Noteikumu (grozījumu) projekts

Ministru kabineta noteikumi Nr. 475
Rīgā 2024. gada 16. jūlijā (prot. Nr. 29 60. §)
24-TA-952
Grozījumi Ministru kabineta 2024. gada 20. februāra noteikumos Nr. 113 "Eiropas Savienības Atveseļošanas un noturības mehānisma plāna 2.2. reformu un investīciju virziena "Uzņēmumu digitālā transformācija un inovācijas" 2.2.1.5.i. investīcijas "Mediju nozares uzņēmumu digitālās transformācijas veicināšana" pasākuma "Mācības mediju nozares speciālistu digitālās kompetences un zināšanu pilnveidošanai" īstenošanas noteikumi"
Izdoti saskaņā ar Likuma par budžetu un finanšu vadību 19.3 panta otro daļu
Izdarīt Ministru kabineta 2024. gada 20. februāra noteikumos Nr. 113 "Eiropas Savienības Atveseļošanas un noturības mehānisma plāna 2.2. reformu un investīciju virziena "Uzņēmumu digitālā transformācija un inovācijas" 2.2.1.5.i. investīcijas "Mediju nozares uzņēmumu digitālās transformācijas veicināšana" pasākuma "Mācības mediju nozares speciālistu digitālās kompetences un zināšanu pilnveidošanai" īstenošanas noteikumi" (Latvijas Vēstnesis, 2024, 37. nr.) šādus grozījumus:
1.
Izteikt 1.5. apakšpunktu šādā redakcijā:
"1.5. prasības projekta iesniedzējam un sadarbības partnerim un investīcijas pasākuma ieviešanas nosacījumus;".
2.
Papildināt ar 1.7. apakšpunktu šādā redakcijā:
"1.7. ar komercdarbības atbalsta piešķiršanu saistītus nosacījumus."
3.
Izteikt 12. punktu šādā redakcijā:
"12. Pievienotās vērtības nodoklis nav attiecināms finansēšanai no Atveseļošanas fonda līdzekļiem. Pievienotās vērtības nodokļa izmaksas sedz finansējuma saņēmējs vai sadarbības partneris, vai gala labuma guvējs no saviem līdzekļiem."
4.
Izteikt 14.4. apakšpunktu šādā redakcijā:
"14.4. gala labuma guvēju atlases īstenošana;".
5.
Papildināt ar 14.7. apakšpunktu šādā redakcijā:
"14.7. gala labuma guvēju darbības efektivizēšanai nepieciešamo digitālās attīstības plānu izstrāde."
6.
Izteikt 15. punktu šādā redakcijā:
"15. Investīcijas pasākuma ietvaros ar projekta īstenošanu saistītas šādas finansējuma saņēmēja un sadarbības partnera attiecināmās izmaksas:
15.1. gala labuma guvēju darbības efektivizēšanai nepieciešamo digitālās attīstības plānu izstrādes, izvērtējumu sagatavošanas un konsultāciju pakalpojumu izmaksas;
15.2. augsta līmeņa digitālo prasmju apguvei nepieciešamo kompetences paaugstināšanas pasākumu organizēšanas un īstenošanas izmaksas, tai skaitā telpu un darba vietas izmaksas;
15.3. informācijas un komunikācijas tehnoloģiju (iekārtas, programmatūra, licence) un to risinājumu izstrādes, iegādes, atjaunošanas un modernizēšanas izmaksas mācību procesa īstenošanai;
15.4. gala labuma guvēju digitālajai attīstībai un projekta mērķu sasniegšanai (saskaņā ar gala labuma guvēja digitālās attīstības plānu) nepieciešamo finansējuma saņēmēja noteikto auditorijas pētījumu risinājumu, informācijas un komunikācijas tehnoloģiju (iekārtas, programmatūra, licence) izstrādes, iegādes, atjaunošanas un modernizēšanas izmaksas;
15.5. investīcijas pasākuma projekta vadības personāla izmaksas, nepārsniedzot 10 procentus no kopējām projekta izmaksām, un projekta īstenošanas personāla izmaksas;
15.6. ar projekta darbībām tieši saistīto publicitātes un vizuālās identitātes pasākumu izmaksas, nepārsniedzot vienu procentu no projekta kopējām attiecināmajām izmaksām."
7.
