Projekta ID
25-TA-1239Atzinuma sniedzējs
Klimata un enerģētikas ministrija
Atzinums iesniegts
20.06.2025.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots
Iebildumi / Priekšlikumi
Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Informatīvais ziņojums
Iebildums
Visā secinājumu daļā iztrūkst konkrētības, tai skaitā, kādas konkrētas rīcības nepieciešamas un kādā termiņā, lai nodrošinātu ZIZIMM pasākumu īstenošanu.
Piedāvātā redakcija
-
2.
Informatīvais ziņojums
Iebildums
Lūdzam papildināt 10. secinājumu, norādot, kuri tieši NEKP pasākumi rada izaicinājums un tieši kādus izaicinājumus, kas tiek darīts, lai tos risinātu. Tāpat, lūgums papildināt attiecīgo secinājumu un ziņojumu ar informāciju, kuri jauni risinājumi varētu tikt pielietoti, lai nodrošinātu ZIZIMM mērķu sasniegšanu – tieši šāds ir informatīvā ziņojuma izstrādes mērķis atbilstoši Ministru kabineta 2024. gada 9. jūlija sēdes protokolam Nr. 28 59.§ “Plāna projekts “Aktualizētais Nacionālais enerģētikas un klimata plāns 2021.–2030. gadam”” 7. punktam.
Tā pat norādām, ka, ja tiktu realizēti visi atjaunotajā NEKP iekļautie pasākumi laicīgi un pilnā apmērā saskaņā ar Mērķu scenāriju ZIZIMM mērķi tiktu sasniegti.
Tā pat norādām, ka, ja tiktu realizēti visi atjaunotajā NEKP iekļautie pasākumi laicīgi un pilnā apmērā saskaņā ar Mērķu scenāriju ZIZIMM mērķi tiktu sasniegti.
Piedāvātā redakcija
-
3.
Informatīvais ziņojums
Iebildums
Lūdzam papildināt Informatīvajā ziņojumā iekļauto ZIZIMM pasākumu sarakstu ar pasākumiem mitrāju kategorijā, tā kā šis ZIZIMM apakšsektors rada nozīmīgu apjomu no kopējām SEG emisijām.
Piedāvātā redakcija
-
4.
Informatīvais ziņojums
Iebildums
Tas, ka trūkst finansējums pasākumu īstenošanai, tika jau iezīmēts aktualizētajā NEKP, tāpēc lūdzam papildināt 5.nodaļu ar iespējām piesaistīt papildus finansējumu, kā, piemēram, analizēt iespēju pārskatīt šobrīd piemērojamo maksājumu efektivitāti un piemērošanas kārtību, fiskālos instrumentus (maksa par atmežošanu, NĪN, citi nodokļi, maksājumu, nodokļu diferencēšana, utml.).
Attiecīgi lūdzam 2. secinājumu papildināt jau ar nepieciešamajām darbībām papildus finansējuma piesaistei.
Attiecīgi lūdzam 2. secinājumu papildināt jau ar nepieciešamajām darbībām papildus finansējuma piesaistei.
Piedāvātā redakcija
-
5.
Informatīvais ziņojums
Iebildums
Lūdzam papildināt 1., 6. un 9. secinājumu ar nepieciešamajām, tālākajām darbībām, kā, piemēram, kuri konkrēti pasākumi ir ieviešami primāri ZIZIMM mērķu sasniegšanai, kādas darbības tiks veiktas, lai tos īstenotu.
Tāpat norādām, ka jau šobrīd ir jābūt skaidrs, kādus pasākumus klimata jomā būtu svarīgi realizēt no KLP nākamā perioda finansējuma un būt gatavībā aizstāvēt savas intereses. Sekmīgām diskusijām ir nepieciešams definēt nepieciešamās vajadzības.
Tāpat norādām, ka jau šobrīd ir jābūt skaidrs, kādus pasākumus klimata jomā būtu svarīgi realizēt no KLP nākamā perioda finansējuma un būt gatavībā aizstāvēt savas intereses. Sekmīgām diskusijām ir nepieciešams definēt nepieciešamās vajadzības.
Piedāvātā redakcija
-
6.
Informatīvais ziņojums
Iebildums
Norādām, ka 15.lpp izteiktais uzdevums "Pirms finanšu piesaistes ir nepieciešams izvērtēt gan esošo zemes izmantošanas veidu ekonomisko efektivitāti salīdzinājumā ar radīto CO2 daudzumu, gan to pasākumu kopumu, kuri varētu sniegt optimālu pienesumu ZIZIMM sektora mērķu sasniegšanai un nekonfliktē ar ES nākotnē provizoriski īstenojamo politiku, piemēram, oglekļa sertifikācijas praksi" ir šī informatīvā ziņojuma uzdevums un šis izvērtējums ir jāiekļauj tajā.
Piedāvātā redakcija
7.
