Projekta ID
22-TA-2496Atzinuma sniedzējs
Biedrība "Latvijas Tirdzniecības un rūpniecības kamera"
Atzinums iesniegts
06.09.2022.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots
Iebildumi / Priekšlikumi
Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Noteikumu projekts
Iebildums
LTRK uztur iebildumu, ka nepieciešams paplašināt noteikumu projektā ietverto atbalsta mehānismu arī citām eksportējošām (preču un pakalpojumu eksports) un energoietilpīgām tautsaimniecības nozarēm, jo šobrīd ir būtiski saglabāt tieši šādu uzņēmumu konkurētspēju un saimniecisko darbību. Ja Ekonomikas ministrija neredz iespēju to īstenot noteikumu projekta ietvaros, tad LTRK aicina nekavēties ar citu atbalsta mehānismu izstrādi, kas būtu pielietojami pārējiem eksportējošajiem un energoietilpīgajiem uzņēmumiem. Tāpat LTRK norāda, ka ir uzņēmumi, kuru elektroenerģijas patēriņš komersanta vajadzībām 2021. gadā nesasniedza vismaz 500 megavatstundas, taču šobrīd ir veicinājuši savu produktivitāti, tādējādi palielinot arī patēriņu. Ņemot vērā, ka šādi uzņēmumi ir energoietilpīgi, taču nevarēs kvalificēties atbalstam, LTRK aicina ministriju paredzēt atbalstu arī šādiem komersantiem.
Piedāvātā redakcija
-
2.
Noteikumu projekts
Iebildums
Tāpat aicinām noteikt papildus nosacījumu veikt energointensitātes aprēķinu pamatojoties uz struktūrvienību (atsevišķu rūpnīcu) datiem, izsakot šo izņēmumu sekojošā redakcijā:
Piedāvātā redakcija
"Elektroenerģijas un dabasgāzes izmaksu sliekšņa aprēķins un atbalsts var tikt piemērots arī attiecībā uz atsevišķu komersanta ražošanas vienību (struktūrvienību), ja uz konkrēto struktūrvienību papildus 5. punktā minētajiem nosacījumiem tiek ievēroti šādi nosacījumi:
1) struktūrvienība ir komersanta ietvaros izveidota ģeogrāfiski nodalīta ražošanas vienība ar vismaz 200 darbiniekiem,
2) komersanta finanšu uzskaites sistēmas, par kuru reizi gadā saskaņā ar normatīvajiem aktiem tiek sniegts neatkarīgs revidentu atzinums, ietvaros struktūrvienībā tiek veikts atsevišķs peļņas vai zaudējumu aprēķins,
3) struktūrvienība ir reģistrēta Valsts ieņēmumu dienestā".
1) struktūrvienība ir komersanta ietvaros izveidota ģeogrāfiski nodalīta ražošanas vienība ar vismaz 200 darbiniekiem,
2) komersanta finanšu uzskaites sistēmas, par kuru reizi gadā saskaņā ar normatīvajiem aktiem tiek sniegts neatkarīgs revidentu atzinums, ietvaros struktūrvienībā tiek veikts atsevišķs peļņas vai zaudējumu aprēķins,
3) struktūrvienība ir reģistrēta Valsts ieņēmumu dienestā".
3.
Noteikumu projekts
Iebildums
Atbilstoši saņemtajam skaidrojumam no tiesību akta autoriem, energointensitātes slieksnis 10% ir attiecināms uz 2021.gadu. LTRK norāda, ka šādu slieksni nesasniedz ievērojama daļa energointensīvu uzņēmumu, kas varēja līdz šim kvalificēties energointensitātes nosacījumiem OIK atlaižu saņemšanai. Ņemot vērā minēto, LTRK atkārtoti lūdz precizēt šo slieksni atbilstoši iepriekšējā atzinumā norādītajam, izsakot noteikumu projekta 5.2. punktu sekojošā redakcijā:
Piedāvātā redakcija
"5.2. elektroenerģijas un dabasgāzes izmaksas 2021.gadā sastādīja vismaz 3% no komersanta apgrozījuma;"
4.
Noteikumu projekts
Iebildums
Vienlaikus LTRK aicina precizēt noteikumu projekta 7.punkta otro teikumu, izsakot to šādā redakcijā: "No 2022. gada 1. septembra dabasgāzes un elektroenerģijas daudzums, ko izmanto, lai aprēķinātu attiecināmās izmaksas, nedrīkst pārsniegt 70 % no saņēmēja patēriņa tajā pašā periodā 2021. gadā." No esošās redakcijas nav saprotams normas mērķis (samazinot attiecināmā enerģijas daudzuma apmēru uzņēmumiem, kuriem ir stabila ražošanas intensitāte).
Piedāvātā redakcija
-
5.
Noteikumu projekts
Iebildums
LTRK uztur viedokli, ka atbalsta mehānismā ir ietverams nosacījums papildus intensitātei, ja atbalsta saņēmējs uzrāda negatīvus darbības rādītājus (negatīvu EBITDA), atbilstoši attiecīgā EK valsts atbalsta ietvara 53.c punktam, papildinot noteikumu projekta 8.punktu sekojošā redakcijā:
Piedāvātā redakcija
"Gadījumā, ja komersants atbalsta periodā strādā ar attiecināmo izmaksu radītiem saimnieciskās darbības zaudējumiem, kopējais atbalsts vienam komersantam nevienā brīdī nepārsniedz 50 % no dabasgāzes un elektroenerģijas attiecināmajām izmaksām vai 80% no komersanta saimnieciskās darbības zaudējumiem un kopā atbalsts nepārsniedz 7 miljonus euro."
6.
Noteikumu projekts
Iebildums
LTRK uztur spēkā ierosinājumu papildināt noteikumu projektā ietvertos NACE kodus ar:
08.11 Būvakmeņu un dekoratīvo akmeņu ieguve, kaļķakmens, ģipša, krīta un slānekļa ieguve
08.12 Grants un smilts karjeru izstrāde; māla un kaolīna ieguve.
08.11 Būvakmeņu un dekoratīvo akmeņu ieguve, kaļķakmens, ģipša, krīta un slānekļa ieguve
08.12 Grants un smilts karjeru izstrāde; māla un kaolīna ieguve.
Piedāvātā redakcija
-