Atzinums

Projekta ID
22-TA-1925
Atzinuma sniedzējs
Latvijas Lielo pilsētu asociācija
Atzinums iesniegts
29.07.2022.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Likumprojekts (grozījumi)
Izslēgt 75. panta piekto daļu.
Iebildums
Saskaņā ar Dzīvokļa īpašuma likuma 10.panta pirmās daļas 5.punktu, dzīvokļa īpašniekam ir pienākums maksāt zemes nomas maksu vai likumisko lietošanas maksu par zemes lietošanas tiesībām, ja dzīvojamā māja atrodas uz citai personai piederošas zemes.
Saskaņā ar Publiskas personas finanšu līdzekļu un mantas izšķērdēšanas novēršanas likuma 5.panta pirmo daļu, publiskas personas mantu aizliegts nodot privātpersonai  bezatlīdzības lietošanā.
Līdzīgs tiesiskais regulējums, ja dzīvokļa īpašnieks kavē privatizācijai nodota valsts vai pašvaldības īpašumā esošā zemes gabala iegūšanu īpašumā (bez atlīdzības), noteikts likuma “Par valsts un pašvaldību dzīvojamo māju privatizāciju” 84.panta otrajā daļā.
 
Piedāvātā redakcija
Izteikt 75.panta piekto daļu šādā redakcijā:
“Ja dzīvojamā māja, kurā esošie dzīvokļi privatizēti saskaņā ar likumu “Par kooperatīvo dzīvokļu privatizāciju” un likumu “Par lauksaimniecības uzņēmumu un zvejnieku kolhozu privatizāciju” vai nopirkti šā panta otrajā daļā noteiktajā kārtībā, ir uzcelta uz fiziskās vai juridiskās personas zemes, dzīvokļu īpašniekiem ir pienākums maksāt zemes nomas maksu vai likumisko lietošanas maksu zemes īpašniekam par zemes, uz kuras atrodas privatizētais objekts, lietošanas tiesībām.”

 
2.
Likumprojekts (grozījumi)
6.
Iebildums
Izslēgt likuma “Par valsts un pašvaldību dzīvojamo māju privatizāciju” 85.panta piektās daļas pirmo teikumu.

