Atzinums

Projekta ID
22-TA-2264
Atzinuma sniedzējs
Sabiedrisko pakalpojumu regulēšanas komisija
Atzinums iesniegts
18.10.2022.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Informatīvais ziņojums
Iebildums
Sabiedrisko pakalpojumu regulēšanas komisija (turpmāk – Regulators) veic universālā pasta pakalpojuma, kurā ietilpst arī abonēto preses izdevumu piegāde un ar to saistītie pakalpojumi (turpmāk – abonēto preses izdevumu piegāde), tarifu vērtēšanu atbilstoši likumam “Par sabiedrisko pakalpojumu regulatoriem” un Pasta likumam un ievēro principu, ka universālā pasta pakalpojumu tarifiem ir jāatbilst šo pakalpojumu sniegšanas izmaksām, lai nodrošinātu kvalitatīvu un nepārtrauktu sabiedrisko pakalpojumu. Ņemot vērā, ka universālā pasta pakalpojumu sniegšanas izmaksas laika gaitā var būtiski mainīties, ir svarīgi, lai Regulatoram iesniegtais tarifu projekts būtu balstīts uz iespējami jauniem datiem. Tarifu projekta iesniegšanas laika ierobežošana vai tarifu spēkā stāšanās atlikšana nozīmē, ka tarifu vērtības attālinās no tos pamatojošām izmaksām.

Informatīvajā ziņojumā piedāvātie grozījumi Pasta likumā ierobežo Regulatora funkciju īstenošanu lietotāju interešu aizstāvēšanā, universālā pasta pakalpojumu sniedzēja attīstības veicināšanā un tarifu apstiprināšanā, kā arī ierobežo Regulatoram īstenot tiesības pēc savas iniciatīvas pieprasīt universālā pasta pakalpojuma sniedzējam iesniegt tarifu projektu.

Papildus norādāms, ka likumā “Par sabiedrisko pakalpojumu regulatoriem” ir noteikts termiņš, kādā Regulators izvērtē un apstiprina vai noraida tarifu projektu, kopā līdz 120 dienām, neskaitot Regulatora pieprasītās papildu informācijas vai dokumentu iesniegšanas termiņu. Līdz ar to, ja Pasta likumā tiks noteikts termiņš abonēto preses izdevumu piegādes pakalpojumu tarifa apstiprināšanai – ne vēlāk kā līdz kārtējā gada 31.jūlijam, universālā pasta pakalpojuma sniedzējam jau vismaz kārtējā gada sākumā būs jāspēj prognozēt izmaksas abonēto preses izdevumu piegādes pakalpojumam nākamajam gadam, tai skaitā minimālās algas izmaiņas, degvielas cenas. Regulatora ieskatā, ekonomiski dinamiskā vidē ir sarežģīti veikt šāda veida prognozes.

Ņemot vērā minēto, Regulators neatbalsta noteikt Pasta likumā termiņu, līdz kuram turpmāk universālā pasta pakalpojuma sniedzējs ir tiesīgs iesniegt jaunu tarifa projektu un līdz kuram Regulatoram ir turpmāk jāpieņem lēmums attiecībā uz iesniegto tarifu projektu, kā arī nosacījumu, ka universālā pasta pakalpojuma sniedzējs ir tiesīgs mainīt abonēto preses izdevumu piegādes pakalpojumu ne biežāk kā reizi gadā. Proti, šāda pieeja neatbilst likuma “Par sabiedrisko pakalpojumu regulatoriem” mērķim nodrošināt iespēju saņemt nepārtrauktus, drošus un kvalitatīvus sabiedriskos pakalpojumus, kuru tarifi (cenas) atbilst ekonomiski pamatotām izmaksām. Tarifu iesniegšanas vai apstiprināšanas ierobežošana rada risku universālā pasta pakalpojuma sniedzēja attīstībai. Tāpat arī nebūtu atbalstāms ieviest īpašus nosacījumus attiecībā uz tarifu apstiprināšanas procesu vienam no universālā pasta pakalpojuma sarakstā ietvertajiem pakalpojumiem, proti, abonēto preses izdevumu piegādei, tādējādi mainot normatīvajos aktos noteikto pieeju universālā pasta pakalpojuma regulējumam. 

 
Piedāvātā redakcija
-
2.
MK sēdes protokollēmuma projekts
Priekšlikums
Regulators jau iepriekš vairākkārt ir paudis viedokli un vēl joprojām uztur viedokli, ka abonēto preses izdevumu piegāde, tāpat kā līdz 2021.gada 31.decembrim, nebūtu iekļaujama universālā pasta pakalpojuma apjomā. Abonēto preses izdevumu piegādes pakalpojums pēc savas būtības neatbilst universālā pasta pakalpojuma garam. Universālais pasta pakalpojums ir minimālais noteiktas kvalitātes pasta pakalpojumu kopums ar vispārēju tautsaimniecisku nozīmi, kas pieejams visiem lietotājiem visā Latvijas Republikas teritorijā neatkarīgi no to ģeogrāfiskās atrašanās vietas. Savukārt jau šobrīd Pasta likumā ir ietvertas normas, kas paredz atšķirīgu pieeju abonēto preses izdevumu piegādes pakalpojumam. Piemēram, atšķirīgas kvalitātes prasības atkarībā no piegādes vietas. Minētais nav savienojams ar universālā pasta pakalpojuma būtību.
Regulators vērš uzmanību, ka abonēto preses izdevumu piegāde var tikt nodrošināta tirgus pašregulācijas apstākļos, kā tas ir bijis līdz 2009.gadam, kad abonēto preses izdevumu piegādes pakalpojums nebija regulējams pasta pakalpojums. Arī Eiropas Parlamenta un Padomes 1997.gada 15.decembra Direktīva 97/67/EK par kopīgiem noteikumiem Kopienas pasta pakalpojumu iekšējā tirgus attīstībai un pakalpojumu kvalitātes uzlabošanai neparedz abonēto preses izdevumu piegādes pakalpojumu ietvert kā obligātu pakalpojumu universālā pasta pakalpojumu sarakstā. Līdz ar to Regulators lūdz precizēt protokollēmuma 3.punktu.
 
Piedāvātā redakcija
3. Satiksmes ministrijai izstrādāt priekšlikumus grozījumiem Pasta likumā, kas nosaka, ka uz abonēto preses izdevumu piegādes pakalpojumu neattiecina universālā pasta pakalpojuma saistības.