Projekta ID
21-TA-1018Atzinuma sniedzējs
Latvijas Izglītības un zinātnes darbinieku arodbiedrība
Atzinums iesniegts
11.02.2022.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots
Iebildumi / Priekšlikumi
Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Plānošanas dokumenta projekts
Iebildums
4. LIZDA uztur iebildumu par to, ka Rīcības plāna 2021. – 2023. gadam projekta sadaļā 1.1.2.1. Īstenot stratēģisku un sistēmisku pieeju pedagogu profesionālās pilnveides nodrošināšanai, netiek paredzēti pasākumi pedagogu profesionālās pilnveides pieejamības un kvalitātes nodrošināšanai. Uzskatām, ka šādi pasākumi pedagogu profesionālās pilnveides pieejamībai un kvalitātes nodrošināšanai nepieciešami steidzami, ņemot vērā izglītības procesa īstenošanas dažādās pieejas (attālinātais mācību process, hibrīdstundas) Covid-19 pandēmijas ietekmē divu gadu laikā, kas parādīja nepieciešamību pilnveidot pedagogu profesionālitāti vairākās jomās, kā piemēram, pedagogu digitālo pratību jēgpilnai izglītības tehnoloģiju pielietošanai mācību procesā, kā arī attālinātā mācību procesa organizēšanas un vadīšanas metodiku, u.c.
Piedāvātā redakcija
-
2.
Plānošanas dokumenta projekts
Iebildums
2. LIZDA iebilst pret rezultatīvā rādītāja “1. Īstenots pētījums, lai apzinātu pedagogu pieprasījuma un piedāvājuma prognozēšanas un nodarbinātības plānošanas sistēmas vajadzības:…” (11.lpp., Nr. 1.1.1.1.a)., izpildes termiņu 2023.gada 4.ceturksni un pret darbības rezultāta “2. Izveidota pedagogu darba samaksas darba grupa, kuras ietvaros ir izstrādāti priekšlikumi pedagogu darba samaksas paaugstināšanai un darba slodžu sabalansēšanai periodam no 2023.gada 1.septembra līdz 2027.gada 1.septembrim.” (18.lpp., Nr.1.1.4.1.c.) izpildes termiņu – 2022.gada 4.ceturksni.
LIZDA lūdz rast iespēju vismaz pētījuma daļu par pedagogu nodarbinātības praksi (slodžu modeļiem, mobilitāti, u.c.) (rezultatīvā rādītāja Nr.1.1.1.1.a, 1.4.apakšpunkts) realizēt ne vēlāk kā 2022.gada 2.ceturksnī un tā izpildes termiņu salāgot ar pedagogu darba samaksas darba grupas priekšlikumu izstrādes termiņu, jo darba samaksas darba grupas priekšlikumiem būtu jābūt balstītiem arī uz minētā pētījuma datiem. LIZDA vērš uzmanību, ka pedagogu darba samaksas darba grupa ir izveidota un LIZDA ir aicinājusi IZM organizēt darba grupas par slodžu un darba samaksas sistēmas pilnveidi darbu tādā noslodzē, lai darbs pie slodžu un darba samaksas sistēmas pilnveides tiktu pabeigts līdz 2021./2022.mācību gada beigām, lai pedagogi savlaicīgi ir informēti par slodzes sadalījumu un lai var iesniegt finansējuma pieprasījumu 2023.gada budžetā, tāpēc darbības rezultāta 1.1.4.1.c Nr.2 izpildes termiņš būtu nosakāms ne vēlāk kā 2022.gada 2.ceturksnis.
3. LIZDA uztur iebildumu par sadaļā 1.1.4.2. Pilnveidot pedagogu atalgojuma modeli, tostarp izvērtējot pedagogu slodžu līdzsvarošanu starp pirmsskolas izglītības un vispārējās pamata un vidējās izglītības pedagogiem, rezultatīvā rādītāja “3. Sagatavoti priekšlikumi normatīvā regulējuma izmaiņām, lai pakāpeniski ieviestu atlīdzības finansēšanu no valsts budžeta visiem pirmsskolas pedagogiem” (19.lpp., Nr. 1.1.4.2.a). noteikto termiņu - 2022. g. 4. ceturksni un rosina termiņu noteikt ne vēlāk kā 2022.gada 2.ceturksni, lai varētu 2023.gada valsts budžetā ieplānot pirmsskolas izglītības pedagogu vienas darba stundas izmaksu izlīdzināšanu ar pārējo vispārējās izglītības pedagogu darba stundas izmaksām.
LIZDA lūdz rast iespēju vismaz pētījuma daļu par pedagogu nodarbinātības praksi (slodžu modeļiem, mobilitāti, u.c.) (rezultatīvā rādītāja Nr.1.1.1.1.a, 1.4.apakšpunkts) realizēt ne vēlāk kā 2022.gada 2.ceturksnī un tā izpildes termiņu salāgot ar pedagogu darba samaksas darba grupas priekšlikumu izstrādes termiņu, jo darba samaksas darba grupas priekšlikumiem būtu jābūt balstītiem arī uz minētā pētījuma datiem. LIZDA vērš uzmanību, ka pedagogu darba samaksas darba grupa ir izveidota un LIZDA ir aicinājusi IZM organizēt darba grupas par slodžu un darba samaksas sistēmas pilnveidi darbu tādā noslodzē, lai darbs pie slodžu un darba samaksas sistēmas pilnveides tiktu pabeigts līdz 2021./2022.mācību gada beigām, lai pedagogi savlaicīgi ir informēti par slodzes sadalījumu un lai var iesniegt finansējuma pieprasījumu 2023.gada budžetā, tāpēc darbības rezultāta 1.1.4.1.c Nr.2 izpildes termiņš būtu nosakāms ne vēlāk kā 2022.gada 2.ceturksnis.
