Atzinums

Projekta ID
23-TA-2091
Atzinuma sniedzējs
Sabiedrisko pakalpojumu regulēšanas komisija
Atzinums iesniegts
07.05.2024.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Noteikumu projekts
Iebildums
Noteikumu 9.punkts aiz vārda “apstiprinātie” papildināms ar “vai centralizētās siltumapgādes sistēmas operatoru saskaņā ar Regulatora izdoto tarifu aprēķināšanas metodiku noteiktie”.
Regulatora apsvērumus par ministrijas izvēli attiecībā uz ražošanas tarifiem atbalsta aprēķinam Regulators sniedzis iepriekšējā atzinumā.
Lai būtu vienādi lietota terminoloģija, attiecībā uz operatoriem, kas sniedz siltumapgādes pakalpojumus, jāprecizē, ka tiesību normā (un citur Noteikumos) ir runa par centralizētās siltumapgādes sistēmas operatoriem. Noteikumu 33.punktā ir ieviests saīsinājums “centralizētās siltumapgādes pakalpojums”. Vēršam uzmanību, ka 9.punktā minētā “centralizētā siltumenerģija” būtu aizstājama ar pilno precīzo terminoloģiju atbilstoši Enerģētikas likuma terminiem.
 
Piedāvātā redakcija
“9. Atbalstu maksas samazinājumam par patērēto centralizēto siltumenerģiju piemēro, ja centralizētās siltumapgādes sistēmas operatoriem vismaz piecās no desmit statistiski lielākajām pilsētām saskaņā ar likumā “Par sabiedrisko pakalpojumu regulatoriem” noteikto kārtību apstiprinātie vai centralizētās siltumapgādes sistēmas operatoru saskaņā ar Regulatora izdoto tarifu aprēķināšanas metodiku noteiktie ražošanas tarifi secīgi trīs mēnešus pārsniedz 111 euro par megavatstundu.”
 
2.
Noteikumu projekts
Iebildums
Iebildums attiecināms uz Noteikumu projekta 34., 35. un 36.punktu.
Kā Regulators savā 2024.gada 12.marta atzinumā jau norādīja, saskaņā ar likumā “Par sabiedrisko pakalpojumu regulatoriem” noteikto deleģējumu Regulators nosaka sabiedrisko pakalpojumu tarifus, nevis tarifu mediānu. Ņemot vērā, ka precizētajās noteikumu projekta redakcijās joprojām var nolasīt, ka Regulators apstiprinās tarifu mediānu, Regulators uztur savu iebildumu, ka tiesību normas teksts veidojams tā, lai ikviens varētu saprast, kurš ko dara (atbilstoši likumdevēja deleģējumam). Tāpēc Regulators piedāvā redakciju, kur precīzi noteikts, ka:
- ir Regulatora apstiprināti tarifi (saskaņā ar likumu “Par sabiedrisko pakalpojumu regulatoriem”);
- ir komersantu noteikti tarifi (saskaņā ar Regulatora izdotu tarifu aprēķināšanas metodiku)
- un ir tarifu mediāna, ko aprēķina par enerģētikas politiku atbildīgā ministrija un publicē saskaņā ar Noteikumu 36.punktu.
Attiecīgi nepieciešams labot anotācijas tekstu (1.3.apakšpunkts), jo likumdevējs nav noteicis Regulatora kompetenci apstiprināt “siltumenerģijas tarifa mediānu par vienu megavatstundu”.
 
Vienlaikus Regulators vērš uzmanību, ka “siltumenerģijas apgādes pakalpojumi” ietver gan siltumenerģijas ražošanas, gan pārvades un sadales, gan tirdzniecības pakalpojumus un par katru pakalpojumu tiek noteikts tarifs konkrētam energoapgādes komersantam. Centralizētās siltumapgādes sistēmas operatoriem tiek noteikts siltumenerģijas gala tarifs, kas veidojas no visu iepriekš minēto pakalpojumu tarifu summas. Attiecīgi nepieciešams koriģēt Noteikumu tekstu.
Ņemot vērā, ka 9.punktā ir norāde uz siltumenerģijas ražošanas tarifiem, 36.punktā nepieciešama skaidra norāde, no kādiem tarifiem mediāna tiks aprēķināta.
Regulators vērš uzmanību, ka Enerģētikas likumā nav termina “siltumapgādes komersants”. Ir energoapgādes komersanti, kas veic dažāda veida siltumapgādes pakalpojumus (ražošanu, sadali un pārvadi, tirdzniecību), turklāt saskaņā ar Enerģētikas likuma terminoloģiju tie ir tikai regulēti komersanti, kas neietver neregulēto siltumapgādes jomu. Terminu “siltumapgādes komersants” būtu ļoti lietderīgi ietvert Enerģētikas likumā.
 
