Atzinums

Projekta ID
21-TA-569
Atzinuma sniedzējs
Tieslietu ministrija
Atzinums iesniegts
11.04.2022.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Noteikumu projekts
Iebildums
Saskaņā ar Ministru kabineta 2009. gada 3. februāra noteikumu Nr. 108 "Normatīvo aktu projektu sagatavošanas noteikumi" (turpmāk - noteikumi Nr. 108) 100.2. apakšpunktu noteikumu projekta pirmajā punktā raksta (pārraksta) likumā noteikto pilnvarojumu Ministru kabinetam. Ņemot vērā minēto, lūdzam atbilstoši precizēt noteikumu projekta 1. punktu, precīzi atspoguļojot tajā likuma "Par aviāciju" 54. panta trešajā daļā ietverto deleģējumu, nepieciešamības gadījumā precizējot arī citas noteikumu projekta normas, vai skaidrot noteikumu projekta anotācijā noteikumu projekta 1. punktā ietvertā noteikumu projekta satura atbilstību iepriekš minētajam deleģējumam.
 
Piedāvātā redakcija
-
2.
Noteikumu projekts
Iebildums
 Ņemot vērā, ka valsts akciju sabiedrība "Latvijas gaisa satiksme" ir arī aeronavigācijas informācijas pakalpojumu sniedzējs, bet noteikumu projektā norādīts gan uz minēto sabiedrību, gan pakalpojumu sniedzēju, lūdzam izvērtēt un vienveidot noteikumu projektā lietoto terminoloģiju, nepieciešamības gadījumā skaidrojot, kādos gadījumos valsts akciju sabiedrība "Latvijas gaisa satiksme" veic uzdevumus, kuri nav saistīti ar aeronavigācijas informācijas pakalpojumu sniegšanu, sniedzot atbilstošu pamatojumu noteikumu projekta anotācijā..
 
Piedāvātā redakcija
-
3.
Noteikumu projekts
Iebildums
Saskaņā ar noteikumu Nr. 108 3.2. apakšpunktu lūdzam izvērtēt un noteikumu projekta 5. punktā nedublēt likuma "Par aviāciju" 54. panta otro daļu, piemēram, paredzot, ka valsts akciju sabiedrība "Latvijas gaisa satiksme" attiecīgās darbības veic, ievērojot regulas Nr.2017/373 , kā arī šo noteikumu prasības.
Piedāvātā redakcija
-
4.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam noteikumu projekta 6., 18., 22. un 23. punktā (nepieciešamības gadījumā arī cituviet atsaucēs uz attiecīgās regulas pielikumiem) norādīt konkrētas Komisijas 2017. gada 1. marta Īstenošanas Regulas (ES) Nr.2017/373​, ar ko nosaka kopīgas prasības gaisa satiksmes pārvaldības/aeronavigācijas pakalpojumu sniedzējiem un citu gaisa satiksmes pārvaldības tīkla funkciju nodrošinātājiem un to uzraudzībai, ar ko atceļ Regulu (EK) Nr.482/2008, Īstenošanas regulas (ES) Nr.1034/2011, (ES) Nr.1035/2011 un (ES) 2016/1377 un groza Regulu (ES) Nr 677/2011 (turpmāk – regula Nr. 2017/373), vienības, tādējādi atvieglojot noteikumu projekta piemērošanu praksē.
Piedāvātā redakcija
-
5.
Noteikumu projekts
Iebildums
Vēršam uzmanību, ka no noteikumu projekta 6. punkta un tā anotācijas neizriet, kāda konkrēti ir Civilās aviācijas aģentūras kompetence (tiesības un pienākumi) atbilstoši minētajam punktam, tai skaitā kādos konkrēti jautājumos, turklāt minētās aģentūras kompetence ir izsmeļoši regulēta likumā "Par aviāciju", ko nav pieļaujams dublēt noteikumu projektā, kādēļ lūdzam atbilstoši precizēt noteikumu projektu un tā anotāciju.