3. LIZDA uztur iebildumu par sadaļā 1.1.4.2. Pilnveidot pedagogu atalgojuma modeli, tostarp izvērtējot pedagogu slodžu līdzsvarošanu starp pirmsskolas izglītības un vispārējās pamata un vidējās izglītības pedagogiem, rezultatīvā rādītāja “3. Sagatavoti priekšlikumi normatīvā regulējuma izmaiņām, lai pakāpeniski ieviestu atlīdzības finansēšanu no valsts budžeta visiem pirmsskolas pedagogiem” (19.lpp., Nr. 1.1.4.2.a). noteikto termiņu - 2022. g. 4. ceturksni un rosina termiņu noteikt ne vēlāk kā 2022.gada 2.ceturksni, lai varētu 2023.gada valsts budžetā ieplānot pirmsskolas izglītības pedagogu vienas darba stundas izmaksu izlīdzināšanu ar pārējo vispārējās izglītības pedagogu darba stundas izmaksām.
Piedāvātā redakcija
-
3.
Plānošanas dokumenta projekts
Priekšlikums
1. LIZDA neiebilst pret sadaļā 1.1.4.1. formulēto, ka universitāšu un citu augstākās izglītības institūciju akadēmiskā personāla vidējā bruto darba samaksa 2024. gadā noteikta 121% attiecībā pret vidējo bruto darba samaksu sabiedriskajā sektorā. Kā arī sadaļā 1.2.2.1.c vēlamais darbības rezultāts – noteikt principus, ka akadēmiskās karjeras posmu amati ir samērojami ar noteiktām amatu un atalgojumu grupām, kas ir atskaites punkts, lai noteiktu konkurētspējīgu atalgojumu, ir atbilstošs akadēmiskās karjeras modelī plānotajam.
Tomēr LIZDA vērš uzmanību, ka darbības rezultāti 1.1.4.1. formulētajam paredzēti tikai 2024. gadā, bet 1.2.2.1. c. darbības rezultāta plānošana (ne īstenošana) paredzēta 2022. gada 4. ceturksnī, kas, savukārt, nosaka to, ka praksē akadēmiskajam personālam ilgstoši netiek nodrošināta konkurētspējīga darba samaksa, un nepietiekošas samaksas problēma turpinās 2022. gadā.
LIZDA atgādina, ka AII akadēmiskais personāla atalgojums Latvijā ilgstoši nav konkurētspējīgs ar vidējo atalgojumu ES valstīs. 2021. un 2022. gadā netika īstenots Pedagogu darba samaksas pieauguma grafika (apripināts MK 09.01.2018.) nosacījums, kas paredz augstskolu un koledžu pedagogu zemākās mēneša darba algas likmes palielināšanu. Līdz ar to, augstākās izglītības iestādēm (AII) divus gadus pēc kārtas netika piešķirts valsts finansējums zemākās mēneša darba algas likmes palielināšanai akadēmiskajiem amatiem.
LIZDA lūdz pārskatīt laika termiņus darbības rezultātiem, kas saistīti ar akadēmiskā personāla atalgojumu, lai IAP Rīcības plāna 2021. – 2023.gadam ietvaros tiktu paaugstināts bāzes finansējums AII, un mācībspēki saņemtu cienīgu darba samaksu.
Tomēr LIZDA vērš uzmanību, ka darbības rezultāti 1.1.4.1. formulētajam paredzēti tikai 2024. gadā, bet 1.2.2.1. c. darbības rezultāta plānošana (ne īstenošana) paredzēta 2022. gada 4. ceturksnī, kas, savukārt, nosaka to, ka praksē akadēmiskajam personālam ilgstoši netiek nodrošināta konkurētspējīga darba samaksa, un nepietiekošas samaksas problēma turpinās 2022. gadā.
LIZDA atgādina, ka AII akadēmiskais personāla atalgojums Latvijā ilgstoši nav konkurētspējīgs ar vidējo atalgojumu ES valstīs. 2021. un 2022. gadā netika īstenots Pedagogu darba samaksas pieauguma grafika (apripināts MK 09.01.2018.) nosacījums, kas paredz augstskolu un koledžu pedagogu zemākās mēneša darba algas likmes palielināšanu. Līdz ar to, augstākās izglītības iestādēm (AII) divus gadus pēc kārtas netika piešķirts valsts finansējums zemākās mēneša darba algas likmes palielināšanai akadēmiskajiem amatiem.
LIZDA lūdz pārskatīt laika termiņus darbības rezultātiem, kas saistīti ar akadēmiskā personāla atalgojumu, lai IAP Rīcības plāna 2021. – 2023.gadam ietvaros tiktu paaugstināts bāzes finansējums AII, un mācībspēki saņemtu cienīgu darba samaksu.
Piedāvātā redakcija
-