Atzinums

PAZIŅOJUMS:
VRAA informē, ka saistībā ar uzturēšanas darbiem 19. aprīlī no plkst. 23.00 līdz 20. aprīļa plkst. 12.00 ir iespējami traucējumi juridisko personu pilnvarošanas risinājumā.
Projekta ID
22-TA-3345
Atzinuma sniedzējs
Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrija
Atzinums iesniegts
19.01.2023.
Saskaņošanas rezultāts
Saskaņots ar priekšlikumiem

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Aicinām noteikuma projekta 13. punktā iezīmēto finansējuma saņēmēja mērķauditorijas subjektu raksturojošo pazīmi  – “[..], kas veic pašvaldības deleģēto pārvaldes uzdevumu” - svītrot. Jo, tas, ka pašvaldības kapitālsabiedrībai tiek deleģētas tiesības un pienākums īstenot noteiktu (konkrētu) pārvaldes uzdevumu (caur deleģēšanas līgumu, Valsts pārvaldes iekārtas likuma 43.panta otrā daļa) nenozīmē, ka attiecīgās kapitālsabiedrības kompetencē ietilpst tai deleģētais pārvaldes uzdevums (Valsts pārvaldes iekārtas likuma 41. panta pirmā daļa). Turklāt deleģēšanu kā pārvaldes uzdevuma izpildes formu ir tiesīga izmantot vienīgi publiskā persona, kuras kompetencē ietilpst pārvaldes uzdevums, tas ir, pašvaldība.

Papildus vēršam uzmanību, ka pašvaldības autonomo funkciju izpildes nodrošināšanai (likuma “Par pašvaldībām” 14. panta pirmās daļas 1. punkts (zaudēs spēku ar 2023. gada 1. janvāri), savukārt jaunajā Pašvaldību likumā (stāsies spēkā ar 2023. gada 1. janvāri),  minēto kompetenci iezīmēs 10. panta pirmās daļas 9. punkts), pirmkārt, izveido pašvaldības iestādes, kas atbilstoši ārēja normatīvā akta regulējumam ir par attiecīgo jomu atbildīgā institūcija pašvaldībā, un otrkārt, saskaņā ar Valsts pārvaldes iekārtas likuma regulējumu dibina kapitālsabiedrības vai iegūst līdzdalību esošajās kapitālsabiedrībās. Pašvaldības iestādes kompetencē tiek noteikta iestādes nolikumā, savukārt kapitālsabiedrībām - statūtos. Tādējādi, lai pašvaldību izveidotās iestādes un to dibinātās kapitālsabiedrības kvalificētos kā noteikumu projekta 13. punktā iekļaujošā mērķauditorija (finansējuma saņēmējas) tām jābūt tiesīgām īstenot attiecīgās jomas kompetenci, kas noteikta nolikumā vai statūtos.
 
Piedāvātā redakcija
-
2.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Noteikumu projekta anotācijā norādīts, ka “2021. gada beigās rindā uz pašvaldību ilgstošas aprūpes institūciju pakalpojuma saņemšanu bija 301 seniors, kas ir par 220 mazāk nekā uz 2020. gada beigām.” Savukārt, mērķrādītājs, kas noteikts noteikumos: “7.2. līdz 2024. gada 31. decembrim – jaunu vietu nodrošināšana 852 senioriem tādu ilgtermiņa aprūpes pakalpojumu saņemšanai, kas pietuvināti ģimeniskai videi.”

Būtu nepieciešams anotāciju papildināt ar iemesliem un informāciju par to, kāpēc plānots izveidot gandrīz 3 reizes vairāk vietu, nekā ir pieprasījums šobrīd.
 
Piedāvātā redakcija
-
3.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Anotācijā ir norādīts, ka  “[..] tipveida būvprojekta izmantošanas mērķauditorija būs pašvaldības, pašvaldību iestādes un pašvaldību kapitālsabiedrības, kas veic pašvaldības deleģēto pārvaldes uzdevumu un kas [...] atlases rezultātā varēs saņemt Atveseļošanas fonda finansējuma atbalstu projektu īstenošanai un senioru ĢVPP sniegšanas infrastruktūras izveidei”. Ministrija vērš uzmanību uz pārvaldes uzdevumu deleģēšanas institūta būtību, proti, pašvaldību tiesības deleģēt to kompetencē esošus pārvaldes uzdevumus izriet no Valsts pārvaldes iekārtas likuma (VPIL) 40. panta pirmās daļas un 41. panta pirmās daļas, kā arī likuma “Par pašvaldībām” 15. panta ceturtās daļas (zaudēs spēku ar 2023. gada 1. janvāri, kad tā vietā stāsies jaunais Pašvaldību likums, un minēto kompetenci iezīmes šā likuma 7. pants). Atbilstoši VPIL likuma regulējumam par pastarpinātās pārvaldes iestādes uzdevumu deleģēšanu lemj attiecīgās atvasinātās publiskās personas orgāns, kas nozīmē, ka par pašvaldības (tās iestādes) uzdevumu deleģēšanu lemj pašvaldības dome, vienlaikus nosakot, ka privātpersonai (paskaidrojums, privātpersona VPIL izpratnē ir privāto tiesību subjekts (fiziskas personas un privāto tiesību juridiskas personas), piemēram, kapitālsabiedrības (tajā skaitā pašvaldību kapitālsabiedrības), biedrības, nodibinājumus) pārvaldes uzdevumu var deleģēt ar ārēju normatīvo aktu vai līgumu, ja tas paredzēts ārējā normatīvajā aktā, ievērojot deleģēšanas privātpersonai ierobežojumus. Bez tam VPIL regulējums noteic gadījumus, kādos izbeidz deleģēšanas līgumu, tajā skaitā pēc viena līdzēja uzteikuma atbilstoši likumā vai pašā deleģēšanas līgumā noteiktajam, kā arī iezīmē minimālo deleģēšanas līguma izpildes ietvaru līdz vienam gadam. Ņemot vērā minēto aicinām anotācijā un noteikuma projekta 13. punktā iezīmēto finansējuma saņēmēja mērķauditorijas subjekta raksturojošo pazīmi  – “[..], kas veic pašvaldības deleģēto pārvaldes uzdevumu” - svītrot. Jo, tas, ka pašvaldības kapitālsabiedrībai tiek deleģētas tiesības un pienākums īstenot noteiktu (konkrētu) pārvaldes uzdevumu (caur deleģēšanas līgumu, VPIL 43.panta otrā daļa) nenozīmē, ka attiecīgās kapitālsabiedrības kompetencē ietilpst tai deleģētais pārvaldes uzdevums (VPIL 41. panta pirmā daļa). Turklāt deleģēšanu kā pārvaldes uzdevuma izpildes formu ir tiesīga izmantot vienīgi publiskā persona, kuras kompetencē ietilpst pārvaldes uzdevums, tas ir, pašvaldība.
 
Piedāvātā redakcija
-