Izteikt 18. punktu šādā redakcijā:
"18. Ja projekta īstenošanas laikā sadārdzinās projekta plānotās attiecināmās izmaksas, finansējuma saņēmējs papildu izmaksas sedz no saviem līdzekļiem. Ja atbalsts tiek piešķirts kā komercdarbības atbalsts, projekta īstenošanas gaitā radušās sadārdzinājuma izmaksas finansējuma saņēmējs sedz no saviem līdzekļiem, kas brīvi no jebkāda komercdarbības atbalsta."
8.
Izteikt III nodaļas nosaukumu šādā redakcijā:
"III. Prasības projekta iesniedzējam un sadarbības partnerim un investīcijas pasākuma ieviešanas nosacījumi".
9.
Izteikt 20. punktu šādā redakcijā:
"20. Projekta iesniedzējs projekta īstenošanai var piesaistīt sadarbības partneri. Projekta iesniedzējs un sadarbības partneris ir juridiska persona vai juridisku personu apvienība, kas katra atsevišķi vismaz divus gadus pirms projekta iesniegšanas ir reģistrēta Latvijas Republikas Uzņēmumu reģistrā vai Izglītības iestāžu reģistrā. Projekta iesniedzējs pats vai kopā ar sadarbības partneri var apliecināt vismaz divu gadu pieredzi šādās jomās:
20.1. informācijas tehnoloģijas;
20.2. izglītība;
20.3. medijpratība;
20.4. mentorings, konsultēšana."
10.
Papildināt ar 22.4. apakšpunktu šādā redakcijā:
"22.4. sadarbības līguma projektu ar sadarbības partneri (ja attiecināms), nosakot finansējuma saņēmēja un sadarbības partnera pienākumu un izmaksu sadalījumu."
11.
Papildināt ar 22.1 punktu šādā redakcijā:
"22.1 Projekta iesniedzējs un sadarbības partneris (ja attiecināms) projekta iesniegumam pievieno de minimis atbalsta uzskaites sistēmā sagatavotās veidlapas "Veidlapa par sniedzamo informāciju de minimis atbalsta uzskaitei un piešķiršanai" izdruku vai norāda de minimis atbalsta uzskaites sistēmā izveidotās un apstiprinātās pretendenta veidlapas identifikācijas numuru."
12.
Izteikt 27.1. apakšpunktu šādā redakcijā:
"27.1. izslēgšanas kritērijiem. Ja projektu iesniegumu vērtēšanas komisija konstatē, ka uz projekta iesniedzēju vai sadarbības partneri (ja attiecināms) ir attiecināms vismaz viens no izslēgšanas kritērijiem, turpmāko projekta iesnieguma vērtēšanu neveic;".
13.
Izteikt 31.1. apakšpunktu šādā redakcijā:
"31.1. uz projekta iesniedzēju un sadarbības partneri nav attiecināms neviens no izslēgšanas kritērijiem;".
14.
Izteikt 38.1. apakšpunktu šādā redakcijā:
"38.1. finansējuma saņēmējs avansa maksājumu var saņemt, ja ir atvēris kontu Valsts kasē vai darījumu kontu Latvijas Republikā reģistrētā kredītiestādē vai ja Eiropas Savienībā reģistrēta kredītiestāde ir izsniegusi bankas garantiju par labu aģentūrai, iesniedzot aģentūrai pieprasījumu avansa maksājumam un pamatojot avansa maksājuma apmēru, vienlaikus nodrošinot, ka tas nepārsniedz 30 procentus no projekta kopējām attiecināmajām izmaksām;".
15.
Papildināt ar 39.1 punktu šādā redakcijā:
"39.1 Aģentūra finansējuma saņēmējam izmaksājamo avansa summu apstiprina vai noraida, pamatojoties uz sasniedzamajiem mērķiem, maksājuma lietderību un finanšu drošību, ievērojot normatīvo aktu prasības maksājumu un darījumu apliecinošo dokumentu izstrādāšanas un noformēšanas jomā."
16.
Izteikt 43.4. apakšpunktu šādā redakcijā:
"43.4. izstrādāt katram gala labuma guvējam digitālās attīstības plānu un uzraudzīt, lai gala labuma guvējs sasniedz digitālās attīstības plānā paredzētos rādītājus;".
17.
