Atzinums

PAZIŅOJUMS:
Atcelta Valsts sekretāru 08.05.2025. sanāksme. Nākamā kārtējā Valsts sekretāru sanāksme plānota š.g. 15.maijā.
Projekta ID
24-TA-3307
Atzinuma sniedzējs
Finanšu ministrija
Atzinums iesniegts
21.02.2025.
Saskaņošanas rezultāts
Saskaņots ar priekšlikumiem

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Ņemot vērā to, ka Ministru kabineta (turpmāk - MK) noteikumu projekta deleģējumā iekļauta norāde uz Eiropas Savienības fondu 2021.—2027. gada plānošanas perioda vadības likuma 19.panta 6.punktu, kā arī ņemot vērā to, ka MK noteikumu projektā ir iekļautas vienkāršotās izmaksas, kā piemēram, MK noteikumu projekta 21.punktā norādītā netiešo izmaksu vienotā likme, lūdzam MK noteikumu 1.punktu papildināt ar apakšpunktu, kas nosaka, ka noteikumi nosaka vienkāršoto izmaksu piemērošanas nosacījumus un kārtību (kā tas bija iepriekšējā MK noteikumu projekta redakcijā).
Piedāvātā redakcija
-
2.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Saskaņā ar noteikumu projekta 13.punktu finansējuma saņēmējs ir valsts pārvaldes iestāde, kas ir atbildīga par vispārējās izglītības satura īstenošanas pārraudzību, koordinē atbalsta sistēmas darbību, lai nodrošinātu izglītības ieguvi izglītojamajiem ar īpašām vajadzībām, kā arī koordinē interešu izglītības sistēmas darbību un kas pēc projekta iesnieguma apstiprināšanas ir finansējuma saņēmējs. Noteikumu projekta anotācijā ir noteikts, ka šīs funkcijas pilda Valsts izglītības satura centrs (turpmāk - VISC), taču no 2025. gada 1. janvāra VISC ir pārtraucis savu darbību un VISC funkcijas un uzdevumus ir pārņēmusi Valsts izglītības attīstības aģentūra (turpmāk - VIAA).
Lai nerastos interpretācijas iespējas attiecībā uz to, kas šajā pasākumā ir uzskatāms par projekta iesniedzēju/ finansējuma saņēmēju, aicinām noteikumu projektā un anotācijā veikt precizējumus, norādot, ka šajā pasākumā projekta iesniedzējs/ finansējuma saņēmējs ir plānots VIAA
Piedāvātā redakcija
-
3.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Lūdzam nesvītrot noteikumu projekta 1.6. apakšpunktu, tā kā tiek plānots piemērot netiešo izmaksu likmi 15% apmērā no personāla izmaksām, kas ir vienkāršotās izmaksas.
Piedāvātā redakcija
-
4.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Ņemot vērā to, ka pakalpojuma (uzņēmuma) līgumu izmaksas tiek paredzētas noteikumu projekta 20.2.11.apakšpunktā, lūdzam precizēt noteikumu projekta 22.punktā minēto atsauci, aizstājot to ar noteikumu projekta 20.2.11. apakšpunktu.
Piedāvātā redakcija
Ja šo noteikumu 20.2.11. apakšpunkta ietvaros pakalpojuma sniedzējs ir fiziska persona un tā nav reģistrējusies Valsts ieņēmumu dienestā kā pašnodarbināta persona, attiecināmas ir arī darba devēja valsts sociālās apdrošināšanas obligātās iemaksas. 
5.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Noteikumu projekta anotācijā ir noteikts, ka projekta attiecināmās izmaksas ir attiecināmas no noteikumu projekta spēkā stāšanās dienas, taču noteikumu projekta 25. punktā ir noteikts, ka: "Pasākuma ietvaros finansējuma saņēmējam un šo noteikumu 16.4. apakšpunktā minētajam sadarbības partnerim izmaksas ir attiecināmas no Ministru kabineta noteikumu spēkā stāšanās. 
Aicinām salāgot redakcijas noteikumu projekta anotācijā un noteikumu projekta 25. punktā par projekta attiecināmo izmaksu attiecināmības termiņiem projekta iesniedzējam un tā sadarbības partnerim, kas noteikts noteikumu projekta 16.4. apakšpunktā. 
Piedāvātā redakcija
-
6.