Piedāvātā redakcija
-
6.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam precizēt noteikumu projekta 8. punktu. Norādām, ka noteikti informatīvi materiāli nav ārējo normatīvo aktu hierarhijā ietilpstoši dokumenti, nav saistoši privātpersonām, un tos nevar padarīt saistošus privātpersonām ar atsauci Ministru kabineta noteikumos vai citā ārējā normatīvajā aktā. Ja nepieciešams, lūdzam attiecīgās prasības iekļaut noteikumu projektā.
 
Piedāvātā redakcija
-
7.
Noteikumu projekts
Iebildums
Vēršam uzmanību, ka saskaņā ar Līguma par Eiropas Savienības darbību 288. panta otro daļu "regulas ir vispārpiemērojamas. Tās uzliek saistības kopumā un ir tieši piemērojamas visās dalībvalstīs."Regulas ir aizliegts pārņemt nacionālajos tiesību aktos un tās automātiski kļūst par nacionālās tiesību sistēmas sastāvdaļu. Regulu pārņemšanas aizliegums ir noteikts Eiropas Savienības Tiesas spriedumā lietā Nr. 39/72 Komisija pret Itāliju, kur tiesa noteica, ka regula automātiski ir nacionālās tiesiskās sistēmas sastāvdaļa. Tādēļ ir prettiesiski tādi nacionālie regulas normas īstenošanas mehānismi, kas rada šķēršļus regulas tiešam efektam un apdraud vienlaicīgu un vienādu tās piemērošanu Eiropas Savienībā, bet tai pašā laikā ir jānodrošina to tiešā piemērošana katrā dalībvalstī. Tas nozīmē, ka dalībvalstij ir pienākums nodrošināt tādu normatīvo bāzi, lai regulas būtu iespējams tieši piemērot. Tātad, dalībvalsts izstrādā tiesību aktus regulas piemērošanai tikai gadījumos, ja regulā ir tieši paredzēts dalībvalstij kāds konkrēts pienākums, piemēram, jānosaka kompetentā vai atbildīgā iestāde, jāparedz sankcijas vai sods par regulas normu pārkāpumu vai nepildīšanu, jānosaka administratīvā procedūra regulā noteikto pasākumu īstenošanai u.tml. Saistībā ar minēto lūdzam:
pirmkārt, noteikumu projekta anotācijā sniegt pamatojumu regulas Nr.2017/373 III pielikuma 1. papildinājuma "Aeronavigācijas datu katalogs" nacionālo paplašinājuma izstrādei, atbilstoši aizpildot tās 5.4. sadaļas 1. tabulu. Ja attiecīgu pamatojumu nav iespējams sniegt, lūdzam atbilstoši precizēt noteikumu projekta 10. un 11. punktu;
otrkārt, noteikumu projekta 13. punktā nedublēt noteikumu Nr. 2017/373 regulas Nr. 2017/373 III pielikuma ATM/ANS.OR.A.085. punkta "c" apakšpunktu.
Piedāvātā redakcija
-
8.
Noteikumu projekts
Iebildums
Vēršam uzmanību, ka no noteikumu projekta 10. punkta un tā anotācijas skaidri neizriet datu un aeronavigācijas informācijas ģenerēšanas juridiskais raksturs, tai skaitā, vai tās ietvaros tiek īstenota valsts vara. Norādām, ka atbilstoši Valsts pārvaldes iekārtas likuma 10. panta pirmajai daļai valsts pārvalde ir pakļauta likumam un tiesībām. Tā darbojas normatīvajos aktos noteiktās kompetences ietvaros. Attiecīgi lūdzam precizēt noteikumu projektu un paredzēt attiecīgo atbildīgo personu noteikšanu noteikumu projektā vai sniegt atbilstošu skaidrojumu par minēto noteikumu projekta anotācijā.
Piedāvātā redakcija
-
9.
