Projekta ID
25-TA-564Atzinuma sniedzējs
Ekonomikas ministrija
Atzinums iesniegts
06.10.2025.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots
Iebildumi / Priekšlikumi
Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Likumprojekts (grozījumi)
Iebildums
Ekonomikas ministrija iebilst pret turpmāku Likumprojekta redakcijas virzību, jo 2025. gada 15. augustā notikušajā starpinstitūciju sanāksmē, kur piedalījās ostu pārvaldes, Finanšu ministrija, Ekonomikas ministrija un Satiksmes ministrija, tika panākta vienošanās Likumprojekta tekstā iekļaut normu, kas attiecas uz ostu izdevumiem, kas nav saistīti ar saimniecisko darbību: “Papildināt 8. panta piekto daļu ar 9. punktu šādā redakcijā: "9) izdevumi, kurus ostu pārvalde novirza ostu un speciālo ekonomisko zonu regulējošajos normatīvajos aktos noteikto funkciju un pienākumu veikšanai."
Likumprojekta 4. redakcijā šī norma tika svītrota, tās saturs tika iekļauts tikai Likumprojekta anotācijā. Ekonomikas ministrijas ieskatā šāda pieeja nav pieļaujama, jo likuma anotācija nav normatīvs akts, bet tikai paskaidrojošs materiāls bez juridiska spēka, un jautājuma regulēšana tikai anotācijā rada augstu tiesiskās nenoteiktības risku, jo anotācija nav patstāvīgs tiesību avots un no tās nevar atvasināt saistošas tiesību normas. Vienlaikus Augstākās tiesas Senāts 2024. gada 27. februāra spriedumā lietā SKA-335/2024 ir skaidri norādījis, ka tiesiskās sekas rada tikai likuma tekstā ietverta norma, un anotācija izmantojama tikai kā palīgavots, ciktāl tās saturs ir atspoguļots likumā.
Ņemot vērā minēto, Ekonomikas ministrija uzskata, ka, lai novērstu dažādas interpretācijas par ostu izdevumiem, kas ir apliekami vai neapliekami ar uzņēmumu ienākuma nodokli, minētā norma ir skaidri jāparedz tieši Likumprojektā, nodrošinot juridisko skaidrību un tiesisko noteiktību. Aicinām Finanšu ministriju papildināt Likumprojekta 8. panta piekto daļu ar 9. punktu šādā redakcijā: "9) izdevumi, kurus ostu pārvalde novirza ostu un speciālo ekonomisko zonu regulējošajos normatīvajos aktos noteikto funkciju un pienākumu veikšanai.""
Likumprojekta 4. redakcijā šī norma tika svītrota, tās saturs tika iekļauts tikai Likumprojekta anotācijā. Ekonomikas ministrijas ieskatā šāda pieeja nav pieļaujama, jo likuma anotācija nav normatīvs akts, bet tikai paskaidrojošs materiāls bez juridiska spēka, un jautājuma regulēšana tikai anotācijā rada augstu tiesiskās nenoteiktības risku, jo anotācija nav patstāvīgs tiesību avots un no tās nevar atvasināt saistošas tiesību normas. Vienlaikus Augstākās tiesas Senāts 2024. gada 27. februāra spriedumā lietā SKA-335/2024 ir skaidri norādījis, ka tiesiskās sekas rada tikai likuma tekstā ietverta norma, un anotācija izmantojama tikai kā palīgavots, ciktāl tās saturs ir atspoguļots likumā.
Ņemot vērā minēto, Ekonomikas ministrija uzskata, ka, lai novērstu dažādas interpretācijas par ostu izdevumiem, kas ir apliekami vai neapliekami ar uzņēmumu ienākuma nodokli, minētā norma ir skaidri jāparedz tieši Likumprojektā, nodrošinot juridisko skaidrību un tiesisko noteiktību. Aicinām Finanšu ministriju papildināt Likumprojekta 8. panta piekto daļu ar 9. punktu šādā redakcijā: "9) izdevumi, kurus ostu pārvalde novirza ostu un speciālo ekonomisko zonu regulējošajos normatīvajos aktos noteikto funkciju un pienākumu veikšanai.""
Piedāvātā redakcija
-
