Atzinums

Projekta ID
22-TA-2143
Atzinuma sniedzējs
Viedās administrācijas un reģionālās attīstības ministrija
Atzinums iesniegts
19.08.2022.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam izteikt MK noteikumu projekta 3.1.apakšpunktu  šādā redakcijā: “3.1. atbilst normatīvajā aktā par specifiskā atbalsta mērķa vai pasākuma īstenošanu noteiktajām prasībām”, ņemot vērā, ka MK noteikumi tiks izstrādāti arī atsevišķi par specifiskā atbalsta mērķa pasākuma īstenošanu, ne tikai par specifiskā atbalsta mērķa īstenošanu. Lūdzam attiecīgi precizēt arī turpmāk MK noteikumu projektā un, ja nepieciešams, tā pielikumos un anotācijā.
Piedāvātā redakcija
-
2.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam papildināt MK noteikumu projekta 6. punktu ar jaunu apakšpunktu “finansējuma saņēmēja un sadarbības partnera rekvizīti”, tādējādi identificējot līgumslēdzējpuses, kā arī apakšpunktu par “līguma darbības laiku”, tādējādi skaidri definējot līguma termiņu.
Piedāvātā redakcija
-
3.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam precizēt MK noteikumu projekta 23. punkta redakciju, jo skaidrojam, ka īstermiņa, neliela apjoma projektos, kur finansējuma saņēmēji ir fiziskas personas nav samērīgi lietot vienādus skaidrojumus kritēriju vērtēšanas metodikā un projektu iesniegumos aprakstīt visu skaidrojumā norādīto informāciju, piemēram, par projekta īstenošanas personālu, publicitāti, riskiem un tamlīdzīgi. Lūdzam izteikt punktu šādā redakcijā: “23. Šo noteikumu 22.3. apakšpunktā noteiktie vienotie projektu iesniegumu vērtēšanas kritēriji un to piemērošanas skaidrojumi piemērojami visiem specifiskajiem atbalsta mērķiem vienādi, ja vien Ministru kabineta noteikumos par specifisko atbalsta mērķa vai pasākuma īstenošanu nav noteikti izņēmuma gadījumi vienoto nosacījumu piemērošanai, kas nav pretrunā ar regulas Nr.2021/1060 nosacījumiem”.
Piedāvātā redakcija
-
4.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam nedublēt informāciju MK noteikumu projekta 30.2. un 31.11. apakšpunktos un norādīt vienā apakšpunktā.
Piedāvātā redakcija
-
5.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam precizēt MK noteikumu projekta 30.4. apakšpunkta redakciju, jo projekta kopējos izdevumus neveido tikai Eiropas Savienības fondu un valsts budžeta finansējums, bet arī pašvaldību un privātais finansējums. Lūdzam izteikt 30.4. apakšpunktu šādā redakcijā “30.4. projekta kopējie izdevumi, tai skaitā Eiropas Savienības fonda un projekta līdzfinansējuma apmērs;”.
Piedāvātā redakcija
-
6.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam MK noteiktumu projekta 31. punktā  iekļaut atsevišķu apakšpunktu par publicitātes prasībām, ņemot vērā, ka MK noteiktumu projektā iekļauta nodaļa “VIII. Komunikācijas un vizuālās identitātes prasību  nodrošināšanas kārtība” par publicitātes prasībām , kā arī to, ka 40.5 apakšpunktā, 42.punktā un 43.punkta minētie komunikācijas un vizuālās identitātes prasību pienākumi attiecas ne tikai uz CFLA, lai nodrošinātu finansējuma saņēmēja veikto publicitātes pasākumu uzraudzību, bet arī uz finansējuma saņēmējiem, lai nodrošinātu komunikācijas un vizuālās identitātes prasību  ievērošanu.
 
Piedāvātā redakcija
-
7.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam precizēt MK noteikumu projekta 33. punktu vai skaidrot anotācijā, kādā kārtībā (ar projekta grozījumiem vai bez tiem) tiek veiktas izmaiņas finansējuma saņēmēja pamatdatos.
