25-TA-523
Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.–2027. gadam 3.2.1. specifiskā atbalsta mērķa "Attīstīt un izvērst ilgtspējīgu, klimatnoturīgu, intelektisku un intermodālu mobilitāti valsts, reģionālā un vietējā līmenī, tostarp uzlabotu piekļuvi TEN-T un pārrobežu mobilitāti" īstenošanas noteikumi
Izdoti saskaņā ar Eiropas Savienības fondu 2021.-2027. gada plānošanas perioda vadības likuma 19. panta 13. punktu
I.Vispārīgie jautājumi
1.
Noteikumi nosaka:
1.1.
kārtību, kādā īsteno Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.–2027. gadam prioritārā virziena "Ilgtspējīga TEN-T infrastruktūra" 3.2.1. specifiskā atbalsta mērķi "Attīstīt un izvērst ilgtspējīgu, klimatnoturīgu, intelektisku un intermodālu mobilitāti valsts, reģionālā un vietējā līmenī, tostarp uzlabotu piekļuvi TEN-T un pārrobežu mobilitāti" (turpmāk – specifiskais atbalsts);
1.2.
specifiskā atbalsta mērķi un mērķa grupu;
1.3.
specifiskajam atbalstam pieejamo finansējumu un nacionālā līdzfinansējuma likmi;
1.4.
prasības Eiropas Reģionālās attīstības fonda projekta (turpmāk – projekts) iesniedzējam;
1.5.
atbalstāmo darbību un izmaksu attiecināmības nosacījumus.
2.
Specifiskā atbalsta mērķis ir uzlabot efektīvus savienojumus Daugavpils pilsētā un Latgales reģionā, pārbūvējot Vienības tiltu Daugavpilī.
3.
Specifiskā atbalsta mērķa grupa ir satiksmes dalībnieki.
4.
Specifiskā atbalsta plānotais un pieejamais kopējais finansējums ir ne mazāks kā 5 086 621 euro, tai skaitā Eiropas Reģionālās attīstības fonda finansējums nepārsniedz 4 323 627 euro un nacionālais līdzfinansējums (pašvaldības finansējums) nav mazāks par 762 994 euro.
5.
Maksimālais attiecināmais Eiropas Reģionālās attīstības fonda finansējuma apmērs nepārsniedz 85 % no projektā plānotā kopējā attiecināmā finansējuma, ņemot vērā izmaksu un ieguvumu analīzē iegūto rezultātu.
6.
Projekta iesniedzējs projekta īstenošanā var piesaistīt papildu publiskos līdzekļus attiecināmo izmaksu segšanai.
7.
Specifiskā atbalsta ietvaros līdz 2029. gada 31. decembrim ir sasniedzami šādi rādītāji:
7.1.
iznākuma rādītājs – 0,31 kilometri rekonstruētu vai modernizētu autoceļu – ārpus Eiropas transporta tīkla (turpmāk - TEN-T);
7.2.
rezultāta rādītājs – jaunuzbūvēto, rekonstruēto, jaunināto vai modernizēto autoceļu lietotāju skaits – 4 186 131 pasažierkilometrs gadā.
8.
Šo noteikumu 7.1. apakšpunktā minētais rādītājs ir sasniegts, kad šo noteikumu 20. punktā minētais objekts ir nodots ekspluatācijā saskaņā ar būvniecības jomu reglamentējošajos normatīvajos aktos noteikto kārtību.
9.
Specifisko atbalstu īsteno ierobežotas projektu iesniegumu atlases veidā.
10.
Specifiskā atbalsta ietvaros atbildīgās iestādes funkcijas pilda Satiksmes ministrija.
11.
Specifiskā atbalsta ietvaros Eiropas Reģionālās attīstības fonda finansējumu piešķir granta veidā.
12.
Atbalsts specifiskā atbalsta ietvaros nav kvalificējams kā komercdarbības atbalsts, jo atbalsts tiek sniegts, lai pārbūvētu vispārējo publisko infrastruktūru, kas pēc pieņemšanas ekspluatācijā būs pieejama ikvienam bez diskriminācijas un ierobežojumiem.
13.
Specifiskā atbalsta īstenošanas vieta ir Latvijas Republikas teritorija.