Anotācija (ex-ante)
1.1. Pamatojums
Priekšlikums
Ņemot vērā to, ka MK noteikumu projektā un anotācijā nav norādīts, ka pasākumu īsteno vairākās atlases kārtās, lūdzam precizēt anotācijas 1.1. sadaļā norādīto MK noteikumu projekta nosaukumu un 1.2.sadaļā ietverto informāciju par to, ka noteikumu projekta mērķis ir noteikt projekta iesniegumu atlases kārtas īstenošanas nosacījumus.
Piedāvātā redakcija
-
7.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Vēršam uzmanību ka anotācijas 1.3 sadaļas paragrāfs:“Projektu īsteno saskaņā ar noslēgto vienošanos par projekta īstenošanu, bet ne ilgāk kā līdz 2027. gada 31. decembrim. Ņemot vērā indikatīvo pasākuma ieviešanas laika grafiku, projekta iesniegumu plānots apstiprināt 2025.gada rudenī. Pēc asistīvo tehnoloģiju apmaiņas sistēmas apraksta izveides un RUMIS uzlabojumu veikšanas tiks nodrošināta asistīvo tehnoloģiju izsniegšana izglītojamajiem. Plānots, ka pirmo reizi asistīvās tehnoloģijas tiks izsniegtas 2025./2026.m.g. 2.semestra sākumā, saņemot to atpakaļ fondā minētā semestra beigās. Otro reizi izsniegšana plānota 2026./2027.m.g. sākumā un saņemšana fonda atpakaļ minētā mācību gada beigās. Vienlaikus tiks sniegts atbalsts iesaistītajiem speciālistiem un izglītības iestāžu pedagogiem. Pēc tam notiks izmēģinājprojekta izvērtēšana un noslēgšana līdz 2027.gada beigām.” iet pretrunā ar anotācijas 1.3 sadaļā un regulas (ES) 2021/1060 65. pantā noteikto pienākumu nodrošināt sasniegto rezultātu ilgtspēju vismaz piecus gadus pēc noslēguma maksājuma veikšanas esošo budžeta līdzekļu ietvaros.
Attiecīgi lūgums papildināt anotāciju ar informāciju par to kā izglītojamiem tiks nodrošināta asistīvo tehnoloģiju izsniegšana vai pieejamība pēc 2026./2027 mācību gada.
Piedāvātā redakcija
-
8.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Lūdzam novērst pretrunu anotācijas 1.3.sadaļas paragrāfā: “Īstenojot projektu, finansējuma saņēmējs un sadarbības partneri nodrošina sasniegto ilgtspēju vismaz piecus gadus pēc noslēguma maksājuma veikšanas esošo budžeta līdzekļu ietvaros. Ilgtspēja ir noteikta attiecībā uz visu 4.2.1.2. pasākumu kopumā, savukārt attiecībā uz projekta ietvaros iegādātajiem asistīvo tehnoloģiju līdzekļiem tiek ņemts vērā tās ekspluatācijas laiks saskaņā ar Ministru kabineta  2018. gada 13. februāra noteikumos Nr. 87 “Grāmatvedības uzskaites kārtība budžeta iestādēs” noteikto. Finansējuma saņēmējs nodrošina ilgtspēju un rezultātu uzturēšanu vismaz piecus gadus pēc noslēguma maksājuma veikšanas nodrošina valsts budžeta līdzekļu ietvaros. Ņemot vērā, ka asistīvo tehnoloģiju apmaiņas sistēmas apraksts, tajā skaitā tiks noteiktas asistīvas tehnoloģijas, kas veidot asistīvo tehnoloģiju fondu, tiks veidots projekta īstenošanas laikā, pašlaik nav iespējams viennozīmīgi noteikt kā tiks nodrošināta iegādāto tehnoloģiju ilgtspēja un rezultātu uzturēšana. Ilgtspējas nodrošināšanas un rezultātu uzturēšanas alternatīvas tiks vērtētas, izstrādājot asistīvo tehnoloģiju apmaiņas sistēmas aprakstu.”
Šajā paragrāfā sniegtā informācija, ka pašlaik nav iespējams viennozīmīgi noteikt, kā tiks nodrošināta iegādāto tehnoloģiju ilgtspēja un rezultātu uzturēšana, ir pretrunā ar to, ka finansējuma saņēmējs un sadarbības partneri nodrošina sasniegto ilgtspēju vismaz piecus gadus pēc noslēguma maksājuma veikšanas esošo budžeta līdzekļu ietvaros, kā arī, ka finansējuma saņēmējs ilgtspēju un rezultātu uzturēšanu vismaz piecus gadus pēc noslēguma maksājuma veikšanas nodrošina valsts budžeta līdzekļu ietvaros.
