Atzinums

Projekta ID
21-TA-871
Atzinuma sniedzējs
Veselības ministrija
Atzinums iesniegts
08.05.2023.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Noteikumu projekts
2.3. objekta pārvaldītājs - persona, kuras īpašumā, lietošanā vai valdījumā ir satiksmes infrastruktūras objekts vai rūpnieciskais objekts.
Iebildums
Tā kā noteikumu projekta 2.2.apakšpunkts paredz, kas ir rūpniecisko objektu vides troksnis, kas ir t.sk. saimnieciskās darbības rezultātā radītais troksnis, noteikumu projekta 2.3.apakšpunkta terminā, nepieciešams iekļaut, ka objekta pārvaldītāji ir arī saimnieciskās darbības veicēji. Noteikumu projekta anotācijā iespējams skaidrot, ka zem šī paredzēti tādi saimnieciskās darbības veicēji, kas rada tādu troksni kā, piemēram, ventilatori, lifti, dzesēšanas iekārtas.
Piedāvātā redakcija
2.3. objekta pārvaldītājs - persona, kuras īpašumā, lietošanā vai valdījumā ir satiksmes infrastruktūras objekts vai rūpnieciskais objekts, vai persona, kas veic saimniecisko darbību, kā rezultātā rodas šo noteikumu 2.2.apakšpunktā noteiktais saimnieciskās darbības troksnis.
2.
Noteikumu projekts
II. Satiksmes vides trokšņa un rūpniecisko objektu vides trokšņa novērtēšana
Iebildums
Tā kā noteikumu projekta II.nodaļa ietver ne tikai trokšņa novērtēšanas, bet arī trokšņa samazināšanas prasības, lūdzam atbilstoši papildināt II.nodaļas nosaukumu.
Piedāvātā redakcija
II. Satiksmes vides trokšņa un rūpniecisko objektu vides trokšņa novērtēšana un vides trokšņa samazinošo pasākumu īstenošana
3.
Noteikumu projekts
11. Personas sūdzību par satiksmes vides troksni vai rūpniecisko objektu vides troksni (turpmāk – personas iesniegums) saskaņā ar Iesniegumu likumā noteikto kārtību iesniedz Veselības inspekcijā. Veselības inspekcija, izskatot personas iesniegumu, novērtē vides troksni, pamatojoties uz transporta infrastruktūras objekta vai rūpnieciskā objekta darbības radītā vides trokšņa mērījumiem, kā arī ņem vērā vides trokšņa stratēģisko karti, ja attiecīgajai teritorijai tāda ir izstrādāta:
Iebildums
Lūdzam 11.punktu papildināt ar 11.3.apakšpunktu, nosakot prasības tālākai situācijas izvērtēšanai.
Piedāvātā redakcija
11.3. atkārtotu vides trokšņa mērījumu veikšanas nepieciešamību izvērtē Veselības inspekcija.
4.
Noteikumu projekts
11. Personas sūdzību par satiksmes vides troksni vai rūpniecisko objektu vides troksni (turpmāk – personas iesniegums) saskaņā ar Iesniegumu likumā noteikto kārtību iesniedz Veselības inspekcijā. Veselības inspekcija, izskatot personas iesniegumu, novērtē vides troksni, pamatojoties uz transporta infrastruktūras objekta vai rūpnieciskā objekta darbības radītā vides trokšņa mērījumiem, kā arī ņem vērā vides trokšņa stratēģisko karti, ja attiecīgajai teritorijai tāda ir izstrādāta:
Iebildums
Lūdzam noteikumu projekta 11.punkta ievaddaļas 2.teikumā iekļaut, ka troksni var novērtēt arī pamatojoties uz aprēķiniem, kas attiecas uz konkrēto lokālo objektu, ja nav pieejami mērījumi. Ir situācijas, kad objekta īpašnieks kaut kādu iemeslu dēļ nav varējis pasūtīt mērījumus, bet ir veikti aprēķini modelēšanas ceļā. Jo īpaši ar aprēķiniem var pārbaudīt, vai piedāvātie trokšņa novēršanas pasākumi (prettrokšņa siena u.c.) var ietekmēt trokšņa līmeņa samazināšanu.
Piedāvātā redakcija
Veselības inspekcija, izskatot personas iesniegumu, novērtē vides troksni, atbilstoši šo noteikumu pielikumā noteiktajiem trokšņa robežlielumiem un pamatojoties uz transporta infrastruktūras objekta vai rūpnieciskā objekta darbības radītā vides trokšņa mērījumiem vai aprēķiniem, kā arī ņem vērā vides trokšņa stratēģisko karti, ja attiecīgajai teritorijai tāda ir izstrādāta:
5.
Noteikumu projekts
12.1. pamatojoties uz Veselības inspekcijas sniegto informāciju par vides trokšņa robežlielumu pārsniegumu, objekta pārvaldītājs sagatavo un saskaņo ar Veselības inspekciju nepieciešamos prettrokšņa pasākumus un to īstenošanas termiņus, lai nodrošinātu atbilstību šo noteikumu pielikumā noteiktajiem vides trokšņa robežlielumiem. Objekta pārvaldītājs par saskaņotajiem prettrokšņa pasākumiem un to īstenošanas termiņiem informē attiecīgo pašvaldību;
Iebildums
Noteikumu projekta 12.1.apakšpunktā noteikto prasību, ka objekta pārvaldītājs par saskaņotajiem prettrokšņa pasākumiem un to īstenošanas termiņiem informē attiecīgo pašvaldību nepieciešams precizēt, jo nepieciešams, lai pašvaldības līmenī tiktu fiksēti nākamajiem periodiem plānotie prettrokšņa pasākumi, kas ierosināti balstoties uz sūdzību pamata. Līdz ar to būtu nepieciešams arī attiecīgi precizēt rīcības plānu vides trokšņa pārvaldībai, ja tāds ir izstrādāts vai arī citādi pašvaldības līmenī ņemt vērā trokšņa rādītāju pārsniegumu esamību.
Piedāvātā redakcija
Objekta pārvaldītājs par saskaņotajiem prettrokšņa pasākumiem un to īstenošanas termiņiem informē attiecīgo pašvaldību, lai papildinātu rīcības plānu vides trokšņa pārvaldībai vai veiktu citus pasākumus teritorijas plānošanas vai vides trokšņa stratēģisko karšu precizēšanai;
6.
Noteikumu projekts
Pielikuma saturu skatīt dokumentā
Iebildums
Noteikumu projekta pielikuma 2.punkta tabulas 4.punktā iekļautas vides trokšņa indikatora vērtības veselības aizsardzības iestāžu apbūvei vai sociālās aprūpes iestāžu apbūvei, tomēr trokšņa vērtības šīm iestādēm ir dienas un vakara  laikam noteiktas par 5 dB(A) augstākas (attiecīgi 60 dienā un 55 vakarā ), nekā šobrīd (55 dienā un 50 vakarā). Savukārt nakts laikam šīm iestādēm noteikumu projektā noteiktas par 10 dB(A) augstākas vērtības (55 naktī), nekā šobrīd (45 naktī). Tādēļ lūdzam 2.punkta tabulas 4.punktam izdalīt 4.1. apakšpunktu "Izglītības un zinātnes iestāžu apbūve", kurā atstāj trokšņa vērtības, kā šobrīd noteikumu projekta 4.punktā un iekļaut 4.2.apakšpunktu "Ārstniecības iestāžu apbūve un sociālās aprūpes iestāžu apbūve", nosakot trokšņa vērtības, kā tās noteiktas MK noteikumu Nr.16 2.pielikuma 1.1.apakšpunktā: 55 diena; 50 vakars un 45 nakts.
Piedāvātā redakcija
4. Publiskās apbūves teritorija        
4.1.   Izglītības un zinātnes iestāžu apbūve 60 55 55
4.2.   Ārstniecības iestāžu apbūve un sociālās aprūpes iestāžu apbūve 55 50 45