Noteikumu projekts
Iebildums
Tiesiskās noteiktības nolūkā lūdzam noteikumu projekta 13.12. apakšpunktā skaidrot, ar kādiem tiesību subjektiem ir jāsadarbojas, lai pārliecinātos, ka aeronavigācijas informācijas produktos lietotājiem tiek nodrošināta spēkā esošu aeronavigācijas datu un aeronavigācijas informācijas publikācija.
Piedāvātā redakcija
-
10.
Noteikumu projekts
Iebildums
Saskaņā ar noteikumu Nr. 108 3.3. apakšpunktu lūdzam nodrošināt, ka savstarpēji nedublējas noteikumu projekta 13. un 15. punktā ietvertais tiesiskais regulējums. Piemēram, ierosinām noteikumu projekta 13. punktā ietverto regulējumu attiecībā uz formālās vienošanās saturu ietvert 15. punktā.
Piedāvātā redakcija
-
11.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam izvērtēt un noteikumu projekta anotācijā skaidrot noteikumu projekta 18. punkta juridisko slodzi, tai skaitā norādot, vai formālā vienošanās ir jānoslēdz atbilstoši labojumiem, un skaidrojot sekas, ja formālās vienošanās saturā netiek veikti attiecīgie labojumi. Norādām, ka salīdzinājumam Ministru kabineta 2014. gada 19. septembra noteikumi Nr. 487 "Aeronavigācijas informācijas sagatavošanas un izplatīšanas kārtība" (turpmāk - noteikumi Nr. 487) paredz, ka Civilās aviācijas aģentūrai formālā vienošanās ir jāsaskaņo. Nepieciešamības gadījumā lūdzam precizēt noteikumu projektu.
Piedāvātā redakcija
-
12.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam izvērtēt un noteikumu projekta 18. punktā paredzēt konkrētu termiņu ierosinājuma pusēm veikt atbilstošus labojumus formālās vienošanās saturā izteikšanai, tādējādi nodrošinot nepārprotamu minētās normas izteiksmi.
Piedāvātā redakcija
-
13.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam precizēt noteikumu projekta 19. punkta ievaddaļu, norādot atskaites punktu piecu darbdienu termiņa aprēķināšanai, tādējādi nodrošinot nepārprotamu minētās normas izteiksmi.
Piedāvātā redakcija
-
14.
Noteikumu projekts
Iebildums
Tiesiskās noteiktības nolūkā lūdzam noteikumu projekta 22. punktā norādīt, par kādām kvalitātes prasībām ir runa, t.i., vai ar attiecīgām prasībām saprotamas datu kvalitātes prasības, līdzīgi kā noteikumu projekta 23. punktā.
Piedāvātā redakcija
-
15.
Noteikumu projekts
Iebildums
Vēršam uzmanību, ka no noteikumu projekta 23.2. apakšpunkta nav skaidri saprotams, kādos gadījumos noraidāma, bet kādos - pārceļama saņemto aeronavigācijas datu tālākā apstrāde. Attiecīgi lūdzam atbilstoši precizēt noteikumu projekta 23.2. apakšpunktu. Norādām, ka atbilstoši juridiskās tehnikas prasībām tiesību normai ir jābūt skaidrai, lai tās lietotājs un piemērotājs gūtu nepārprotamu priekšstatu par saviem pienākumiem un tiesībām.
Piedāvātā redakcija
-
16.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam sniegt skaidrojumu, vai ar lidlauka ekspluatantiem noteikumu projekta 26. punktā saprotami vienīgi instrumentālo lidojumu veikšanai sertificētie lidlauka ekspluatanti, kuri minēti noteikumu projekta 4.4. apakšpunktā, vai arī citi tiesību subjekti. Nepieciešamības gadījumā lūdzam atbilstoši papildināt noteikumu projekta 4. un 14. punktu ar norādi uz citiem lidlauku ekspluatantiem.