Informatīvais ziņojums
Iebildums
Klimata un enerģētikas ministrija nepiekrīt informatīvā ziņojuma 2.nodaļas sadaļā "Enerģētika" izteiktajam apgalvojumam, ka "mežizstrādes samazinājums negatīvi ietekmētu enerģētiskās koksnes pieejamību", jo oficiāli pieejamā statistikā pēdējos gados ir uzskatāmi redzams, ka Latvijā primāro cietās biomasas energoresursu ražošana pietiekami lielā apjomā pārsniedz kopējo šo energoreusrsu patēriņu Latvijā, kur 2023.gadā cietā biomasas kurināmā kopējais patēriņš Latvijā bija tikai 55% no cietās biomasas kurināmā energoresursu ražošanas apjoma Latvijā (koksnes briketes Latvijā tika patērētas tikai 44% no saražotā apjoma, bet koksnes granulas - tikai 8%). Līdz ar to, ja Latvijā tiktu samazināts cietā biomasas kurināmā energoresursu ražošanas apjoms, tāpat Latvijā būtu iespējams patērēt šo kurināmā veidu vēsturiskajā apjomā.
Piedāvātā redakcija
-
8.
MK sēdes protokollēmuma projekts
Pieņemt zināšanai iesniegto informatīvo ziņojumu.
Iebildums
Lūdzam iekļaut konkrētas rīcības atbildīgajām iestādēm virzības nodrošināšanai uz ZIZIMM mērķu izpildi.
Piedāvātā redakcija
-
9.
Informatīvais ziņojums
Priekšlikums
Lūdzam papildināt 8. secinājumu ar konkrētām rīcībām, kā nodrošināt līdzsvarotu, ilgtspējīgu Latvijas attītību.
Piedāvātā redakcija
-
10.
Informatīvais ziņojums
Priekšlikums
Lūdzam precizēt 4.secinājumu.
Piedāvātā redakcija
Mežistrādes apjoma samazināšana neradīs ilgtermiņa SEG emisijas samazināšanas ietekmi ZIZIMM sektorā. Mežizstrādes apjoma samazināšanai ir eventuāla negatīva ietekme uz valsts ekonomiku un klimata mērķu sasniegšanu, jo koksnes izmantošana enerģētikā aizstāj fosilos resursus enerģētikā un oglekļietilpīgus materiālus būvniecībā.
11.
Informatīvais ziņojums
Priekšlikums
Lūdzam precizēt 8.lpp lietoto terminu "SEG emisiju ziņojums" , aizstājot ar "SEG inventarizācija".
Piedāvātā redakcija
-
12.
Informatīvais ziņojums
Priekšlikums
Lūdzam papildināt 8.lpp nodaļu "Kūdras resurss un nozare" ar informāciju par kūdras ieguves nozares pienesumu ekonomikā līdzīgi kā sniegta informācija par mežsaimniecību un lauksaimniecību.
Piedāvātā redakcija
-
13.
Informatīvais ziņojums
Priekšlikums
Norādām, ka būtu jāprecizē teikums 5.lpp: "Ievērojot ZIZIMM regulu, tiek uzskaitīta apmežošana, atmežošana, mežu apsaimniekošana, koksnes produkti, aramzemes, zālāji un mitrzemes, tāpēc grozījumi meža apsaimniekošanas normatīvajos aktos, kā arī pārmaiņas meža apsaimniekošanas praksē, sociālekonomiskajos apstākļos un tirgus situācijā nozīmīgi ietekmē sagaidāmos rezultātus."
Norādām, ka emisijas no mitrzemes tiek ziņotas, bet nav iekļautas uzskaitē (attiecībā uz 1.periodu 2021. - 2025.gads).
Norādām, ka emisijas no mitrzemes tiek ziņotas, bet nav iekļautas uzskaitē (attiecībā uz 1.periodu 2021. - 2025.gads).
Piedāvātā redakcija
-
14.
Informatīvais ziņojums
Priekšlikums
Lūdzam precizēt 5.lpp teikumu: "NEKP ir noteikts mērķis 2030. gadā ZIZIMM sektorā indikatīvi nodrošināt vismaz 644 000 tonnu CO2 piesaisti", jo, ja vēlas teikt "vismaz", korekti būtu norādīt mērķa nemainīgo daļu - 639 000 tonnu CO2.
Piedāvātā redakcija
NEKP ir noteikts mērķis 2030. gadā ZIZIMM sektorā indikatīvi nodrošināt vismaz 639 000 tonnu CO2 piesaisti.
15.
Informatīvais ziņojums
Priekšlikums
Lūdzam saīsinājumu sarakstā precizēt, ka tiek runāts par aktualizēto NEKP kā arī pievienot saiti uz rīkojumu, ar ko tas tika apstiprināts.
Piedāvātā redakcija
-
16.
Informatīvais ziņojums
Priekšlikums
Lūdzam nelietot tādu saīsinājumu kā "EK Atjaunojamās enerģijas direktīva", ko Direktīva 2018/2001 ir par atjaunīgo enerģiju, un tā ir Eiropas Parlamenta un Padomes direktīva nevis Eiropas Komisijas līmeņu tiesību akts.
Piedāvātā redakcija
-
17.
Informatīvais ziņojums
Priekšlikums
Klimata un enerģētikas ministrija lūdz informatīvā ziņojuma 2.nodaļas sadaļā "Enerģētika" iekļaut informāciju, ka cietās biomasas kurināmā ražošana nav galvenais mežizstrādes (meža ciršanas) nolūks, lai neradītu priekšstatu, ka mežizstrāde tiek veikta tieši kurināmā koksnes ieguvei, lai gan kurināmā koksnes ieguve / ražošana ir mežizstrādes blakusprodukts.
Piedāvātā redakcija
-
