Atzinums

Projekta ID
24-TA-685
Atzinuma sniedzējs
Kultūras ministrija
Atzinums iesniegts
18.06.2024.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Anotācija (ex-ante)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Iebildums
Kultūras ministrija uztur iepriekš izteikto iebildumu par to, ka profesionālās ievirzes pedagogiem darba slodzes līdzsvarošanā ar 2025.gada 1.septembri tiek pasliktināta situācija, kas nav pieļaujams  (izziņas 26.punkts) . Lūdzam nevirzīt anotācijas pielikumā tādu slodzes sadalījumu, kas pasliktina profesionālās ievirzes pedagogu slodzes sadalījumu. Pēc Kultūras ministrijas aprēķiniem pamatots ievirzes pedagogu slodzes sadalījums būtu 22/40, jeb 55% mācību stundām un 45% citiem pienākumiem. 
Piedāvātā redakcija
-
2.
Anotācija (ex-ante)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Iebildums
Jau iepriekš esam norādījuši, ka profesionālās vidējās izglītības pedagogiem mācību stundas (nodarbības)  apmērs var būt lielāks nekā 40 minūtes. Līdz ar to nav skaidrs, vai tiešām turpmāk visiem pedagogiem plānots noteikt vienotu mācību stundas garumu, un  lūdzam vai nu precizēt anotācijas pielikumu, vai skaidrot anotācijā kā tiks noteikts slodzes sadalījums gadījumos, kad tas ir lielāks nekā 40 minūtes. 
Piedāvātā redakcija
-
3.
Anotācija (ex-ante)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Iebildums
Anotācijas 3.pielikumāa 6., 7. un 8.punktā noteiktā  slodzes sadalījuma kopsumma pārsniedz 100%, t.i., 67% + 43% = 110%.  Līdz ar to ir nepieciešams pārskatīt formulējumus kolonnā "Darba slodzes sadalījums nedēļā (astronomiskās stundas)". ja citiem pienākumiem tiek paredzēts "2) ne mazāk kā 67% laiks citiem pienākumiem, tai skaitā laiks citiem ar mācību priekšmetu saistītiem pienākumiem ne mazāk kā attiecībā 3:4 pret mācību stundu laiku" nav loģiski iespējams, ka mācību stundām paredzētais apjoms ir lielāks par  33%. 
Piedāvātā redakcija
-
4.
Anotācija (ex-ante)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Iebildums
Anotācijā pēc būtības nav skaidrots tas, kāpēc  iepriekš skaņošanā sūtītais noteikumu pielikums tiek pārveidots kā anotācijas pielikums un kāpēc tajā nav piemērotas 2023. gada 18. aprīļa Ministru kabineta rīkojuma Nr. 226 " Par pedagogu zemākās darba samaksas likmes pieauguma grafiku laikposmam no 2023. gada 1. septembra līdz 2025. gada 31. decembrim" pielikumā paredzētais pedagogu zemākās vienas stundas likmes pieaugums no 2025.gada 1.janvāra līdz 10,35 euro. Līdz ar to nav skaidrs pamatojums kāpēc tieši šobrīd ir jāvirza kā anotācijas pielikums slodzes sadalījuma izmaiņas ar 01.09.2025., kā arī nav nav skaidrs kāda būs rīcība gadījumā, ja līdz 01.09.2025.gadam būs nepieciešamība noteikt savādāku slodzes sadalījumu pedagogiem. 
Piedāvātā redakcija
-
5.
Anotācija (ex-ante)
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Iebildums
Kultūras ministrija uztur iepriekš izteikto iebildumu par  korektas finansiālās ietekmes norādīšanu par Kultūras ministrijas resoram nepieciešamo papildu finansējumu  (izziņas 7.punkts), vienlaikus precizējot iepriekš norādīto finansiālo ietekmi.  Lūdzam precizēt anotācijas 3.sadaļā norādīto informāciju, paredzot ka Kultūras ministrijas resoram nepieciešamais finansējums 2024.gada 4 mēnešiem ir 1 186 953 euro, 2025.gadam un turpmākajiem gadiem ik gadu nepieciešamais finansējums ir: 1) 3 560 856 euro, ja no 01.01.2025.gada netiek palielināta pedagogu zemākā stundas samaksas likme;  vai 2) 3 862 516 euro, ja no 01.01.2025. tiek palielināta pedagogu zemākā stundas samaksas likme līdz 10,35 euro. 
Vienlaikus norādām, ka Kultūras ministrija nepiekrīt Finanšu ministrijas iebildumam par to, ka nav pamatos papildu finansējuma pieprasījums Kultūras ministrijas padotībā esošo izglītības iestāžu slodžu balansam. 
Kultūras ministrija telefoniski sazinoties ar Finanšu ministrijas atzinuma sniedzēju noskaidroja, ka Finanšu ministrijas izteiktais iebildums ir pamatots ar MK noteikumu projekta “Grozījumi Ministru kabineta 2016. gada 5. jūlija noteikumos Nr. 445 "Pedagogu darba samaksas noteikumi"” (23-TA- 2259), kas tika veikti 2023.gada decembrī, projekta izziņas 21.punktā ietverto Izglītības un zinātnes ministrijas  skaidrojumu par to, kāpēc netika ņemts vērā Kultūras ministrijas priekšlikums par nepieciešamību norādīt papildu informāciju par faktisko Kultūras ministrijas resoram nepieciešamo papildu finansējumu. Kultūras ministrija, izvērtējot izziņas 21.punktā sniegto atsauci secina, ka  Izglītības un zinātnes ministrija  būtībā atsaucas uz Ministru kabineta  03.10.2023. sēdes protokola Nr. 48 21. § 3.un 5.punktu, kas tika pieņemts saistībā ar  MK 03.10.2023. rīkojuma Nr.649 “Par apropriācijas pārdali” (turpmāk – MK rīkojums Nr.649), kas pēc būtības paredz finansējuma pārdali tikai Izglītības un zinātnes ministrijas resoram. MK rīkojuma Nr.649 anotācijā norādītā finansiālā ietekme Kultūras ministrijas resoram   (347 527 euro 2024.gadā) ir norādīta nekorekti, neietverot Kultūras ministrijas aprēķinus par slodzes balansam nepieciešamo finansējumu.  Vienlaikus jānorāda, ka MK rīkojums Nr.649 netika iesniegts saskaņošanai Kultūras ministrijai, tas TAP tika saskaņots tikai ar Finanšu ministriju.  
