Atzinums

PAZIŅOJUMS:
VRAA informē, ka saistībā ar uzturēšanas darbiem 19. aprīlī no plkst. 23.00 līdz 20. aprīļa plkst. 12.00 ir iespējami traucējumi juridisko personu pilnvarošanas risinājumā.
Projekta ID
22-TA-2336
Atzinuma sniedzējs
Labklājības ministrija
Atzinums iesniegts
04.08.2022.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Informatīvais ziņojums
Iebildums
Aizsardzības ministrija šobrīd ir noteikusi personu kategorijas, kuras valsts aizsardzības dienestā nebūtu iesaucamas. Ņemot vērā, ka iesaucamā persona var būt vienīgā persona, kura aprūpē nepilngadīgu bērnu vai personu ar daļēju rīcībspēju, lai nepasliktinātu aprūpējamo dzīves apstākļus (nokļūšanu ārpusģimenes aprūpē vai pansionātā), Labklājības ministrijas ieskatā, uzskaitīto personu loks būtu jāpapildina ar personām:
-     kuras vienas aprūpē bērnu (ir vecāks vai aizbildnis, vai audžuģimene), pamatojoties uz bāriņtiesas lēmumu vai tiesas spriedumu;
-     kuri ar bāriņtiesas lēmumu ir iecelti par aizgādņiem personaiar garīga rakstura vai citiem veselības traucējumiem, kurai rīcībspēju ierobežojusi tiesa, ir iesaucamās personas I vai II pakāpes radinieks un veic šo personu aprūpi personas dzīvesvietā.
Personas nav iesaucamas dienestā līdz brīdim, kad iepriekš minētie apstākļi vairs nepastāv, kā arī ir izvērtējams, vai iesauktajām personām nav jāparedz tiesības pārtraukt dienestu un tikt atbrīvotām no turpmākas dienesta pienākumu pildīšanas, ja iestājas kāds no minētajiem apstākļiem.
Piedāvātā redakcija
-
2.
Informatīvais ziņojums
Iebildums
Informatīvā ziņojuma 2.3.3. sadaļā “Alternatīvais dienests” ir minēts “Ministrijām, kuras nodrošinās alternatīvo dienestu, savās jomās alternatīvā dienesta veicējam jānodrošina noteiktās kompensācijas izmaksa, kā arī citu izdevumu segšana.” Atbilstoši informatīvajā ziņojumā iekļautajai informācijai alternatīvais dienests ir viens no valsts aizsardzības dienesta veidiem. Ministrijas ieskatā to nebūtu pamats atdalīt no kopējā valsts aizsardzības dienesta organizēšanas procesa. Vienlaikus vēršam uzmanību, ka Labklājības ministrijas rīcībā nav cilvēku un finanšu resursi, ne profesionālās zināšanas, lai nodrošinātu alternatīvā dienesta ieviešanas un norises uzraudzības sistēmu, kā arī segtu izdevumus, kas rodas saistībā ar alternatīvā dienesta nodrošināšanu. Tāpat informējam, ka Labklājības ministrijas pakļautībā ir tikai četri valsts sociālās aprūpes centri ar to filiālēm, kuri sniedz pakalpojumus personām ar garīga rakstura traucējumiem, bet senioru aprūpes institūcijas vai citas sociālo pakalpojumu sniedzējas institūcijas, kuras varētu tikt izmantotas, kā alternatīvā dienesta vietas, ir pašvaldību pakļautībā vai pārziņā. Tāpēc Labklājības ministrijas ieskatā būtu svarīgi veidot vienotu obligātā dienesta sistēmu, neizdalot alternatīvo dienestu no kopējās sistēmas un saglabājot dienesta organizēšanu un uzraudzību vienas institūcijas kompetencē. Tādējādi būs nodrošināta gan vienota pieeja un uzraudzība dienesta vietu, garantiju un kompensāciju nodrošinājumā, iespēja operatīvi mainīt alternatīvā dienesta vietu, ja kādu apstākļu dēļ turpināt uzsākto alternatīvo dienestu nav iespējams vai nav lietderīgi, kā arī veidot vienotu dienesta pildīšanas uzraudzību. Alternatīvā dienesta pildīšanas vieta attiecīgi nodrošinātu dienējošo ar nepieciešamo sagatavošanu pienākumu izpildē, piemēram, kā aprūpēt personu ar smagiem funkcionāliem traucējumiem, ja dienesta izpilde ir aprūpes centrā, uzraudzītu pienākumu izpildi, piemēram, vai aprūpes centra klienta aprūpe tiek veikta kvalitatīvi un nepieciešamajā apjomā, un nepieciešamības gadījumā sniegtu atbalstu, kā arī nodrošinātu darbu izpildei nepieciešamos darba apstākļus.   
Iepriekšējo  sarunu laikā labklājības ministrija jau vērsa uzmanību, ka alternatīvā dienesta nodrošināšanai labklājības nozarē būs nepieciešams finansiāls atbalsts no Aizsardzības ministrijas, tai skaitā  nodrošināts transports, kā arī finansējums apmācībām (pirms dienesta uzsākšanas), obligātās veselības pārbaudes veikšanai un ēdināšanas nodrošināšanai uz vietas sociālās aprūpes centrā lūdzot to iekļaut arī informatīvajā ziņojumā.
Tādējādi lūdzam precizēt Informatīvā ziņojuma projekta 2.3.3.sadaļas 5.rinkopu, norādot, ka Aizsardzības ministrija nodrošinās alternatīvajā dienestā iesaukto personu izmitināšanu un nogādāšanu dienesta vietā – sociālās aprūpes centrā, kā ar alternatīvo dienestu saistīto izdevumu - apmācībām (pirms dienesta uzsākšanas), obligātās veselības pārbaudes veikšanai un  ēdināšanas nodrošināšanai uz vietas sociālās aprūpes centrā - saistīto izdevumu segšanu no Aizsardzības ministrijai VAD izveidei un darbības nodrošināšanai piešķirtajiem valsts budžeta līdzekļiem.
 