II.Prasības projekta iesniedzējam
14.
Projekta iesniedzējs specifiskā atbalsta ietvaros ir Daugavpils valstspilsētas pašvaldība.
15.
Infrastruktūra, kurā plānotas investīcijas specifiskā atbalsta ietvaros, atrodas Daugavpils valstspilsētas pašvaldības īpašumā.
16.
Projekta iesniedzējs, kas pēc projekta apstiprināšanas ir finansējuma saņēmējs (turpmāk – finansējuma saņēmējs), sagatavo projekta iesniegumu atbilstoši projektu iesniegumu atlases nolikumā noteiktajām prasībām un iesniedz to sadarbības iestādē, izmantojot Kohēzijas politikas fondu vadības informācijas sistēmu, kā arī pievieno projektam veikto izmaksu un ieguvumu analīzi.
17.
Projekta iesniegumā ir pamatots, ka projekta iesniegumā ietvertās darbības nodrošina militārās mobilitātes iespējas, tādējādi stiprinot drošību Latvijas Austrumu pierobežā. Projekta iesniegumam pievieno Aizsardzības ministrijas atbalsta vēstuli par projekta atbilstību Nacionālo bruņoto spēku operacionālajām vajadzībām un iekļaušanos Nacionālo bruņoto spēku un Aizsardzības ministrijas noteiktajās militārās transporta infrastruktūras, kā arī militārās mobilitātes attīstības prioritātēs.
18.
Projekta iesniegumā neiekļauj:
18.1.
darbības, kas nav vērstas uz šo noteikumu 2. punktā minētā mērķa sasniegšanu;
18.2.
darbības, kas atbilstoši Komercdarbības atbalsta kontroles likumam klasificējamas kā komercdarbības atbalsts.
19.
Projekta iesniedzējs specifiskā atbalsta ietvaros var iesniegt vienu projekta iesniegumu.
III.Atbalstāmās darbības un izmaksas
20.
Specifiskā atbalsta ietvaros atbalstāmā darbība ir Vienības tilta pārbūve, kas uzlabos civilās un militārās mobilitātes savienojumu efektivitāti un drošību Daugavpils valstspilsētā un Latgales reģionā.
21.
Specifiskā atbalsta ietvaros ir attiecināmas šādas izmaksas:
21.1.
tiešās attiecināmās izmaksas, kas ir tieši saistītas ar projekta īstenošanu un nepieciešamas projekta rezultātu sasniegšanai, un šī saistība ir skaidri saprotama un pierādāma;
21.2.
netiešās attiecināmās izmaksas, kas nav tieši saistītas ar projekta rezultātu sasniegšanu, bet atbalsta un nodrošina atbilstošus apstākļus projekta īstenošanai un projekta rezultātu sasniegšanai.
22.
Šo noteikumu 21.1. apakšpunktā minētās tiešās attiecināmās izmaksas ietver šādas izmaksu pozīcijas:
22.1.
būvlaukuma ierīkošanas un novākšanas izmaksas;
22.2.
tilta būvniecības un pārbūves izmaksas, tai skaitā pagaidu tilta izbūve, kas nepieciešama nepārtrauktas satiksmes nodrošināšanai;
22.3.
tiltam piegulošo inženiertīklu pārbūves un atjaunošanas izmaksas atbilstoši būvprojekta risinājumam. Izmaksas attiecināmas tikai tad, ja tiek nodrošināts sertificēta būvinženiera ekspertīzes atzinums, kurā konstatēts, ka projekta ietvaros, veicot plānotos ieguldījumus noteiktās teritorijās, nav iespējams izvairīties no minētās infrastruktūras bojāšanas, pārbūves vai pārcelšanas, un ieguldījumi inženiertīkla pārbūvē tiek veikti, nemainot inženiertīkla tehniskos parametrus un neradot priekšrocības to īpašniekiem, kā arī nodrošinot atbilstību valsts atbalsta regulējumam;
22.4.
lietusūdens kanalizācijas infrastruktūras izbūves, pārbūves un atjaunošanas izmaksas;
22.5.
apgaismojuma infrastruktūras izbūves, pārbūves vai atjaunošanas izmaksas;
22.6.