Piedāvātā redakcija
-
17.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam izvērtēt un svītrot noteikumu projekta 28. punktu vai sniegt pamatotu skaidrojumu par attiecīgā punkta atbilstību regulas Nr. 2017/373 prasībām. Norādām, ka no minētās regulas neizriet, ka tās prasību piemērošanai būtu pieļaujams dalībvalstīm noteikt pārejas regulējumu.
Piedāvātā redakcija
-
18.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Iebildums
Pamatojoties uz noteikumu Nr. 617 9.1. apakšpunktu, lūdzam nodrošināt, ka noteikumu projekta anotācijā ir detalizēti skaidrota katras izdarītās būtiskās izmaiņas noteikumos Nr. 487 nepieciešamība un mērķis. Norādām,ka šobrīd, piemēram, nav skaidrota noteikumu projekta 26. punkta nepieciešamība un mērķis, bet skaidrota vienīgi minētā punkta būtība, tāpat, piemēram, no noteikumu projekta anotācijas nav saprotams, kādēļ attiecībā uz Latvijas Ģeotelpiskās informācijas aģentūru netiek attiecināts pienākums ģenerēt, sagatavot un iesniegt aeronavigācijas informācijas pakalpojumu sniedzējam aeronavigācijas datus digitālos datus par gaisa kuģu lidojumiem potenciāli bīstamiem objektiem (šķēršļiem) visā valsts teritorijā, kuru augstums virs to atrašanās vietas reljefa ir 100 metri vai vairāk u.tml. Sniedzot skaidrojumu noteikumu projekta anotācijā, lūdzam konsekventi sasaistīt minēto skaidrojumu ar konkrētu noteikumu projekta vienību vai vienībām.
Piedāvātā redakcija
-
19.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Iebildums
Noteikumu projekta anotācijā norādīts, ka atbilstoši noteikumu projekta 14. punktam Latvijas gaisa satiksme ar gaisa satiksmes pārvaldības un aeronavigācijas pakalpojumu (ATM/ANS) sniedzējiem, lidojuma procedūru izstrādes pakalpojumu sniedzējiem un instrumentālo lidojumu veikšanai sertificētiem lidlauka ekspluatantiem, noslēdzot formālo vienošanos, papildus regulas Nr. 2017/373 VI pielikuma AIS.OR.205. punktā noteiktajam minimālajam formālās vienošanās saturam, iekļauj tajā kārtību, kādā Latvijas gaisa satiksme pēc aeronavigācijas datu un aeronavigācijas informācijas izplatīšanas aeronavigācijas informācijas produktos, sadarbojas ar minētajām personām, lai pārliecinātos, ka aeronavigācijas informācijas produktos lietotājiem tiek nodrošināta spēkā esošu aeronavigācijas datu un aeronavigācijas informācijas publikācija. Saistībā ar minēto vēršam uzmanību, ka regulas Nr. 2017/373 AIS.OR.205. punktā nav noteikts minimālais formālās vienošanās saturs, kādēļ lūdzam atbilstoši precizēt anotācijā sniegt informāciju, bet noteikumu projekta 14. punktā ietvert korektu atsauci uz minētās regulas vienību, kas attiecīgās formālās vienošanās saturu paredz.
Piedāvātā redakcija
-
20.
Anotācija (ex-ante)
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Iebildums
Ņemot vērā, ka iepriekš ar noteikumiem Nr. 487 izpildītas saistības, kuras izriet no 1944. gada 7. decembra Konvencijas par starptautisko civilo aviāciju, lūdzam atbilstoši noteikumu Nr. 617 9.19. apakšpunktam papildināt noteikumu projekta anotācijas 5. sadaļu ar informāciju par minētajā konvencijā ietverto saistību izpildi, tai skaitā skaidrojot veicamos pasākumus vai uzdevumus, kas nepieciešami šo starptautisko saistību izpildei un to, kādā veidā tiks nodrošināta attiecīgo starptautisko saistību izpilde.
Piedāvātā redakcija
-
21.