Piedāvātā redakcija
-
3.
MK sēdes protokollēmuma projekts
Iebildums
Rīkojuma projekta 5.punkts paredz, ka aizsardzības ministrs līdz 2022. gada 1.decembrim iesniedz Ministru kabinetā precizētas izmaksas valsts aizsardzības dienesta ieviešanai. Vienlaikus informatīvā ziņojuma projekta 2.3.3.sadaļas “Alternatīvais dienests” 5.rindkopā ir norādīts, ka “Ministrijām, kuras nodrošinās alternatīvo dienestu savās jomās alternatīvā dienesta veicējam jānodrošina noteiktās kompensācijas izmaksa, kā arī citu izdevumu segšana.”, līdz ar to, ievērojot, ka ar alternatīvā dienesta izveidi un tā darbības nodrošināšanu saistītie izdevumi ir ietverami valsts aizsardzības dienesta ieviešanas izdevumos, lūdzam precizēt minēto punktu.
Piedāvātā redakcija
5. Aizsardzības ministram līdz 2022. gada 1.decembrim iesniegt Ministru kabinetā precizētas izmaksas valsts aizsardzības dienesta ieviešanai, ietverot izdevumus alternatīvā dienesta nodrošināšanai. 

 
Piedāvātā redakcija
-
4.
Informatīvais ziņojums
Priekšlikums
Informatīvā ziņojuma projekta 2.3.3.sadaļas “Alternatīvais dienests” 2.rinkopā ir norādīts, “Šobrīd paredzēts, ka alternatīvo dienestu pildīs personas, kuras savu domu, apziņas vai reliģiskās pārliecības dēļ nevar pildīt militāro dienestu. Tāpat iespējami gadījumi, kad persona veselības stāvoklis neļauj pildīt citus VAD veidus, bet alternatīvā dienesta pienākumu izpildei ir derīgs, jo veselības stāvokļa u.c. prasības alternatīvajam dienestam noteiks tās ministrijas, kuru pārraudzībā dienests tiks organizēts." Ņemot vērā to, ka atbilstoši informatīvā ziņojuma projektā norādītajam alternatīvajā dienestā iesauktie pamatā tiks nodarbināti fiziska rakstura darbos - aprūpētāju vai palīgstrādnieka, tehniskā darbinieka amatā sociālās aprūpes centros, atbalsta funkciju veicēja amatā Valsts ugunsdzēsības un drošības dienestā, māsas palīga amatā stacionārajā ārstniecības iestādēs (slimnīcās), u.c., tad arī prasības alternatīvajā dienestā iesaistīto personu veselības stāvoklim būtu nosakāmas vienotas, vadoties no Veselības ministrijas rekomendācijām. 
Attiecīgi, lūdzam precizēt Informatīvā ziņojuma projekta 2.3.3.sadaļas “Alternatīvais dienests” 2.rindkopu.
 
Piedāvātā redakcija
-