Atzinums

Projekta ID
24-TA-2004
Atzinuma sniedzējs
Latvijas Republikas prokuratūra
Atzinums iesniegts
29.10.2024.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Noteikumu (grozījumu) projekts
Iebildums
Ģenerālprokuratūra izsaka iebildumus par Ministru kabineta noteikumu projekta 31. un 32.punktu, kas noteic, ka Ministru kabineta locekļu pavadošajai delegācijai tiek atlīdzināti ceļa izdevumi par biznesa klases pakalpojumu izmantošanu, kā arī tiek atlīdzināti lidostas piedāvātie paaugstināta servisa pakalpojumi. Uzskatām, ka šādi izdevumi ir nelietderīgi un nav ekonomiski pamatoti. Turklāt Ministru kabineta noteikumu projekta sākotnējās ietekmes novērtējuma ziņojumā (anotācijā) nav sniegt pamatojums tam, kādēļ Ministru kabineta locekļu pavadošajai delegācijai būtu nepieciešama šāda priekšrocība, kas nevajadzīgi palielina izmaksas.
Piedāvātā redakcija
-
2.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Iebildums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2010. gada 12. oktobra noteikumos Nr. 969 "Kārtība, kādā atlīdzināmi ar komandējumiem saistītie izdevumi"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojumā (turpmāk – Anotācija) norādīts, ka tas izstrādāts, lai nodrošinātu Ģenerālprokuratūras prokurora 2024. gada 12. marta iesniegumā Nr. N-131-2024-00158 “Par gaisa transporta līgumreisu pakalpojumu izmantošanas tiesiskumu” (turpmāk -prokurora iesniegums) norādīto prasību izpildi, pārtrauktu un turpmāk nepieļautu tiesību normu neatbilstošu piemērošanu, organizējot gaisa transporta līgumreisu pakalpojumus Ministru prezidenta komandējumos [..].

Prokurora iesniegumā bija norādīts, ka Valsts kancelejas viedoklis, ka Ministru kabineta 2010. gada 12. oktobra noteikumos Nr. 969 “Kārtība, kādā atlīdzināmi ar komandējumiem saistītie izdevumi” (turpmāk – Noteikumi Nr. 969) 32. punkts ļauj komandējumu vajadzībām no valsts budžeta apmaksāt gaisa transporta līgumreisu pakalpojumus, neatbilst normatīvajam regulējumam. Noteikumu 32. punkts ierobežo Ministru prezidenta un delegācijas locekļu transporta izdevumus komandējumos, nosakot, ka tie nevar būt lielāki kā maksa par pakalpojumu biznesa vai tai pielīdzinātajā klasē. Tāpat norādīts, ka Ģenerālprokuratūra neapstrīd, ka valsts augstāko amatpersonu pienākumu izpildes gaitā var rasties situācijas, kad komandējuma nodrošināšanā nepieciešams izmantot gaisa transporta līgumreisu pakalpojumus, tomēr šobrīd nepastāv normatīvais regulējums, kas reglamentētu gaisa transporta līgumreisu pakalpojumu saņemšanu un tas novedis pie nepamatotas Noteikumu Nr. 969 32. punkta tvēruma paplašināšanas pretēji Publiskas personas finanšu līdzekļu un mantas izšķērdēšanas novēršanas likumā ietvertajam likumības principam.

Neskatoties uz prokurora iesniegumā norādīto, Anotācijas 1.3. punkta “Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi” izklāsts ir tendēts uz to, ka pašreizējais regulējums ļauj augstākajām valsts amatpersonām izmantot speciālos gaisa transporta līgumreisus, tādējādi nepareizi interpretējot spēkā esošās tiesību normas.

Tiesību akta projekta anotācijai ir nozīmīga loma tiesību normas interpretācijā un skaidrošanā, kas būtiski ietekmē tiesību normas piemērošanu. Tai jāatbilst normatīvajam regulējumam, jāsniedz pietiekams pamatojums tiesību normas iztulkošanā, un tā nedrīkst maldināt tiesību normas piemērotāju.

Tā kā spēkā esošais normatīvais regulējums neparedz tiesības augstākajām valsts amatpersonām izmantot speciālos gaisa līgumreisus, prokuratūra iebilst Anotācijā ietvertajam izklāstam, ka pašreizējie noteikumi dod tiesības izmantot speciālos gaisa līgumreisus.  Uzskatām, ka Anotācija ir jāprecizē, izslēdzot no tās satura izklāstīto tekstu par tiesībām izmantot speciālos gaisa transporta līgumreisus.
 
Piedāvātā redakcija
-
Piekrītu
Paziņojums par sīkdatņu lietošanu
Lai nodrošinātu TAP portāla pieejamību, tā darbībai tiek izmantotas tikai obligātās tehniskās sīkdatnes. Esmu informēts par sīkdatņu izmantošanu un, turpinot darboties šajā vietnē, piekrītu to izmantošanai. Lasīt vairāk