Projekta ID
23-TA-1030Atzinuma sniedzējs
Ārvalstu investoru padome Latvijā
Atzinums iesniegts
10.04.2024.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots
Iebildumi / Priekšlikumi
Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Likumprojekts
Par atkrastes vēja parku Latvijas jūras ūdeņos un Latvijas – Igaunijas ceturto starpsavienojumu
Iebildums
Par likumprojektu “Par atkrastes vēja parku Latvijas jūras ūdeņos un Latvijas – Igaunijas ceturto starpsavienojumu” (23-TA-1030)
Ārvalstu investoru padome Latvijā (turpmāk – FICIL) augstu novērtē Ekonomikas ministrijas (turpmāk – EM) ieguldīto darbu, sagatavojot likumprojektu “Par atkrastes vēja parku Latvijas jūras ūdeņos un Latvijas – Igaunijas ceturto starpsavienojumu”, kas tiesību aktu portālā ievietots ar Nr. 23-TA-1030 (turpmāk – Likumprojekts).
Iepazinusies ar Likumprojektu, FICIL neatbalsta tā turpmāku virzību, izsakot vairākus iebildumus.
Ārvalstu investoru padome Latvijā (turpmāk – FICIL) augstu novērtē Ekonomikas ministrijas (turpmāk – EM) ieguldīto darbu, sagatavojot likumprojektu “Par atkrastes vēja parku Latvijas jūras ūdeņos un Latvijas – Igaunijas ceturto starpsavienojumu”, kas tiesību aktu portālā ievietots ar Nr. 23-TA-1030 (turpmāk – Likumprojekts).
Iepazinusies ar Likumprojektu, FICIL neatbalsta tā turpmāku virzību, izsakot vairākus iebildumus.
Piedāvātā redakcija
-
2.
Likumprojekts
(1) Likums nosaka ELWIND projekta īstenošanas, tajā skaitā finansēšanas kārtību.
Iebildums
Atbilstoši Likumprojekta 3.panta pirmajai daļai, tas attiecas tikai uz ELWIND projektu, ko valsts iecerējusi sagatavot un attīstīt, izsoles ceļā piesaistot privātu uzņēmēju projekta praktiskai īstenošanai, operēšanai un finansēšanai.
FICIL vērš uzmanību, ka vairāki uzņēmumi, tostarp no ārvalstīm, ir ieinteresēti izskatīt iespēju ne tikai piedalīties ELWIND projekta izsolē, bet arī izveidot citus atkrastes vēja parkus. Tādēļ FICIL ieskatā, nav pamatoti izstrādāt tiesisko regulējumu vienam atkrastes vēja parkam, vienlaikus neizstrādājot to arī priekš citiem potenciālajiem atkrastes vēja parkiem. Potenciālajiem interesentiem ir jābūt sākotnējai skaidrībai par konceptuāliem valsts lēmumiem attiecībā uz pārvades tīkla jaudu rezervēšanu un pieejamību ne tikai ELWIND projektam, bet arī pārējiem atkrastes jūras vēja parkiem, kā arī iespējamiem kompensējošiem mehānismiem un to izmaksām un ietekmi uz projektu īstenošanu. Investori saskata potenciālu attīstīt šādus projektus Latvijas jūras ūdeņos, ieguldot savus līdzekļus izpētē un sagatavošanas darbos. Nozīmīgi ir pieņemt datos balstītus lēmumus, kas vienlaikus un samērīgi ņem vērā klimata, vides, vietējo kopienu, ekonomiskās attīstības un citas intereses, rada elektroenerģijas ražošanas potenciālu un vietu inovācijām šajā industrijā.
FICIL vienlaikus izsaka iebildumu pret Likumprojekta anotāciju, jo arī tajā nav iekļautas ziņas par valsts kopējo redzējumu un stratēģisko pieeju atkrastes vēja parku izveidošanai. Tāpat anotācijā nav iekļauti nekādi apsvērumi par to, vai un kā šāds vienam projektam izstrādāts tiesiskais regulējums varētu ietekmēt (veicināt, kavēt vai kā citādi) citu atkrastes vēja parku izveidi un tiem potenciāli piemērojamo tiesisko regulējumu.
FICIL vērš uzmanību, ka vairāki uzņēmumi, tostarp no ārvalstīm, ir ieinteresēti izskatīt iespēju ne tikai piedalīties ELWIND projekta izsolē, bet arī izveidot citus atkrastes vēja parkus. Tādēļ FICIL ieskatā, nav pamatoti izstrādāt tiesisko regulējumu vienam atkrastes vēja parkam, vienlaikus neizstrādājot to arī priekš citiem potenciālajiem atkrastes vēja parkiem. Potenciālajiem interesentiem ir jābūt sākotnējai skaidrībai par konceptuāliem valsts lēmumiem attiecībā uz pārvades tīkla jaudu rezervēšanu un pieejamību ne tikai ELWIND projektam, bet arī pārējiem atkrastes jūras vēja parkiem, kā arī iespējamiem kompensējošiem mehānismiem un to izmaksām un ietekmi uz projektu īstenošanu. Investori saskata potenciālu attīstīt šādus projektus Latvijas jūras ūdeņos, ieguldot savus līdzekļus izpētē un sagatavošanas darbos. Nozīmīgi ir pieņemt datos balstītus lēmumus, kas vienlaikus un samērīgi ņem vērā klimata, vides, vietējo kopienu, ekonomiskās attīstības un citas intereses, rada elektroenerģijas ražošanas potenciālu un vietu inovācijām šajā industrijā.