Piedāvātā redakcija
-
9.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Noteikumu projekta 20.2.8. apakšpunktā ir noteikts, ka finansējuma saņēmēja vietējā transporta izmaksas (maksa par degvielu, maksa par sabiedriskā transporta izmantošanu)  tiek attiecinātas atbilstoši vadošās iestādes izstrādātajai metodikai “Vienas vienības izmaksu standarta likmes aprēķina un piemērošanas metodika 1 km izmaksām darbības programmas “Izaugsme un nodarbinātība” un Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.–2027.gadam  īstenošanai”, savukārt noteikumu projekta anotācijā ir minēts, ka: "Lai nodrošinātu atbalstāmo darbību īstenošanu, piemēram, asistīvo tehnoloģiju apmaiņas sistēmas darbības nodrošināšanā iesaistīto speciālistu un izglītības iestāžu darbinieku apmācību, izmēģinājumprojekta izvērtēšanu, ir paredzētas iekšzemes un darba braucienu izmaksas. Iekšzemes komandējumu izmaksas plānots segt atbilstoši Finanšu ministrijas metodikā „Vienas vienības izmaksu standarta likmes aprēķina un piemērošanas metodika iekšzemes komandējumu izmaksām darbības programmas “Izaugsme un nodarbinātība” īstenošanai” iekļautajiem nosacījumiem un papildus šim transporta izmaksas plāno, piemērojot Finanšu ministrijas metodiku „Vienas vienības izmaksu standarta likmes aprēķina un piemērošanas metodika 1 km izmaksām darbības programmas “Izaugsme un nodarbinātība” īstenošanai”.
Aicinām salāgot redakcijas noteikumu projekta anotācijā ar noteikumu projekta 20.2.8. apakšpunktā minēto, tostarp, veicot precizējumus vadošās iestādes metodikas nosaukumā.
Piedāvātā redakcija
-
10.
Anotācija (ex-ante)
8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību
Priekšlikums
Lūdzam papildināt anotācijas 8.1.2.apakšsadaļā “uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību” minēto ar informāciju, no kāda finansējuma avota Izglītības un zinātnes ministrija nepieciešamības gadījumā plāno nodrošināt Valsts izglītības informācijas sistēmas (VIIS) pilnveidi, neizmantojot projekta finansējumu.
Piedāvātā redakcija
-
11.
MK sēdes protokollēmuma projekts
2. Noteikt, ka Izglītības un zinātnes ministrija normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā pieprasa no 74. resora "Gadskārtējā valsts budžeta izpildes procesā pārdalāmais finansējums" programmas 80.00.00 "Nesadalītais finansējums Eiropas Savienības politiku instrumentu un pārējās ārvalstu finanšu palīdzības līdzfinansēto projektu un pasākumu īstenošanai" 4.2.1.2. pasākuma “Izveidot asistīvo tehnoloģiju  apmaiņas sistēmu izglītības iestādēm”  īstenošanai 2025. gadā līdz vienošanās noslēgšanai par projekta īstenošanu Valsts izglītības attīstības aģentūrai kā plānotajam finansējuma saņēmējam attiecināmo izmaksu segšanai nepieciešamo finansējumu līdz 150 000 euro apmērā.
Priekšlikums
Norādām, ka saskaņā ar 2018. gada 17. jūlija Ministru kabineta noteikumu Nr. 421 "Kārtība, kādā veic gadskārtējā valsts budžeta likumā noteiktās apropriācijas izmaiņas" 24.2. apakšpunktu, no 80.00.00. programmas līdzekļus izņēmuma kārtā pirms Eiropas Savienības fondu projektu iesnieguma apstiprināšanas sadarbības iestādē, ja Ministru kabinets, pamatojoties uz iesniegto argumentāciju un risku analīzi, ir pieņēmis lēmumu par konkrētā plānotā projekta izdevumu priekšfinansēšanu noteiktā apjomā un izdevumu pozīcijām atbilstoši projektā izvirzītajam mērķim. Ņemot vērā minēto, lūdzam papildināt anotāciju ar risku analīzi, kā arī ar detalizētiem aprēķiniem nepieciešamajam priekšfinansējumam 150 000 euro apmērā.
 
Piedāvātā redakcija
-
Piekrītu
Paziņojums par sīkdatņu lietošanu
Lai nodrošinātu TAP portāla pieejamību, tā darbībai tiek izmantotas tikai obligātās tehniskās sīkdatnes. Esmu informēts par sīkdatņu izmantošanu un, turpinot darboties šajā vietnē, piekrītu to izmantošanai. Lasīt vairāk