Ņemot vērā, ka šobrīd skaņošanā esošie “Grozījumi Ministru kabineta 2016. gada 5. jūlija noteikumos Nr. 445 "Pedagogu darba samaksas noteikumi"” ( 24-TA- 685) paredz izmaiņas MK noteikumu Nr.445 3.pielikumā, tajā skaitā arī attiecībā uz profesionālās vidējās izglītības un profesionālās ievirzes izglītības pedagogu darba slodzes sadalījumu, kā arī to, ka MK rīkojums Nr.649 pēc būtības paredz finansējuma pārdali tikai Izglītības un zinātnes ministrijas resoram un tajā norādītā finansiālā ietekme neietver Kultūras ministrijas resora skolām nepieciešamo finansējumu slodzes balansa nodrošināšanai,  Kultūras ministrijas ieskatā nav atbalstāms Finanšu ministrijas izteiktas iebildums par to, ka nav pamatots Kultūras ministrijas padotībā esošajām profesionālās izglītības iestādēm nepieciešamais papildu finansējums.
Vienlaikus norādām, ka Kultūras ministrija jau vairākkārtīgi iepriekš ir norādījusi uz nepietiekamu finansējumu slodzes balansa nodrošināšanai, tajā skaitā arī MK noteikumu projekta “Grozījumi Ministru kabineta 2016. gada 5. jūlija noteikumos Nr. 445 "Pedagogu darba samaksas noteikumi"” (23-TA- 2259), kas tika veikti 2023.gada decembrī, atzinumos, kurus Kultūras ministrija iesniedza 21.22.2023. gan 12.12.2023. ir norādīts uz nepietiekamo finansējumu pedagogu darba slodzes balansam Kultūras ministrijas padotībā esošajām iestādēm, kā rezultātā  minētā MK noteikumu grozījumu projekta anotācijā ietverta informācija par indikatīvo papildu nepieciešamo finansējumu.
Tādējādi, Kultūras ministrija lūdz anotācijā norādīto informāciju par Kultūras ministrijai nepieciešamo papildu finansējumu gan profesionālās vidējās izglītības iestādēm, gan profesionālās ievirzes izglītības iestādēm.  
 
Piedāvātā redakcija
-
6.
MK sēdes protokollēmuma projekts
Iebildums
Kultūras ministrija uztur iepriekš izteikto iebildumu par to, ka nepieciešams papildināt protokollēmumu ar uzdevumu  un termiņu kādā  Izglītības ministrijai jāiesniedz pieprasījumu par papildu finansējuma piešķiršanu no līdzekļiem neparedzētiem gadījumiem un punktu par to, ka finansējums 2025.gadam un nākošajiem gadiem tiek piešķirts budžeta veidošanas procesā (izziņas 11.punkts). Likuma par  budžetu un finanšu vadību 24.panta trešā daļa paredz, ka budžeta iestādes var uzņemties valsts budžeta ilgtermiņa saistības, nepārsniedzot saimnieciskā gada valsts budžeta likumā noteiktos valsts budžeta ilgtermiņa saistību maksimāli pieļaujamos apjomus. Līdz ar to, nav pieļaujama situācija, kad pedagogu slodzes balansa izmaiņas, palielinot citiem pienākumiem paredzēto stundu īpatsvaru, tiek īstenotas nepiešķirot šim mērķim nepieciešamo finansējumu. 
Piedāvātā redakcija
-
7.
Noteikumu konsolidētā versija
Iebildums
Šobrīd Ministru kabineta 2016. gada 5. jūlija noteikumu Nr. 445 "Pedagogu darba samaksas noteikumi" (turpmāk - MK noteikumi Nr.445) 3.pielikuma 11.punkts noteic pedagogu darba slodzi un zemākā mēneša darba algas likmi  profesionālās ievirzes izglītības mūzikā, mākslā, dejā, un sportā pedagogs (izņemot Kultūras ministrijas padotības profesionālās izglītības iestādes), interešu izglītības skolotājs, sporta treneris. Savukārt Projektā ietvertās normas vairs neparedz izņēmumu pedagogu darba slodzei un zemākā mēneša darba algas likmei  profesionālās ievirzes izglītības skolotājam attiecībā uz Kultūras ministrijas padotības profesionālās izglītības iestādēm. Ņemot vērā, ka Kultūras ministrijas padotības profesionālās izglītības iestādēs pedagogi vienlaikus ir nodarbināti gan profesionālās ievirzes izglītības programmu, gan profesionālās vidējās izglītības programmu īstenošanā, lūdzam rast iespēju atjaunot šobrīd spēkā esošo izņēmumu attiecībā uz Kultūras ministrijas padotības profesionālās izglītības iestādēm.
Piedāvātā redakcija
11. Profesionālās ievirzes izglītības skolotājs (izņemot Kultūras ministrijas padotības profesionālās izglītības iestādēs)