FICIL vienlaikus izsaka iebildumu pret Likumprojekta anotāciju, jo arī tajā nav iekļautas ziņas par valsts kopējo redzējumu un stratēģisko pieeju atkrastes vēja parku izveidošanai. Tāpat anotācijā nav iekļauti nekādi apsvērumi par to, vai un kā šāds vienam projektam izstrādāts tiesiskais regulējums varētu ietekmēt (veicināt, kavēt vai kā citādi) citu atkrastes vēja parku izveidi un tiem potenciāli piemērojamo tiesisko regulējumu.
Piedāvātā redakcija
-
3.
Likumprojekts
(7) Kompetentā institūcija izstrādā un apstiprina izsoles par izpētītās teritorijas iznomāšanu atkrastes vēja parka būvniecības vajadzībām nolikumu, kā arī rīko izsoli, kuras rezultātā tiek noteikts Attīstītājs, kurš iegūst tiesības attīstīt ELWIND projektu un slēgt līgumu ar kompetento institūciju par ELWIND projekta īstenošanu un atkrastes vēja parka turpmāku uzturēšanu.
Iebildums
Likumprojekta 7.panta septītajā daļā noteikts: “Kompetentā institūcija izstrādā un apstiprina izsoles par izpētītās teritorijas iznomāšanu atkrastes vēja parka būvniecības vajadzībām nolikumu, kā arī rīko izsoli, kuras rezultātā tiek noteikts Attīstītājs, kurš iegūst tiesības attīstīt ELWIND projektu un slēgt līgumu ar kompetento institūciju par ELWIND projekta īstenošanu un atkrastes vēja parka turpmāku uzturēšanu”.
FICIL norāda, ka potenciālajiem izsoles interesentiem ir būtiski jau savlaicīgi lielos vilcienos zināt izsoles noteikumu ietvaru, izsoles sākuma cenas veidošanas mehānismu, kā arī precīzākas norādes par visu to, ko faktiski izsoles rezultātā varētu saņemt attīstītājs kā priekšnoteikumus ELWIND projekta īstenošanai.
FICIL norāda, ka potenciālajiem izsoles interesentiem ir būtiski jau savlaicīgi lielos vilcienos zināt izsoles noteikumu ietvaru, izsoles sākuma cenas veidošanas mehānismu, kā arī precīzākas norādes par visu to, ko faktiski izsoles rezultātā varētu saņemt attīstītājs kā priekšnoteikumus ELWIND projekta īstenošanai.
Piedāvātā redakcija
Lai deleģētu izsoles noteikumu izstrādi kompetentajai institūcijai, Likumprojektā ir jāietver skaidrāks un prognozējamāks vispārējais ietvars izsoles noteikumiem.
4.
Likumprojekts
(9) Attīstītājs atlīdzina izmaksas par Latvijas jūras ūdeņos un uz sauszemes Latvijā izvietoto apakšstaciju un pieslēguma pastiprinājumu projektēšanu un izbūvi tādā apmērā, kā tās līdz izsoles līguma noslēgšanai segtas no šā panta sestajā daļā minētās garantijas. Attīstītājs apmaksā radiālā pieslēguma izbūvi un ELWIND projekta pieslēgšanu Latvijas pārvades sistēmai Latvijas jūras ūdeņos un uz sauszemes Latvijā.
Iebildums
Likumprojekta 7.panta devītās daļas pirmajā teikumā noteikts: “Attīstītājs atlīdzina izmaksas par Latvijas jūras ūdeņos un uz sauszemes Latvijā izvietoto apakšstaciju un pieslēguma pastiprinājumu projektēšanu un izbūvi tādā apmērā, kā tās līdz izsoles līguma noslēgšanai segtas no šā panta sestajā daļā minētās garantijas”.
FICIL iebilst pret šādu pienākuma formulējumu, kurā nav iekļauts atskaites punkts laikā, kad attīstītājam iestājas pienākums atlīdzināt minētās izmaksas. FICIL ieskatā būtu pamatoti prasīt Attīstītājam apmaksāt minētās summas tikai pēc tam, kad projekts ir izbūvēts, nodots ekspluatācijā un tam jau ir sākusi veidoties naudas plūsma. Šāda apmēra maksājuma pieprasīšana no attīstītāja pie izsoles tiesību saņemšanas un līguma noslēgšanas, bet vēl ilgāku laiku pirms elektroenerģijas ražošanas un pārdošanas uzsākšanas, būtiski sadārdzina attīstītāja izmaksas un var padarīt ELWIND projekta izsoli maz pievilcīgu investoriem.
