Projekta ID
24-TA-936Atzinuma sniedzējs
Konkurences padome
Atzinums iesniegts
14.02.2025.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots
Iebildumi / Priekšlikumi
Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Iebildums
Konkurences padome (turpmāk – KP) ir iepazinusies ar veiktajiem papildinājumiem anotācijā par grozījumiem Valsts fondēto pensiju likumā. Atbalstāms ir anotācijā ietvertais skaidrojums attiecībā uz plānoto grozījumu ietekmi uz konkurenci. Tomēr KP secina, ka likumprojekta anotācijā veiktā analīze vēl aizvien neņem vērā investīcijas, kuras ir jāveic, lai tirgū ienāktu jauns valsts fondētās pensijas shēmas (turpmāk – VFPS) pārvaldītājs un tas sasniegtu pietiekamus apjomus uzņēmuma pelnītspējai. Līdz ar to rodas pamatotas bažas, vai, ienākot jaunam tirgus dalībniekam tirgū, paredzētais komisiju mehānisms varēs tikt uzskatīts par pietiekami motivējošu, lai konkurētu ar jau esošajiem tirgus dalībniekiem.
KP atbalsta un uzskata, ka minētā regulējuma pilnveidošana ir būtiska, lai vairotu sabiedrības labklājību. Taču ir nepieciešams vienlaikus nodrošināt pienācīgu un taisnīgu atlīdzību VFPS līdzekļu pārvaldītājiem. KP pirmšķietami secina, ka grozījumi, ar kuriem bez ietekmes uz konkurenci izvērtējuma maksājuma patstāvīgā daļas griesti attiecībā uz pasīvo pārvaldīšanu tiek noteikti ievērojami zemāki, nekā līdz šim, var veidot situāciju, kas ilgtermiņā negatīvi varētu ietekmēt VFPS dalībniekus tieši pasīvajā pārvaldīšanā veidā, ka jaunie tirgus dalībnieki varētu atstāt tirgu un potenciālie konkurenti nesaskatītu par finansiāli izdevīgu ienākt tirgū. Tas kopumā var gan samazināt konkurenci, nelabvēlīgi ietekmēt tirgus struktūru, kā arī negatīvi ietekmēt piedāvājumu. Līdz ar to bez atbilstoša izvērtējuma nav iespējams noteikt, kas ir tie ieguvumi, kas spēj būtiski atsvērt pirmšķietamos ierobežojumus un negatīvo ietekmi uz konkurenci pasīvajā pārvaldīšanā.
Tāpat ir atbalstāms anotācijā paustais attiecībā uz turētājbanku komisijām. Tomēr KP jau iepriekš ir secinājusi un paudusi, ka turētājbankas komisijas normatīvi nav fiksētas, tādēļ, vērtējot pārvaldīšanas komisiju samazinājuma ietekmi uz VFPS pārvaldītājiem, ir jāņem vērā arī konkurences apstākļi un cenu veidošanas mehānismi turētājbankas pakalpojumu tirgū. KP paskaidro, ka samazinot ieņēmumus, no vienas puses, un palielinot izdevumus vai atstājot tos nemainīgus, no otras puses, pastāv iespējamība, ka tas kavē jaunu tirgus dalībnieku ienākšanu tirgū vai pat esošam tirgus dalībniekam būs jāatstāj tirgus, kurā tas īsteno savu uzņēmējdarbību, ņemot vērā, ka īstenotā uzņēmējdarbība rezultējas zaudējumos vai tādā peļņas apmērā, kas vairs nav rentabls un nav samērīgs pretstatā tirgus dalībnieka reālajām izmaksām un sākotnējām investīcijām.
Līdz ar to KP aicina atbildīgo komisiju izvērtēt, vai konkrētajā situācijā likumprojekta mērķi nevar sasniegt ar citiem, mazāk konkurenci ierobežojošiem līdzekļiem.
(iebildums par 11. panta 5.1 daļas redakciju).
KP atbalsta un uzskata, ka minētā regulējuma pilnveidošana ir būtiska, lai vairotu sabiedrības labklājību. Taču ir nepieciešams vienlaikus nodrošināt pienācīgu un taisnīgu atlīdzību VFPS līdzekļu pārvaldītājiem. KP pirmšķietami secina, ka grozījumi, ar kuriem bez ietekmes uz konkurenci izvērtējuma maksājuma patstāvīgā daļas griesti attiecībā uz pasīvo pārvaldīšanu tiek noteikti ievērojami zemāki, nekā līdz šim, var veidot situāciju, kas ilgtermiņā negatīvi varētu ietekmēt VFPS dalībniekus tieši pasīvajā pārvaldīšanā veidā, ka jaunie tirgus dalībnieki varētu atstāt tirgu un potenciālie konkurenti nesaskatītu par finansiāli izdevīgu ienākt tirgū. Tas kopumā var gan samazināt konkurenci, nelabvēlīgi ietekmēt tirgus struktūru, kā arī negatīvi ietekmēt piedāvājumu. Līdz ar to bez atbilstoša izvērtējuma nav iespējams noteikt, kas ir tie ieguvumi, kas spēj būtiski atsvērt pirmšķietamos ierobežojumus un negatīvo ietekmi uz konkurenci pasīvajā pārvaldīšanā.
Tāpat ir atbalstāms anotācijā paustais attiecībā uz turētājbanku komisijām. Tomēr KP jau iepriekš ir secinājusi un paudusi, ka turētājbankas komisijas normatīvi nav fiksētas, tādēļ, vērtējot pārvaldīšanas komisiju samazinājuma ietekmi uz VFPS pārvaldītājiem, ir jāņem vērā arī konkurences apstākļi un cenu veidošanas mehānismi turētājbankas pakalpojumu tirgū. KP paskaidro, ka samazinot ieņēmumus, no vienas puses, un palielinot izdevumus vai atstājot tos nemainīgus, no otras puses, pastāv iespējamība, ka tas kavē jaunu tirgus dalībnieku ienākšanu tirgū vai pat esošam tirgus dalībniekam būs jāatstāj tirgus, kurā tas īsteno savu uzņēmējdarbību, ņemot vērā, ka īstenotā uzņēmējdarbība rezultējas zaudējumos vai tādā peļņas apmērā, kas vairs nav rentabls un nav samērīgs pretstatā tirgus dalībnieka reālajām izmaksām un sākotnējām investīcijām.
Līdz ar to KP aicina atbildīgo komisiju izvērtēt, vai konkrētajā situācijā likumprojekta mērķi nevar sasniegt ar citiem, mazāk konkurenci ierobežojošiem līdzekļiem.
(iebildums par 11. panta 5.1 daļas redakciju).
Piedāvātā redakcija
-
