Atzinums

PAZIŅOJUMS:
LVRTC informē, ka 27. aprīlī plkst. 00.00 (naktī no 26. uz 27. aprīli) uzsāks eParaksta sistēmu migrāciju uz jaunu tehnoloģisko platformu un tā ilgs aptuveni diennakti. Līdz ar pāreju uz jaunu tehnoloģisko platformu, eParaksta lietotājiem 27. aprīlī būs ierobežota eParaksta rīku darbība, bet pēc darbības atsākšanas visiem eParaksts mobile lietotājiem būs jāizveido jauna eParaksta parole. Tā kā darbu laikā nebūs pieejami eParaksta pakalpojumi, aicinām ieplānot veikt darbības sistēmās un dokumentu parakstīšanu savlaicīgi, jo 27. aprīlī organizācijas sistēmās e-Identitātes apliecināšana un parakstīšana nebūs iespējama. Vairāk informācijas eparaksts.lv portālā.
Projekta ID
22-TA-585
Atzinuma sniedzējs
Biedrība "Latvijas Izpildītāju un producentu apvienība"
Atzinums iesniegts
10.05.2022.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Likumprojekts (grozījumi)
Iebildums
Saskaņā ar Eiropas Parlamenta un Padomes Direktīvas 2019/790 par autortiesībām un blakustiesībām digitālajā vienotajā tirgū un ar ko groza Direktīvas 96/9/EK un 2001/29/EK  (turpmāk – Direktīva 2019/790) 5. pantu dalībvalstīm būtu jāievieš obligāti izņēmumi vai ierobežojumi attiecībā uz tekstizraces un datizraces tehnoloģijām, mācīšanas ilustrēšanu digitālajā vidē un kultūras mantojuma saglabāšanu. Joprojām būtu jāpiemēro Savienības tiesību aktos pastāvošie izņēmumi un ierobežojumi, arī tekstizracei un datizracei un izglītības un saglabāšanas darbībām, ciktāl tie neierobežo šajā direktīvā paredzētos obligātos izņēmumus, kas dalībvalstīm jāievieš savos tiesību aktos.
Neskatoties uz minēto formulējumu, likumprojekts “Grozījumi Autortiesību likumā”, kas saistīts ar Likumprojektā paredzētajiem grozījumiem Autortiesību likuma 21.pantā neparedz izslēgt atsevišķus darbu vai blakustiesību objektus no ierobežojuma tvēruma, kā to paredz Digitālā vienotā tirgus direktīvas 5. pants. LaIPA ieskatā vismaz divi no ar autortiesībām aizsargātiem objektiem – izglītības iestādēm paredzētie mācību materiāli un nošu izdevumi – būtu tieši izslēdzami no likumprojekta “Grozījumi Autortiesību likumā” 21. panta autortiesību ierobežojuma tvēruma.
LaIPA neapstrīd likumprojekta “Grozījumi Autortiesību likumā” 21. pantā paredzētā autortiesību ierobežojuma mērķa lietderību un vērtību pašu par sevi, tomēr tā sasniegšanai ir nepieciešama līdzsvarota pieeja. Lai Autortiesību likuma 21. panta regulējums būtu samērīgs, LaIPA uzskata, ka valstij ir jāizmanto Digitālā vienotā tirgus direktīvā paredzētie dažādo interešu līdzsvarojošie mehānismi. Saskaņā ar Direktīvas 2019/790 preambulas 24. apsvērumu dalībvalstīm vajadzētu palikt iespējai paredzēt, ka tiesību subjekti par savu darbu vai blakustiesību objektu digitālo izmantošanu saskaņā ar šajā direktīvā paredzēto izņēmumu vai ierobežojumu mācīšanas ilustrēšanai saņem taisnīgu atlīdzību. Nosakot taisnīgas atlīdzības līmeni, cita starpā pienācīgi būtu jāņem vērā dalībvalstu izglītības mērķi un kaitējums tiesību subjektiem. Likumprojekts “Grozījumi Autortiesību likumā” neparedz kritērijus, kad izņēmuma vai autortiesību ierobežojuma gadījumā tiesību īpašnieki saņemtu taisnīgu atlīdzību. LaIPA ieskatā atlīdzība būtu jāparedz vismaz tādos gadījumos, ja attiecīgo autortiesību vai blakustiesību objektu izmanto vienīgi tādā veidā, uz ko attiecas Autortiesību likumā paredzētie autortiesību ierobežojumi. Šāds regulējums neļautu rasties situācijām, kad darba radīšanā ieguldītās pūles tiesību īpašniekam netiktu kompensētas.
 
Piedāvātā redakcija
-