info@saeima.lv
Ministru kabinets ir saņēmis Saeimas Aizsardzības, iekšlietu un korupcijas novēršanas komisijas (turpmāk – komisija) 2025. gada 6. janvāra vēstuli un sniedz šādu viedokli.
2021. gada 16. novembra likuma "Grozījumi Valsts un pašvaldību institūciju amatpersonu un darbinieku atlīdzības likumā" (stājās spēkā 2022. gada 1. jūlijā) mērķis ir veicināt valsts un pašvaldību institūciju amatpersonu un darbinieku darba snieguma efektivitāti un kvalitāti, uzlabojot atlīdzības konkurētspēju – nosakot mēnešalgu mērķa līmeni valsts pārvaldē atbilstoši 80 % (vidēji) no privātajā sektorā maksātā darba samaksas līmeņa, kā arī mainot proporciju starp darba samaksas pastāvīgo un mainīgo daļu un ieviešot citus mūsdienīgus darba samaksas risinājumus. Attiecīgi mēnešalgu skalā ir noteikts mēnešalgas minimums, viduspunkts un maksimums. Atbilstoši normālajam sadalījumam mēnešalgas viduspunkts ir noteikts kā mērķa alga valsts pārvaldē. Mēnešalgu skala katru gadu tiek indeksēta, ņemot vērā valstī strādājošo vidējās darba samaksas izmaiņas un inflāciju.
Virzot atlīdzības reformu, tās sākotnējam posmam 2022. gada otrajā pusgadā netika piešķirts papildu finansējums. Līdz ar to iestādēm, veicot iekšējas reformas, bija jāmēģina rast savā budžetā papildu resursus, kurus novirzīt nodarbināto atlīdzības palielināšanai. Iestādes pārskatīja esošos resursus, sakārtoja piemaksu sistēmu un varēja atlīdzību palielināt, izmantojot esošos budžeta līdzekļus. No 2023. gada Valsts kanceleja virzīja horizontālo prioritāro pasākumu pieteikumu atlīdzības palielināšanai, un saskaņā ar Ministru kabineta 2023. gada 13. janvāra sēdē (protokols Nr. 2 1. § 2. punkts) nolemto tika piešķirti papildu līdzekļi, nosakot, ka papildus nepieciešamais finansējums atalgojuma palielinājumam valsts tiešās pārvaldes iestādēs nodarbinātajiem ir aprēķināts, pieņemot, ka no 2023. gada 1. aprīļa mēnešalga nav zemāka par nodarbinātajam noteiktās mēnešalgu grupas intervāla minimumu atbilstoši 2023. gada bāzes mēnešalgai. Savukārt Ministru kabineta 2023. gada 26. septembra sēdē tika nolemts (protokols Nr. 47 43. § 15. punkts), ka, pamatojoties uz valdību veidojošo partiju pārstāvju diskusijās panākto vienošanos, kā arī lai noturētu augsti kvalificētus speciālistus un piesaistītu jaunus speciālistus, noteikt, ka tiešās valsts pārvaldes iestādes vadītājam jānodrošina, ka iestādē nodarbinātajiem (t. sk. tiem, kuriem beidzies pārbaudes termiņš) noteiktā mēnešalga no 2024. gada 1. janvāra nav zemāka kā nodarbinātajam atbilstošās mēnešalgu grupas intervāla minimums, kas noteikts atbilstoši katra kalendāra gada bāzes mēnešalgai, atbilstoši papildus piešķirtajam finansējumam. Līdz ar to tiešās valsts pārvaldes iestādēm ir piešķirti papildu valsts budžeta līdzekļi, lai nodarbinātajiem noteiktā mēnešalga nebūtu zemāka par tam noteiktās mēnešalgu grupas intervāla minimumu.
Lai gan jau šobrīd tiek nodrošināts līdzvērtīgs regulējums attiecībā uz iepirkumu speciālistiem valsts pārvaldē, tas neatspoguļojas datos, jo resoru ietvaros ir atšķirīgs pieejamais valsts budžeta finansējums atalgojuma fondā, tāpat nav mazsvarīgi, ka darba samaksas sistēmas izstrāde, kā arī mēnešalgas apmēra noteikšana ir iestādes vadītāja kompetence un atbildība.
Vienlaikus ir atbalstāms komisijas viedoklis, ka nepieciešams rast risinājumu iepirkumu speciālistu atlīdzības konkurētspējas veicināšanai. Būtiski uzsvērt, ka iepirkumu speciālista amats ir viens no tiem amatiem, kurā interešu konflikta un korupcijas riska iespējamība ir ļoti augsta, kā dēļ šis amats nav īpaši pievilcīgs, par ko liecina arī sabiedrībā valdošais uzskats un amata reputācija. Atbildības apmērs, salīdzinot ar reālo atalgojuma apmēru, nevis maksimāli iespējamo amatu katalogā piemērojamo apmēru, ne vienmēr ir samērīgs, ņemot vērā, ka atalgojuma līmeni amatiem iestādēs nosaka, ievērojot iestādei pieejamos finanšu resursus, nevis klasifikācijas iedalījumu.
Attiecībā uz konkrētiem risinājumiem iepirkumu speciālistu atalgojuma konkurētspējas veicināšanai Finanšu ministrija kā iepirkumu jomas politikas izstrādātāja un īstenotāja ir sagatavojusi vēstuli Valsts kancelejai kā kompetentajai iestādei sabiedriskajā sektorā nodarbināto atlīdzības sistēmas piemērošanā ar aicinājumu pārskatīt iepirkumu speciālistu amata saimju grupām noteiktos atalgojuma sliekšņus, tai skaitā nodrošinot, ka mēnešalgas noteikšanā tiktu ņemti vērā arī kritēriji, kas saistīti ar korupcijas risku un ar amatam noteikto ierobežojumu ietekmi.
Pielikumā: