Likumprojekts

24-TA-1401
Grozījumi Negodīgas komercprakses aizlieguma likumā
Izdarīt (Latvijas Republikas Saeimas un Ministru Kabineta Ziņotājs, Latvijas Vēstnesis, ) šādus grozījumus:
1.
Papildināt 1. panta pirmo daļu ar 5., 6., 7., 8., 9., un 10. punktu šādā redakcijā:

"5) vidiskuma norāde – apgalvojums vai paziņojums jebkādā formā, tostarp teksts, ilustrēts, grafisks vai simbolisks atveidojums kā, piemēram, marķējumi, zīmolu, uzņēmumu vai produktu nosaukumi saistībā ar tādu komercpaziņojumu, kas tiešā vai netiešā veidā norāda, ka precei, preču kategorijai, zīmolam vai tirgotājam ir pozitīva ietekme uz vidi vai, ka tiem nav ietekmes uz vidi, vai ka negatīvā ietekme uz vidi ir mazāka nekā citam precēm, preču kategorijām, zīmoliem vai tirgotājiem, vai ka šī ietekme laika gaitā ir uzlabojusies, un šī norāde nav Eiropas Savienības vai valsts tiesību aktos jau noteikta kā obligāta;

6) ilgtspējas marķējums  – jebkura brīvprātīgi izvietota privāta vai publiska kvalitātes, uzticības vai cita veida līdzīga zīme, kuras mērķis ir popularizēt un izcelt preci, procesu vai uzņēmumu, atsaucoties uz to vidiskuma vai sociālajiem raksturlielumiem, vai abiem, un šī zīme nav Eiropas Savienības vai valsts tiesību aktos jau noteikta kā obligāts marķējums;

7) vispārināta vidiskuma norāde - jebkura rakstveidā vai mutvārdos, tostarp audiovizuālajos medijos sniegta vidiskuma norāde, ja tā jau nav ietverta citā ilgtspējas marķējumā, un ja konkrētās norādes apraksts nav skaidri un pamanāmi sniegts tajā pašā informācijas nesējā;

8) sertifikācijas shēma - trešās personas verifikācijas shēma, kura apliecina, ka prece, process vai uzņēmums atbilst tādām noteiktām prasībām, kuras atļauj izmantot atbilstīgu ilgtspējas marķējumu, un kuras noteikumi, tostarp shēmas prasības, ir publiski pieejamas un tās atbilst šādiem kritērijiem:

a) shēma saskaņā ar taisnīgiem, pārredzamiem un nediskriminējošiem nosacījumiem ir pieejama visiem tirgotājiem, kuri vēlas un spēj izpildīt noteiktās prasības;
b) shēmas prasības izstrādā shēmas īpašnieks, konsultējoties ar jomas ekspertiem un ieinteresētajām personām;
c) shēma paredz tiesības atsaukt vai apturēt tirgotāja izmantoto ilgtspējas marķējumu, kā arī nosaka citas procedūras, kā rīkoties situācijas, kad netiek ievērotas šai shēmai noteiktās prasības;
d) tirgotāja atbilstība shēmas prasībām tiek uzraudzīta saskaņā ar objektīvu procedūru, ko veic trešā puse, kuras kompetence un neatkarība gan no tirgotāja, gan no shēmas īpašnieka balstās uz pastāvošiem starptautiskiem, Eiropas Savienības vai valsts standartiem un procedūrām;

9) atzīts izcils vidiskais sniegums – vidiskais sniegums, kas atbilst Eiropas Parlamenta un Padomes 2009. gada 25. novembra Regulai (EK) 66/2010 par ES ekomarķējumu, vai standartam LVS EN ISO 14024:2021 "Vides marķējumi un deklarācijas. Pirmā tipa vides marķējumi. Principi un procedūras (ISO 14024:2018)", vai citās dalībvalstīs oficiāli atzītiem standartiem par pirmā tipa ekomarķējuma sistēmām, vai augstāka līmeņa vidiskais sniegums saskaņā ar citiem piemērojamiem Eiropas Savienības tiesību aktiem;

10) patērējamā sastāvdaļa – jebkurš preces komponents, kas tiek lietots atkārtoti un kas ir jāaizstāj vai jāpapildina, lai prece darbotos, atbilstoši mērķim, kādam tā paredzēta.”;
2.
9. pantā:

Papildināt pirmo daļu ar 5. un 6. punktu šādā redakcijā:

“5) tās ietvaros tiek sniegta informācija par vidiskuma norādēm saistībā ar turpmāko vidisko sniegumu, ja netiek norādītas objektīvas, skaidras, publiski pieejamas un pārbaudāmas apņemšanās, kas ir izklāstītas detalizētā un reālistiskā īstenošanas plānā, kurā tostarp ir ietverti arī laikā ierobežoti un izmērāmi mērķrādītāji un citi būtiski elementi kā resursu sadale, kas ir nepieciešami, lai sekmētu norādītā plāna īstenošanu, un šo plānu regulāri verificē trešās puses eksperts, kurš konstatētos faktos dara pieejamus patērētājiem;

6) komercprakses īstenotājs reklamē patērētājiem tādus ieguvumus, kuri nav saistīti ar kādām no preces vai uzņēmuma iezīmēm un kuri ir nebūtiski.";

Izteikt otrās daļas 1. punktu šādā redakcijā:

