Atzinums

Projekta ID
21-TA-1687
Atzinuma sniedzējs
Tieslietu ministrija
Atzinums iesniegts
04.01.2022.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Iebildums
Lūdzam no anotācijas 1.3. sadaļas apakšpunkta "Risinājuma apraksts" svītrot tekstu:
1) "Pēc būvdarbu pieņemšanas ekspluatācijā, Sabiedrība, atbilstoši Ministru kabineta 2012. gada 10. aprīļa noteikumu Nr. 263 "Kadastra objekta reģistrācijas un kadastra datu aktualizācijas noteikumi" 29. punktam un likuma "Par nekustamā īpašuma ierakstīšanu zemesgrāmatās" 36. pantam, tiks reģistrēta kā inženierbūves tiesiskas valdītājs" un
2) "Sabiedrībai ar pašvaldību pastāvēs iespēja noslēgt līgumus par pašvaldības zemes lietošanu, lai nodrošinātu Sabiedrības tiesiskajā valdījumā esošo inženierbūvju uzturēšanu, un tā pēc nekustamo īpašumu nodošanas atpakaļ pašvaldībai atradīsies uz šīs zemes",
jo šāds risinājums, kurā Sabiedrība kļūst par inženierbūvju tiesisko valdītāju, lai gan zemes īpašnieks būs valsts Zemkopības ministrijas personā, neatbilst tiesiskajam regulējumam, un konkrēti - zemes un ēkas vienotības principam (uz zemes uzcelta un cieši ar to savienota ēka atzīstama par tās daļu, tātad par zemes īpašnieka (konkrētajā gadījumā – valsts) īpašumu).
Proti, ņemot vērā Civillikuma 968.  pantā nostiprināto zemes un ēkas vienotības principu un Meža likuma 4. panta otro daļu, nekustamā īpašuma (zemes un būves) valdītājs būs Zemkopības ministrija, bet to pārvaldītājs - akciju sabiedrība “Latvijas valsts meži”, kas speciāli nodibināta šiem mērķiem. Līdz ar to secināms, ka tiesiskais valdītājs būs Zemkopības ministrija. Tieslietu ministrijas ieskatā, Sabiedrība kā valsts mežu pārvaldītājs atbilst Nekustamā īpašuma valsts kadastra likuma 7. panta trešās daļas 3. punktā ietvertajam termina “lietotājs” skaidrojumam.
Piedāvātā redakcija
Zemkopības ministrija sabiedrības izbūvētās inženierbūves tiesiskajā valdījumā iegūs, ievērojot Civillikuma 968. pantā nostiprināto principu, ka uz zemes uzcelta un cieši ar to savienota ēka atzīstama par tās daļu, tātad par zemes īpašnieka (konkrētajā gadījumā – valsts) īpašumu.
Ievērojot Publiskas personas mantas atsavināšanas likuma 42. pantā ietvertās prasības par attiecīgās mantas atpakaļ nodošanu pašvaldībai, ja iestāsies rīkojuma projektā 2. punktā minētais apstāklis un nekustamais īpašums vairs netiks izmantots norādītās funkcijas nodrošināšanai, nekustamais īpašums pēc tā sastāva datu aktualizācijas visā tā sastāvā tiks nodots Tukuma novada pašvaldībai.
2.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Iebildums
Lūdzam no anotācijas 1.3. sadaļas apakšpunkta "Problēmas apraksts" svītrot tekstu: "Nekustamā īpašuma valsts kadastra likuma 7. panta otrās daļas 3. punkta izpratnē par nekustamā īpašuma tiesisko valdītāju attiecībā uz būvi atzīstama persona, kurai ar līgumu ir noteiktas tiesības būvēt. Atbilstoši Nekustamā īpašuma valsts kadastra likuma 1. panta 7. punktam kadastra subjekts ir NĪVKIS reģistrēta kadastra objekta īpašnieks vai, ja tāda nav, — tiesiskais valdītājs, kā arī apbūves tiesīgais. Valsts nekustamā īpašuma pārvaldīšanas līguma (13.11.2017. noslēgts starp Zemkopības ministriju un Sabiedrību) 2.2.5. apakšpunktā Sabiedrībai ir noteiktas tiesības savas darbības nodrošināšanai uz normatīvajos aktos noteikta pamata bez atlīdzības uz pārvaldīšanā esošās zemes būvēt jaunas būves uz laiku, kas nav ilgāks par 30 gadiem",
jo minētais teksts neatbilst anotācijas 1.2. sadaļā norādītajam rīkojuma projekta mērķim, kā arī attiecīgu Ministru kabineta rīkojuma projektu izstrādes jaunākajai praksei (sk. Ministru kabineta rīkojuma projekta "Par Ludzas novada pašvaldības nekustamā īpašuma "Skripčina ceļš" pārņemšanu valsts īpašumā" anotāciju (https://vestnesis.lv/op/2021/218.14), Ministru kabineta rīkojuma projekta "Par Aizkraukles novada pašvaldības nekustamā īpašuma "Krievānu ceļš" pārņemšanu valsts īpašumā" anotāciju (https://vestnesis.lv/op/2021/184.9)).
Piedāvātā redakcija
-