Anotācija (ex-ante)
5.4. 1. tabula. Tiesību akta projekta atbilstība ES tiesību aktiem
Iebildums
Saskaņā ar uz Ministru kabineta 2021. gada 7. septembra noteikumu Nr. 617 "Tiesību akta projekta sākotnējās ietekmes izvērtēšanas kārtība" (turpmāk - noteikumi Nr. 617) 9.19. apakšpunktu, lūdzam noteikumu projekta anotācijas 5.4. sadaļas 1. tabulu:
pirmkārt, detalizējot šobrīd ietverto skaidrojumu, ņemot vērā, ka šobrīd vairākos gadījumos A ailē, tai skaitā attiecībā uz regulas Nr. 2017/373 3. panta 5. punkta "b" apakšpunkta prasību ieviešanu, ietvertas tiesību normas, kuras paredz atšķirīgu tiesisko regulējumu un nodrošinot, ka regulas pantam vai panta daļai un apakšpunktam, kura prasības ir jāievieš, korespondē nacionāla normatīvā akta pants, panta daļa vai punkts;
otrkārt, papildinot skaidrojumu par regulas Nr. 2017/373 prasību ieviešanu, ņemot vērā, ka vairākos gadījumos attiecīgs skaidrojums nav atrodams. Piemēram, šāds skaidrojums nav atrodams par regulas Nr. 2017/373 prasību ieviešanu noteikumu projekta 6., 10., 11. punktā, kā arī, piemēram, nav sniegts skaidrojums par minētās regulas 4. panta 5. punkta, III pielikuma ATM/ANS.OR.A.085.punkta "c" punkta 1. punktam, VI pielikuma u.c. prasību ieviešanu.
Nepieciešamības gadījumā lūdzam precizēt noteikumu projektu.
Piedāvātā redakcija
-
22.
Anotācija (ex-ante)
5.4. 1. tabula. Tiesību akta projekta atbilstība ES tiesību aktiem
Iebildums
Ņemot vērā, ka regula Nr. 2017/373 vairākos gadījumos (piemēram, regulas Nr. 2017/373 3.d panta 2. punkts, 4.a panta 2. punkts,  VI pielikuma AIS.TR.305. punkta "a" apakšpunkts) paredz rīcības brīvību, lūdzam atbilstoši aizpildīt noteikumu projekta anotācijas 5.4. sadaļu, papildinot aili (sniedzot pamatojumu) par dalībvalsts rīcības brīvības izmantošanu, norādot konkrētās regulas normas, kas paredz rīcības brīvību, kādā veidā minētā rīcības brīvība ir izmantota likumprojektā, un to, kādēļ ir vai nav izmantota regulā Nr. 2017/373 paredzētā rīcības brīvība.
 
Piedāvātā redakcija
-
23.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Lūdzam redakcionāli precizēt noteikumu projekta 11. punktu, paredzot, ka, piemēram, izmaiņas šo noteikumu 10. punktā minētajā "Aeronavigācijas datu katalogs" nacionālajā paplašinājumā Latvijas gaisa satiksme veic pēc savas iniciatīvas, nevis Latvijas gaisa satiksmes ierosinājuma.
Piedāvātā redakcija
-
24.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Lūdzam tehniski precizēt noteikumu projekta 12.1. apakšpunktu, korekti atsaucoties uz regulas Nr.2017/373 III pielikuma ATM/ANS.OR.A.085.  punkta "c" un "d" apakšpunktu (nevis punktu) "f" apakšpunkta (nevis punkta) "1" punktu (nevis apakšpunktu) un  "i" apakšpunktu (nevis punktu), liekot tos pēdiņās un neizmantojot pieturzīmi iekavas. Tāpat līdzīgi lūdzam attiecīgi precizēt noteikumu projekta anotāciju.
Piedāvātā redakcija
-
25.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Saskaņā ar noteikumu Nr. 108 44. un 124. punktu lūdzam noteikumu projektā neizmantot saīsinājumos abreviatūras.
Piedāvātā redakcija
-