Atzinums

Projekta ID
23-TA-220
Atzinuma sniedzējs
Pārresoru koordinācijas centrs
Atzinums iesniegts
31.01.2023.
Saskaņošanas rezultāts
Saskaņots ar priekšlikumiem

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Anotācijā ir minēts, ka AST" ir AS "Conexus Baltic Grid" kapitāla daļu turētāja. Ņemot  vērā, ka AST pieder daļa AS "Conexus Baltic Grid" akciju, lūdzam precizēt, anotāciju, norādot AST piederošo AS "Conexus Baltic Grid" akciju procentuālo apmēru.
Piedāvātā redakcija
-
2.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
TA projekta anotācijas 1.1. sadaļā ir minēts, ka, ņemot vērā Ministrijas kompetencē esošās politikas plānošanas jomas, panākta konceptuāla vienošanās, ka Klimata un enerģētikas ministrija (turpmāk – KEM) būs valsts kapitāla daļu turētāja arī akciju sabiedrībā "Augstsprieguma tīkls" (turpmāk – AST). Anotācijā vairākkārt ir norādīts, ka AST kapitāla daļu nodošana ir nepieciešama, lai par enerģētikas politiku atbildīgajai ministrijai būtu iespējams nodrošināt enerģētikas politikas veidotāju līdzdalību pārvades sistēmas operatoru AS "Augstsprieguma tīkls" un AS "Conexus Baltic Grid" attīstībā. PKC norāda, ka Publiskas personas kapitāla daļu un kapitālsabiedrību pārvaldības likuma 10. panta otrā daļa nosaka nozares ministrijas institūtu valsts kapitāla daļu pārvaldībā, proti, Ministru kabinets nosaka ministriju, kurai attiecīgajā nozarē ir būtiska nozīme konkrētu valsts kapitāla daļu pārvaldībā. Publiskas personas kapitāla daļu un kapitālsabiedrību pārvaldības likums nosaka nozares ministrijas funkcijas gan kapitālsabiedrības vidēja termiņa darbības stratēģijas izstrādē un izvērtēšanā (nefinanšu mērķu noteikšanā), gan kapitālsabiedrības darbības rezultātu izvērtēšanas procesā. Tādejādi jānorāda, ka KEM, arī neesot AST kapitāla daļu turētājai, bet, pildot nozares ministrijas funkcijas, būtu iespējams nodrošināt nozares mērķu īstenošanu, kā to līdz šim darīja Ekonomikas ministrija. Tāpat vēršam uzmanību, ka, nozares ministrijai pildot kapitāla daļu turētāja funkcijas, veidojas arī negatīvie aspekti, piemēram, potenciāls interešu konflikts, proti, pārvaldot valsts ieguldījumus nepieciešams atrast līdzsvaru starp kapitālsabiedrību specifiskajiem nefinanšu mērķiem un gaidām attiecībā uz finanšu rādītājiem.
Piedāvātā redakcija
-