Atzinums

Projekta ID
23-TA-3076
Atzinuma sniedzējs
Biedrība "Latvijas Tirdzniecības un rūpniecības kamera"
Atzinums iesniegts
13.05.2024.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Noteikumu projekts
Iebildums
Latvijas Tirdzniecības un rūpniecības kamera (turpmāk – LTRK) ir iepazinusies ar Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrijas (turpmāk – VARAM) precizēto noteikumu projektu “Noteikumi par ražotāja paplašinātās atbildības sistēmas izveidi un piemērošanu tekstilizstrādājumiem” (23-TA-3076).
LTRK ieskatā nav pamatoti, ka no tekstilizstrādājumu grupas tiek izslēgtas plūsmas, kas nonāk tekstilizstrādājumu konteineros, ir atšķirojamas, t.sk., otrreizēji izmantojamas, kā arī pārstrādājamas un reģenerējamas. LTRK nav skaidra VARAM pozīcija, kāpēc tieši šī tekstila atkritumu plūsma nav iekļauta dabas resursu nodokļa (turpmāk – DRN) objektu sarakstā. Ievērojot, ka paplašinātā ražotāju atbildības sistēma tekstilizstrādājumiem tiek ieviesta ātrāk nekā to paredz Eiropas Parlamenta un Padomes Direktīva 2018/851, kas pieņemta 2018. gada 30. maijā un ar kuru grozīta Direktīva 2008/98 par atkritumiem, kā arī noteikti DRN tekstilizstrādājumu objekti nav regulēti no Eiropas Komisijas puses. Tāpat šobrīd procesā ir Eiropas Komisijas 2023. gada 5. jūlija priekšlikums Eiropas Parlamenta un Padomes direktīvai, ar ko groza Direktīvu 2008/98/EK par atkritumiem (COM(2023) 420 final) (turpmāk – direktīvas projekts), kurā cita starpā ir uzskaitītas arī tekstilizstrādājumu saraksts, kurā nav ietverti iebildumā minētie tekstilizstrādājumi, aicinām atkārtoti izvērtēt minēto priekšlikumu, nosakot, ka tekstilizstrādājumu atkritumi, kas ir apliekami ar DRN ir arī paklāji, tepiķi un arī auduma maisiņi.
Esošo ražotāju atbildības sistēmu pienākums ir nodrošināt to līgumpartneru – DRN maksātāju – Latvijas tirgū laisto iepakojuma un preču atkritumu apsaimniekošanu. Atbrīvojuma no DRN maksāšanas, ko var piemērot ražotāja atbildības sistēma (turpmāk – RAS), ir stingri regulēta no kompetento iestāžu puses, lai RAS varētu minēto atbrīvojumu no DRN piemērot. Šo noteikumu mērķis ir šādu kārtību noteikt arī tekstilizstrādājumiem. Viens no sistēmas uzdevumiem ir nodrošināt atbilstošas infrastruktūras pārklājumu visā Latvijas teritorijā, atbilstoši normatīvajiem aktiem par atkritumu apsaimniekošanu. VARAM skaidro, ka tekstilizstrādājumu atkritumu savākšanas sistēma var būt gan atkritumu apsaimniekošanas infrastruktūra, gan savākšanas vietas saimnieciskās darbības veikšanas vietā (tātad veikalos), vai speciāli izveidotā tekstilizstrādājumu atkritumu pieņemšanas punktā. LTRK lūdz VARAM skaidrojumu, ar ko atšķiras “speciāli izveidots tekstilizstrādājumu atkritumu pieņemšanas punkts” no “atkritumu savākšanas vietās atbilstoši normatīvajiem aktiem par atkritumu savākšanas un šķirošanas vietām”. Papildus LTRK lūdz sniegt skaidrojumu, kā tiks organizēta tekstilizstrādājumu atkritumu uzskaite, pārvadāšana un nodošana pārstrādei/ reģenerācijai tiem apsaimniekotājiem, kas nav atkritumu apsaimniekotāji? Vienlaikus LTRK vērš uzmanību, ka atkritumu apsaimniekošana, t.sk., atkritumu pārvadāšana un uzglabāšana stingri tiek regulēta saskaņā ar normatīvajiem aktiem par atkritumu apsaimniekošanu un atļauju saņemšanu minēto darbību veikšanai un atšķirīga regulējuma noteikšana par vienu un to pašu darbību veikšanu atkritumu apsaimniekotājiem un “citiem” ir vērtējama kā konkurenci kropļojoša prakse.  
Piedāvātā redakcija
-