“1) preces, pakalpojuma, digitālā pakalpojuma vai digitālā satura esamību, raksturu un galvenās īpašības, piemēram, preces, pakalpojuma, digitālā pakalpojuma vai digitālā satura pieejamību; ieguvumus no preces, pakalpojuma, digitālā pakalpojuma vai digitālā satura; ar preci, pakalpojumu, digitālo pakalpojumu vai digitālo saturu saistītos riskus; preces, pakalpojuma, digitālā pakalpojuma vai digitālā satura darbību, sastāvu, piederumus, preces, pakalpojuma vidiskos vai sociālos raksturlielumus un apritīguma aspektus kā ilgizturība, remontējamība vai reciklējamība, pēcpārdošanas apkalpošanu un sūdzību izskatīšanas kārtību; ražošanas un piegādes metodi un datumu; piegādes apstākļus; preces, pakalpojuma, digitālā pakalpojuma vai digitālā satura nolūku, lietošanu, daudzumu, specifikācijas, ģeogrāfisko vai komerciālo izcelsmi; paredzamos preces, pakalpojuma, digitālā pakalpojuma vai digitālā satura lietošanas rezultātus; preces, pakalpojuma, digitālā pakalpojuma vai digitālā satura testēšanas vai pārbaudes rezultātus vai citas būtiskas īpašības;”;
3.
Papildināt 10. pantu ar astoto daļu šādā redakcijā:

"(8) Gadījumos, ja tirgotājs nodrošina tādu pakalpojumu, kas salīdzina preces un sniedz patērētājam informāciju par šo preču vai to piegādātāju vidiskiem un sociāliem raksturlielumiem vai apritīguma aspektiem kā ilgizturība, remontējamība vai reciklējamība, informācija par izmantoto salīdzināšanas metodi, salīdzinātajām precēm un attiecīgo preču piegādātājiem, un par paredzētajiem pasākumiem minētās informācijas atjaunināšanai, tiek uzskatīta par būtisku informāciju.”;
4.
Papildināt 11. pantu ar 2.1, 4.1, 4.2, 4.3, 10.1, 28., 29., 30., 31., 32., 33. un 34.  punktu šādā redakcijā:

"2.1) izmanto tādu ilgtspējas marķējumu, kas nav balstīts uz sertifikācijas shēmu vai kuru nav noteikušas valsts pārvaldes iestādes;

4.1) sniedz vispārinātu vidiskuma norādi, nespējot pierādīt ar šo norādi saistītu atzītu izcilu vidisko sniegumu;

4.2) sniedz vidiskuma norādi attiecībā uz visu preci vai konkrēto uzņēmumu, ja šī norāde attiecas tikai uz kādu konkrētu preces aspektu vai uzņēmuma specifisku darbību;

4.3) sniedz norādi, pamatojoties uz siltumnīcefekta gāzu emisiju kompensēšanu, ka siltumnīcefekta gāzu emisiju ziņā precei ir neitrāla, samazināta vai pozitīva ietekme uz vidi;

10.1) norāda kā īpašu tirgotāja piedāvājuma iezīmi tādas prasības, kas visām attiecīgās preču kategorijas precēm Eiropas Savienības tirgū ir noteiktas ar likumu;

28) noklusē informāciju par to, ka programmatūras atjauninājums negatīvi ietekmēs preču ar digitāliem elementiem darbību vai digitālā satura vai digitālā pakalpojuma izmantošanu;

29) norāda programmatūras atjauninājumus precēm ar digitāliem elementiem, digitālajam saturam vai digitālajiem pakalpojumiem kā nepieciešamus, lai gan faktiski tie uzlabo tikai funkcionalitātes īpašības;

30) sniedz jebkādu komercpaziņojumu par preci, kurā ir iestrādāta preces ilgizturību ierobežojoša funkcija, kaut gan tirgotājam ir pieejama informācija par attiecīgo funkciju un tās ietekmi uz preces ilgizturību;

31) sniedz patiesībai neatbilstošu informāciju par to, ka precei normālas lietošanas apstākļos ir konkrēta ilgizturība attiecībā uz lietošanas laiku vai intensitāti;

32) raksturo preci kā tādu, ko ir iespējams remontēt, lai gan remonts nav iespējams;

33) rosina patērētāju nomainīt vai iegādāties papildus preces patērējamās sastāvdaļas ātrāk nekā tas ir nepieciešams kādu tehnisku iemeslu dēļ;

34) noklusē informāciju par preces funkcionalitātes pasliktināšanos gadījumā, ja tiek izmantotas tādas patērējamās sastāvdaļas, rezerves daļas vai citi piederumi, kurus nenodrošina preces sākotnējais ražotājs, vai ja sniedz patiesībai neatbilstošu informāciju par to, ka notiks šāda preces funkcionalitātes pasliktināšanās.”;
Informatīva atsauce uz Eiropas Savienības direktīvām
Papildināt informatīvo atsauci uz Eiropas Savienības direktīvām ar 7.punktu šādā redakcijā :

"7) Eiropas Parlamenta un Padomes 2024. gada 28. februāra direktīvas (ES) 2024/825, ar ko attiecībā uz patērētāju dalības veicināšanu zaļās pārkārtošanās procesā, nodrošinot viņiem labāku aizsardzību pret negodīgu praksi un viņu labāku informētību, groza Direktīvas 2005/29/EK un 2011/83/ES.”.
Likums stājas spēkā
Ministrs V. Uzvārds