 

7.
Noteikumu projekts
I. Vispārīgie jautājumi
Priekšlikums
Ņemot vērā VARAM 27.04.2023. vēstuli Nr.1-132/2447 "Par Grozījumiem Ministru kabineta 2015. gada 16. jūnija
noteikumos Nr. 312 "Noteikumi par Latvijas būvnormatīvu LBN 016-15 "Būvakustika"" (21-TA-886)" 
 par viedokļa sniegšanu iekštelpu trokšņa rādītāju un prasību kontroles kārtības, kas noteikta Ministru kabineta 2014. gada 7. janvāra noteikumos Nr. 16 "Trokšņa novērtēšanas un pārvaldības kārtība" pārņemšanai jaunā normatīvajā aktā, Veselības ministrija ierosina attiecīgās prasības no 21-TA-886 iekļaut šajā noteikumu projektā 21-TA-871.
Saskaņā ar Ministru kabineta 2021. gada 18. februāra protokollēmuma Nr. 18 38. § 3.punktu Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrijai sadarbībā ar nozaru ministrijām jāizstrādā un jāiesniedz izskatīšanai Ministru kabinetā priekšlikumus par grozījumiem normatīvajos aktos satiksmes un rūpniecisko avotu radītā trokšņa pārvaldībai un vides trokšņa novērtēšanai telpās.
Arī MK noteikumi Nr.16 ir izdoti saskaņā ar likuma "Par piesārņojumu" 18.1 pantu un troksnis, kas ir telpās arī ir vides troksnis, kas var būt augstāks par noteiktajām vides trokšņa vērtībām jeb iekštelpu trokšņa avots ir vides troksnis. Tādējādi, lai risinātu vides trokšņa novērtēšanas telpās jautājumu, būtu iespējams prasības no 21-TA-886 iekļaut šajā noteikumu projektā 21-TA-871. Attiecībā uz trokšņa novēršanu iekštelpās liela nozīme ir teritoriju pareizai plānošanai un pašvaldību darbībai.
Attiecīgi precizējot noteikumu projekta 1.punktu atbilstoši Piesārņojuma likuma pilnvarojumam un nosakot arī jaunu terminu: "2.4.vides troksnis iekštelpās – nevēlams vai kaitīgs troksnis telpās, kuru rada satiksmes troksnis un rūpniecisko objektu vides troksnis". Tāpat būtu iespējams noteikumu projektu papildināt ar jaunu 7. punktu: "Iekštelpās trokšņa rādītājus piemēro un novērtē saskaņā ar šo noteikumu pielikuma 7.punktu." un noteikumu projekta pielikumā kā 7.punktu iekļaut 21-TA-886 izveidoto pielikumu.
 
Piedāvātā redakcija
-