Likuma “Par valsts un pašvaldību dzīvojamo māju privatizāciju” 85.panta pirmā, otrā un sestā daļas nosaka:
“(1) Dzīvojamai mājai funkcionāli nepieciešamā zemes gabala pārskatīšanu var ierosināt:
1) privatizētā objekta īpašnieks (dzīvokļa īpašnieks), kuram dzīvojamai mājai funkcionāli nepieciešamais zemes gabals nodots nomā uz 99 gadiem;
2) privatizētā objekta īpašnieks (dzīvokļa īpašnieks), ja dzīvojamai mājai noteiktais funkcionāli nepieciešamais zemes gabals pilnībā vai daļēji pieder citai fiziskajai vai juridiskajai personai;
3) dzīvojamai mājai funkcionāli nepieciešamā zemes gabala īpašnieks, kas nav privatizētā objekta īpašnieks.
 (2) Ja ir saņemts kaut viens ierosinājums par dzīvojamai mājai funkcionāli nepieciešamā zemes gabala pārskatīšanu, pašvaldība vienlaikus izvērtē arī citu dzīvojamām mājām funkcionāli nepieciešamo zemes gabalu pārskatīšanas nepieciešamību attiecīgā kvartāla robežās.
(6) Dzīvokļu īpašnieki ir tiesīgi ierosināt šā panta pirmās daļas 1. vai 2. punktā noteiktajā gadījumā dzīvojamai mājai funkcionāli nepieciešamā zemes gabala pārskatīšanu, izteikt apsvērumus dzīvojamai mājai funkcionāli nepieciešamā zemes gabala pārskatīšanas procesā, kā arī pārsūdzēt pašvaldības lēmumu attiecībā uz dzīvojamai mājai funkcionāli nepieciešamā zemes gabala pārskatīšanas uzsākšanu vai pārskatīšanu, ja to nolēmusi dzīvokļu īpašnieku kopība Dzīvokļa īpašuma likumā noteiktajā kārtībā.”.
Rīgas pilsētas administratīvajā teritorijā dzīvojamām mājām funkcionāli nepieciešamo zemes gabalu pārskatīšana, īstenojot nekustamā īpašuma konsolidāciju iespējama tikai pārskatot tās attiecīgā kvartāla robežas ietvaros, izstrādājot kvartāla tematisko plānojumu, ievērojot normatīvajos aktos - Rīgas teritorijas izmantošanas un apbūves noteikumi, Ministru kabineta 02.08.2016. noteikumi Nr. 505 „Zemes ierīcības projekta izstrādes noteikumi”, Zemes ierīcības likums u.c. ietvertos pamatprincipus par zemes vienību veidošanas kārtību.
Dzīvojamām mājām funkcionāli nepieciešamo zemesgabalu robežu pārskatīšana un funkcionāli nepieciešamo zemesgabalu robežu pārkārtošanai nepieciešamo (jauno) kvartāla tematisko plānojumu izstrāde ir finansiāli dārgs, darbietilpīgs, laikietilpīgs un sarežģīts process, kas sevī cita starpā ietver informācijas/ nosacījumu/ atzinumu pieprasīšanu no  institūcijām, personām (fiziskas, juridiskas), kas iesaistītas tematiskā plānojuma risinājumu īstenošanā par esošo situāciju kvartāla teritorijā (par dzīvojamām mājām funkcionāli piesaistīto zemesgabalu robežām, apbūves tehnisko rādītāju aprēķiniem, īpašuma statusu un piederību, funkcijām, kuras tiek nodrošinātas kvartāla teritorijā) u.tml., kā arī informācijas/ nosacījumu apkopošanu un izvērtēšanu.
Vidēji viena dzīvojamo māju kvartāla platība sastāda 8,9 hektāri, uz kura atrodas vidēji 20 dzīvojamās mājas, kvartāla pārskatīšanas izmaksas vidēji sastāda 36 400 euro, vienlaikus vēršam uzmanību, ka minētās izmaksas atbilstoši ekonomiskai situācijai nemainīgi aug, savukārt, lielākais daudzdzīvokļu dzīvojamām mājām funkcionāli nepieciešamo zemesgabalu noteikšanai (pārskatīšanai) izstrādātais tematiskais plānojums sastādīja 65,79 ha, ar apzināto/ pārskatīto 144 būvju skaitu, kuras no tām 60 bija daudzdzīvokļu dzīvojamās mājas.
Dzīvojamai mājai funkcionāli nepieciešamā zemes gabala pārskatīšanas uzsākšanai dzīvokļu īpašniekiem par to jāpieņem kopības lēmums ar balsojumu “par” 50% +1, kas praksē īstenojas vienas dzīvojamās mājas ietvaros, bet problēmas rada (praksē nerealizējas), ja tāds jāpieņem kvartālā esošām dzīvojamām mājām, kas savukārt pārskatīšanas ierosinātājam (piespiedu dalītā īpašuma izbeigšana Rīgas pilsētas administratīvajā teritorijā attiecināma ~ 118 258 privatizēto objektu īpašniekiem) veido nesamērīgu, neizpildāmu finansiālu, gan administratīvu slogu.
Tādējādi, lai sekmētu, īstenotu dzīvokļu īpašnieku, gan zemes īpašnieku tiesību līdzsvaru, pareizu nomājamās zemes platības noteikšanu, sakārtotu datus par nekustamiem īpašumiem Nekustamā īpašuma valsts kadastra informācijas sistēmā, kas ir par pamatu attiecīgā nekustamā īpašuma kadastrālās vērtības noteikšanai, kā arī turpmāku piespiedu dalītā īpašuma izbeigšanas procesu, ar Rīgas domes saistošajiem noteikumiem tika noteikts, ka dzīvojamām mājām funkcionāli nepieciešamo zemes gabalu pārskatīšanas izpilde tiek nodrošināta Rīgas pilsētas pašvaldības (Rīgas pašvaldības dzīvojamo māju privatizācijas komisijas) apstiprinātā budžeta ietvaros.
Ņemot vērā esošā/ veicamā darba apjomu (daudzdzīvokļu dzīvojamām mājām funkcionāli nepieciešamo zemes gabalu pārskatīšanas procesus) t.sk. budžeta, administratīvā resursa iespējas, Komisijai praktiski nav iespējams veikt daudzdzīvokļu dzīvojamām mājām funkcionāli nepieciešamo zemes gabalu pārskatīšanu likuma “Par valsts un pašvaldību dzīvojamo māju privatizāciju” noteiktajā zemesgabalu pārskatīšanas procesuālajā termiņā.
Vienlaikus vēršam Jūsu uzmanību, ka daudzdzīvokļu dzīvojamās mājas funkcionāli nepieciešamā zemes gabala pārskatīšanas ierosinātājam uzzinot dzīvojamo māju kvartāla tematiskā plānojuma pārskatīšanas augstās izmaksas, viņš vairs nav ieinteresēts minētā kvartāla pārskatīšanas procesā, savukārt, pārskatīt tikai ierosinātai daudzdzīvokļu  dzīvojamai mājai funkcionāli nepieciešamo zemes gabalu neatļauj Rīgas valstspilsētas pašvaldības teritorijas attīstības plānošanas dokumenti.
Minētais priekšlikums nodrošinās to, ka katrai dzīvojamai mājai tiks izveidota un Nekustamā īpašuma valsts kadastra informācijas sistēmā reģistrēta zemes gabala platība, kura nepieciešama attiecīgās dzīvojamās mājas uzturēšanai, apsaimniekošanai un funkcionēšanai, nosakot pareizu nomājamās zemes gabala platību, ko pie esošā darba apjoma procesuāli nav iespējams nodrošināt.
 
Piedāvātā redakcija
-