Atzinums

Projekta ID
22-TA-3389
Atzinuma sniedzējs
Finanšu ministrija
Atzinums iesniegts
17.01.2023.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Anotācija (ex-ante)
Pielikumi
Iebildums
Noteikumu projektā ietvertie grozījumi var ietekmēt programmas rādītāju novērtējumu. Vēršam uzmanību, ka programmas rādītāju novērtējums arī programmas grozījumu gadījumā jāveic pirms grozījumu apstiprināšanas Ministru kabinetā neatkarīgi no tā, vai programma ir uzsākta. Līdz ar to atkārtoti lūdzam pievienot anotācijas pielikumu, kurā aktualizēti dati par esošo atbalsta programmas īstenošanas gaitu, kā arī izvērtēta turpmāka atbalsta programmas ietekme, riski un sagaidāmie zaudējumi, finansiālais rezultāts un atbalsta programmas īstenošanas izmaksu noteikšanas principi, piemēram, atbilstība segtajam riskam, kredītriskam, izsniegšanas un ilgtermiņa darbības izdevumi, kā arī iekļauta informācija par zaudējumu segšanu, kas pārsniedz pirmo zaudējumu noteikto robežu, no piesaistītiem finanšu resursiem, kā arī informācija par maksas par Altum noslogoto kapitālu iecenošanu, maksas apmēru, kā arī pamatojumu par vadības izmaksas izmaiņām finanšu instrumentu griezumā, lai ievērotu Attīstības finanšu institūcijas likuma 12.panta trešajā un ceturtajā daļā noteikto, vai arī izvērtēt un apliecināt, ka noteikumu projektā ietvertie grozījumi neietekmē sākotnēji apstiprināto programmas rādītāju novērtējumu.
Piedāvātā redakcija
-
2.
Noteikumu konsolidētā versija
Iebildums
Ņemot vērā sniegto skaidrojumu anotācijā par Noteikumu 37.2.apakšpunkta normas interpretāciju, lūdzam pārskatīt un atbilstoši precizēt Noteikumu 37.2.apakšpunktu. Vēršam uzmanību, ka, skatot normu atrauti no anotācijā sniegtā skaidrojuma, varētu rasties nekorektas interpretācijas risks, t.i., no normas nav skaidrs, kādu intensitāti, neatkarīgi no ieguldījuma projekta atrašanās vietas, ja komersants gūst labumu vienā vai vairākos dažādas atbalsta intensitātes NUTS 3. līmeņa reģionos, šādos gadījumos būtu jāpiemēro.
Lūdzam anotācijā sniegt papildus skaidrojumu par sniegtajā piemērā (tabulā) norādīto saistībā ar programmatūras izmaksām par reģionu, kurā tiek gūts labums no ieguldījuma. Šobrīd nav skaidrs, kāpēc programmatūrai Vidzemē ir atbalsta intensitāte 30%.
Vai attiecīgi, ja, ņemot vērā to, ka programmatūru nevar nodalīt, tad gadījumos, ja no programmatūras labumu gūst dažādi reģioni, tai būtu jāpiemēro zemākā intensitāte, attiecīgi ar šādu informāciju lūdzam papildināt anotāciju, kā arī precizēt Noteikumu 37.2.apakšpunkta redakciju.
Piedāvātā redakcija
-
3.
Noteikumu konsolidētā versija
Iebildums
Normas nepārprotamai skaidrībai lūdzam precizēt Noteikumu 57.2.apakšpunktu piedāvātajā redakcijā:
Piedāvātā redakcija
57.2. sabiedrības “Altum” aizdevumam vai paralēlam aizdevumam, kas pārsniedz piešķirto kapitāla atlaidi, kopējo subsīdijas ekvivalentu aprēķina un nosaka, summējot kapitāla atlaides un aizdevuma vai paralēlā aizdevuma subsīdijas ekvivalenta daļas:
4.
Noteikumu konsolidētā versija
Iebildums
Atkārtoti vēršam uzmanību, ka stratēģiski svarīgiem projektiem nepieciešami pastiprināti komunikācijas pasākumi, attiecīgi lūdzam papildināt noteikumu projektu atbilstoši Finanšu ministrijas vadlīniju nr. 1 "Vadlīnijas informatīvā ziņojuma vai Ministru kabineta noteikumu izstrādei par Eiropas Savienības Atveseļošanas un noturības mehānisma plāna reformas vai investīcijas ieviešanu" 84. punktam. Papildus lūdzam precizēt arī skaidrojumu anotācijā. 