Piedāvātā redakcija
“34. Maksas samazinājumu par centralizētās siltumapgādes pakalpojumu mājsaimniecības lietotājam, siltumenerģijas lietotājam, kura objekts ir daudzdzīvokļu dzīvojamā māja, kurā ir mājsaimniecības, kā arī siltumenerģijas lietotājam, kura objektā ir mājsaimniecības, ja tas centralizētās siltumapgādes pakalpojumu saņem no energoapgādes komersanta, kas šādu pakalpojumu sniedz par Regulatora apstiprinātajiem tarifiem vai par energoapgādes komersanta saskaņā ar Regulatora izdoto tarifu aprēķināšanas metodiku noteiktajiem tarifiem, ja ir saņemta Regulatora atļauja, nosaka 50 procentu apmērā no starpības starp Regulatora apstiprināto vai energoapgādes komersanta saskaņā ar Regulatora izdoto tarifu aprēķināšanas metodiku noteikto siltumenerģijas gala tarifu esošajā norēķinu periodā un tarifu mediānu, ko par enerģētikas politiku atbildīgā ministrija aprēķinājusi un publicējusi saskaņā ar šo noteikumu 36. punktu."
 
3.
Noteikumu projekts
Iebildums
Skatīt iebildumu Noteikumu projekta 34.punktā. 
Piedāvātā redakcija
"35. Maksas samazinājumu par centralizētās siltumapgādes pakalpojumu mājsaimniecības lietotājam, siltumenerģijas lietotājam, kura objekts ir daudzdzīvokļu dzīvojamā māja, kurā ir mājsaimniecības, kā arī siltumenerģijas lietotājam, kura objektā ir mājsaimniecības, ja tas centralizētās siltumapgādes pakalpojumu saņem no komersanta, kas šādu pakalpojumu sniedz saskaņā ar pašvaldības, kuras administratīvajā teritorijā atrodas komersants, apstiprināto tarifu, nosaka 50 procentu apmērā no starpības starp apstiprināto siltumenerģijas apgādes pakalpojumu tarifu esošajā norēķinu periodā un tarifu mediānu,  ko par enerģētikas politiku atbildīgā ministrija aprēķinājusi un publicējusi saskaņā ar šo noteikumu 36. punktu."
 
4.
Noteikumu projekts
Iebildums
Skatīt iebildumu Noteikumu projekta 34.punkta'. 
Piedāvātā redakcija
"36. Par enerģētikas politiku atbildīgā ministrija šo  noteikumu 9. punktā norādītajā atbalsta piemērošanas periodā reizi mēnesī, līdz kārtējā mēneša 20.datumam, publicē savā tīmekļvietnē informāciju par šo noteikumu 34. punktā  un 35. punktā norādīto tarifu mediānu.

 
5.
Noteikumu projekts
Iebildums
Tā kā Enerģētikas likumā nav termina “siltumapgādes komersants”, bet ir tikai vispārējais termins “energoapgādes komersants”, kas ietver tikai Regulatora licencētos un reģistrētos komersantus, nepieciešams precizēt 58.punktu.
 
Piedāvātā redakcija
-
6.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Ievērojot, ka Noteikumu projekta 1.1.apakšpunktā jau ir ietverts saīsinājums, kas paredz elektroenerģiju, dabasgāzi, centralizēto siltumenerģiju un decentralizēto kurināmo turpmāk apvienot vienā jēdzienā “kurināmais”, Noteikumu projekta 2.punktā otrreiz to saīsināt nav nepieciešams.
 
Piedāvātā redakcija
-