzam precizēt Regulas Nr. 1408/2013 4. panta ieviesto vienību (proti, precizēt, kura punkta “a” apakšpunkts ir ieviests noteikumu projekta 15.5. apakšpunktā); 2) ņemot vērā noteikumu projekta 19. punktā iekļauto atsauci uz Regulas Nr. 1408/2013 6. panta 4. punktu, lūdzam 1. tabulā norādīt informāciju par tās ieviešanu noteikumu projekta 19. punktā; 3) aicinām precizēt informāciju par Regulas Nr. 1408/2013 1. panta 1. punkta ieviešanu (ieviests arī noteikumu projekta 2. punktā); 4) aicinām pārskatāmības labad ieviestās regulu vienības uzskaitīt secīgi, nevis haotiski.
Piedāvātā redakcija
-
6.
Anotācija (ex-ante)
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Iebildums
Aicinām izvērtēt un, ja nepieciešams, precizēt anotācijas 7. sadaļā norādīto informāciju par tiesību akta projekta izpildes nodrošināšanu un tās ietekmi uz institūcijām, ņemot vērā, ka noteikumu projekts paredz Lauku atbalsta dienestam tiesības piešķirt valsts atbalstu īstermiņa aizdevumiem.
Piedāvātā redakcija
-
7.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Aicinām pilnveidot noteikumu projekta 5.1. apakšpunkta redakciju, lai tā būtu skaidrāka un valodnieciski loģiskāka, otro teikumu izdalot kā atsevišķu 5. punkta apakšpunktu, ja tas ir kumulatīvs nosacījums papildus 5.1. apakšpunkta pirmajā teikumā minētajam nosacījumam un 5.2. apakšpunktā iekļautajam nosacījumam, vai arī apvienojot to vienā teikumā ar 5.1. apakšpunkta pirmo teikumu, izmantojot vārdus “un ja”.
Papildus vēršam uzmanību, ka 5.2. apakšpunktā iekļauta atsauce uz nepareizo noteikumu vienību (8. punktu), attiecīgi lūdzam precizēt.
Papildus vēršam uzmanību, ka 5.2. apakšpunktā iekļauta atsauce uz nepareizo noteikumu vienību (8. punktu), attiecīgi lūdzam precizēt.
Piedāvātā redakcija
-
8.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Aicinām apsvērt iespēju vai nu noteikuma projekta 10. punktu novietot pirms 9. punkta, vai arī, tā kā 10. punkts daļēji dublē jau 9. punktā minēto, apvienot tos vienā punktā, piemēram, šādā redakcijā: “Lauku atbalsta dienests subsīdijas ekvivalentu katram īstermiņa aizdevumam uzskaita kā valsts atbalstu un to aprēķina, faktiski piemēroto [..].”
Piedāvātā redakcija
-
9.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Noteikumos Nr. 299 iekļauta norma par īstermiņa aizdevumu apvienošanas iespējamību (21.2 punkts). Aicinām izvērtēt, vai nav nepieciešams līdzīgu normu iekļaut noteikumu projektā, vai arī lūdzam skaidrot anotācijā, vai saskaņā ar noteikumu projektu izsniegto aizdevumu var kombinēt ar citu atbalstu (tostarp, piemēram, aizdevumu, kas izsniegts saskaņā ar Noteikumiem Nr. 299).
Piedāvātā redakcija
-