Piedāvātā redakcija
"nodrošina pastiprinātus informācijas un publicitātes pasākumus saskaņā ar Eiropas Parlamenta un Padomes 2021. gada 12. februāra Regulas Nr. 2021/241, ar ko izveido Atveseļošanas un noturības mehānismu, 34. pantu un Eiropas Komisijas un Latvijas Republikas Atveseļošanas un noturības mehānisma finansēšanas nolīguma 10. pantu, tai skaitā nodrošinot ne mazāk kā vienu konferenci šo noteikumu 41. punkta īstenošanai."
5.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Lūdzam anotācijas 1.3.sadaļā svītrot vienu no dubultā ietvertiem teikumiem: "Tādējādi, ja, piemēram, projektā paredzēti vairāki ieguldījumi, taču tikai ar vienu no šiem ieguldījumiem tiek gūts labums ne tikai reģionā, kur ir tā atrašanās vieta, bet arī kādā no reģioniem, kur attiecīgais ieguldījums fiziski neatrodas, tad zemāka atbalsta intensitāte tiek piemērota visam projektam, nevis tikai attiecīgajam ieguldījumam".
Piedāvātā redakcija
-
6.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Anotācijas 1.3. sadaļas apakšsadaļā “Problēmas apraksts” minēts, ka ar precizējumiem MK noteikumos noteikti komersantam izdevīgāki nosacījumi, savukārt apakšsadaļas “Risinājuma apraksts” pēdējā rindkopā ir norādīts, ka MK noteikumu projekts neparedz ietekmi uz uzņēmumiem, jo atbalsta programma vēl nav uzsākta, projekti, kas vēl nav iesniegti, tiks izvērtēti MK noteiktā kārtībā, netiks radīti labvēlīgāki apstākļi. Lūdzam izvērtēt un novērst pretrunu, precizējot atbilstošo informāciju anotācijā.
Piedāvātā redakcija
-
7.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Ņemot vērā, ka programma Ministru kabinetā apstiprināta 2022.gada 5. jūlijā, bet vēl nav uzsākta, lūdzam papildināt anotāciju, norādot iemeslus, kādēļ programma nav uzsākta, kā arī līdzšinējos un turpmāk plānotos programmas īstenošanas soļus un tiem atbilstošos termiņus.
Piedāvātā redakcija
-
8.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Atkārtoti lūdzam skaidrot anotācijā, vai/kā noteikumu projektā ietvertie grozījumi ietekmēs MK noteikumu 9. punktā ietverto rādītāju sasniegšanu.
Piedāvātā redakcija
-
9.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Atkārtoti lūdzam papildināt anotāciju ar informāciju, kāda ir investīcijas plānotā kopējā ietekme (vēlams kvantitatīvā izteiksmē) uz Eiropas Savienības 2030. gadam izvirzīto klimata mērķu sasniegšanu un 2050. gadam izvirzīto klimata neitralitātes mērķu sasniegšanu. Vienlaikus lūdzam skaidrot, vai visi investīcijas ietvaros īstenotie projekti tiks klasificēti kā stratēģiski svarīgi investīciju projekti saskaņā ar Eiropas Parlamenta un Padomes 2021. gada 12. februāra Regulu ES Nr. 2021/241, ar ko izveido Atveseļošanas un noturības mehānismu. Vēršam uzmanību, ka, ņemot vērā anotācijā norādīto programmas sasaisti ar Eiropas Savienības 2030. gadam izvirzīto klimata mērķu sasniegšanu un 2050. gadam izvirzīto klimata neitralitātes mērķu sasniegšanu, būtu loģiski sniegt pamatojumu, kā tieši tas tiks nodrošināts. Vienlaikus atzīmējam, ka apstāklis, ka programma vēl nav uzsākta, neliedz prognozēt programmas ietekmi uz Eiropas savienības klimata un klimata neitralitātes mērķiem, it īpaši, ja šāda sasaiste anotācijā jau ir konstatēta.
Piedāvātā redakcija
-
10.
Noteikumu konsolidētā versija
Priekšlikums
Ņemot vērā Eiropas Komisijas skaidrojumu par izslēgšanas kritēriju piemērošanu atbilstoši nacionālajam regulējumam, atbalstām noteikumu projekta 39.1 punkta precizēšanu atbilstoši Eiropas Savienības fondu 2021.—2027. gada plānošanas perioda vadības likuma 22.panta 2.daļā noteiktajam.
Piedāvātā redakcija
-