Izteikt 43.7. apakšpunktu šādā redakcijā:
"43.7. nodrošināt datu ievadi Kohēzijas politikas fondu vadības informācijas sistēmā maksājuma pieprasījuma informācijas sagatavošanai ne retāk kā divas reizes gadā, iekļaujot izdevumu un sasniegto rādītāju pamatojošos dokumentus. Pēdējo maksājuma pieprasījumu iesniedz Kohēzijas politikas fondu vadības informācijas sistēmā līdz 2026. gada 30. jūnijam;".
18.
Izteikt 43.10. apakšpunktu šādā redakcijā:
"43.10. iepirkumu, kas nepieciešams projekta īstenošanai, veikt saskaņā ar normatīvajiem aktiem publisko iepirkumu jomā, īstenojot atklātu, pārredzamu, nediskriminējošu un konkurenci nodrošinošu konkursa procedūru. Atbalstāma ir vides prasību integrācija preču un pakalpojumu iepirkumos, kā arī vides pieejamības un izmantojamības nodrošināšana – zaļais publiskais iepirkums, inovāciju iepirkums un sociāli atbildīgs iepirkums;".
19.
Papildināt ar 43.1 punktu šādā redakcijā:
"43.1 Sadarbības partnera pienākumi: 
43.11. nodrošināt interešu konflikta, korupcijas un krāpšanas un dubultfinansējuma nepieļaušanu projekta ietvaros;
43.12. iepirkumu, kas nepieciešams projekta īstenošanai, veikt saskaņā ar normatīvajiem aktiem publisko iepirkumu jomā, īstenojot atklātu, pārredzamu, nediskriminējošu un konkurenci nodrošinošu konkursa procedūru. Atbalstāma ir vides prasību integrācija preču un pakalpojumu iepirkumos, kā arī vides pieejamības un izmantojamības nodrošināšana – zaļais publiskais iepirkums, inovāciju iepirkums un sociāli atbildīgs iepirkums."
20.
Papildināt ar VI nodaļu šādā redakcijā:
"VI. Ar komercdarbības atbalsta piešķiršanu saistītie nosacījumi
45. Projekta iesniedzējam un tā sadarbības partnerim (turpmāk – de minimis atbalsta saņēmējs) šo noteikumu 15.1., 15.2., 15.3. un 15.5. apakšpunktā minētajām izmaksām aģentūra piešķir līdzfinansējumu kā de minimis atbalstu, ievērojot Eiropas Komisijas 2023. gada 13. decembra Regulas (ES) Nr. 2023/2831 par Līguma par Eiropas Savienības darbību 107. un 108. panta piemērošanu de minimis atbalstam (turpmāk – Komisijas regula Nr. 2023/2831) nosacījumus.
46. Atbalsts šo noteikumu 15.4. apakšpunktā minēto izmaksu segšanai nav uzskatāms par komercdarbības atbalstu finansējuma saņēmējam un sadarbības partnerim, ja finansējuma saņēmējs vai sadarbības partneris nodrošina finansējuma saņēmēja noteikto auditorijas pētījumu risinājumu, informācijas un komunikācijas tehnoloģiju (iekārtas, programmatūra, licence) izstrādi, iegādi, atjaunošanu un modernizēšanu, piemērojot šo noteikumu 43.10. vai 43.12. apakšpunktā minēto procedūru. Šo noteikumu 15.4. apakšpunktā plānotās darbības rezultātā iegūtais produkts vai pakalpojums būs galalietotāju īpašumā un nepaliks finansējuma saņēmēja vai tā sadarbības partnera rīcībā atkārtotai izmantošanai.
47. Aģentūra veic atbalsta pretendenta izvērtēšanu atbilstoši Komisijas regulas Nr. 2023/2831 nosacījumiem uz atbalsta piešķiršanas brīdi.
48. De minimis atbalstu uzskata par piešķirtu ar dienu, kad aģentūra pieņēmusi lēmumu par līdzfinansējuma piešķiršanu.
49. Piešķirot de minimis atbalstu, aģentūra pārbauda, vai plānotais de minimis atbalsts kopā ar iepriekšējos trijos gados, skaitot no atbalsta piešķiršanas dienas, piešķirto de minimis atbalstu viena vienota uzņēmuma līmenī nepārsniedz Komisijas regulas Nr. 2023/2831 3. panta 2. punktā noteikto maksimālo de minimis atbalsta apmēru. Viens vienots uzņēmums ir uzņēmums, kas atbilst Komisijas regulas Nr. 2023/2831 2. panta 2. punkta nosacījumiem.