FICIL iebilst pret šādu pienākuma formulējumu, kurā nav iekļauts atskaites punkts laikā, kad attīstītājam iestājas pienākums atlīdzināt minētās izmaksas. FICIL ieskatā būtu pamatoti prasīt Attīstītājam apmaksāt minētās summas tikai pēc tam, kad projekts ir izbūvēts, nodots ekspluatācijā un tam jau ir sākusi veidoties naudas plūsma. Šāda apmēra maksājuma pieprasīšana no attīstītāja pie izsoles tiesību saņemšanas un līguma noslēgšanas, bet vēl ilgāku laiku pirms elektroenerģijas ražošanas un pārdošanas uzsākšanas, būtiski sadārdzina attīstītāja izmaksas un var padarīt ELWIND projekta izsoli maz pievilcīgu investoriem.
Piedāvātā redakcija
-
5.
Likumprojekts
(2) Ja ELWIND projekta un ar to saistīto būvju būvniecībai atbilstoši likumā "Par ietekmes uz vidi novērtējumu" noteiktajam ir veikts ietekmes uz vidi novērtējums un ir sagatavots ietekmes uz vidi novērtējuma ziņojums, Vides pārraudzības valsts birojs izsniedz atzinumu par šo ziņojumu 45 dienu laikā pēc tā saņemšanas. Ja Vides pārraudzības valsts birojs saskaņā ar likuma "Par ietekmes uz vidi novērtējumu" 20. panta otrajā daļā noteikto pieprasa informāciju no kompetentās institūcijas, termiņš atzinuma sniegšanai tiek pagarināts par laikposmu, kādā kompetentā institūcija sniegusi informāciju. Ja nepieciešams, Vides pārraudzības valsts birojs atbilstoši Administratīvā procesa likumā noteiktajam var pagarināt atzinuma sniegšanas termiņu, bet ne vairāk kā par vienu mēnesi.
Iebildums
Likumprojekta 9.panta otrajā daļā noteikts, ka “Pārvades sistēmas operators izdod tehniskās prasības cita atkrastes vēja parka vai cita infrastruktūras objekta pieslēgumam pie minētās apakšstacijas elektropārvades tīklam, ja ELWIND projekta ietvaros izveidojamā atkrastes vēju parka pieslēgumam nepieciešamā jauda tiek saglabāta ELWIND projektam”.
FICIL ieskatā, pārvades sistēmas publiskās lietošanas infrastruktūra nevar kalpot tikai viena atkrastes vēja parka vajadzībām. Nav iespējams pilnībā izslēgt varbūtību, ka laika ziņā vispirms tiek attīstīti citi atkrastes vēja parki, bet ELWIND projekta izsole notiek laika ziņā vēlāk, tās ietvaros neizdodas piesaistīt attīstītāju vai arī iestājas kādi citi apstākļi, pie kuriem valsts pieņem lēmumu pārtraukt ELWIND projekta īstenošanu vai atlikt to. Pie šādiem apstākļiem Likumprojektā ietvertais liegums citu atkrastes vēja parku pieslēgšanai būtu vērtējams kā nesamērīgs. Tāpat ir būtiski nodrošināt vienlīdzīgas iespējas un konkurenci starp ELWIND un tiem atkrastes vēja parku attīstītājiem, kuri ietekmes uz vidi novērtējumu, virkni mērījumu un citu izpēšu veic par saviem līdzekļiem.
FICIL ieskatā, pārvades sistēmas publiskās lietošanas infrastruktūra nevar kalpot tikai viena atkrastes vēja parka vajadzībām. Nav iespējams pilnībā izslēgt varbūtību, ka laika ziņā vispirms tiek attīstīti citi atkrastes vēja parki, bet ELWIND projekta izsole notiek laika ziņā vēlāk, tās ietvaros neizdodas piesaistīt attīstītāju vai arī iestājas kādi citi apstākļi, pie kuriem valsts pieņem lēmumu pārtraukt ELWIND projekta īstenošanu vai atlikt to. Pie šādiem apstākļiem Likumprojektā ietvertais liegums citu atkrastes vēja parku pieslēgšanai būtu vērtējams kā nesamērīgs. Tāpat ir būtiski nodrošināt vienlīdzīgas iespējas un konkurenci starp ELWIND un tiem atkrastes vēja parku attīstītājiem, kuri ietekmes uz vidi novērtējumu, virkni mērījumu un citu izpēšu veic par saviem līdzekļiem.
Piedāvātā redakcija
-