Atzinums

Projekta ID
21-TA-1701
Atzinuma sniedzējs
Tieslietu ministrija
Atzinums iesniegts
04.02.2022.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Noteikumu konsolidētā versija
Iebildums
Lūdzam izvērtēt noteikumu projekta 1.punktā izteikto 10.4.apakšpunktu un nepieciešamības gadījumā to svītrot, ņemot vērā šādus apsvērumus:
1) Vēršam uzmanību, ka spēkā esošie Ministru kabineta 2012. gada 21. februāra noteikumi Nr. 122 "Kārtība, kādā izsniedz, anulē vai uz laiku aptur Eiropas Kopienas atļaujas, Eiropas Kopienas atļauju kopijas un autovadītāja atestātus starptautiskajiem komercpārvadājumiem ar autotransportu Eiropas Savienības teritorijā" (turpmāk – Noteikumi) izdoti uz Autopārvadājumu likuma pamata un tajos izmantoti Autopārvadājumu likumā definētie termini. Autopārvadājumu likumā netiek lietots termins “kravas transportlīdzeklis”. Šāds termins netiek lietots ne Ceļu satiksmes likumā, ne Eiropas Parlamenta un Padomes 2009. gada 21. oktobra Regulā (EK) Nr. 1072/2009 par kopīgiem noteikumiem attiecībā uz piekļuvi starptautisko kravas autopārvadājumu tirgum un to grozošajā Eiropas Parlamenta un Padomes 2020. gada 15. jūlija Regulā (ES) 2020/1055, ar ko groza Regulas (EK) Nr. 1071/2009, (EK) Nr. 1072/2009 un (ES) Nr. 1024/2012, lai tās pielāgotu norisēm autotransporta nozarē (turpmāk abas kopā – Autopārvadājumu regula).
Spēkā esošo Noteikumu 10.punktā izmantots Autopārvadājumu regulai atbilstošs termins “autotransporta līdzeklis”, kas, saskaņā ar Autopārvadājumu likuma 1.panta 6.punktu ir “transportlīdzeklis ar motoru (izņemot traktorus un pašgājējas mašīnas), kuru lieto pasažieru vai kravas pārvadāšanai pa bezsliežu ceļiem. Piekabes un puspiekabes tiek uzskatītas par autotransporta līdzekļa daļu”.
Ievērojot minēto, no šobrīd spēkā esošā Latvijas un Eiropas Savienības tiesiskā regulējuma, pirmkārt, jau ir skaidrs, ka Noteikumos un regulā norādītie masas ierobežojumi attiecas uz autotransporta līdzekļiem, t.i., transportlīdzekļiem, kuru daļa ir arī piekabes un puspiekabes, un nav skaidrs, kāpēc personai tas būtu atsevišķi jānorāda.
Otrkārt, ieviešot Noteikumos jaunu, Noteikumos un Autopārvadājumu likumā neskaidrotu terminu “kravas transportlīdzeklis”, tiks sarežģīta šo normatīvo aktu korekta interpretācija.

2) Saskaņā ar noteikumu projekta anotācijā norādīto noteikumu projekta 1.punkta mērķis ir tai skaitā ieviest Autopārvadājumu regulas (ar regulas (ES) 2020/1055 2.pantā paredzētajiem grozījumiem) 1.panta 5.punkta c) un ca) apakšpunktus.
Saskaņā ar minēto regulējumu, turpmāk minētajiem pārvadājumu veidiem un braucieniem bez kravas, ko veic saistībā ar šādiem pārvadājumiem, netiek prasīta Kopienas atļauja, un uz tiem neattiecas nekāda pārvadājumu atļauju izsniegšanas sistēma: (..) c) līdz 2022. gada 20. maijam: kravu pārvadājumi ar transportlīdzekļiem, kuru pieļaujamā pilnā masa nepārsniedz 3,5 tonnas; ca) no 2022. gada 21. maija: kravu pārvadājumi ar transportlīdzekļiem, kuru pieļaujamā pilnā masa nepārsniedz 2,5 tonnas.
Noteikumu projekta 1.punktā izteiktais 10.4.apakšpunkts šobrīd neatspoguļo šos regulas noteikumus un, Tieslietu ministrijas ieskatā, rada Autopārvadājumu regulas interpretācijas un nepareizas piemērošanas risku. Vēršam uzmanību, ka atbilstoši Līguma par Eiropas Savienības darbību 288.pantam Eiropas Savienības regulas ir tieši piemērojamas visās dalībvalstīs un no minētā tai skaitā izriet aizliegums dalībvalstu tiesību aktos pārrakstīt vai interpretēt regulu normas.
 