labiekārtošanas izmaksas, tai skaitā apzaļumošana;
22.7.
ceļu satiksmes organizācijas tehnisko līdzekļu uzstādīšanas un atjaunošanas izmaksas, piemēram, ceļa zīmes, luksofori, signālstabiņi, aizsargbarjeras, gājēju barjeras, vertikālie un horizontālie ceļa apzīmējumi;
22.8.
satiksmes vadības aprīkojuma uzstādīšanas un atjaunošanas izmaksas, piemēram, meteoroloģiskās stacijas, kas nepieciešamas tilta seguma stāvokļa un slodzes noteikšanai, un satiksmes intensitātes uzskaites punkti;
22.9.
būvdarbu līgumcenu indeksācijas izmaksas atbilstoši normatīvajiem aktiem ar publisko būvdarbu līgumos obligāti ietveramajiem noteikumiem un to saturu;
22.10.
vides piekļūstamības ekspertu konsultāciju izmaksas;
22.11.
projekta vadības personāla izmaksas.
23.
Šo noteikumu 21.2. apakšpunktā minētās netiešās attiecināmās izmaksas ietver šādas izmaksu pozīcijas:
23.1.
būvdarbu uzraudzības un autoruzraudzības izmaksas un attiecīgo būvspeciālistu normatīvajos aktos noteiktās obligātās apdrošināšanas izmaksas atbilstoši normatīvajiem aktiem būvspeciālistu un būvdarbu veicēju civiltiesiskās atbildības obligātās apdrošināšanas jomā;
23.2.
projekta komunikācijas un vizuālās identitātes prasību nodrošināšanas izmaksas, informācijas un publicitātes pasākumu izmaksas.
24.
Pievienotās vērtības nodokļa maksājumi, kas tiešā veidā saistīti ar projektu, ir attiecināmās izmaksas atbilstoši Eiropas Parlamenta un Padomes 2021. gada 24. jūnija Regulas (ES) 2021/1060, ar ko paredz kopīgus noteikumus par Eiropas Reģionālās attīstības fondu, Eiropas Sociālo fondu Plus, Kohēzijas fondu, Taisnīgas pārkārtošanās fondu un Eiropas Jūrlietu, zvejniecības un akvakultūras fondu un finanšu noteikumus attiecībā uz tiem un uz Patvēruma, migrācijas un integrācijas fondu, Iekšējās drošības fondu un Finansiāla atbalsta instrumentu robežu pārvaldībai un vīzu politikai (turpmāk – regula 2021/1060), 64. panta 1. punkta "c" apakšpunkta nosacījumiem, ja tos nevar atgūt atbilstoši normatīvajiem aktiem par pievienotās vērtības nodokli.
25.
Šo noteikumu 22.11. apakšpunktā minētās projekta vadības personāla atlīdzības izmaksas:
25.1.
nepārsniedz 34 422 euro gadā, pieskaitot 0,64 procentus no projekta tiešajām attiecināmajām izmaksām (neieskaitot tiešās projekta vadības personāla izmaksas), ja projekta tiešās attiecināmās izmaksas nepārsniedz 5 000 000 euro (ieskaitot). Par nepilnu kalendāra gadu fiksēto summu aprēķina proporcionāli projekta mēnešu skaitam;
25.2.
nepārsniedz 84 787 euro kalendāra gadā, ja projekta tiešās attiecināmās izmaksas ir lielākas nekā 5 000 000 euro.
26.
Plānojot šo noteikumu 22.11. apakšpunktā minētās tiešās attiecināmās projekta vadības personāla izmaksas, finansējuma saņēmējs veic darba laika uzskaiti par projekta vadības personāla projekta ietvaros veiktajām funkcijām un nostrādāto laiku un nodrošina, ka personālam, kas nodarbināts pilnu darba laiku, nepilnu darba laiku vai daļlaiku ne mazāk kā 30 procentu apmērā no normālā darba laika, tiešajās attiecināmajās projekta vadības personāla izmaksās iekļauj darba algu, valsts sociālās apdrošināšanas obligātās iemaksas no apliekamajām attiecināmajām izmaksām, normatīvajos aktos darba tiesību un atlīdzības jomā noteiktās piemaksas un sociālo garantiju izmaksas.