Piedāvātā redakcija
-
8.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam precizēt MK noteikumu projekta 35.1. apakšpunktu, lai būtu skaidrs, kādu pasākumu uzraudzības rādītāji var tikt ietekmēti. Lūdzam izteikt apakšpunktu šādā redakcijā: “35.1. finansējuma saņēmējs nepilda līguma vai vienošanās nosacījumus, tai skaitā projekts netiek īstenots atbilstoši noteiktajiem termiņiem vai ir iestājušies citi apstākļi, kas negatīvi ietekmē vai var ietekmēt specifiskā atbalsta mērķa vai pasākumu uzraudzības rādītāju sasniegšanu;”.
Piedāvātā redakcija
-
9.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam precizēt MK noteikumu projekta 37. punkta redakciju, ņemot vērā, ka Eiropas Savienības fondu 2021.—2027. gada plānošanas perioda vadības likumā ir noteikti atbildīgās iestādes pienākumi, kas ietver arī iznākuma un rezultātu rādītāju sasniegšanas uzraudzību, kas ir no projektu īstenošanas gaitas tieši izrietošs pienākums. Lūdzam izteikt punktu šādā redakcijā: "37. Izvērtējot iesniegto grozījumu lietderību, pamatotību un, nepieciešamību projekta sākotnējā mērķa sasniegšanai saskaņā ar šo noteikumu 36.2. apakšpunktu, sadarbības iestāde saskaņā ar noslēgto starpresoru vienošanos, ja attiecināms, saskaņo iesniegtos grozījumus ar atbildīgo iestādi, ja grozījumi ietekmē noteiktos atbildīgās iestādes pienākumus par specifiskā atbalsta mērķa vai pasākuma rezultātu sasniegšanu.”.
Piedāvātā redakcija
-
10.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam skaidrojumu/ precizējumu, kas būtu jāatjauno, kur tas būtu jāatjauno un ar ko tiek pamatots biežums reizi nedēļā.
Piedāvātā redakcija
-
11.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam papildināt MK noteikumu projekta 42. punktu vai pievienot jaunu apakšpunktu par izņēmuma gadījumu piemērošanu fizisko personu infrastruktūras projektos saskaņā ar regulas Nr.2021/1060 50. pantu un tādējādi nodrošinot, ka ES fondu projektu īstenošanas nosacījumi neuzliek fiziskajām personām nesamērīgas prasības, kas turklāt nenodrošina ES fondu investīciju publicitāti pēc būtības. Attiecīgi lūdzam punktu izteikt šādā redakcijā: “Fizisko personu infrastruktūras projektos, kur projekta īstenošanas rezultāts ir publiski nepieejams, ir pieļaujams piemērot Kopējo noteikumu regulas 50.panta 1.punkta d)apakšpunktā noteikto par līdzvērtīgu elektronisku paziņojumu, tai skaitā šādu paziņojumu pieļaujot publicēt sadarbības iestādei vai atbildīgajai iestādei to tīmekļa vietnēs vai ES fondu tīmekļa vietnē (www.esfondi.lv)”.
Piedāvātā redakcija
-
12.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam MK noteikumu projekta IX. Sadaļas nosaukumu izteikt šādā redakcijā: “Projekta izmaksu un ieguvumu efektivitātes novērtēšana”, papildinot arī iepriekšminēto sadaļu ar punktu, kas paredz, ka:  “Ja specifiskā atbalsta mērķa vai pasākuma īstenošanu regulējošie MK noteikumi paredz, ka projektā ir jāveic izmaksu un ieguvumu analīze, tad Sadarbības iestāde nodrošina finansējuma saņēmējam metodoloģisku atbalstu, kā arī nodrošina izmaksu un ieguvumu analīzes veidnes izstrādi.
 
Piedāvātā redakcija
-
13.
Noteikumu projekts
Iebildums
1) Lūdzam precizēt 2. punkta g) apakšpunktu un dzēst informāciju “(attiecināms uz būvniecības projektiem)”, jo saskaņā ar Likumu "Par ietekmes uz vidi novērtējumu" pielikumiem ietekmes uz vidi novērtējuma process ir attiecināms ne tikai uz būvniecības darbībām.
2) Lūdzam precizēt 3. punktu tajā iekļaujot arī projekta risku izvērtējumu kā datu lauku, kuros pēc līguma vai vienošanās noslēgšanas var veikt grozījumus, ievērojot ES fondu 2014-2020.gada plānošanas perioda pieredzi, kad projektos ļoti strauji dažādu sociālekomisko apstākļu dēļ mainās to īstenošanas progress.