50. De minimis atbalstu saskaņā ar Komisijas regulu Nr. 2023/2831 piešķir, ievērojot Komisijas regulas Nr. 2023/2831 1. panta 1. punktā minētos nozaru un darbību ierobežojumus.
51. Ja atbalsta pretendents vienlaikus darbojas vienā vai vairākās Komisijas regulas Nr. 2023/2831 1. panta 1. punkta "a", "b", "c" un "d" apakšpunktā minētajās nozarēs, atbalstu drīkst piešķirt tikai tad, ja atbalsta pretendents nodrošina šo nozaru darbību vai uzskaites nodalīšanu, lai saskaņā ar Komisijas regulas Nr. 2023/2831 1. panta 2. punktu darbības izslēgtajās nozarēs negūst labumu no de minimis atbalsta, ko piešķir saskaņā ar šiem noteikumiem.
52. Šo noteikumu ietvaros piešķirto de minimis atbalstu drīkst kumulēt ar citu de minimis atbalstu, tai skaitā attiecībā uz vienām un tām pašām attiecināmajām izmaksām, līdz Komisijas regulas Nr. 2023/2831 3. panta 2. punktā noteiktajam attiecīgajam robežlielumam, kā arī drīkst kumulēt ar citu komercdarbības atbalstu, tai skaitā attiecībā uz vienām un tām pašām attiecināmajām izmaksām, ja netiek pārsniegta attiecīgā maksimālā atbalsta intensitāte vai atbalsta summa, kāda noteikta komercdarbības atbalsta programmā, ad-hoc lēmumā vai Eiropas Komisijas lēmumā. De minimis atbalstu ar citu de minimis atbalstu par vienām un tām pašām izmaksām var apvienot, ja pēc atbalstu apvienošanas atbalsta vienībai vai izmaksu pozīcijai attiecīgā maksimālā atbalsta intensitāte nepārsniedz 100 %.
53. Lai nodrošinātu kumulācijas prasību ievērošanu, ja par vienām un tām pašām projekta attiecināmajām izmaksām tiek piešķirts atbalsts vairāku komercdarbības atbalsta programmu ietvaros, atbalsta saņēmējs iesniedz informāciju par plānoto un piešķirto atbalstu, tai skaitā par tām pašām attiecināmajām izmaksām, norādot atbalsta piešķiršanas datumu (tai skaitā plānoto atbalsta piešķiršanas datumu), atbalsta intensitāti, atbalsta sniedzēju, atbalsta pasākumu vai investīciju un plānoto vai piešķirto atbalsta summu.
54. Aģentūra kā atbalsta sniedzējs uzglabā visus ar de minimis atbalsta piešķiršanu saistītos datus 10 gadus, sākot no dienas, kad saskaņā ar šiem noteikumiem piešķirts pēdējais de minimis atbalsts, savukārt de minimis atbalsta saņēmējs uzglabā visus ar de minimis atbalsta piešķiršanu saistītos datus 10 gadus no de minimis atbalsta piešķiršanas dienas.
55. De minimis atbalsta piešķiršana un uzskaite tiek veikta saskaņā ar normatīvajiem aktiem par de minimis atbalsta uzskaites un piešķiršanas kārtību.
56. Ja tiek pārkāpti Komisijas regulas Nr. 2023/2831 nosacījumi, de minimis atbalsta saņēmējam ir pienākums atmaksāt aģentūrai šo noteikumu ietvaros saņemto nelikumīgo de minimis atbalstu kopā ar procentiem no līdzekļiem, kas ir brīvi no komercdarbības atbalsta, atbilstoši Komercdarbības atbalsta kontroles likuma IV vai V nodaļas nosacījumiem.
 
57. Lēmumu par de minimis atbalsta piešķiršanu šo noteikumu ietvaros var pieņemt līdz Komisijas regulas Nr. 2023/2831 7. panta 3. punktā un 8. pantā noteiktajam termiņam."
21.
Izteikt pielikumu jaunā redakcijā (pielikums).
Ministru prezidente E. Siliņa
Kultūras ministre A. Lāce
Pielikums
Ministru kabineta
2024. gada 16. jūlija
noteikumiem Nr.
475