27.
Specifiskā atbalsta ietvaros izmaksas ir attiecināmas no dienas, kad atbilstoši regulas 2021/1060 63.panta 7.punktam Eiropas Komisijai ir iesniegts Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.–2027.gadam grozījumu pieprasījums, kas paredz specifiskā atbalsta īstenošanu.
IV.Projekta īstenošanas nosacījumi
28.
Specifiskā atbalsta ietvaros projektu īsteno saskaņā ar līgumu par projekta īstenošanu, bet ne ilgāk kā līdz 2029. gada 31. decembrim.
29.
Īstenojot projektu, finansējuma saņēmējs:
29.1.
uzkrāj datus par projektā sasniegto šo noteikumu 7.1. apakšpunktā minēto rādītāju;
29.2.
ievēro horizontālo principu "Vienlīdzība, iekļaušana, nediskriminācija un pamattiesību ievērošana" un uzkrāj datus par projekta ietekmi uz horizontālā principa rādītāju – sabiedriskā transporta vienību skaitu, kuros Kohēzijas fonda ieguldījumu rezultātā ir nodrošināta vides un informācijas piekļūstamība;
29.3.
ievēro horizontālo principu "Klimatdrošināšana" un projekta īstenošanas un pēcuzraudzības laikā uzkrāj datus par ietekmi uz horizontālā principa īstenošanu;
29.4.
ievēro horizontālo principu "Nenodarīt būtisku kaitējumu";
29.5.
uzņemas segt sadārdzinājumu no saviem līdzekļiem, nodrošina dubultā finansējuma neiestāšanos, kā arī nodrošina, ka projektā plānotās attiecināmās izmaksas netiek finansētas vai līdzfinansētas un tās nav plānots finansēt vai līdzfinansēt no citiem valsts un ārvalstu finanšu atbalsta instrumentiem;
29.6.
nodrošina sasniegto rezultātu ilgtspēju vismaz piecus gadus pēc noslēguma maksājuma veikšanas;
29.7.
nodrošina projekta īstenošanā radīto vērtību atbilstošu uzturēšanu;
29.8.
nodrošina komunikācijas un vizuālās identitātes prasības saskaņā ar regulas 2021/1060 47. un 50. pantu un normatīvajiem aktiem, kas nosaka kārtību, kādā Eiropas Savienības fondu vadībā iesaistītās institūcijas nodrošina šo fondu ieviešanu 2021.–2027. gada plānošanas periodā;
29.9.
iekšējās kontroles sistēmu, ietverot tajā informāciju par interešu konflikta, krāpšanas, korupcijas risku un dubultā finansējuma novēršanas mehānismu;
29.10.
glabā projekta dokumentāciju un nodrošina tās pieejamību visā projekta īstenošanas laikā un 10 gadus pēc pēdējā noslēguma maksājuma veikšanas finansējuma saņēmējam;
29.11.
projekta īstenošanai nepieciešamo preču un pakalpojumu iegādi veic saskaņā ar normatīvajiem aktiem publisko iepirkumu jomā, īstenojot atklātu, pārredzamu, nediskriminējošu un konkurenci nodrošinošu konkursa procedūru;
29.12.
ja attiecināms, projekta ietvaros, veicot iepirkumus, nodrošina vides prasību integrāciju preču un pakalpojumu iepirkumos, kā arī publiskos iepirkumus īsteno sociāli atbildīgā veidā, piemērojot sociāli atbildīgā publiskā iepirkuma un inovatīvā publiskā iepirkuma nosacījumus;
29.13.
nodrošina interešu konflikta neesību saskaņā ar Eiropas Parlamenta un Padomes 2024. gada 23. septembra Regulas (ES, Euratom) 2024/2509 par finanšu noteikumiem, ko piemēro Savienības vispārējam budžetam (pārstrādāta redakcija), 61. pantu un normatīvajiem aktiem publisko iepirkumu jomā, kā arī paraksta interešu konflikta neesības apliecinājumu.
Ministru prezidents V. Uzvārds
Ministrs V. Uzvārds