Piedāvātā redakcija
-
14.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Iebildums
1) Lūdzam precizēt vai dzēst MK noteikumu projekta anotācijas Risinājumu apraksta 4.sadaļā “4. Līguma vai vienošanās saturs un to grozījumu izdarīšanas kārtība” teikumus “Projektu termiņa pagarinājumi būs iespējami tikai pamatotos gadījumos, līdzīgi kā tas bija ES fondu 2014. – 2020. gada plānošanas perioda finanšu disciplīnas normu ietveros, vienlaikus atsakoties no atbildīgajām iestādēm iepriekš noteiktā pienākuma projektu īstenošanas grozījums atsevišķos gadījumos papildus vēl skaņot arī Ministru kabineta līmenī.”, jo MK noteikumu projekts neparedz normas par finanšu disciplīnu.

2) Lūdzam anotācijā skaidrot MK noteikumu projekta 3.2. apakšpunkta piemērošanas nosacījumus, tai skaitā precizējot anotācijā un/vai papildinot 3.2. apakšpunktu par valsts un pašvaldību iestāžu iesaisti projektu īstenošanā ar īpašuma turējuma tiesībām.
Piedāvātā redakcija
-
15.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
1) Lūdzam skaidrot maksājumu pieprasījumu izskatīšanas kārtības un finanšu disciplīnas pasākumu nosacījumu neiekļaušanu MK noteikumu projektā.
2) Lūdzam MK noteikumu projektā un anotācijā noteikt sadarbības iestādes iespējas vērsties pie iestādēm ar rakstiskiem pieprasījumiem izsniegt informāciju, kas nepieciešama arī citu specifisko atbilstības kritēriju vai kvalitātes kritēriju informācijas izvērtēšanai un pārbaudei.
Piedāvātā redakcija
-
16.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Lūdzam izteikt 3.2. apakšpunktu šādā redakcijā “3.2. iesaistās projekta īstenošanā ar tā valdījumā vai īpašumā esošu mantu, intelektuālo īpašumu, ko iespējams novērtēt naudas izteiksmē, finansējumu vai cilvēkresursiem. Šādu ieguldījumu rezultātā finansējuma saņēmējam ar sadarbības partneri nevar rasties tādas tiesiskās attiecības, no kurām izrietētu, ka šis darījums atbilst publiska iepirkuma līguma pazīmēm atbilstoši Publisko iepirkumu likumam vai Sabiedrisko pakalpojumu sniedzēju iepirkumu likumam vai ka darījumam jāpiemēro normatīvie akti par iepirkuma procedūru un tās piemērošanas kārtību pasūtītāja finansētiem projektiem.”, lai precizētu intelektuālā īpašuma attiecināmības gadījumus projektos.
Piedāvātā redakcija
-
17.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Lūdzam lietot vienu terminu- "koordinācija" vai "ieviešanas uzraudzība", lai ir skaidrs uzdevums atbildīgajai institūcijai.
Piedāvātā redakcija
-
18.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Lūdzam papildināt 14. punktu ar jaunu apakšpunktu, kas paredz civiltiesiskā līguma vai vienošanās noslēgšanas kārtību un termiņus, jo šīs darbības arī ir daļa no projektu atlases procesa, un attiecīgi atlases nolikumā  tādējādi tiktu paredzēta rīcība gadījumos, ja netiek noslēgts civiltiesiskais līgums vai vienošanās un tiek atbrīvots finansējums.
Piedāvātā redakcija
-
19.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Lūdzam 3.pielikumā ietvert arī likumu  “Par nodokļiem un nodevām” un attiecīgās tiesību akta normas, ņemot vērā, ka MK noteikumu projekta 27.punkts nosaka, ka Sodu reģistrā pārbaudāmas ziņas par šo noteikumu 3.pielikumā minētajiem tiesību aktu, t.sk. likuma “Par nodokļiem un nodevām”, pārkāpumiem.
Piedāvātā redakcija
-
20.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Lūdzam skaidrot, kā  MK noteikumu projekta 39.5. apakšpunkta redakcijā izprast lietoto terminu “pasākums”, lai nodrošinātu vienotu izpratni par Atbildīgās iestādes pienākumiem:  reizi gadā nodrošina vismaz viena liela mēroga pasākuma organizēšanu par Eiropas Savienības fondu finansējuma ietekmi uz attiecīgās nozares attīstību un konkrēto mērķa grupu vai sabiedrības kopējiem ieguvumiem.
Piedāvātā redakcija
-