Piedāvātā redakcija
-
2.
Noteikumu konsolidētā versija
Iebildums
Lūdzam precizēt terminu "kravas autotransporta līdzeklis" atbilstoši Autopārvadājumu likumā, Autopārvadājumu regulā un pašos Noteikumos izmantotajai terminoloģijai (piemēram, izmantot terminu "autotransporta līdzeklis"). 
Piedāvātā redakcija
-
3.
Anotācija (ex-ante)
5.4. 1. tabula. Tiesību akta projekta atbilstība ES tiesību aktiem
Priekšlikums
Lūdzam izvērtēt un nepieciešamības gadījumā precizēt 1.tabulā norādīto informāciju, ka ar noteikumu projektu tiek ieviests ar Regulas (ES) 2020/1055 2.pantu grozītās Regulas Nr.1072/2009 5.pants. Vēršam uzmanību, ka 2020.gadā veiktie grozījumi Autopārvadājumu regulas 5.pantā attiecas uz Komisijas pilnvarām un Tieslietu ministrijas ieskatā nacionālajos normatīvajos aktos nav jāievieš.
Piedāvātā redakcija
-
4.
Noteikumu konsolidētā versija
Priekšlikums
Ierosinām Noteikumu projekta 3.punktā izteiktā 17.punkta 17.2. un 17.3. apakšpunktu izteikt kā Noteikumu jaunu vienību (punktu), nevis 17.punkta apakšpunktus (t.i., atsevišķu punktu par personas pienākumiem gadījumā, ja mainījušies dati vai cita informācija, un kuras pamata izdots transportlīdzekļa vadītāja atestāts).
Vēršam uzmanību, ka piedāvātajā redakcijā tiek mainīta Noteikumu 17.punkta struktūra, t.sk. spēkā esošā 17.4. apakšpunkta numerācija. Noteikumu 17.4.apakšpunts savukārt ir vēsturiski saistīts ar atsevišķu spēkā stāšanās normu Noteikumu 25.punktā. Noteikumu projekts piedāvā šo spēkā stāšanās normu svītrot. Tomēr vēršam uzmanību, ka šāds risinājums var apgrūtināt Noteikumu vēsturisko interpretāciju, proti, ar Noteikumu 25.panta izslēgšanu pēc būtības ar atpakaļejošu spēku maina 17.4.apakšpunkta īpašo piemērošanas kārtību un no tā varētu secināt, ka šis apakšpunkts bija jāpiemēro vispārīgā kārtībā no 2012.gada 1.aprīļa.
Norādām arī uz to, ka noteikumu projektā piedāvātajā 17.4. apakšpunktā iekļauts otrais teikums “šajā punktā minēto dokumentu kopijas nav jāiesniedz, ja par tiem informācija ir iegūstama transportlīdzekļu un to vadītāju valsts reģistrā”. Šāds risinājums nav korekts no juridiskās tehnikas viedokļa – apakšpunktā, kas paredz tikai vienu konkrētu iesniedzamo dokumentu, nebūtu jānosaka regulējums, kas attiecas uz visu transportlīdzekļa vadītāja atestāta saņemšanai nepieciešamo dokumentu iesniegšanu.
 
Piedāvātā redakcija
-